Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Tams app door reinderlf
Vandaag om 00:01:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
Site Uhlenbrock door Hasenwald
08 August 2025, 23:28:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3647651 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7350 Gepost op: 10 June 2015, 11:43:36 »
Grappig is dat. Je verft twee Preiserpoppetjes, zet ze met twee autootjes ergens neer en de fantasie gaat op de loop, en dan niet alleen die van mij.  ;D



Hier zien we Mariechen von Nimwegen in Lümmeln. Waar gaat ze naar toe? Waar is ze net geweest? Had ze een afspraakje met die man van de Opel? En waar is Annechien gebleven? O, die moest weg om ergens iets voor te lezen, hoor ik net.

Het viel me trouwens op, dat er maar weinig, of zelfs helemaal geen, verkeersborden zijn te bekennen, alleen maar parkeermeters.
Dat is wel mooi, want die leveren geld op, en verkeersborden koste alleen maar. Hoewel... je kunt natuurlijk wel bekeuringen uitdelen aan overtreders.
Hoe dan ook, ik moet er aan denken dat ik (op een zinvolle manier) wat straatmeubilair ga aanbrengen. Komt nog wel eens.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7351 Gepost op: 10 June 2015, 11:59:37 »
Straatnaamborden doen het ook goed op deze plek. Veel meer zou ik niet plaatsen. Wouden van palen met borden eraan had je in de sixties nog niet zo veel.

Is dat Herr Frick bij die Opel?

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7352 Gepost op: 10 June 2015, 12:23:52 »
Niet veel nee, maar ik zei al: zinvol. Het ruitvormige bordje "voorrangsweg"



 en, daaraan gerelateerd, de op z'n punt staande blauwe driehoek met rode rand met daarin het woord "halt"



en wellicht een parkeerverbod ergens.



 En natuurlijk, omdat de weg via een "Überführung" over het spoor gaat, ook deze:



...hoewel ik denk dat ik de gewichtsaanduidingen ietsje zal moeten aanpassen.

Verder komt Busch, als het goed is, met een setje uit waarin een sigarettenautomaat en de o zo bekende kauwgumballenautomaat, waar ik vroeger toch zo menigmaal een Groschen in heb gegooid.



De entourage rond de kiosk verdient nog een hoop aandacht, een afzetting rond het Barbararossaplein moet er ook nog komen, en...en...en.
En een straatnaambordje, ja. Of twee.

En wat ik ook nog graag wil is een telefooncel en een Littfasssäule, maar het wordt nog en probleem om daar de juiste reclames op te krijgen, zoals HB, Rothmanns, of Stuyvesant, Martini of een reclame voor de kever of zoiets.
Kortom, het is nog lang niet af!

Gelukkig.
« Laatst bewerkt op: 10 June 2015, 12:40:31 door 44. Reden: roken en kauwen toegevoegd »

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7353 Gepost op: 10 June 2015, 12:51:52 »
Even offtopic,

De gele borden bij bruggen heb ik nooit goed begrepen, is het nu snelheid wat bedoeld wordt of gewicht,
maar waarom dat twee verschillende  ???

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7354 Gepost op: 10 June 2015, 13:00:19 »
Zelf heb ik het ook nooit goed begrepen. Als ik mijn vader er naar vroeg zei hij altijd dat dat voor militairen was, meer wist hij er ook niet van. Nu, met de zegeningen van internet, kunnen we vrijwel alles te weten komen, zo ook de betekenis van deze mysterieuze gele borden met hun intrigerende (zeker voor jongetjes van tien) geheimtaal. Lees zelf maar:

Die gelben Schilder


Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7355 Gepost op: 10 June 2015, 14:14:08 »
En dat hangt dan weer samen met de ronde gele bordjes met daarin een getal, op de voorzijde van militaire voertuigen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7356 Gepost op: 10 June 2015, 14:38:15 »
Leerzaam. Snap ik ook eindelijk hoe dat nou zat. Dacht altijd dat het tonnages waren en dan was zo'n 30/150 bord altijd zo raar. "2x30 ton is 60 ton, waarom mag er bij eenrichtingsverkeer dan 150 over?!?" Niet dus.

