Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door wob
Vandaag om 13:53:23
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
Wat was jullie allereerste loc? door Sven
Vandaag om 13:42:59
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 13:38:36
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Sfeer op je modelbaan door spoorijzer
Vandaag om 13:36:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door henk
Vandaag om 13:11:47
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:19:36
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Fleischmann Anna ombouw. door Besselspoor
Vandaag om 11:43:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door alex1212
Vandaag om 10:54:02
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door Ronald Halma
07 August 2025, 23:12:20

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3646572 keer)

Ivo vS

• H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6660 Gepost op: 21 March 2015, 23:58:07 »
Cabinetenders bij een Br 50 waren bij de DRG niet van toepassing, vanaf 1958? werden bestaande tenders bij de DB omgebouwd.
groet,

Ivo vS

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #6661 Gepost op: 22 March 2015, 07:50:38 »
Bij DRG kan je de standaard tender, de korte en lange kondenstender (wel met de juiste loc), de wannentender, en afhankelijk van welk tijdperk je rijdt alles met een einheits koppeling (in tijdperk 2c en 2d)

Zonder de turbine kan je alle niet condens tenders erachter hebben, met kan alles van bovenstaande lijstje.

De Crosti met de schoorstenen halverwege de ketel is een DB uitvinding uit de jaren 50, en als er een ifs bult op zit is het een DR Reko, ook van na de oorlog.

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #6662 Gepost op: 22 March 2015, 09:56:22 »
Wannentender (en zover ik weet ook de Kondenstender) zijn een oorlogsontwikkeling. Past dus niet in de DRG-tijd. Tenzij je daarmee ook de periode na 1937 bedoelt, maar formeel was de naam toen van Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in Deutsche Reichsbahn gewijzigd, zonder G dus (maar vaak wel een B ter onderscheiding van het naoorlogse DDR-bedrijf).
« Laatst bewerkt op: 22 March 2015, 12:28:49 door hubertus. Reden: tikfout »

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6663 Gepost op: 22 March 2015, 12:12:57 »
Inderdaad: 'Während des Zweiten Weltkrieges wurden in Deutschland Tender mit vereinfachter Bauweise in großer Auflage gebaut, wobei der Wassertank aus wannenförmig gebogenen Blechen gefertigt wurde. Der Vorteil des Wannentenders liegt darin, dass die Wanne selbsttragend ist. Der Tender benötigt somit keinen speziellen Rahmen, dessen Material somit eingespart wird.'

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #6664 Gepost op: 22 March 2015, 18:16:43 »
Tja, wat moet ik hier nog aan toevoegen? Niet zoveel, denk ik. De Wannentender kwam eigenlijk pas in beeld toen de BR 50 al lang en breed op weg was een Kriegslokomotive te worden, oftewel de BR 52. De vijfigers, die na de oorlog met een dergelijke tender rondreden, kregen deze meestal van een afgevoerde 52er, net zoals bijvoorbeeld 52er ketels hergebruikt werden om 50ers, waarvan de ketel afgekeurd werd (St47 staal), mee uit te rusten. Wat ook heeft meegespeeld in de diversiteit aan varianten binnen de Baureihe 50.
Vijftigers met een tender als (niet alleen) de 03, dus bijvoorbeeld de 2'2'T32 of 2'2'T34 zal een héél enkele keer wel eens aan een lok BR 50 gekoppeld zijn geweest, maar dat was een uitzondering. Net als andersom, er is me maar één foto bekend van een 44er gekoppeld met een 2'2'T26 tender zoals die standaard was voor de BR 50.
En dan had je natuurlijk nog de Steifrahmentender, 4T30, ook een Kriegsmodel. Na de oorlog hebben er, voor zover bekend, nog twee vijftigers met een dergelijke tender rondgereden.

We gaan maar weer even terug naar mijn Kibrigebakje. Vandaag nam ik me voor, eindelijk de ramen eens te voorzien van 'glas', te beginnen met het kantoor. Weldra kwam ik tot de ontdekking, dat zonder de boel weer af te breken, een dergelijk voornemen onmogelijk was uit te voeren omdat de boel was dichtgebouwd.

Omdat er in huize 44 niemand aanwezig was die de verantwoordelijkheid voor deze miskleun in de schoenen geschoven kon worden, heb ik het boetekleed maar aangetrokken en eerdere werkzaamheden met gepast geweld weer tenietgedaan, hetgeen achteraf ook nogal meeviel gelukkig. Blijkbaar zijn mijn plakwerkjes niet zo stevig, wat ook de reden zal zijn waarom er van mijn sublieme kleuterschoolwerkstukken niets is overgebleven, alhoewel dat deels ook kan worden toegeschreven aan de muizen die destijds op de zolder van de boerderij huisden.

Enfin, nadat dit klusje was geklaard, is eerst de rest van de "lambrizering" nog aangebracht, een werkje waar ik de vorige sessie halverwege in was blijven hangen. In plaats van het bruin, wat toch wel erg aan een echte houten lambrizering deed denken, heb ik het zaakje donkergrijs geschilderd.

