Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dordrechtse Dwarsliggerwagens door gtw6016
Vandaag om 18:10:54
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 18:03:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 17:40:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 17:35:34
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3640273 keer)

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9165 Gepost op: 28 December 2015, 22:09:35 »
De Roco versie zou volgens deze opgave 206 mm moeten zijn. Redelijk op schaal dus  ::)
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9166 Gepost op: 28 December 2015, 22:13:31 »
Ik heb mijn Bromberg van Roco even nagemeten: is inderdaad 206 mm. Aangezien het niet erg waarschijnlijk is dat de DDR-versie is ingekort, moet het Piko-model dus haast wel 1:100 zijn.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9167 Gepost op: 28 December 2015, 22:21:34 »
Als dat zo is dan heb ik vanaf nu te koop: twee schitterende vierassige gesloten Piko-wagons waarvan één voorzien van een prettig ogende weathering.  >:(

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9168 Gepost op: 28 December 2015, 22:45:22 »
Verkocht!
Aan ondergetekende, want:

"In den Jahren 1951 bis 1954 entstanden in der DDR zunächst vierachsige gedeckte Güterwagen mit Holzwänden nach dem Vorbild der Wagen des ehemaligen Gattungsbezirks Bromberg. Sie waren aber etwas kürzer, woraus eine Ladelänge von 14,42 m und eine Ladefläche von 39,2 m² resultierte."

Het citaat komt hier vandaan.

Over de eigenlijke afmetingen wordt niks gezegd, en verder zoeken op de daar genoemde nummers levert tot nu toe ook niet veel bruikbaars op. En toch... de Ladelänge van 14.420 mm gedeeld door 87 levert 165,7 mm op, even snel en ruwweg gemeten is de laadvloer van de Piko-modellen 163 mm lang.

De laadvloer van 39,2 m2 ga ik niet uitrekenen en nameten, want:



Dus...

En omdat de wagens mijn eigendom al waren, heb ik toch maar weer mooi twee, drie tientjes uitgespaard!  :)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9169 Gepost op: 28 December 2015, 22:48:32 »
Mooi! Ik had die info ook net gevonden. Apart dat die verder ontwikkelde ex-Brombergers wat korter waren.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9170 Gepost op: 28 December 2015, 22:49:10 »
 ;D

Daß snel verdient

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9171 Gepost op: 28 December 2015, 22:49:52 »
Mijn vader zaliger draait zich nog eens om, straks zeg je nog dat je met deze verwarring winst gemaakt hebt! En dat maar in het tijdsbestek van drie reacties. Online geld verdienen dus toch...

Toch mooi dat het model past.

Groet, Sicco Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9172 Gepost op: 28 December 2015, 22:55:51 »
Citaat
...straks zeg je nog dat je met deze verwarring winst gemaakt hebt!

Nee, winst niet, want de opbrengst was niks groter dan de investe... wacht even, hier klopt iets niet... 

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9173 Gepost op: 28 December 2015, 23:02:14 »
Citaat
wacht even, hier klopt iets niet...

Nee, ik heb zelfs verlies geleden. Door de wagons niet aan een ander te verkopen, heb ik inkomsten gederfd.  :P

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9174 Gepost op: 29 December 2015, 08:38:59 »
Gaan we er vanuit dat de LüP dan ook inderdaad 15,80m is, overeenkomstig het opschrift op het model, dan moet de lengte van het model in1:87 een 181,6mm zijn. Dan klopt de 180mm die je hebt opgemeten dus best goed.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9175 Gepost op: 29 December 2015, 09:43:38 »
Jan,

En omdat de wagens mijn eigendom al waren, heb ik toch maar weer mooi twee, drie tientjes uitgespaard!  :)

Volgens de economische uitleg van een ehemalige buurman heb je 6 tientjes uitgespaard. Ik heb zijn redenatie een keer uitgelegd gekregen en die klopte aardig, alhoewel het wiskundig kant nog wal raakte. Maar ja economie en wiskunde zijn volgens mij water en vuur.

