Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 20:35:44
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door spoorijzer
Vandaag om 20:30:34
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 19:48:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:45:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:43:16
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door edwin1974
Vandaag om 19:35:27
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Vreemd probleem door spock
Vandaag om 18:53:02
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3640578 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7725 Gepost op: 22 July 2015, 19:44:31 »
Dank je, Ronald. Helder betoog.
Even een paar vraagjes, het wezenlijke is me wel duidelijk, maar er zijn een paar dingen die ik me afvraag.
In die schakeling voor de bezetmelding die ik hiervoor omschreef:



....was geen sprake van een diode voor de led, de boel werd gevoed door de ~stroomuitgang van een trafo, en de led brandde gewoon (als er een trein in het geïsoleerde stuk stond). Dat er eentje op den duur stuk ging kan ik me niet herinneren. Ik kan me wel herinneren dat ik het wel handig vond om niet te hoeven uitvissen wat de anode en wat de kathode van de ledjes was.

Nog een vraag, puur uit nieuwsgierigheid: ik rij digitaal, dus er staat continue spanning op de rails.
Stel, ik rij analoog, dan zorg ik dat de spanning vermindert tot 0 als ik wil dat de trein stopt. Er staat op dat moment dus geen spanning meer op de rails. Blijft dan de indicatie-led branden?

Je hebt het over 5V, zou een telefoonadapter voldoen, denk je? Daar heb ik er nog een handvol van liggen, die alleen maar liggen te liggen.

Zeer bedankt voor je info, Ronald! Mooi dat er mensen zijn die er verstand van hebben, dan kan een nitwit als deze zich bezighouden met dingen die 'm wel goed af gaan.  ;)

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7726 Gepost op: 22 July 2015, 20:25:38 »
Wat dat stuk gaan betreft, het hoeft niet per definitie maar een hoop LED's kunnen volgens hun datasheet in sper (als
er dus geen stroom loopt omdat plus en min verkeerd om zitten) slechts 5V verdragen. Een LED die 12V kan verdragen
voldoet dus aan die spec. en kun je dus geluk hebben met de gebruikte serie of batch maar als het bij een volgende
batch eens anders is kan een fabrikant zich op de orginele specs beroepen natuurlijk. Zelf speel ik dan liever op veilig
als dat niet meer kost dan een paar cent per LED. Dat is eigenlijk de hoofd reden dat ik er soms nogal op hamer.

De stel je rijdt analoog vraag:
De stroomkring van de LED zit maar op 1 punt keihard verbonden met je rij spanning, de andere draad loopt via de
weerstand en de LED. Die weerstand van 1k (= 1000 ohm) zorgt bij 14 volt voor een "wind mee uiltime max." stroom
van 14/1000= 0,014A = 14mA. (voor de meeste LED's geldt een max. van 20mA dus net aan veilig). Deze stroom zal
ook door de motor (en licht en .....) van de trein lopen en is zeker bij H0 veel te laag om de motor nog rond te krijgen.
De weerstand van de motor zal daarbij aanmerkelijk lager zijn dan die 1k en zal de spanning zich ook evenredig aan
die verhouding verdelen (de beruchte Wet van Ohm).

@ telefoon adapters van 5V:
Een LED mag meestal maar 20mA (= 0,02A) trekken maar dan is het voor een indicatie vaak al veel te fel. Als ik een LED
niet ken ga ik meestal van 2mA uit voor een indicatie lichtje. De meeste LED's branden dan ook bij daglicht al duidelijk
zichtbaar. Dus als we van die 2mA uit gaan kun je al 250 LED's laten branden op een 0,5A adapter.

Misschien toch verstandig om eens naar de wet van Ohm te kijken (wikipedia ?) Er zijn wel handige ezelsbruggetjes en
andere hulp middelen te vinden online (java scriptje ?).
Ik kan die wet in spiegelbeeld en achterstevoren dromen inmiddels en begrijp best dat niet iedereen zich daar op die
manier op toe wil leggen maar zo moeilijk is het eigenlijk ook niet dus een keertje door lezen heeft iedereen mogelijk
wel baat bij.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Ohm
Ik zie nu dat ze er daar nog vrij diep op in gaan, je hoeft eigenlijk niet meer te weten dan U = I x R en de vervoegingen
daarvan. I = U / R en R = U / I waarbij U in Volt, I in ampère en R in ohm. Je zal dan ook al vrij makkelijk zien dat
wanneer je I in mA neemt dat R dan vanzelf ook k-Ohm wordt. (m van milli en de de k van kilo, beide factor 1000).

 En verder is het nog erg handig op P = U x I te weten (P = power = vermogen). Dit laatste
is handig om te kijken of een 1/4W weerstand volstaat of dat je een zwaardere moet kiezen.

Mocht er nog iets niet duidelijk zijn hoor ik het wel. De enige domme vraag is een ongestelde vraag !

