Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Dordrechtse Dwarsliggerwagens
door
gtw6016
Vandaag
om 18:10:54
Vreemd probleem
door
AP3737
Vandaag
om 18:03:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Daan de leeuw
Vandaag
om 17:40:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 17:35:34
Prestige Models : ervaringen
door
willyTEE
Vandaag
om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wies
Vandaag
om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 16:22:52
Lokpilot 4 defect
door
spock
Vandaag
om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
vpeters1984
Vandaag
om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht
door
Dick55
Vandaag
om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 14:37:17
Camp 3
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:35:52
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 14:27:09
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
Vandaag
om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
paazhaas
Vandaag
om 13:04:47
Bahnstrecke 5867
door
RobVille
Vandaag
om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W?
door
André82
Vandaag
om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc?
door
bellejt
Vandaag
om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008
door
jerdenberg
Vandaag
om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 11:46:15
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t.
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:24:38
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Projekt 083-338
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
624
625
626
627
628
629
630
631
632
633
634
635
636
637
638
639
640
641
642
643
644
645
646
647
648
649
650
651
652
653
654
655
656
657
658
659
660
661
662
663
664
665
666
667
668
669
670
671
672
673
674
675
676
677
678
679
680
681
682
683
684
685
686
687
688
689
690
691
692
693
694
695
696
697
698
699
700
701
702
703
704
705
706
707
708
709
710
711
712
713
714
715
716
717
718
719
720
721
722
723
724
725
726
727
728
729
730
731
732
733
734
735
736
737
738
739
740
741
742
743
744
745
746
747
748
749
750
751
752
753
754
755
756
757
758
759
760
761
762
763
764
765
766
767
768
769
770
771
772
773
774
775
776
777
778
779
780
781
782
783
784
785
786
787
788
789
790
791
792
793
794
795
796
797
798
799
800
801
802
803
804
805
806
807
808
809
810
811
812
813
814
815
816
817
818
819
820
821
822
823
824
825
826
827
828
829
830
831
832
833
834
835
836
837
838
839
840
841
842
843
844
845
846
847
848
849
850
851
852
853
854
855
856
857
858
859
860
861
862
863
864
865
866
867
868
869
870
871
872
873
874
875
876
877
878
879
880
881
882
883
884
885
886
887
888
889
890
891
892
893
894
895
896
897
898
899
900
901
902
903
904
905
906
907
908
909
910
911
912
913
914
915
916
917
918
919
920
921
922
923
924
925
926
927
928
929
930
931
932
933
934
935
936
937
938
939
940
941
942
943
944
945
946
947
948
949
950
951
952
953
954
955
956
957
958
959
960
961
962
963
964
965
966
967
968
969
970
971
972
973
974
975
976
977
978
979
980
981
982
983
984
985
986
987
988
989
990
991
992
993
994
995
996
997
998
999
1000
1001
1002
1003
1004
1005
1006
1007
1008
1009
1010
1011
1012
1013
1014
1015
1016
1017
1018
1019
1020
1021
1022
1023
1024
1025
1026
1027
1028
1029
1030
1031
1032
1033
1034
1035
1036
1037
1038
1039
1040
1041
1042
1043
1044
1045
1046
1047
1048
1049
1050
1051
1052
1053
1054
1055
1056
1057
1058
1059
1060
1061
1062
1063
1064
1065
1066
1067
1068
1069
1070
1071
1072
1073
1074
1075
1076
1077
1078
1079
1080
1081
1082
1083
1084
1085
1086
1087
1088
1089
1090
1091
1092
1093
1094
1095
1096
1097
1098
1099
1100
1101
1102
1103
1104
1105
1106
1107
1108
1109
1110
1111
1112
1113
1114
1115
1116
1117
1118
1119
1120
1121
1122
1123
1124
1125
1126
1127
1128
1129
1130
1131
1132
1133
1134
1135
1136
1137
1138
1139
1140
1141
1142
1143
1144
1145
1146
1147
1148
1149
1150
1151
1152
1153
1154
1155
1156
1157
1158
1159
1160
1161
1162
1163
1164
1165
1166
1167
1168
1169
1170