Weet ik ook weer iets om m'n viadukt mee te verfraaien!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

guest7822

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7357 Gepost op: 10 June 2015, 14:53:33 »
Nope, dat zijn voertuigclassificatie borden. De bovenste is voor rupsvoertuigen, de onderste voor wielvoertuigen. En inderdaad, het komt overeen met de zelfde tekens op voertuigen. Als je voertuigclassificatie onder die op de brug aangegeven waard ligt, mag je erover, anders niet. De pijlen geven een of twee richting verkeer aan. De classificatie wordt vastgesteld aan de hand van oa het gewicht, maar ook het aantal wielen cq rups oppervlak.

Walter

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7358 Gepost op: 10 June 2015, 18:16:05 »
Nu ja, niet dat je het allemaal tot in de diepste geheimen moet hebben doorgrond om die borden verantwoord op je modelbaan te kunnen plaatsen, maar ik vind dat het wel een goed gevoel geeft om in elk geval te weten wat de zin en bedoeling van die dingen is.
Dus, ze worden geplaatst. T.z.t.

Dan:
een kort bezoek aan de chef Bahnmeisterei gebracht om te vernemen waarom er nog steeds niet aan de wisselverbinding naar het Betriebswagenwerk wordt gewerkt.
Er blijkt een vertraging ontstaan te zijn door twijfels over het hoe en wat: moet het een enkel wissel worden of een halve engelsman?


A=slakkenkuil B= bezanding C=Bww

Ingeval een enkel wissel wordt geplaatst, dienst spoor (X) als uithaalspoor zowel als spoor tbv de Bahnmeisterei.
Wordt daarentegen een halve engelsman gebruikt, dan heeft de Bahnmisterei de beschikking over een eigen spoor (Y), en blijft het uithaalspoor (X) voor het Bww verder vrij.

Wenn man keine Sorgen hat, kann man sich welche machen.
« Laatst bewerkt op: 10 June 2015, 18:51:14 door 44. Reden: Nee hoor. Maar het was wel hel leuk om te doen! »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7359 Gepost op: 10 June 2015, 18:56:36 »
Und wofür benutzt die Bahnmeisterei das Gleis X, oder im zweiten Fall Gleis Y?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7360 Gepost op: 10 June 2015, 19:09:53 »
Waarom niet een hele engelsman? Die is veel praktischer. Ga denkbeeldig maar eens rangerend over het baanplannetje. Met een hele kun je treinen flexibeler opstellen.

Groet,
Bas

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7361 Gepost op: 10 June 2015, 19:14:28 »
Dat was ook mijn gedachte Bas, vandaar mijn vraag, aangezien ik niet echt bekend ben met de bedrijfsvoering op een Epoche III Bww.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7362 Gepost op: 10 June 2015, 19:54:17 »
In de situatie met een enkel wissel (bovenste schets) dient spoor X twee doelen: als uithaalspoor voor het Bww EN als spoor voor de Bahnmeisterei. Als de Bahnmeisterei daar wagens heeft staan (werk- of Schotterwagens bijvoorbeeld, of voor toevoer van materiaal), dan is dat gedeelte van spoor X niet bruikbaar als uithaalspoor, ofwel, de nuttige lengte van X als uithaalspoor wordt beperkt.

Is de situatie zo als in de onderste schets, met een halve engelsman dus, dan kan het verkeer van en naar de Bahnmeisterei zonder problemen daar komen waar het moet zijn (op spoor Y). Een hele engelsman is niet nodig, omdat er geen verkeer hoeft te zijn tussen BM (spoor Y) en Bww. Verkeer van en naar Bww rangeert dan over spoor X.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7363 Gepost op: 10 June 2015, 20:17:43 »
Dan zou ik voor de onderste optie gaan :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7364 Gepost op: 10 June 2015, 21:06:04 »
Ja, ik ben geneigd dat ook te vinden. Maar er kleven ook wat nadelen aan:

- ik kom een wisselmotor tekort (maar die zijn met wat moeite wel te vinden)
- het is extra werk (want een wisselmotor meer + de hele rimram eromheen installeren)
- en, wel het belangrijkste nadeel:

HET WORDT WEL ERG KRAPJES:



Vooral als je bedenkt dat er ook nog een weg langs moet, en eigenlijk ook nog wat halfreliëf industriële panden.
Oké, het gebouwtje wat er staat hoort er niet, voor de BM kan er wel een smaller exemplaar komen, maar dan nog houdt het niet echt over.