Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
Vandaag om 09:26:36
Rails roestig verven door Ronald Halma
Vandaag om 09:23:47
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Duikeend
Vandaag om 09:12:30
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 09:12:30
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Remunj
Vandaag om 08:51:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 08:38:01
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
Handregelaar aan IB Basic door VAM65
Vandaag om 08:04:14
Bauarbeiten im gange door Rob S.
Vandaag om 07:23:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:47:18
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 02:57:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Klein baantje 1200x1200mm door Laenderbahn27
17 June 2025, 22:32:53
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
US diorama in H0 door wob
17 June 2025, 21:39:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
17 June 2025, 19:54:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
17 June 2025, 15:50:25
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
17 June 2025, 09:49:40
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3618393 keer)

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7740 Gepost op: 23 July 2015, 12:25:09 »
Ik denk dat voor jouw baan de StVO van 1960 van toepassing is en die is hier te vinden (niet duidelijk in hoeverre de latere aanpassing hierin verwerkt zijn).
In paragraaf 48 lid 5 is te lezen dat behalve in uitzonderingsgevallen de onderzijde van het bord tussen 60 cm en 250 cm boven de rijbaan moet zijn aangebracht.


Onzin, Jan heeft niks aan de Oostenrijkse regels.

Huub
« Laatst bewerkt op: 23 July 2015, 13:41:33 door hubertus »

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7741 Gepost op: 23 July 2015, 13:33:37 »
Jan (44 dus  ;D) heeft een Duitse baan met ook Duitse bebording en geen Oostenrijkse (waar jouw link naar verwijst).
Citaat
Das Rechtsinformationssystem des Bundes (RIS) dient der Kundmachung der im Bundesgesetzblatt (seit 2004) und in den Landesgesetzblättern der Länder Kärnten, Steiermark, Tirol und Wien (alle ab 2014) sowie der Länder Burgenland, Niederösterreich, Oberösterreich, Salzburg und Vorarlberg (alle ab 2015) zu
Of er veel verschillen zijn durf ik je niet te vertellen maar de regels zullen niet zo maar toepasbaar zijn.
« Laatst bewerkt op: 23 July 2015, 13:35:43 door Railroadtycoon »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7742 Gepost op: 23 July 2015, 13:40:15 »
Oeps, helemaal overheen gekeken.  :-[

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7743 Gepost op: 23 July 2015, 13:44:48 »
en dat doen we allemaal wel eens  ::)
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7744 Gepost op: 23 July 2015, 21:30:49 »
Ja, en gelukkig is iedereen ook wel eens vergeetachtig, dus maken we ons er maar niet druk om. Morgen is iedereen het al weer kwijt.  ;D

Maar alle gekheid op een stokje, mijn eerste gedachte na het lezen van al deze reacties (waarvoor dank (y)) was: als je de voorschriften van Nederland kunt vinden, en die van Oostenrijk, waarom dan niet die van Duitsland? En bovendien, zoveel zal dat toch niet uit elkaar liggen?
Enig zoeken in de moeder aller netwerken leverde een mooi epistel over de Duitse voorschriften op.

Daarin kun je de volgende passage lezen:

III.    Allgemeines über Verkehrszeichen

13.    a)     Die Unterkante der Verkehrszeichen sollte sich, soweit nicht bei einzelnen Zeichen anderes gesagt ist, in der Regel 2 m über Straßenniveau befinden, über Radwegen 2,20 m, an Schilderbrücken 4,50 m, auf Inseln und an Verkehrsteilern 0,60 m.
     b)     Verkehrszeichen dürfen nicht innerhalb der Fahrbahn aufgestellt werden. In der Regel sollte der Seitenabstand von ihr innerhalb geschlossener Ortschaften 0,50 m, keinesfalls weniger als 0,30 m betragen, außerhalb geschlossener Ortschaften 1,50 m.

Daarenboven staat er nog allerlei nuttigs vermeld, zoals voorgeschreven grootte van de borden (afhankelijk van de Vmax van het verkeer) etc.
Het enig wat ik zo op het eerste gezicht niet kon vinden was een datering van het epistel, maar omdat het er mij om gaat een geloofwaardige indruk neer te zetten, maak ik me daar niet zo druk om. Die minimaal 2,00 meter zal nooit zodanig anders geweest zijn dat het, in model omgezet, een wezenlijk verschil zal opleveren.

Neemt niet weg dat ik nog eens wat fotowerk op zal zoeken om een indruk van de zestigerjarenwerkelijkheid op te doen - en dan specifiek verkeersbordengericht.

