Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door MathynK
Vandaag om 19:29:50
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 19:21:26
Met welke tang knip je verenstaal? door Eric B
Vandaag om 19:18:38
De fabriek - Spoor 0 door Huup
Vandaag om 19:17:06
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:07:39
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 18:42:45
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
Grootspoor in Frankrijk door Karben
Vandaag om 18:23:17
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:05:24
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3644141 keer)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7515 Gepost op: 28 June 2015, 09:40:45 »
Jan,

Als je meer ruimte nodig hebt voor je baan, misschien even vrouwlief heel lief aankijken ??  ::) ;D



Bron MIBA september 1987

Groetjes


Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7516 Gepost op: 28 June 2015, 11:01:59 »
Hm, wanneer ik met dat voorstel aan kom wordt de spaghetti in salade...."da haben wir den Salad" en moet ik nog oppassen dat ik dan niet meteen onomkeerbaar buiten sta.  ;)
Ik wens je succes met het indienen van deze wijziging in het bestemmingsplan. 

Die bos spaghetti kun je prima wegwerken in wat kabelgoten/met draadbinders ed. Er zijn voldoende voorbeelden hier van mogelijke oplossingen. Gaat vast lukken.

 
groet,

Ivo vS

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7517 Gepost op: 28 June 2015, 11:15:58 »
@Auke: als ik zeker zou weten dat ik er echt helemaal nooit meer bij zou hoeven, dan zou dat wellicht een optie zijn. Gaatjesboard, metaalgrijs schilderen en dan een paar flauw brandende lampjes erachter. Gewoon voor de leuk.
@Arthur: het geheim van de lieve vrede in huis is gelegen in het weten hoe ver je kunt gaan, en daar vervolgens nog een stukje van vandaan te blijven.
@Ivo: inderdaad. Met een koffertje in de ene, en een doosje gemolesteerde treintjes in de andere hand.

Er moet wel orde komen in die bos draden, want te ver doorhangen zou wel eens kunnen leiden tot spannende gebeurtenissen in het schaduwstation straks, zoals lokomotieven die zichzelf willen ophangen en zo.

Schakelaars in het mengpaneel:



In het linker rijtje komen er op termijn nog twee bij, voor het gecombineerde Hauptsperrsignal/Wartezeichen aan het uitrijspoor.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8956
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7518 Gepost op: 28 June 2015, 12:07:24 »
Laat ie eerst een bende van draden zien en dan komt Jan met zoiets strak en netjes.

Die zag ik niet aankomen ;D (y).
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7519 Gepost op: 28 June 2015, 14:57:33 »
Heeft tie van mij afgekeken:

en


 ;D ;D  ;)

Nog effe doorbijten Jan,komt goed  (y)
« Laatst bewerkt op: 28 June 2015, 21:00:22 door NS8714. Reden: overbodig citaat verwijderd, gebruik de \'reageer\' knop. »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7520 Gepost op: 28 June 2015, 15:25:17 »
Mooie bedienplattegond, Floris! Dat gaat er bij mij niet inzitten. En de dradenzooi is bij jou nog maar bescheiden, misschien moet jij ook nog even doorbijten.  ;D

@Koen: dat is dan ook zo ongeveer het enige strakke aan de hele baan tot nu toe!  ;)

Voor ik met het ordenen van die draden ga beginnen, wil ik wel eerst àlle draden hebben hangen, dus ook die van de doodlopende sporen. En daar kom ik weer een klein dilemma tegen.
Wat nou weer, hoor ik u vragen. Welnu, eigenlijk zou ik het uithaalspoor van de Wagenwerkstatt, ook wel Betriebswagenwerk geheten, al naar gelang de goesting, mooi recht willen laten lopen. Maar... dan kom ik in conflict met de draaischijf:



Eén van de alternatieven is een kleine slinger in het spoor:



Een kleine slinger, want anders komt het spoor van de Bahnmeisterei (vanuit dit standpunt gezien rechts van het uithaalspoor) in het gedrang.
Een tweede alternatief is het beperken van de lengte van het uithaalspoor, zie stootblok:



Hmmm... dat moet maar eens even bezinken. Ondertussen kunnen de sporen van de Dieseltankstelle wel aangepakt worden.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8956
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7521 Gepost op: 28 June 2015, 17:16:41 »
Of het geheel in tikkie indraaien bij je aankomstspoor voor je kruiswissel.
Een kruiswissel is ook niet alles.