Daarna waren ook de overige ramen alras van 'glas' voorzien, maar het zicht op het interieur is minder helder dan ik had gevreesd, dit ondanks dat ik voor de ramen aan de voorzijde (aan de noordkant, dit ter oriëntatie) had afgezien van het door Kibri geleverde 'matglas', en in plaats daarvan de ramen van helder plaatwerk van Evergreen had voorzien.

Vervolgens heb ik mezelf er toe aangezet eindelijk eens werk te maken van onder andere een klok boven de kantinedeur, en van een bord voor dienstmededelingen aan de muur.

Helaas blijkt dit schoolbord wat te laag te hangen, zodat het personeel zal moeten bukken om van de met krijt aangebrachte mededelingen kennis te kunnen nemen. De volgende foto illustreert dit nog iets duidelijker:

Nu dat alles achter de rug is, kunnen ook de overige, meer kwetsbare details aan bod komen, dingen als bijvoorbeeld een paar buitenlantaarns en zo, en uiteraard de "grote" deur. De opzet is er een soort openstaande vouwdeur van te maken, zo eentje die naar twee kanten opengaat, maar het ding heeft een oneven aantal panelen, dus dat wordt lastig delen. Nu zit ik daar al een tijdje over te sudderen, maar het ultieme idee om tot een acceptabele oplossing te komen is tot nu toe niet boven komen borrelen.

Kan nog. Heeft geen haast.

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #6665 Gepost op: 22 March 2015, 18:52:19 »
Wat attributen aan de muur plakken en het begint direct ergens op te lijken.  (y)
Ahum.... daarvoor leek het ook al wat, maar nu nog meer.

Dat van de hele zaak dichtbouwen en dan ontdekken dat je er niet meer bij kan met glas is erg herkenbaar. Misschien ook eentje voor het draadje "Dat overkomt mij niet". 
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #6666 Gepost op: 22 March 2015, 22:41:12 »
 :D

Nog een keer de deur, of liever, nog twee keer.
Voor een goede oriëntatie: links de deur in originele toestand, rechts aan flarden gesneden:

Kijken wat daar van te maken valt.

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #6667 Gepost op: 23 March 2015, 06:27:32 »

Hoi Jan
de vraag is toch eerst passen ze nog in de dikte links en of rechts als pakket tussen muur en trein? Verder een draaipunkt bovenaan mittig per deur en misschien elke deur separaat draaibaar, dan kan men kiezen links of rechts afhankelijk van wat nodig is bij het werk.
Overigens bij de meeste lokloods deuren is onder een preciese uitsparing voor de rails die wordt waarschijnlijk lastig...
Gr. Joke
Gesendet von meinem iPad mit Tapatalk HD

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #6668 Gepost op: 23 March 2015, 07:05:48 »
Een uitsparing voor de rails is niet nodig, zoals je hier kunt zien.

Groet,
Bas

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #6669 Gepost op: 23 March 2015, 09:20:41 »
@Basilicum: bij jouw loods is een grauwe drempel die bij Jan ontbreekt.
Jan's loods was orgineel niet voor een trein gedacht, ergo de deuren zijn tot de onderrand van het gebouw. Het gebouw is niet met een drempel verhoogt tijdens de bouw. Dus is een uitsparing voor de rails nodig, of maak ik een denkfout....

Gr. Joke

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #6670 Gepost op: 23 March 2015, 09:41:50 »
An sich maak je geen denkfout. Voor zover ik heb begrepen, zal Jan nog een vloertje aanleggen, waarin de railstaven zijn verzonken. Daarop komt de loods komt te staan. Op deze manier is een uitsparing in de deur niet nodig.

Groet,
Bas

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #6671 Gepost op: 23 March 2015, 10:06:45 »
En de deur  kan als roldeur uitgevoerd i.p.v. vouwdeur
En zelfs een vouwdeur kan dan als laatste deel geheel naar buiten geklapt worden
Dus jan
laat maar weer zien wat je ervan bakt  ;D

sdz1976

• Offline Offline
  • ovmv.be
    • ovmv.be
« Reactie #6672 Gepost op: 23 March 2015, 11:01:32 »
Jouw draadje hier pas ontdekt.
Je hebt er een volger bij :)

Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #6673 Gepost op: 23 March 2015, 15:52:48 »
Hoi Samuel! Leuk, ik zou zeggen: amuseer je, en mocht je commentaar of kritiek hebben, vooral niet opkroppen maar gelijk spuien. Kunnen we van elkaar wat leren!  :D

@Joke, Bas en Jerry: voortaan hoef ik zelf geen teksten meer te schrijven bij mijn plaatjes, dat doen jullie wel  ;D
Moet ik wel iets harder werken, want jullie lopen wat op me voor  ;)

Een pakketje deur, met nog geen laagje verf:

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #6674 Gepost op: 23 March 2015, 16:03:25 »
 >:( mu mu mu mu mas mass maas ssssss eeel da da dat  i i i ik tttttrrrrrraaaaggggg ssssssgrijf  ;D
maar tape erop en klaar
dicht is geplakt
open is weg (zie je toch niet als tie an t dak binnen hangt :D