1171
1172
1173
1174
1175
1176
1177
1178
1179
1180
1181
1182
1183
1184
1185
1186
1187
1188
1189
1190
1191
1192
1193
1194
1195
1196
1197
1198
1199
1200
1201
1202
1203
1204
1205
1206
1207
1208
1209
1210
1211
1212
1213
1214
1215
1216
1217
1218
1219
1220
1221
1222
1223
1224
1225
1226
1227
1228
1229
1230
1231
1232
1233
1234
1235
1236
1237
1238
1239
1240
1241
1242
1243
1244
1245
1246
1247
1248
1249
1250
1251
1252
1253
1254
1255
1256
1257
1258
1259
1260
1261
1262
1263
1264
1265
1266
1267
1268
1269
1270
1271
1272
1273
1274
1275
1276
1277
1278
1279
1280
1281
1282
1283
1284
1285
1286
1287
1288
1289
1290
1291
1292
1293
1294
1295
1296
1297
1298
1299
1300
1301
1302
1303
1304
1305
1306
1307
1308
1309
1310
1311
1312
1313
1314
1315
1316
1317
1318
1319
1320
1321
1322
1323
1324
1325
1326
1327
1328
1329
1330
1331
1332
1333
1334
1335
1336
1337
1338
1339
1340
1341
1342
1343
1344
1345
1346
1347
1348
1349
1350
1351
1352
1353
1354
1355
1356
1357
1358
1359
1360
1361
1362
1363
1364
1365
1366
1367
1368
1369
1370
1371
1372
1373
1374
1375
1376
1377
1378
1379
1380
1381
1382
1383
1384
1385
1386
1387
1388
1389
1390
1391
1392
1393
1394
1395
1396
1397
1398
1399
1400
1401
1402
1403
1404
1405
1406
1407
1408
1409
1410
1411
1412
1413
1414
1415
1416
1417
1418
1419
1420
1421
1422
1423
1424
1425
1426
1427
1428
1429
1430
1431
1432
1433
1434
1435
1436
1437
1438
1439
1440
1441
1442
Vorige
-
Volgende
-
1
...
514
515
[
516
]
517
518
...
1442
Omlaag
Auteur
Topic: Projekt 083-338 (gelezen 3640363 keer)
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #7725 Gepost op:
22 July 2015, 19:44:31 »
Dank je, Ronald. Helder betoog.
Even een paar vraagjes, het wezenlijke is me wel duidelijk, maar er zijn een paar dingen die ik me afvraag.
In die schakeling voor de bezetmelding die ik hiervoor omschreef:
....was geen sprake van een diode voor de led, de boel werd gevoed door de ~stroomuitgang van een trafo, en de led brandde gewoon (als er een trein in het geĂ¯soleerde stuk stond). Dat er eentje op den duur stuk ging kan ik me niet herinneren. Ik kan me wel herinneren dat ik het wel handig vond om niet te hoeven uitvissen wat de anode en wat de kathode van de ledjes was.
Nog een vraag, puur uit nieuwsgierigheid: ik rij digitaal, dus er staat continue spanning op de rails.
Stel, ik rij analoog, dan zorg ik dat de spanning vermindert tot 0 als ik wil dat de trein stopt. Er staat op dat moment dus geen spanning meer op de rails. Blijft dan de indicatie-led branden?
Je hebt het over 5V, zou een telefoonadapter voldoen, denk je? Daar heb ik er nog een handvol van liggen, die alleen maar liggen te liggen.
Zeer bedankt voor je info, Ronald! Mooi dat er mensen zijn die er verstand van hebben, dan kan een nitwit als deze zich bezighouden met dingen die 'm wel goed af gaan.
Gelogd
Calimero
Offline
Berichten: 1041
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #7726 Gepost op:
22 July 2015, 20:25:38 »
Wat dat stuk gaan betreft, het hoeft niet per definitie maar een hoop LED's kunnen volgens hun datasheet in sper (als
er dus geen stroom loopt omdat plus en min verkeerd om zitten) slechts 5V verdragen. Een LED die 12V kan verdragen
voldoet dus aan die spec. en kun je dus geluk hebben met de gebruikte serie of batch maar als het bij een volgende
batch eens anders is kan een fabrikant zich op de orginele specs beroepen natuurlijk. Zelf speel ik dan liever op veilig
als dat niet meer kost dan een paar cent per LED. Dat is eigenlijk de hoofd reden dat ik er soms nogal op hamer.
De stel je rijdt analoog vraag:
De stroomkring van de LED zit maar op 1 punt keihard verbonden met je rij spanning, de andere draad loopt via de
weerstand en de LED. Die weerstand van 1k (= 1000 ohm) zorgt bij 14 volt voor een "wind mee uiltime max." stroom
van 14/1000= 0,014A = 14mA. (voor de meeste LED's geldt een max. van 20mA dus net aan veilig). Deze stroom zal
ook door de motor (en licht en .....) van de trein lopen en is zeker bij H0 veel te laag om de motor nog rond te krijgen.
