Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 14:08:04
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:11:06
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:23
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:41:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 12:27:13
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 12:15:51
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3654325 keer)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8715 Gepost op: 02 November 2015, 21:23:30 »
Citaat
Ik hoop niet dat ik het had kunnen weten als ik verder was terug gebladerd?

Ik heb geen idee eigenlijk. Het idee zit in m'n hoofd, en in dit draadje komt te staan wat ik doe om het uit te voeren. Eerlijk gezegd geloof ik niet dat ik van te voren uitgebreid uit de doeken doe wat ik van plan ben.
Dat schept maar verwachtingen.

Of iemand (zoals jij nu) moet een (concrete) vraag hebben, dan probeer ik doorgaans wel om er een antwoord op te geven.

@Walter: geen idee nog, of ik zoiets ga toepassen. Dat moet ik nog bedenken.  ;)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #8716 Gepost op: 03 November 2015, 14:36:59 »
De inzetbak, oftewel, om maar weer eens de officiële term te gebruiken, segment III, is zover klaar.
Nu nog exact juist positioneren en de beide 'liggers' aan resp segment II en IV bevestigen.

En daarna?
Op naar de volgende fase.
Of in winterretraite, hangt een beetje van de klimaatontwikkelingen in Lümmeln af.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #8717 Gepost op: 03 November 2015, 17:46:31 »
Citaat
...nog exact juist positioneren en de beide 'liggers' aan resp segment II en IV bevestigen.

En dat is ook gepiept.

Dan gaan we de volgende keer over naar ons programma "Creatief met Kurk".

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #8718 Gepost op: 03 November 2015, 19:01:23 »
Da's best een net systeem, m'n complimenten!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

OlivierV

• Offline Offline
  • Idioot op een skateboard
« Reactie #8719 Gepost op: 03 November 2015, 19:40:09 »
Erg netjes Jan, mag je trots op zijn!
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

MAGG

• Offline Offline
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
« Reactie #8720 Gepost op: 03 November 2015, 20:30:21 »
Van je af snijden! Altijd van je af snijden.
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #8721 Gepost op: 03 November 2015, 20:38:19 »
@Reinout & Olivier: dank voor de veren!  :D

@Michaël: uiteraard, ik snijd altijd alles af.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #8722 Gepost op: 03 November 2015, 21:37:04 »
Dat is namelijk korter.

In het draadje van Ruud kwamen onlangs diverse autotransportwagons ter sprake. Arthur (tuurtje) liet daar ook zijn exemplaar van de Fleischmann Offs 55 zien.

Die wagon heb ik ook in mijn bezit, voor mij zit daar ook een klein verhaaltje aan vast. Om Ruud z'n draadje niet met mijn sentimenten vol te gooien, doe ik dat hier in m'n eigen draadje maar even.

Het zal, denk ik, ter gelegenheid van m'n achtste of negende verjaardag zijn geweest, dat ik met mijn oma mee mocht naar de plaatselijke speelgoedwinkel om een verjaardagskado uit te zoeken. Natuurlijk gaf ik direct te kennen dat ik dan graag een wagon van Fleischmann wilde hebben, de autotransporter om precies te zijn, maar dat die wel erg duur was. Mijn oma zei echter dat er geen restrictie in financiële zin was en dat ik mocht kiezen wat ik wilde.

Oma en ik dus naar de speelgoedwinkel aan de Rijksstraatweg. Desgevraagd moest de speelgoedwinkelmeneer tot zijn grote spijt bekennen dat hij de vurig gewenste wagon helaas niet op voorraad had.
Dat vond het jarige Jannemannetje natuurlijk niet leuk, maar gelukkig was er een alternatief: zo'n mooi blauw rijtuig met zilveren letters TOUROPA erop, die stond in de Fleischmanncatalogus (met drie stuks) achter de V200 afgebeeld, en die vond ik ook prachtig, zowel de V200 (die ik later dat jaar, of nog een jaar later, op Sinterklaasavond zou krijgen), als die Touropawagen.

Dus gang ik, echt waar, heel blij weer met m'n oma naar huis terug. Die blauwe TOUROPA heb ik nog steeds, en pas véél later, ergens in de jaren '80, heb ik die Offs 55 tweedehands gekocht. Uit jeugdsentiment.

