Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Eelco Storm
Vandaag om 08:11:09
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door henk
Vandaag om 07:23:13
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 07:17:26
De projecten van Ruben (NL H0) door Frank 123
Vandaag om 07:02:43
19 Toen door Vroeger
Vandaag om 05:58:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door KNed
19 June 2025, 23:43:44
Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door KNed
19 June 2025, 23:37:55
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
19 June 2025, 23:01:08
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
19 June 2025, 22:27:48
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
19 June 2025, 22:12:01
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
19 June 2025, 21:04:03
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Eric B
19 June 2025, 21:01:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
19 June 2025, 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
19 June 2025, 20:47:40
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
19 June 2025, 20:33:52
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
19 June 2025, 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
19 June 2025, 20:23:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
19 June 2025, 19:22:10
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
19 June 2025, 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
19 June 2025, 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
19 June 2025, 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
19 June 2025, 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
19 June 2025, 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
19 June 2025, 16:39:49
Br 38 Piko Superen. door wob
19 June 2025, 15:30:49
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3618942 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8505 Gepost op: 30 September 2015, 17:20:20 »
Nee, dat is geen Roco-product. Ik heb gekeken in diverse catalogi, zoals die van Fleischmann, Piko, Roco, Lima etc, maar dat rijtuig heb ik daar niet gevonden.

Hmm... weer eens iets anders, een hoofdletter aan het eind van een woord.  8)

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2105
  • MSc Micro-Electronics
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8506 Gepost op: 30 September 2015, 17:31:36 »
Probeer eens Liliput  ;D
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8507 Gepost op: 30 September 2015, 17:38:54 »
Neuh... ik bedoel, daar heb ik ook gekeken, maar niet gevonden.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8508 Gepost op: 30 September 2015, 19:27:20 »
Merklien misschien?

Groet,
Bas

De grote T ruil ik in tegen een kleine t.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12154
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8509 Gepost op: 30 September 2015, 20:09:41 »
Oder vielleicht Sachsen modelle ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8510 Gepost op: 30 September 2015, 20:16:13 »
 ??? trix ::)

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2332
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8511 Gepost op: 30 September 2015, 20:51:28 »
Oké, ik dan ook maar..Klein Modellbahn??? :P
Have fun every day, before you know it's..........

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8512 Gepost op: 30 September 2015, 21:42:28 »
Sachsenmodelle is het zeker niet. Klein Modellbahn ook niet. Trix... zou kunnen, dat is toch hetzelfde als Merklien. Alleen, sinds Trix door dat Merklien is overgenomen, heb ik nog hooguit één of twee goederenwagentjes van dat 'merk' gekocht.

Terugkomend op dat Merklien, eigenlijk zou het me niet eens verbazen als dat het geval zou zijn, want waar andere rijtuigen redelijk stil over de rails glijden, maakt dat ding een bak herrie waar je stil van wordt. Wat dat betreft hadden ze zich daar in Göppingen beter op muziekinstrumenten kunnen gaan richten, luiten of viola da gamba's of zo, of mandolines. Want klankkasten bouwen kunnen ze als de beste.
Hoewel... puko's tussen de snaren maken je ook niet blij.

Maar goed, waar hadden we het ook alweer over? O, schaduwstation. Daar wordt ook nog steeds aan gewerkt, momenteel ben ik bezig met wat kleine dingetjes om het geheel (althans, de eerste twee segmenten) zodanig op poten te krijgen dat ze zichzelf onder het Bw staande kunnen houden.
Het zal niemand verbazen, dat daarbij onvermijdelijk kleine tegenslagen de kop opsteken. Om een voorbeeld te geven: terwijl ik vrolijk fluitend bezig was een aantal elementen van de potenconstellatie aan elkaar vast te schroeven, gaf mijn accuschroefboormachine aan dat het tijd werd de accu bij te laden, om vervolgens het verlangen kracht bij te zetten door stelselmatig dienst te weigeren totdat aan die wens voldaan was. Maar toen ik de accu uit de schroefboormachine trok, had ik ineens drie stukken in handen, en een stuk of zes op de vloer. Op de vloer lagen de accucellen, in de linkerhand de 'bak' waar die cellen in gezeten hadden, in mijn rechterhand de schroefboormachine en de verbinding tussen accubak en schroefboormachine bengelde daar tussenin. Eine oefening. Nu ja, het was al een oudje, een jaar of vijftien of zo, maar ik ben er altijd dik tevreden mee geweest. Snif. Rust zacht, fijn machientje!  :'(

Terwijl ik doende was mijn archeologenoutfit aan te trekken, vroeg mijn vrouw wat ik van plan was te gaan doen, waarop ik repliceerde op zoek te willen gaan naar een schroevendraaier of zo. Waarop zij natuurlijk direct een weerwoord klaar had en mij naar de bouwmarkt stuurde voor een nieuwe accuschroefboormachine. "Want ik denk dat ik de gordijnenrails in de badkamer ook wil gaan vervangen, die ene gaat stuk, daar in dat hoekje."
Jaja. Ik geef eerlijk toe even ontroerd geweest te zijn bij zoveel compassie, maar 't was gewoon weer puur eigenbelang.

