Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Bahn-AG
Vandaag om 23:17:04
Het ontstaan van Trammenlandt door Robkop
Vandaag om 23:08:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Frits Westers
Vandaag om 23:06:10
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door Frank103
Vandaag om 23:05:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 23:04:59
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:55:21
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 22:53:52
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door reinderlf
Vandaag om 22:50:15
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 22:44:43
20 jaar BNLS jubileum door Robkop
Vandaag om 22:37:25
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door RobVille
Vandaag om 22:27:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 22:06:59
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 22:02:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door gdh
Vandaag om 21:38:19
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:33:04
KADEE Digitale koppeling door Mark D.
Vandaag om 21:29:51
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:20:41
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Mark D.
Vandaag om 21:18:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
Vandaag om 21:02:03
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:55:58
Spoor- en tramweg parafernalia door barry1972
Vandaag om 20:31:45
Sluitseinen REEtitec 1300 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:22:52
Line-up foto's van modellen door defender
Vandaag om 20:07:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 20:06:17
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door barry1972
Vandaag om 20:05:34
De modeltreinen van Spoorijzer door defender
Vandaag om 20:02:56
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 19:59:25
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 19:53:47
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:23:00
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Edwin2121992
Vandaag om 17:52:07
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3790845 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8700 Gepost op: 28 October 2015, 20:57:19 »
@Auke: ja zoiets. Golvende taartpunten. Die zijn makkelijker te zagen.  :P

@Sebas: nee, het idee is wel uitgerijpt. Nu alleen nog de theorie omzetten in praktijk.

Vandaag nog wel even (ik had immers al aangekondigd dat er niet zoveel van zou komen voorlopig) een beginnetje gemaakt, alleen die golvende taartpunten nog niet. Daar zie je overigens later niet veel van terug, als het segment op z'n plaats ligt, dus in dit beeld...



...zal maar weinig of geen verandering meer komen.
Overigens is hier ook te zien, dat er riant veel ruimte is (qua hoogte) om onderdoor te kruipen. Vandaag ook een aantal malen gepraktizeerd, en het is goed te doen, zowel met als zonder vracht.



"Und wozu stehen wir denn hier?"
"Wir warten bis Herr Frick zurück nach Lümmeln kommt."
"Na, hoffentlich kommt er bald. Dann hat wenigstens er sein Spaß gehabt und können wir die ollen Klamotten wieder ausziehen!"


OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 666
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8701 Gepost op: 28 October 2015, 23:04:35 »
Trapje overheen maken? :D
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 283
  • Ik spoor niet.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8702 Gepost op: 28 October 2015, 23:09:45 »
Dat karretje wat ik heb. Die wil jan ook wel hebben. Dat heb ik betrouwbare bronnen vernomen.

Maak je wel de bak zo, dat je hem er later uit kan halen?

Gr Sebas

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 283
  • Ik spoor niet.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8703 Gepost op: 28 October 2015, 23:10:48 »
uit betrouwbare bronnen. ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8704 Gepost op: 29 October 2015, 09:23:12 »
@Olivier: 't is een kamertje van 2 x 3 meter, voor 60% volgebouwd met modelbaan, ik zie daar geen plek meer voor een trap, ook geen trapje...

@Sebas: wel handig, zo'n ding, maar om er nou speciaal eentje aan te schaffen om onderlangs segment III te kruisen is ook weer wat overdreven.
Het was overigens van meet af aan al de bedoeling dit gedeelte uitneembaar te maken, zodat indien nodig de weg naar het midden kan worden vrijgemaakt.

Nog even een kleine aanpassing aangebracht, om een knik in de sporen bij de bakovergang te vermijden:


Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 283
  • Ik spoor niet.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8705 Gepost op: 29 October 2015, 17:15:19 »
Goedemiddag Jan.

Die knik? Zou dat uit willen leggen, ik snap je niet helemaal?

Gr Sebas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8706 Gepost op: 29 October 2015, 22:36:27 »
Goeden avond, Sebas.

Natuurlijk wil ik dat uitleggen. Misschien gaat dat aan de hand van twee schetsjes het beste. De maten in die schetsjes zijn (uiteraard) niet op schaal, de verhoudingen zijn voor de duidelijkheid behoorlijk overdreven.

Oude situatie: segment III (de uitneembare bak) ligt in een helling, die loopt op segment IV gewoon door. Segment II echter ligt horizontaal. Dat levert deze situatie op:



Een knik op de scheiding segment III/segment IV.

Door het kopse eind van segment III iets (2mm) te verlagen, en het bovenblad iets (eveneens 2mm) omhoog te brengen, loopt het oppervlak van segment III vloeiend in het horizontale vlak van segment IV over:



Dat levert een heel lichte knik op ter hoogte van de scheiding segment III/segment IV, maar dat is nauwelijks waarneembaar en dus te verwaarlozen. Dat zal door wat proefritten nog bevestigd moeten worden, maar ik verwacht daar eigenlijk geen problemen.
« Laatst bewerkt op: 29 October 2015, 22:56:28 door 44. Reden: 49Gr24Min39SecNB11Gr06Min06.25SecOL »

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 666
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8707 Gepost op: 29 October 2015, 23:57:09 »
Een kleine knik kan geen kwaad, heb er zelf ook eentje zitten, alles gaat daar zo vloeiend als lopende chocopasta overheen. ;)
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 283
  • Ik spoor niet.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8708 Gepost op: 30 October 2015, 00:10:58 »
Dank je wel voor de uitleg.

Gr Sebas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8709 Gepost op: 02 November 2015, 09:38:07 »
In het kader van de deelstudie "Roest in verschillende stadia en verschijningsvormen" bracht ik het afgelopen weekend door op Terschelling.
Misschien is het aardig een paar van de bestudeerde objecten hier te tonen:





Het object van de tweede foto heeft wel wat weg van een kolenkachel zoals die wel in lokloodsen werd gebruikt.

Hoewel buiten het kader van de excursie vallend, heb ik me en passant nog georiënteerd op bomendraaien:



Zo. Nu eerst maar weer verder met knikken en taartpunten.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8710 Gepost op: 02 November 2015, 15:17:31 »
Afgeronde taartpunten, wel te verstaan.



Om verdraaien en per ongeluk verkeerd monteren te bemoeilijken, heb ik bewust afgezien van volkomen symmetrie:


HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8711 Gepost op: 02 November 2015, 16:10:21 »
Zeg me waarheen leidt deze weg?

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8712 Gepost op: 02 November 2015, 16:45:23 »
De ene helft gaat deel uitmaken van de "inzetbak", oftewel segment III, de andere helft wordt aan segment II bevestigd. Aan de kant van segment IV idem dito. De functie van de constructie is tweeledig: enerzijds wordt segment III door de onderste helften (die dus resp. aan segment II en IV zijn bevestigd) gedragen, anderzijds wordt door de "afgeronde taartpunten" voorkomen dat segment III in horizontale richting kan verschuiven.
Teneinde ook het geheel in verticale richting te zekeren, komt er aan beide kanten nog een bout met vleugelmoer doorheen.


HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8713 Gepost op: 02 November 2015, 17:20:56 »
Bedankt voor de uitleg en tekening. Ik hoop niet dat ik het had kunnen weten als ik verder was terug gebladerd? Ik kijk wel mee hoor, één en al belangstelling. (y)

guest7822

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8714 Gepost op: 02 November 2015, 20:27:18 »
Nu nog een microswitch eraan om de sectie ervoor stroomloos te maken als de bak er niet in hangt  ;)

Walter