Groet,

Gerard van der Sel.

Iets met nog een keer uitgeven aan iets anders, waardoor je nu en de wagens en het andere product voor een geld hebt.

Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9176 Gepost op: 29 December 2015, 10:46:50 »
Economie is sowieso een onderbuik-wetenschap. Net als astrologie.

Hoe deze redenering (wagons hebben en vervolgens van jezelf kopen) in economisch opzicht ook is, met wiskunde kun je die feilloos bevestigen of onderuit halen, al naar gelang.

Voor de wagens is geld uitgegeven: -x, ik heb er niks voor gebeurd: y; als x = € 30,00 en y = € 0,00, dan is -x + y nog steeds - € 30,00.

Maar er zijn belangrijker zaken.
Het zal sommigen zijn opgevallen, dat de GGrhts is voorzien van Kadee-koppelingen. Nu is het altijd de vraag, welke koppeling voor welke wagon geschikt is; Kadee biedt z'n koppeling met NEM-schacht aan in diverse lengtes, te weten de nrs 17, 18, 19 en 20.
De meest gebruikte is de nummer 18, daarmee uitgerust gaan verreweg de meeste wagons door de krapste boogstraal op m'n baan, welke ongeveer gelijk is aan Rocoline R3.
Echter, met die nr 18 ontstaat in die boog, of liever gezegd, bocht, het volgende beeld:



Het gaat, maar daarmee is het ook gezegd. Van enige speling is absoluut geen sprake, waardoor er bij de minste of geringste onregelmatigheid problemen kunnen ontstaan.
Met een kortere wagon gekoppeld is het zelfs nog erger:



Dus de emmer met koppelingen maar eens omkeren en zoeken naar nr 19 (of 20).

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9177 Gepost op: 29 December 2015, 11:40:02 »
De Kadee-koppelingskoppen op een rijtje, vlnr nr 17, 18, 19 en 20:



Het verschil in lengte van de schacht is duidelijk zichtbaar.

De Großraumwagen met nummer 19 in de bocht:



En ook gekoppeld met de kortere wagon (nog steeds met nr 18) is het gevaar van overbuffering verdwenen:

« Laatst bewerkt op: 29 December 2015, 11:43:24 door 44. Reden: toevoeging »

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9178 Gepost op: 29 December 2015, 13:40:21 »
Jan,

Kun je ook eens met foto's laten zien waarom dat jij  :P het belangrijk vindt om de KKK vast te zetten in combinatie met een Kadee.  Ergens ontgaat mij de nut van het vastzetten  ???....
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9179 Gepost op: 29 December 2015, 17:38:21 »
Hmmm... met foto's laten zien gaat wat moeilijk. Enerzijds omdat ik dan een proefbaantje zou moeten bouwen om de foto's te kunnen maken, en de rails daarvoor bezit ik momenteel niet, anderzijds omdat het een "proces" is, wat zich maar moeilijk in een foto laat vangen. Een filmpje zou dan een meer geëigend middel zijn.

Maar het komt er op neer, dat de KKK in principe bedoeld is voor koppelingskoppen die samen (in elkaar gestoken)  een starre verbinding maken tussen twee wagons. Ondanks de beweeglijkheid van de KKK's blijft de hoek die ze tov elkaar vormen altijd dezelfde (afb. A1/2, B1/2).
Als je Kadee's gebruikt, kan het voorkomen dat, door het gewicht van de trein achter de koppeling, de KKK's wel "uitscharen", maar niet meer "terugscharen" als de beide wagons weer op een recht spoor komen (afb. B3). En daardoor kunnen deze uit de rails gedrukt worden.







Tenminste, zo zit het vlgs mij zo'n beetje in elkaar. Ik moet zeggen dat ik er eerst ook aan twijfelde of het nodig was, maar een test toonde wel degelijk aan dat het fenomeen zich kon voordoen.

Nog een paar links:

deze, deze en deze.