Nu ja, Tot zover het schaduwstation.

Nog even terug naar de bagagerijtuigen. Eigenlijk kwam ik erop door de voorkant van die Spezial van EisenbahnJournal over de Baureihe 03, op de voorkant staat een mooie foto van een 03er met een drietal Eilzugwagen (ESU -> Roco, weet je nog?), en als bagagerijtuig is daaraan een Pwi, zo'n 2-assig donderbussengeval, toegevoegd. Ik geloof, dat ik het daar al eerder over gehad heb, maar hier is ie nog en keertje:



Een andere "D" die je nogal eens zag, in diverse "Zuggattungen", is de MDyge 986, voorheen MPw-4yge. Om aan de behoefte aan bagagerijtuigen die na de oorlog (WOII) was ontstaan, ontstond dit type door twee Behelfspersonenwagen (MCi/43) aan elkaar te plakken. Ook dit exemplaar is volgens mij al eens eerder voorbij gekomen.



Daar ben ik in het volgende geval niet zo zeker van, maar het zou best wel eens kunnen. De D4üm 60:



En dan zijn we weer aanbeland bij een soort, waar ik eigenlijk best wel een beetje gek op ben: rijtuigen die èn dit, èn dat zijn, zoals bijvoorbeeld AB's, Halbspeisewagen en deze: half bagage, half tweedeklas, de BDms 271, voorheen BPw 4üm 58:



Kijk, op die manier kun je nu verder gaan met bijvoorbeeld de tweedeklas/bagageversie van de Umbaurijtuigen (2- en 4-assig), van de zilverlingen (BDnf, dus met stuurstand), et cetera, et cetera. Maar dat misschien een andere keer.

Dat is goed
« Laatst bewerkt op: 30 September 2015, 22:00:26 door 44. Reden: Betekenis moet worden onderscheiden van de vorm waarin ze wordt uitgedrukt. En dat aspect kwam door een bepaalde schrijfwijze niet geheel uit de verf en behoefde daarom een kleine wijziging. »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8513 Gepost op: 30 September 2015, 23:28:08 »
Nog even terug naar de bagagerijtuigen. Eigenlijk kwam ik erop door de voorkant van die Spezial van EisenbahnJournal over de Baureihe 03, op de voorkant staat een mooie foto van een 03er met een drietal Eilzugwagen (ESU -> Roco, weet je nog?), en als bagagerijtuig is daaraan een Pwi, zo'n 2-assig donderbussengeval, toegevoegd.

Jan,

Ik heb mijn exemplaar van de EJ over de 03 nog eens gekeken, maar daar staat volgens mij een Pw4i-33 op, een vieraster. Dit is te zien aan de instap aan de voorkant en het dak van de kansel, die niet helemaal tot aan de dakrand gebogen is. De 2 C4i-36 zijn door ESU inderdaad aangekondigd, het derde rijtuig is een BC4i-31, het beste door Fleischmann uitgebracht.

dirkjan
« Laatst bewerkt op: 01 October 2015, 06:32:05 door Falkenberg »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8514 Gepost op: 02 October 2015, 10:18:40 »
Hoi Dirkjan,

...dus heb ik die van mij ook maar eens opgegraven. En inderdaad, je hebt ontegenzeggelijk gelijk.
Na 24 jaar eindelijk een illusie armer! 



Natuurlijk, die dakkapel zegt al genoeg, en als je goed kijkt zie je ook draaistellen (in elk geval eentje dan) ipv enkele assen.
Misschien ben ik door het perspectief op het verkeerde been gezet.

Dank voor de opheldering!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8515 Gepost op: 02 October 2015, 16:28:56 »
Ondanks het feit dat ik momenteel geteisterd word door een verkoudheid van catastrofale omvang, kan ik u tot mijn niet geringe genoegen enige voortgang mbt Lümmeln Sbf melden:

De eerste twee secties (I & II) staan gekoppeld en wel dermate stevig op eigen poten dat ze voorlopig opgeborgen kunnen gaan worden onder Bw Lümmeln.



Dat geeft in de woonkamer weer wat ruimte voor het normale leven, zij het, dat dit van slechts korte duur zal zijn. Want de volgende stap is nakend: sectie Waschbeckenviertel.
Even vooruitlopend op de stand van zaken: zodra die sectie (IV) gereed is, kunnen de meetwerkzaamheden voor en vervolgens de constructie van sectie III gaan plaatsvinden, waarna het geheel weer in een ruimere omgeving (lees woonkamer) wordt geplaatst, zodat een kurkbekleding met daarop aansluitend de sporen kunnen worden aangebracht.

Maar dat ligt allemaal nog in een ver verschiet.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8516 Gepost op: 02 October 2015, 21:37:47 »
Regeren is vooruitzien, verkouden of niet.
Werkgelegenheid creëren dus. Een idee:


tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8517 Gepost op: 02 October 2015, 22:46:16 »
WOUW

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8518 Gepost op: 03 October 2015, 00:17:52 »
Hoho, 't is nog niet klaar hoor! Nog niet eens bijna.

MAGG

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8519 Gepost op: 03 October 2015, 09:24:02 »
Michaël is op 9 september 2016 overleden.