Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door defender
Vandaag om 20:17:30
20 jaar BNLS jubileum door Jan-Peter
Vandaag om 20:14:38
Line-up foto's van modellen door defender
Vandaag om 20:07:39
KADEE Digitale koppeling door Met een sik
Vandaag om 20:07:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 20:06:17
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door barry1972
Vandaag om 20:05:34
De modeltreinen van Spoorijzer door defender
Vandaag om 20:02:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 20:00:43
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 19:59:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:55:04
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 19:53:47
Sluitseinen REEtitec 1300 door ModelWessel
Vandaag om 19:50:56
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 19:15:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 19:12:15
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 18:57:19
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door VictorPM
Vandaag om 18:41:41
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:35:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:23:00
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Edwin2121992
Vandaag om 17:52:07
Led schakeling ed. door bellejt
Vandaag om 17:42:03
Au bord de la Cèze door Benelux795
Vandaag om 17:29:36
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:19:29
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 17:13:36
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Arjen52
Vandaag om 17:02:08
Piko Stadler (Spurt) binnenverlichting door phdirk
Vandaag om 16:53:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Jeroen Water
Vandaag om 16:29:26
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:57:44
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door spoorijzer
Vandaag om 15:47:21
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Martijnstein
Vandaag om 15:43:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:29:54
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3790553 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4077
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8595 Gepost op: 16 October 2015, 20:53:46 »
Nope, gaat niet passen, ketel is kleiner van doorsnee. Dan zoiets?

dirkjan
« Laatst bewerkt op: 16 October 2015, 21:01:50 door Falkenberg »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8596 Gepost op: 16 October 2015, 20:58:40 »
Daar was ik al bang voor. Ergens had ik het idee om zo'n setje gewoon maar eens te kopen, en 'm desnoods op een 44er te plakken als ie op een 50er niet past, maar dan moet ik eerst nog kijken welke 44ers daarvoor in aanmerking komen, en of die wel een beetje in de buurt beheimatet waren.
Tenslotte is de ketel van de BR 01 in principe gelijk aan die van de BR 44, als ik me niet verschrikkelijk heel erg vergis.  :P

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8597 Gepost op: 16 October 2015, 20:59:48 »
Overigens, de link functioneert bij mij niet.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8598 Gepost op: 16 October 2015, 21:39:14 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8599 Gepost op: 16 October 2015, 21:55:19 »
Dank je, Jerry! Interessant, jammer alleen dat er niet iets van een tekening of zo bij zit. Van foto's af is het maar moeilijk te zien hoe het allemaal precies in elkaar zit.

Citaat
Tenslotte is de ketel van de BR 01 in principe gelijk aan die van de BR 44

Dat is een gedurfde uitspraak, en ik ben dan ook druk bezig die te verifiëren. Helemaal precies ben ik er nog niet achter, maar het lijkt er in elk geval niet op, dat dat klopt.
Gelukkig had ik er ook aan toegevoegd:

Citaat
als ik me niet verschrikkelijk heel erg vergis.

Wel dus, denk ik nu.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8600 Gepost op: 16 October 2015, 22:31:32 »
Nou, beter kan ik 't in de gauwigheid niet vinden, maar ik denk dat dit wel genoeg zegt:





BR 01: 1940 mm
BR 44: 2011 mm

Tja... ik en m'n grote bek...  :-[

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4077
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8601 Gepost op: 16 October 2015, 23:11:05 »
Tot zover de theorie 8)

De praktijk wijst uit dat het werkt: Weinert set op n 44: hier

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12260
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8603 Gepost op: 17 October 2015, 11:00:44 »
Jan je voorgaande verhaaltje met tekening doet het weer naar boven drijven in mn grijze massa.
Door het overspringen naar diverse andere dingen had ervoor gezorgd dat ik de "draad" effe kwijt was zeg maar  ;)

BR 01: 1940 mm
BR 44: 2011 mm

Tja... ik en m'n grote bek...  :-[

En dat zijn niet de enigste verschillen tussen die 2 loc series  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8604 Gepost op: 18 October 2015, 15:52:32 »
@Floris: zo gaat dat soms.  :-\

@Jerry: wederom bedankt, maar deze keer lukte het van meet af aan.  (y)

@DirkJan: jaja, dat verschil in doorsnede komt in H0 neer op nog geen millimeter, dat is dus wel te verwerken. Maar de gein is dat ik eigenlijk wel een 50er met zo'n MVR wil maken. Lümmeln heeft er wel in het bestand gehad.