De weerstand van de motor zal daarbij aanmerkelijk lager zijn dan die 1k en zal de spanning zich ook evenredig aan
die verhouding verdelen (de beruchte Wet van Ohm).
@ telefoon adapters van 5V:
Een LED mag meestal maar 20mA (= 0,02A) trekken maar dan is het voor een indicatie vaak al veel te fel. Als ik een LED
niet ken ga ik meestal van 2mA uit voor een indicatie lichtje. De meeste LED's branden dan ook bij daglicht al duidelijk
zichtbaar. Dus als we van die 2mA uit gaan kun je al 250 LED's laten branden op een 0,5A adapter.
Misschien toch verstandig om eens naar de wet van Ohm te kijken (wikipedia ?) Er zijn wel handige ezelsbruggetjes en
andere hulp middelen te vinden online (java scriptje ?).
Ik kan die wet in spiegelbeeld en achterstevoren dromen inmiddels en begrijp best dat niet iedereen zich daar op die
manier op toe wil leggen maar zo moeilijk is het eigenlijk ook niet dus een keertje door lezen heeft iedereen mogelijk
wel baat bij.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Ohm
Ik zie nu dat ze er daar nog vrij diep op in gaan, je hoeft eigenlijk niet meer te weten dan U = I x R en de vervoegingen
daarvan. I = U / R en R = U / I waarbij U in Volt, I in ampère en R in ohm. Je zal dan ook al vrij makkelijk zien dat
wanneer je I in mA neemt dat R dan vanzelf ook k-Ohm wordt. (m van milli en de de k van kilo, beide factor 1000).
En verder is het nog erg handig op P = U x I te weten (P = power = vermogen). Dit laatste
is handig om te kijken of een 1/4W weerstand volstaat of dat je een zwaardere moet kiezen.
Mocht er nog iets niet duidelijk zijn hoor ik het wel. De enige domme vraag is een ongestelde vraag !
*EDIT*
Kijk ook hier eens voor hulp middeltjes:
http://www.boncoeur.be/wet_van_ohm.html
«
Laatst bewerkt op: 22 July 2015, 20:42:16 door Calimero
»
Gelogd
Groet, Ronald.
jerrytrein
Offline
Berichten: 5921
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #7727 Gepost op:
22 July 2015, 21:13:57 »
Jan
ik had begrepen dat je dat stuk stoomloos kan maken
en dat je dat oldschool wil doen (met een schakelaar)
Gelogd
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #7728 Gepost op:
22 July 2015, 21:42:33 »
@Ronald: duidelijk. En verhelderend, bedankt!
Die wet van Ohm heb ik al talloze malen opgezocht en gebruikt, en elke keer nam ik me voor om het nou eindelijk eens een keertje te onthouden - maar het beklijft niet. Het is nu bijna vijftien jaar geleden dat ik van m'n ex scheidde, maar het telefoonnummer van m'n ex-schoonouders weet ik nog altijd uit m'n hoofd. Maar die wet van Ohm blijft maar niet hangen.
@Jerry: o, op die manier! Zoals ik het destijds gebruikte was het geĂ¯soleerde stuk in in principe spanningsloos. Als ik een trein het schaduwstation in liet rijden, stopte deze automatisch als de lokomotief op dat geĂ¯soleerde stuk kwam. Zodra dat het geval was, ging de led branden: spoor bezet. Om de trein weer te kunnen laten rijden was er inderdaad een drukschakelaar ingebouwd, in de rijstroomtoevoer. Om de trein te laten rijden, moest die worden ingedrukt, je kon 'm loslaten als de led doofde; de lok had dan het geĂ¯soleerde stuk verlaten: spoor vrij.
Even een ander kleinigheidje: de LĂ¼mmelner Stadtwerke is bezig met wat verkeersborden, hoog tijd om een reden voor het uitdelen van bekeuringen te realiseren.
De kromme paaltjes zijn bij de prijs inbegrepen.
Gelogd
Calimero
Offline
Berichten: 1041
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #7729 Gepost op:
22 July 2015, 21:52:18 »
Uit het potje van die bekeuringen kun je dan weer de hobby bekostigen bedoel je ?
Gelogd
Groet, Ronald.
