Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 11:53:14
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:51:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:49:54
zoeken waar een draad zit op de baan door Dirk
Vandaag om 11:48:58
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Jelmer
Vandaag om 11:42:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 11:31:24
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:23:30
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:41:33
C12c rijtuig door roco
Vandaag om 10:32:11
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
Vandaag om 10:32:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 10:09:36
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door bernhard67
Vandaag om 09:39:25
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door AdLoc
Vandaag om 09:29:28
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 09:14:11
Terschellinger Spoor door roco
Vandaag om 07:57:18
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 07:45:25
Modelspoorbaan van Einte door Frits C
Vandaag om 07:13:28
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 07:13:15
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frits C
Vandaag om 07:03:31
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:11:03
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
12 October 2025, 23:57:13
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
12 October 2025, 23:51:11
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
12 October 2025, 23:21:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
12 October 2025, 23:01:42
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
12 October 2025, 22:18:35
Kato ETA 515 door Benelux795
12 October 2025, 21:29:39
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
12 October 2025, 21:22:44
Dissel loc-tender van fleischmann BR 50, 4179 door Spoorzoeker58
12 October 2025, 21:03:32
Show je realistische treinsamenstelling door Cegielski
12 October 2025, 20:23:13
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
12 October 2025, 20:10:15
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3742289 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7350 Gepost op: 10 June 2015, 11:43:36 »
Grappig is dat. Je verft twee Preiserpoppetjes, zet ze met twee autootjes ergens neer en de fantasie gaat op de loop, en dan niet alleen die van mij.  ;D



Hier zien we Mariechen von Nimwegen in Lümmeln. Waar gaat ze naar toe? Waar is ze net geweest? Had ze een afspraakje met die man van de Opel? En waar is Annechien gebleven? O, die moest weg om ergens iets voor te lezen, hoor ik net.

Het viel me trouwens op, dat er maar weinig, of zelfs helemaal geen, verkeersborden zijn te bekennen, alleen maar parkeermeters.
Dat is wel mooi, want die leveren geld op, en verkeersborden koste alleen maar. Hoewel... je kunt natuurlijk wel bekeuringen uitdelen aan overtreders.
Hoe dan ook, ik moet er aan denken dat ik (op een zinvolle manier) wat straatmeubilair ga aanbrengen. Komt nog wel eens.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5427
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7351 Gepost op: 10 June 2015, 11:59:37 »
Straatnaamborden doen het ook goed op deze plek. Veel meer zou ik niet plaatsen. Wouden van palen met borden eraan had je in de sixties nog niet zo veel.

Is dat Herr Frick bij die Opel?

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7352 Gepost op: 10 June 2015, 12:23:52 »
Niet veel nee, maar ik zei al: zinvol. Het ruitvormige bordje "voorrangsweg"



 en, daaraan gerelateerd, de op z'n punt staande blauwe driehoek met rode rand met daarin het woord "halt"



en wellicht een parkeerverbod ergens.



 En natuurlijk, omdat de weg via een "Überführung" over het spoor gaat, ook deze:



...hoewel ik denk dat ik de gewichtsaanduidingen ietsje zal moeten aanpassen.

Verder komt Busch, als het goed is, met een setje uit waarin een sigarettenautomaat en de o zo bekende kauwgumballenautomaat, waar ik vroeger toch zo menigmaal een Groschen in heb gegooid.



De entourage rond de kiosk verdient nog een hoop aandacht, een afzetting rond het Barbararossaplein moet er ook nog komen, en...en...en.
En een straatnaambordje, ja. Of twee.

En wat ik ook nog graag wil is een telefooncel en een Littfasssäule, maar het wordt nog en probleem om daar de juiste reclames op te krijgen, zoals HB, Rothmanns, of Stuyvesant, Martini of een reclame voor de kever of zoiets.
Kortom, het is nog lang niet af!

Gelukkig.
« Laatst bewerkt op: 10 June 2015, 12:40:31 door 44. Reden: roken en kauwen toegevoegd »

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7353 Gepost op: 10 June 2015, 12:51:52 »
Even offtopic,

De gele borden bij bruggen heb ik nooit goed begrepen, is het nu snelheid wat bedoeld wordt of gewicht,
maar waarom dat twee verschillende  ???

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7354 Gepost op: 10 June 2015, 13:00:19 »
Zelf heb ik het ook nooit goed begrepen. Als ik mijn vader er naar vroeg zei hij altijd dat dat voor militairen was, meer wist hij er ook niet van. Nu, met de zegeningen van internet, kunnen we vrijwel alles te weten komen, zo ook de betekenis van deze mysterieuze gele borden met hun intrigerende (zeker voor jongetjes van tien) geheimtaal. Lees zelf maar:

Die gelben Schilder


Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7355 Gepost op: 10 June 2015, 14:14:08 »
En dat hangt dan weer samen met de ronde gele bordjes met daarin een getal, op de voorzijde van militaire voertuigen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7758
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7356 Gepost op: 10 June 2015, 14:38:15 »
Leerzaam. Snap ik ook eindelijk hoe dat nou zat. Dacht altijd dat het tonnages waren en dan was zo'n 30/150 bord altijd zo raar. "2x30 ton is 60 ton, waarom mag er bij eenrichtingsverkeer dan 150 over?!?" Niet dus.