Maar wel zonder auto's...

« Laatst bewerkt op: 03 November 2015, 21:40:32 door 44. Reden: Ja, weet ik wel. »

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8723 Gepost op: 03 November 2015, 22:10:28 »
Mooi stukje jeugdsentiment/nostalgie.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #8724 Gepost op: 03 November 2015, 22:14:54 »
 (y)

Inderdaad dat zijn de herinneringen die weer naar boven komen, meestal gingen wij langs de Hema in Bussum, maar soms ook naar de speelgoedzaak op de Huizerweg waar ik mij de naam niet meer van kan herinneren, voor een jochie van 8 was dat toen een walhalla.

Zo heb ik de herinneringen aan mijn vader die perse de Edelweiss tandradloc van Flm wilde hebben. Uit respect voor hem zie je die bij mij ook.
Als ik me goed kan herinneren heeft hij de loc toen in de speelgoedzaak in Laren gekocht, wat een luxe toen, in elk dorpje was wel een winkel waar je materieel kon kopen  ;D
Hoop ooit nog een keer de groene Karel tegen te komen voor een leuk prijsje.

Groetjes

Arthur

Edit, ineens schiet het mij te binnen, de winkel had de toepasselijke naam de Speelkamer  :)
« Laatst bewerkt op: 03 November 2015, 22:51:25 door tuurtje »
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #8725 Gepost op: 04 November 2015, 18:12:03 »
Citaat van: Ruud
jeugdsentiment/nostalgie

Citaat van: Arthur
voor een jochie van 8 was dat toen een walhalla

Inderdaad, jeugdsentiment, en Walhalla.
Waar is die tijd, dat je onbevangen en niet gehinderd door enige vorm van kennis omtrent het grote voorbeeld, anders dan de schamele foto's die in de Fleischmann- of Trixcatalogus stonden afgebeeld, eindeloos kon spelen met je treintjes? Dat Fleischmannwagonnetje met plastic chassis en blikken ketel, knalgeel geschilderd met 'Shell" erop het rangeerspoor opduwen om het even later weer weg te trekken met je O&K-lokje. En weer, en weer, en...
Tegenwoordig lees je (althans ik) eerst Carstens erop na voor je überhaupt over de aanschaf van een ketelwagen na gaat denken....

Enfin. Had ik maar niet moeten eten van de boom der kennis, dan had ik in dat paradijs kunnen blijven vertoeven.

Bij gebrek aan kurk en aan flex-rails kan ik du moment even niet verder met Lümmeln Sbf. Niet dat dat erg is, er is altijd wel wat te doen.
Enige tijd geleden liet ik al wat ideeën zien omtrent halfreliëf fabrieksgebouwen om als achtergrond voor het Bw-gedeelte van m'n baan te gaan dienen. Daar ga ik maar eens wat op voortborduren.

De bouwdoos van Kibri waar die fabriek van gemaakt kan worden (39814) heb ik eerder al eens gehad (en ook gebouwd, maar het is... je raadt het al, verhuizing en zo), maar desondanks was ik zeer verrast door de werkelijk gigantische hoeveelheid onderdelen in de doos. Geweldig!
In de grond beschouwd bestaat het gebouw eigenlijk uit een drietal aparte gebouwen, die op verschillende manieren aan elkaar geschoven kunnen worden. Ik interpreteer ze als het eigenlijke productiegebouw, een kantoortoren en een (goederen)lifttoren.

Omdat ik er een halfreliëfgebouw van ga maken, trek ik me van de bouwbeschrijving niet zo heel veel aan, al moet ik zeggen, dat die wel handig is om de diverse onderdelen mee te identificeren.

Goed, laat ik maar beginnen met de kantoortoren. Die moet wel om een inspringend hoekje in de hoek van de baan heen gebouwd worden, dus ik moet eens gaan bekijken hoe ik dat het beste doe. Het hoekje meet 14 x 12 centimeter en ik heb vier keer 7 centimeter tot m'n beschikking. Dat betekent dat er flink gesneden en aan elkaar geplakt moet gaan worden. Een beetje ervaring heb ik al opgedaan, toen ik de twee fabriekshallen aan elkaar gesmeed heb tot het gebouw waarin het Wagenwerk is ondergebracht.
Verder wil ik 'Het nieuwe voegen', zoals Peter (HollandsBouwwerk) dat heeft beschreven, nog eens grondig gaan bestuderen en zo mogelijk gaan toepassen.