Verder heb ik -helaas voor jullie- niet veel te melden. Dat een toevallig voorbijkomende pedicure mijn likdoorn even en passant als ze voorbijkwam heeft verwijderd zal ongetwijfeld tot een andere interessesfeer dan die van jullie behoren.

Nu ja, wel de plaatselijke wisselaandrijvingswinkelier zijn laatste twee stuks Roco-exemplaren afhandig gemaakt, en een kabeltje met een RJ10-plugje aan weerszijden (1 : 1) opgesnord.



Iemand die de rechter foto opmerkzaam beschouwt zal het niet ontgaan dat zowel de "master-" als de "slave-" uitgang van de aanstaande booster tevens van een blinde RJ12-plug zijn voorzien.
Dit teneinde te voorkomen dat daar per abuis een Multimaus wordt ingeprikt.

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7745 Gepost op: 23 July 2015, 21:35:56 »
Ziezo, ik ben weer mee met de Lummelnse activiteiten en calamiteiten.

Je hebt je aardig bezig gehouden tijdens mijn uitspattingen in Italië.

Ben erg benieuwd naar je schaduwstation en de uitwerking van het gedoe met de lampjes voor bezetmelding.

Groet,
Olivier, den Belg
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7746 Gepost op: 24 July 2015, 09:44:10 »
Ja, en gelukkig is iedereen ook wel eens vergeetachtig, dus maken we ons er maar niet druk om. Morgen is iedereen het al weer kwijt.  ;D

Dit teneinde te voorkomen dat daar per abuis een Multimaus wordt ingeprikt.

Je hebt je bericht helemaal rond gemaakt Jan. Duidelijk verhaal.  ;)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7747 Gepost op: 24 July 2015, 11:06:22 »
Daar lijkt het wel op, maar je moet er nu ook weer geen opzet achter zoeken, Hijlco!  :P

Het dramatische probleem van de te hoge verkeersborden heeft me zodanig achtervolgd, dat ik me genoodzaakt zag de koe maar eens bij de hoornen te vatten en de vermaledijde palen drastisch in te korten, wat heeft geleid tot het verlies van zo'n 7 millimeter Evergreenmateriaal van 1 mm rond. Per stuk, wel te verstaan. Van de gelegenheid is tevens gebruik gemaakt door het verkeersbordenbestand met maar liefst twee stuks uit te breiden.










Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7748 Gepost op: 24 July 2015, 11:12:57 »
De borden aan de kortere palen zien er geloofwaardig uit.
Heb je nog plannen voor straatnaamborden aan de muren van hotel Arminius?

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7749 Gepost op: 24 July 2015, 11:24:10 »
Plannen wel, concrete voornemens nog niet. Evenals voor huisnummers, sigaretten- en kauwgumballenautomaten, opschriften "Arminius" voor het hotel, reclame voor ijs (ik twijfel nog tussen Schöller en Langnese) bij de kiosk, in dezelfde omgeving nog tafels en bankjes, eventueel een parasol, kortom, een paradijs voor detailleringsfanaten.


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7750 Gepost op: 24 July 2015, 12:06:43 »
borden zijn goed zo
langnese is (mij als kind)bekender
en stonden /staan straatnamen niet op een paal aangegeven (vroeger en nu) in D
en jan
op die leger truck
kentekens zitten altijd links

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7751 Gepost op: 24 July 2015, 12:17:59 »
Ja, op de één of andere manier was Langnese dominanter of zo, die staat me ook het beste bij, hoewel ik beide merken wel goed ken.
Schöller had vroeger een kegelvormige plastic beker met ijs, waar, voor mij heel intrigerend, onder in de punt òf een kauwgumbal zat (en die vond ik smerig), òf een toverbal (en die was leuk). Ik denk dat het Schöller wordt.

Dat met dat kenteken is een statement van de monteur. Die is NPD-aanhanger. Ik zal zorgen dat ie een douw krijgt.

Citaat
stonden /staan straatnamen niet op een paal aangegeven

Ook. Ook wel aan een gevel of zo. Eigenlijk net als nu nog.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7752 Gepost op: 24 July 2015, 12:24:24 »
Ik weet ook die geribte punten met bal
En de straatnamen vond ik op een paal juist zo makkelijk in germania
hier krijg je een nek verrekking om te kijken welke straat je ingaat,en dan merken dat er een klimop overheen groeit

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7753 Gepost op: 24 July 2015, 15:22:26 »
Ergens in deze richting bedoel ik:




MAGG

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7754 Gepost op: 24 July 2015, 15:32:44 »
Leuk sfeertje, Jan.

Misschien het pleintje en toebehoren nog wat wheatheren. Zeker voor onder een boom ziet er erg schoon uit.
Of ben ik te vroeg...;)
Michaël is op 9 september 2016 overleden.