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #7730 Gepost op:
22 July 2015, 21:54:25 »
Gelogd
Tjalling
Offline
Berichten: 3481
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #7731 Gepost op:
22 July 2015, 22:30:48 »
Ook in het digitale tijdperk is het stroomloos zetten van een spoor een bruikbare manier om een trein ongezien op de gewenste plek tot stilstand te brengen.
De constructie met de led tbv de bezetmelding vind ik fraai, maar werkt dat ook als er een decoder in de loc zit?
Groet,
Tjalling
Gelogd
modulebaan.nl
jerrytrein
Offline
Berichten: 5921
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #7732 Gepost op:
22 July 2015, 22:31:14 »
Ze zijn ook niet om te paaldansen
Zitten boven los,en dan worre se krom
Gelogd
jerrytrein
Offline
Berichten: 5921
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #7733 Gepost op:
22 July 2015, 22:33:20 »
Ja
want de centrale geeft geen opdracht tot stoppen (stopmelder) dus de loc blijft op spanning(race weg modus
)
en anders blijft het lampie wel stroom doorlaten
Gelogd
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #7734 Gepost op:
22 July 2015, 22:39:33 »
@Tjalling: die vraag lag eigenlijk ten grondslag aan het hele verhaal hierboven, en zoals Jerry al zegt: ja. Er blijft bij stilstand een kleine stroom lopen, die wordt gedetecteerd, en de schakeling zorgt voor het oplichten van het ledje zolang die stroom loopt.
De eerste twee, of eigenlijk drie, bordjes zijn geĂ¯ntroduceerd in het straatbeeld:
Herr Katz staat al te wachten op z'n eerste klantje.
Gelogd
Ruud K
Offline
Berichten: 12178
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #7735 Gepost op:
22 July 2015, 22:43:08 »
Is de paal niet erg lang? De bordjes lijken me erg hoog te zitten.
Groet,
Ruud
«
Laatst bewerkt op: 23 July 2015, 12:52:38 door Ruud K. Reden: typefout
»
Gelogd
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #7736 Gepost op:
22 July 2015, 22:46:09 »
Mee eens, Ruud, vind ik ergens ook wel. Maar beter te lang dan te kort, nu kan ik ze nog inkorten.
Vandaag of morgen zal ik eens wat foto's gaan bekijken om te zien hoe het in het echie zit, of liever, hoe het er zo'n vijftig jaar geleden uitzag.
Gelogd
jerrytrein
Offline
Berichten: 5921
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #7737 Gepost op:
23 July 2015, 11:01:12 »
neem van een gemiddelde personen auto,de lengte van voorbumper tot boven kant vorrruit
dat is ongeveer de hoogte van de borden
en de lengte en kromme is nu verklaard
Je moest erin klimmen om te lezen(zonder bril
)
Gelogd
VFR
Offline
Berichten: 2326
Really old handsome bastard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #7738 Gepost op:
23 July 2015, 11:19:48 »
Googlen levert op:
Binnen de bebouwde kom in Nederland, maar zijn vast Europese regels: De afstand van de onderkant van het onderste bord tot het maaiveld moet minimaal 2.2 mtr. bedragen.
Dat is minimaal 25 mm in H0.
Gelogd
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai
De Wadlander
Hans Mol
Offline
Berichten: 259
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #7739 Gepost op:
23 July 2015, 11:53:18 »
In de encyclopedie van dit forum vind je alles over maatvoeringen van verkeersborden.