Om te beginnen de nodige onderdelen maar eens bij elkaar gaan zoeken, en uitgespreid beslaan die met elkaar toch een volledig vel papier van het formaat A3, of, in dit geval, een snijmat van die afmeting:

Nou, de aftrap is gegeven, nu maar kijken waar het schip strandt.
« Laatst bewerkt op: 04 November 2015, 18:15:31 door 44. Reden: Waar bemoei je je mee? »

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #8726 Gepost op: 05 November 2015, 22:51:20 »
Nieuws? Nee, geen nieuws. Het bouwpakket heeft nog geen mes gezien, laat staan een drup lijm of verf.

Ik ben er nog niet helemaal uit. Het te "omzeilen" stuk inspringende muur meet, zoals eerder gezegd, 14 x 12 cm. Daar moet die kantoortoren omheen worden gebouwd, in halfreliëf. Er zijn vier muurdelen van elk 7 centimeter breed, twee aan twee is dat dus 14 x 14 in een hoek (in rood getekend), zie bovenste afbeelding hieronder:

Nu zit ik er over te denken de muurdelen niet twee aan twee in te zetten, maar drie aan één. Het "gat" wat daardoor ontstaat kan worden afgedekt met het later te bouwen productiegebouw (in grijs aangegeven). In oranje is aangegeven waar er met Evergreen of baksteenplaat het boven het productiegebouw uitstekende gedeelte van de katoortoren moet worden aangevuld.

Muy bien. Nachtje slapen, nog maar eens. Trusten.

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #8727 Gepost op: 06 November 2015, 06:58:06 »
Dat wordt weer een mooi project om te volgen. :)
Mijn aandacht voor modelspoor is de laatste weken ietsjes verslapt, waardoor ik gemist heb waar dit nieuwe bouwwerk in Lümmeln zal verrijzen. Achter het Wagenwerk, misschien? En wordt dit de matrassenfabriek of gaat er iets anders geproduceerd worden? Fragen über Fragen.
Mocht je het pand hier en daar willen inrichten, kan deze link je op weg helpen: klik en scroll.

Groet,
Bas

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #8728 Gepost op: 06 November 2015, 14:53:22 »
Citaat
Dat wordt weer een mooi project om te volgen.

Ja, jullie hebben het maar makkelijk. En wie doet al het werk?  >:(

Citaat
Wagenwerk, misschien?

Zeker, achter de Wagenwerkstatt.  :D

Citaat
...wordt dit de matrassenfabriek...

Euh, ja, denk ik. Maar ik ben de naam alweer vergeten.  ::)

Citaat
Mocht je het pand hier en daar willen inrichten...

Nee. Misschien wat vage aanduidingen op een vel papier of kunststof achter de ramen. Meer niet. Maar toch bedankt voor de tip!  :-*

De zaag is inmiddels in het eerste geveldeel gezet, foto's volgen later.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #8729 Gepost op: 06 November 2015, 17:30:25 »
Citaat

Citaat
...wordt dit de matrassenfabriek...

Euh, ja, denk ik. Maar ik ben de naam alweer vergeten.  ::)

Kwestie van even terugbladeren of zoeken in de uitgebreide index waar alles op analfabetische volgorde staat gecatalogiseerd, dus da's een makkie:

WULUMA GmbH, oftewel WULUMAG

Nu heb ik het maar even ergens opgeschreven.  :P

Eén van de vier gevels ontdaan van één van beide pilaster (die anders tegen die van de volgende gevel aan zou komen te zitten, en dat is niet zo fraai, naar mijn bescheiden mening):

links bewerkt, rechts onbewerkt

Er ontstaat tussen beide delen wel een kleine kier, die zal weggewerkt moeten worden:

2 + 1 = 3:

En hier nog even het verschil tussen pilaster laten zitten en pilaster weghalen:

Fijn weekend allemaal!