*EDIT*
Kijk ook hier eens voor hulp middeltjes: http://www.boncoeur.be/wet_van_ohm.html
« Laatst bewerkt op: 22 July 2015, 20:42:16 door Calimero »
Groet, Ronald.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5921
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7727 Gepost op: 22 July 2015, 21:13:57 »
Jan
ik had begrepen dat je dat stuk stoomloos kan maken
en dat je dat oldschool wil doen (met een schakelaar)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7728 Gepost op: 22 July 2015, 21:42:33 »
@Ronald: duidelijk. En verhelderend, bedankt!
Die wet van Ohm heb ik al talloze malen opgezocht en gebruikt, en elke keer nam ik me voor om het nou eindelijk eens een keertje te onthouden - maar het beklijft niet. Het is nu bijna vijftien jaar geleden dat ik van m'n ex scheidde, maar het telefoonnummer van m'n ex-schoonouders weet ik nog altijd uit m'n hoofd. Maar die wet van Ohm blijft maar niet hangen.

@Jerry: o, op die manier! Zoals ik het destijds gebruikte was het geïsoleerde stuk in in principe spanningsloos. Als ik een trein het schaduwstation in liet rijden, stopte deze automatisch als de lokomotief op dat geïsoleerde stuk kwam. Zodra dat het geval was, ging de led branden: spoor bezet. Om de trein weer te kunnen laten rijden was er inderdaad een drukschakelaar ingebouwd, in de rijstroomtoevoer. Om de trein te laten rijden, moest die worden ingedrukt, je kon 'm loslaten als de led doofde; de lok had dan het geïsoleerde stuk verlaten: spoor vrij.



Even een ander kleinigheidje: de Lümmelner Stadtwerke is bezig met wat verkeersborden, hoog tijd om een reden voor het uitdelen van bekeuringen te realiseren.



De kromme paaltjes zijn bij de prijs inbegrepen.

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7729 Gepost op: 22 July 2015, 21:52:18 »
Uit het potje van die bekeuringen kun je dan weer de hobby bekostigen bedoel je ?  ;D
Groet, Ronald.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7730 Gepost op: 22 July 2015, 21:54:25 »
 ;D

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7731 Gepost op: 22 July 2015, 22:30:48 »
Ook in het digitale tijdperk is het stroomloos zetten van een spoor een bruikbare manier om een trein ongezien op de gewenste plek tot stilstand te brengen.
De constructie met de led tbv de bezetmelding vind ik fraai, maar werkt dat ook als er een decoder in de loc zit?

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5921
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7732 Gepost op: 22 July 2015, 22:31:14 »
Ze zijn ook niet om te paaldansen
Zitten boven los,en dan worre se krom  :D

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5921
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7733 Gepost op: 22 July 2015, 22:33:20 »
Ja
want de centrale geeft geen opdracht tot stoppen (stopmelder) dus de loc blijft op spanning(race weg modus  ;D)
en anders blijft het lampie wel stroom doorlaten

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7734 Gepost op: 22 July 2015, 22:39:33 »
@Tjalling: die vraag lag eigenlijk ten grondslag aan het hele verhaal hierboven, en zoals Jerry al zegt: ja. Er blijft bij stilstand een kleine stroom lopen, die wordt gedetecteerd, en de schakeling zorgt voor het oplichten van het ledje zolang die stroom loopt.

De eerste twee, of eigenlijk drie, bordjes zijn geïntroduceerd in het straatbeeld:





Herr Katz staat al te wachten op z'n eerste klantje.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7735 Gepost op: 22 July 2015, 22:43:08 »
Is de paal niet erg lang? De bordjes lijken me erg hoog te zitten.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 23 July 2015, 12:52:38 door Ruud K. Reden: typefout »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7736 Gepost op: 22 July 2015, 22:46:09 »
Mee eens, Ruud, vind ik ergens ook wel. Maar beter te lang dan te kort, nu kan ik ze nog inkorten.
Vandaag of morgen zal ik eens wat foto's gaan bekijken om te zien hoe het in het echie zit, of liever, hoe het er zo'n vijftig jaar geleden uitzag.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5921
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7737 Gepost op: 23 July 2015, 11:01:12 »
neem van een gemiddelde personen auto,de lengte van voorbumper tot boven kant vorrruit
dat is ongeveer de hoogte van de borden
en de lengte en kromme is nu verklaard
Je moest erin klimmen om te lezen(zonder bril  :D)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7738 Gepost op: 23 July 2015, 11:19:48 »
Googlen levert op:

Binnen de bebouwde kom in Nederland, maar zijn vast Europese regels: De afstand van de onderkant van het onderste bord tot het maaiveld moet minimaal 2.2 mtr. bedragen.
Dat is minimaal 25 mm in H0.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Hans Mol

  • Offline Offline
  • Berichten: 259
    • Echaztalbahn 2.0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7739 Gepost op: 23 July 2015, 11:53:18 »
In de encyclopedie van dit forum vind je alles over maatvoeringen van verkeersborden.

Gr. Hans