Zo'n ombouwsetje van W op 'n 50er zetten heeft wel iets meer voeten in de aarde dan het aanpassen op een 44er, vermoed ik. En om zo'n ding helemaal uit het blauwe niets te bouwen (zoals die Modellbahnfrokler), tja... Vergt aardig wat uitzoekerij: maten, leidingverloop, dat soort dingen. Ook heb ik nog geen goede tekening ontdekt, of bijvoorbeeld een echt goede overzichtsfoto. Maar daar moet ik bij zeggen, dat ik nog niet echt fanatiek gezocht heb.
Op blz 52/53 van Ebel/Wenzel's BR 50 Bnd 2 staat wel een aardige tekening, maar ik betwijfel of het wel gaat lukken die in een 3d interpretatie om te gaan zetten.



Beetje ongelukkig voorbeeld, de lok is een tot 50er omgebouwde 52er. Was wel leuk geweest, Roco heeft een vijftiger met DSDS-ketel en Wannentender in het assortiment. Maar deze lok (die van de foto) was al voordat mijn tijdvenster werd geopend uitgerangeerd...

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5434
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8605 Gepost op: 18 October 2015, 16:04:54 »
Ik vind deze vorm van de HMV nog wel wat gewöhnungsbedürftig, maar veel beter dan zo'n trapeziumvormig geval van de buren achter het gordijn. 8)

Dönsdorfse groeten,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8606 Gepost op: 18 October 2015, 16:18:06 »
Gewöhnungsbedürftig... hm, ja, misschien. Maar uiteindelijk wel aanvaardbaar, iets wat je van... nee, laat maar.  :-X ::)

Maar wat dacht je van deze versie?



Of deze dan:



Het kan altijd erger, tot je aan die dingen van achter het IJze... nee, laat maar.  :-X ::)
« Laatst bewerkt op: 18 October 2015, 16:20:31 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8607 Gepost op: 18 October 2015, 17:56:34 »
Ach ja... voor ik het vergeet: ongetwijfeld is er een aantal lezers nieuwsgierig naar het hoe en wat van de boom waarvan de bouw hier van start ging. Welnu, het heeft even geduurd (omdat ik moest bijkomen van die bomenbouwUrsula), maar ook daar, of misschien moet ik zeggen daar wel, is enige vordering te melden:



Ook heb ik een nieuwe procedure uitgedacht. In plaats van van te voren te bedenken wat voor boom ik wil maken, bijvoorbeeld een eik, of een berk, maak ik eerst de boom en bepaal pas achteraf wat voor boom het is. Dat vergroot de mogelijkheden tijdens het creëren ongemeen!

Dit exemplaar begint wat weg te krijgen van een moerascipres, geloof ik.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8608 Gepost op: 19 October 2015, 10:01:21 »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7770
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8609 Gepost op: 19 October 2015, 10:32:40 »
Ik heb zelf nog geen boompje gedraaid, dus ik moet mijn mond houden tot ik zelf wat heb geproduceerd. Maar... één ding valt me op bij je bomen, namelijk dat je de windingen goed ziet, ondanks wat je erop smeert. Bij oude knokige bomen ziet dat er juist goed uit, maar mocht je nog een ranke rechte boom willen maken...

De bomen-bouw-demonstrator van de Mitropa liet zien dat hij windingen strak om de basisstam heen wond. Dus niet zozeer een stapel ijzerdraden even in elkaar draaien, maar millimeter voor millimeter een draad er omheen wikkelen. Dan heb je een veel gelijkmatiger stam. Tenminste, zo zag het eruit. Volgens mij heb ik ook wel eens iemand gezien die er een touwtje omheen wikkelde. Misschien een test waard voor het onderste deel van de stam?

Die bomenbouwer deed het trouwens met 30 cm lange stukjes boekbindersdraad. Laatst heb ik een voorraadje van twee maten uit het plaatselijke tuincentrum meegenomen. Ik heb binnenkort ook heel hard bomen nodig, dus 'k ga de komende week ook eens aan het experimenteren :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)