Weet ik ook weer iets om m'n viadukt mee te verfraaien!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

guest7822

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7357 Gepost op: 10 June 2015, 14:53:33 »
Nope, dat zijn voertuigclassificatie borden. De bovenste is voor rupsvoertuigen, de onderste voor wielvoertuigen. En inderdaad, het komt overeen met de zelfde tekens op voertuigen. Als je voertuigclassificatie onder die op de brug aangegeven waard ligt, mag je erover, anders niet. De pijlen geven een of twee richting verkeer aan. De classificatie wordt vastgesteld aan de hand van oa het gewicht, maar ook het aantal wielen cq rups oppervlak.

Walter

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7358 Gepost op: 10 June 2015, 18:16:05 »
Nu ja, niet dat je het allemaal tot in de diepste geheimen moet hebben doorgrond om die borden verantwoord op je modelbaan te kunnen plaatsen, maar ik vind dat het wel een goed gevoel geeft om in elk geval te weten wat de zin en bedoeling van die dingen is.
Dus, ze worden geplaatst. T.z.t.

Dan:
een kort bezoek aan de chef Bahnmeisterei gebracht om te vernemen waarom er nog steeds niet aan de wisselverbinding naar het Betriebswagenwerk wordt gewerkt.
Er blijkt een vertraging ontstaan te zijn door twijfels over het hoe en wat: moet het een enkel wissel worden of een halve engelsman?


A=slakkenkuil B= bezanding C=Bww

Ingeval een enkel wissel wordt geplaatst, dienst spoor (X) als uithaalspoor zowel als spoor tbv de Bahnmeisterei.
Wordt daarentegen een halve engelsman gebruikt, dan heeft de Bahnmisterei de beschikking over een eigen spoor (Y), en blijft het uithaalspoor (X) voor het Bww verder vrij.

Wenn man keine Sorgen hat, kann man sich welche machen.
« Laatst bewerkt op: 10 June 2015, 18:51:14 door 44. Reden: Nee hoor. Maar het was wel hel leuk om te doen! »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7664
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7359 Gepost op: 10 June 2015, 18:56:36 »
Und wofür benutzt die Bahnmeisterei das Gleis X, oder im zweiten Fall Gleis Y?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5427
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7360 Gepost op: 10 June 2015, 19:09:53 »
Waarom niet een hele engelsman? Die is veel praktischer. Ga denkbeeldig maar eens rangerend over het baanplannetje. Met een hele kun je treinen flexibeler opstellen.

Groet,
Bas

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7664
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7361 Gepost op: 10 June 2015, 19:14:28 »
Dat was ook mijn gedachte Bas, vandaar mijn vraag, aangezien ik niet echt bekend ben met de bedrijfsvoering op een Epoche III Bww.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7362 Gepost op: 10 June 2015, 19:54:17 »
In de situatie met een enkel wissel (bovenste schets) dient spoor X twee doelen: als uithaalspoor voor het Bww EN als spoor voor de Bahnmeisterei. Als de Bahnmeisterei daar wagens heeft staan (werk- of Schotterwagens bijvoorbeeld, of voor toevoer van materiaal), dan is dat gedeelte van spoor X niet bruikbaar als uithaalspoor, ofwel, de nuttige lengte van X als uithaalspoor wordt beperkt.

Is de situatie zo als in de onderste schets, met een halve engelsman dus, dan kan het verkeer van en naar de Bahnmeisterei zonder problemen daar komen waar het moet zijn (op spoor Y). Een hele engelsman is niet nodig, omdat er geen verkeer hoeft te zijn tussen BM (spoor Y) en Bww. Verkeer van en naar Bww rangeert dan over spoor X.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7664
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7363 Gepost op: 10 June 2015, 20:17:43 »
Dan zou ik voor de onderste optie gaan :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7364 Gepost op: 10 June 2015, 21:06:04 »
Ja, ik ben geneigd dat ook te vinden. Maar er kleven ook wat nadelen aan:

- ik kom een wisselmotor tekort (maar die zijn met wat moeite wel te vinden)
- het is extra werk (want een wisselmotor meer + de hele rimram eromheen installeren)
- en, wel het belangrijkste nadeel:

HET WORDT WEL ERG KRAPJES:



Vooral als je bedenkt dat er ook nog een weg langs moet, en eigenlijk ook nog wat halfreliëf industriële panden.
Oké, het gebouwtje wat er staat hoort er niet, voor de BM kan er wel een smaller exemplaar komen, maar dan nog houdt het niet echt over.