Gr. Hans
Gelogd
Modelspoor Echaztal 2.0 -
https://www.facebook.com/groups/242421465959861/
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
624
625
626
627
628
629
630
631
632
633
634
635
636
637
638
639
640
641
642
643
644
645
646
647
648
649
650
651
652
653
654
655
656
657
658
659
660
661
662
663
664
665
666
667
668
669
670
671
672
673
674
675
676
677
678
679
680
681
682
683
684
685
686
687
688
689
690
691
692
693
694
695
696
697
698
699
700
701
702
703
704
705
706
707
708
709
710
711
712
713
714
715
716
717
718
719
720
721
722
723
724
725
726
727
728
729
730
731
732
733
734
735
736
737
738
739
740
741
742
743
744
745
746
747
748
749
750
751
752
753
754
755
756
757
758
759
760
761
762
763
764
765
766
767
768
769
770
771
772
773
774
775
776
777
778
779
780
781
782
783
784
785
786
787
788
789
790
791
792
793
794
795
796
797
798
799
800
801
802
803
804
805
806
807
808
809
810
811
812
813
814
815
816
817
818
819
820
821
822
823
824
825
826
827
828
829
830
831
832
833
834
835
836
837
838
839
840
841
842
843
844
845
846
847
848
849
850
851
852
853
854
855
856
857
858
859
860
861
862
863
864
865
866
867
868
869
870
871
872
873
874
875
876
877
878
879
880
881
882
883
884
885
886
887
888
889
890
891
892
893
894
895
896
897
898
899
900
901
902
903
904
905
906
907
908
909
910
911
912
913
914
915
916
917
918
919
920
921
922
923
924
925
926
927
928
929
930
931
932
933
934
935
936
937
938
939
940
941
942
943
944
945
946
947
948
949
950
951
952
953
954
955
956
957
958
959
960
961
962
963
964
965
966
967
968
969
970
971
972
973
974
975
976
977
978
979
980
981
982
983
984
985
986
987
988
989
990
991
992
993
994
995
996
997
998
999
1000
1001
1002
1003
1004
1005
1006
1007
1008
1009
1010
1011
1012
1013
1014
1015
1016
1017
1018
1019
1020
1021
1022
1023
1024
1025
1026
1027
1028
1029
1030
1031
1032
1033
1034
1035
1036
1037
1038
1039
1040
1041
1042
1043
1044
1045
1046
1047
1048
1049
1050
1051
1052
1053
1054
1055
1056
1057
1058
1059
1060
1061
1062
1063
1064
1065
1066
1067
1068
1069
1070
1071
1072
1073
1074
1075
1076
1077
1078
1079
1080
1081
1082
1083
1084
1085
1086
1087
1088
1089
1090
1091
1092
1093
1094
1095
1096
1097
1098
1099
1100
1101
1102
1103
1104
1105
1106
1107
1108
1109
1110
1111
1112
1113
1114
1115
1116
1117
1118
1119
1120
1121
1122
1123
1124
1125
1126
1127
1128
1129
1130
1131
1132
1133
1134
1135
1136
1137
1138
1139
1140
1141
1142
1143
1144
1145
1146
1147
1148
1149
1150
1151
1152
1153
1154
1155
1156
1157
1158
1159
1160
1161
1162
1163
1164
1165
1166
1167
1168
1169
1170
1171
1172
1173
1174
1175
1176
1177
1178
1179
1180
1181
1182
1183
1184
1185
1186
1187
1188
1189
1190
1191
1192
1193
1194
1195
1196
1197
1198
1199
1200
1201
1202
1203
1204
1205
1206
1207
1208
1209
1210
1211
1212
1213
1214
1215
1216
1217
1218
1219
1220
1221
1222
1223
1224
1225
1226
1227
1228
1229
1230
1231
1232
1233
1234
1235
1236
1237
1238
1239
1240
1241
1242
1243
1244
1245
1246
1247
1248
1249
1250
1251
1252
1253
1254
1255
1256
1257
1258
1259
1260
1261
1262
1263
1264
1265
1266
1267
1268
1269
1270
1271
1272
1273
1274
1275
1276
1277
1278
1279
1280
1281
1282
1283
1284
1285
1286
1287
1288
1289
1290
1291
1292
1293
1294
1295
1296
1297
1298
1299
1300
1301
1302
1303
1304
1305
1306
1307
1308
1309
1310
1311
1312
1313
1314
1315
1316
1317
1318
1319
1320
1321
1322
1323
1324
1325
1326
1327
1328
1329
1330
1331
1332
1333
1334
1335
1336
1337
1338
1339
1340
1341
1342
1343
1344
1345
1346
1347
1348
1349
1350
1351
1352
1353
1354
1355
1356
1357
1358
1359
1360
1361
1362
1363
1364
1365
1366
1367
1368
1369
1370
1371
1372
1373
1374
1375
1376
1377
1378
1379
1380
1381
1382
1383
1384
1385
1386
1387
1388
1389
1390
1391
1392
1393
1394
1395
1396
1397
1398
1399
1400
1401
1402
1403
1404
1405
1406
1407
1408
1409
1410
1411
1412
1413
1414
1415
1416
1417
1418
1419
1420
1421
1422
1423
1424
1425
1426
1427
1428
1429
1430
1431
1432
1433
1434
1435
1436
1437
1438
1439
1440
1441
1442
Vorige
-
Volgende
-
1
...
514
515
[
516
]
517
518
...
1442
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Projekt 083-338