Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 20:03:12
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 19:26:50
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
Vandaag om 19:12:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door robschuurhof
Vandaag om 18:54:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:37:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 18:12:32
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 16:51:48
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:48:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 16:00:05
Station Roodeschool door defender
Vandaag om 15:56:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 15:53:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 15:03:59
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
Vandaag om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3654407 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8700 Gepost op: 28 October 2015, 20:57:19 »
@Auke: ja zoiets. Golvende taartpunten. Die zijn makkelijker te zagen.  :P

@Sebas: nee, het idee is wel uitgerijpt. Nu alleen nog de theorie omzetten in praktijk.

Vandaag nog wel even (ik had immers al aangekondigd dat er niet zoveel van zou komen voorlopig) een beginnetje gemaakt, alleen die golvende taartpunten nog niet. Daar zie je overigens later niet veel van terug, als het segment op z'n plaats ligt, dus in dit beeld...



...zal maar weinig of geen verandering meer komen.
Overigens is hier ook te zien, dat er riant veel ruimte is (qua hoogte) om onderdoor te kruipen. Vandaag ook een aantal malen gepraktizeerd, en het is goed te doen, zowel met als zonder vracht.



"Und wozu stehen wir denn hier?"
"Wir warten bis Herr Frick zurück nach Lümmeln kommt."
"Na, hoffentlich kommt er bald. Dann hat wenigstens er sein Spaß gehabt und können wir die ollen Klamotten wieder ausziehen!"


OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8701 Gepost op: 28 October 2015, 23:04:35 »
Trapje overheen maken? :D
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Ik spoor niet.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8702 Gepost op: 28 October 2015, 23:09:45 »
Dat karretje wat ik heb. Die wil jan ook wel hebben. Dat heb ik betrouwbare bronnen vernomen.

Maak je wel de bak zo, dat je hem er later uit kan halen?

Gr Sebas

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Ik spoor niet.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8703 Gepost op: 28 October 2015, 23:10:48 »
uit betrouwbare bronnen. ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8704 Gepost op: 29 October 2015, 09:23:12 »
@Olivier: 't is een kamertje van 2 x 3 meter, voor 60% volgebouwd met modelbaan, ik zie daar geen plek meer voor een trap, ook geen trapje...

@Sebas: wel handig, zo'n ding, maar om er nou speciaal eentje aan te schaffen om onderlangs segment III te kruisen is ook weer wat overdreven.
Het was overigens van meet af aan al de bedoeling dit gedeelte uitneembaar te maken, zodat indien nodig de weg naar het midden kan worden vrijgemaakt.

Nog even een kleine aanpassing aangebracht, om een knik in de sporen bij de bakovergang te vermijden:


Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Ik spoor niet.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8705 Gepost op: 29 October 2015, 17:15:19 »
Goedemiddag Jan.

Die knik? Zou dat uit willen leggen, ik snap je niet helemaal?

Gr Sebas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8706 Gepost op: 29 October 2015, 22:36:27 »
Goeden avond, Sebas.

Natuurlijk wil ik dat uitleggen. Misschien gaat dat aan de hand van twee schetsjes het beste. De maten in die schetsjes zijn (uiteraard) niet op schaal, de verhoudingen zijn voor de duidelijkheid behoorlijk overdreven.

Oude situatie: segment III (de uitneembare bak) ligt in een helling, die loopt op segment IV gewoon door. Segment II echter ligt horizontaal. Dat levert deze situatie op:



Een knik op de scheiding segment III/segment IV.

Door het kopse eind van segment III iets (2mm) te verlagen, en het bovenblad iets (eveneens 2mm) omhoog te brengen, loopt het oppervlak van segment III vloeiend in het horizontale vlak van segment IV over:



Dat levert een heel lichte knik op ter hoogte van de scheiding segment III/segment IV, maar dat is nauwelijks waarneembaar en dus te verwaarlozen. Dat zal door wat proefritten nog bevestigd moeten worden, maar ik verwacht daar eigenlijk geen problemen.
« Laatst bewerkt op: 29 October 2015, 22:56:28 door 44. Reden: 49Gr24Min39SecNB11Gr06Min06.25SecOL »

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8707 Gepost op: 29 October 2015, 23:57:09 »
Een kleine knik kan geen kwaad, heb er zelf ook eentje zitten, alles gaat daar zo vloeiend als lopende chocopasta overheen. ;)
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Ik spoor niet.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8708 Gepost op: 30 October 2015, 00:10:58 »
Dank je wel voor de uitleg.

Gr Sebas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8709 Gepost op: 02 November 2015, 09:38:07 »
In het kader van de deelstudie "Roest in verschillende stadia en verschijningsvormen" bracht ik het afgelopen weekend door op Terschelling.
Misschien is het aardig een paar van de bestudeerde objecten hier te tonen:





Het object van de tweede foto heeft wel wat weg van een kolenkachel zoals die wel in lokloodsen werd gebruikt.

Hoewel buiten het kader van de excursie vallend, heb ik me en passant nog georiënteerd op bomendraaien:



Zo. Nu eerst maar weer verder met knikken en taartpunten.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8710 Gepost op: 02 November 2015, 15:17:31 »
Afgeronde taartpunten, wel te verstaan.



Om verdraaien en per ongeluk verkeerd monteren te bemoeilijken, heb ik bewust afgezien van volkomen symmetrie:


HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8711 Gepost op: 02 November 2015, 16:10:21 »
Zeg me waarheen leidt deze weg?
Ik heb al een trein

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8712 Gepost op: 02 November 2015, 16:45:23 »
De ene helft gaat deel uitmaken van de "inzetbak", oftewel segment III, de andere helft wordt aan segment II bevestigd. Aan de kant van segment IV idem dito. De functie van de constructie is tweeledig: enerzijds wordt segment III door de onderste helften (die dus resp. aan segment II en IV zijn bevestigd) gedragen, anderzijds wordt door de "afgeronde taartpunten" voorkomen dat segment III in horizontale richting kan verschuiven.
Teneinde ook het geheel in verticale richting te zekeren, komt er aan beide kanten nog een bout met vleugelmoer doorheen.


HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8713 Gepost op: 02 November 2015, 17:20:56 »
Bedankt voor de uitleg en tekening. Ik hoop niet dat ik het had kunnen weten als ik verder was terug gebladerd? Ik kijk wel mee hoor, één en al belangstelling. (y)
Ik heb al een trein

guest7822

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8714 Gepost op: 02 November 2015, 20:27:18 »
Nu nog een microswitch eraan om de sectie ervoor stroomloos te maken als de bak er niet in hangt  ;)

Walter