Zo naar je plan kijkend is een lichte knik ook niet echt storend vindt ik.
Breekt totale lijn een beetje.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7522 Gepost op: 28 June 2015, 17:40:03 »
Psssss, Koen, 't is een half Engels wissel, een kruiswissel is veel groter  ;)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7523 Gepost op: 28 June 2015, 17:45:24 »
Ja, een kruiswissel kom je nog niet tegen in Lümmeln. En er zijn ook geen plannen voor.

Over het conflict uithaalspoor/draaischijf, misschien is er nog wel een andere mogelijkheid:



En dan tussen de put van de draaischijf en het uithaalspoor zo'n fijne betonnen muur  :D

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7524 Gepost op: 28 June 2015, 18:00:57 »
Die laatste optie ziet er helemaal niet verkeerd uit Jan  (y)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8858
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7525 Gepost op: 28 June 2015, 18:03:14 »
Tussen het wissel en het half-engels wissel is een klein stuk rails met minimale boog. Als je dat recht buigt, kantelt je wissel iets in de juiste richting. Zou dat voldoende zijn om de twee sporen net langs de draaischijf te leiden?

Groet,
Michel

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7526 Gepost op: 28 June 2015, 19:35:53 »
Citaat
helemaal niet verkeerd

Nee, vind ik ook. Veel beter dan die (al is het dan een hele flauwe) S-knik.
Nog weer een andere optie is het uithaalspoor niet van de draaischijf af te laten buigen, maar juist er naar toe en dan op de draaischijf aan te laten sluiten. Dan is er meteen een omloopmogelijkheid.

@Michel: dat denk ik wel. Ik geloof zelfs dat ik die optie ook overwogen heb, al veel eerder, maar verworpen omdat ik dan het bewuste kleine stukje tussen 1/2 engelsman en wissel opnieuw pas zou moeten maken, omdat het precies op de module/segmentscheiding ligt, en bij alleen rechtbuigen zou het iets gaan oversteken. Op zich geen ramp, maar dat soort dingen probeer ik zoveel mogelijk te vermijden.
Afgezien daarvan verschuift dan ook de 1/2 engelsman iets, en dat zou betekenen dat de gaten voor de aandrijvingen en ook die aandrijvingen zelf iets (een paar mm) zouden moeten verschuiven, en dat zou betekenen dat ik gaten moet boren die de vorige gaten voor een gedeelte overlappen.
En daar heb ik slechte ervaringen mee, dan krijg je boren die weglopen, en vastslaan en weet ik wat nog meer. Puinhoop.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7527 Gepost op: 28 June 2015, 20:45:46 »
Het uithaalspoor aangesloten op de draaischijf ziet er ongeveer zó uit:



Hmm.... daar gaan we eens fijn een nachtje over slapen.
Ondertussen hoor ik graag jullie mening, misschien dat dat helpt...  ;)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7528 Gepost op: 28 June 2015, 20:58:42 »
Hoi,

Ik zou voor de laatste optie gaan. Aansluiten op de draaischijf. Dat lijkt mij iets logischer. Dat geeft ook extra mogelijkheden voor rijden.  Het ene "lange" uithaalspoor is toch te gebruiken door de toegepaste DKW.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7529 Gepost op: 28 June 2015, 21:25:32 »
Hoi Ronald,

even afgezien van het feit dat het een EKW betreft (in plaats van een DKW), denk ik wel dat ik mee kan gaan in je redenering.
Door de aansluiting op de draaischijf kan het spoor tevens dienen als reserve uitrij- of inrijspoor.
Ik begin steeds meer voor deze optie te voelen.  :)