Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door wob
Vandaag om 13:53:23
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
Wat was jullie allereerste loc? door Sven
Vandaag om 13:42:59
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 13:38:36
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Sfeer op je modelbaan door spoorijzer
Vandaag om 13:36:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door henk
Vandaag om 13:11:47
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:19:36
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Fleischmann Anna ombouw. door Besselspoor
Vandaag om 11:43:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door alex1212
Vandaag om 10:54:02
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door Ronald Halma
07 August 2025, 23:12:20
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 600627 keer)

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #960 Gepost op: 20 December 2014, 19:57:09 »
Bij de montage valt me op dat de ene kant elektrisch en de andere kant handbediend is. Kijk maar naar de volgende afbeelding. Waarom is dat? Een foutje van Faller of hoort dat zo? Het lijkt mij logischer of alles elektrisch of met de hand te bedienen. Wie weet raad?

Met vriendelijke groet,
Bas
Dat is een reclameopzet van Faller. Je kan kiezen of je de bokken elektrisch of manueel wilt. Keuze bij het monteren.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #961 Gepost op: 20 December 2014, 20:17:41 »
Inderdaad. In Lümmeln is het setje ook in gebruik, daar hebben ze voor alle vier de bokken gekozen voor dezelfde manier van bedienen, elektromotoren, als ik me niet vergis.
Volgens mij is het 't handigst alle vier de bokken op dezelfde manier te bedienen, zodat ze gelijkmatig omhoog (en naar beneden, natuurlijk) bewogen kunnen worden. Op de hier getoonde manier moet je, als man aan een handbediende bok, maar zien dat je met de elektromotor gelijke tred houdt.

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #962 Gepost op: 21 December 2014, 01:02:23 »
Als ik op de site van Faller bij de betreffende hefbokken kijk, staat er volgens mij in het Duits bij dat je kunt kiezen tussen nagebootste elektomotoren en handbediening.

Groet Peter,

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #963 Gepost op: 21 December 2014, 10:12:22 »
Foutje van de service monteur dus. Echter als je op de Duitse ebay de foto's ziet.
« Laatst bewerkt op: 21 December 2014, 10:15:29 door Johnnytrein »
Groetjes
Johnny

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #964 Gepost op: 21 December 2014, 11:58:30 »
Dank voor de informatie. Mijn veronderstelling was dus niet zo erg mis. De tekst op de Faller-site had ik nog niet gelezen; wel de Bauanleitung. Daarop worden de bedieningen door elkaar heen gebruikt. Het is voor het eerst dat ik een kleine onduidelijkheid ontdek in bouwomschrijvingen van Faller, want die zijn doorgaans erg goed.


627    Bauanleitung. Rechtsonder ontstaat de verwarring.

Mijn Hebeböcke krijgen vier elektromotoren om de gewrichten van de Preiserlein te ontzien.


Groet,
Bas

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #965 Gepost op: 21 December 2014, 12:26:47 »
Gelukkig kent Dönsdorf enige ARBO mentaliteit!  (y)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #966 Gepost op: 21 December 2014, 12:44:06 »
Die hefbokken zijn echt leuk! Eens zien of ik ze ergens op het Bw van Schwarzburg kan inzetten.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #967 Gepost op: 29 December 2014, 12:56:11 »
Dönsdorf   –   Baubericht 182


Lange loods – 18

Om de problemen tussen deuren en muren op te lossen (zie Baubericht 177), combineer ik verschillende voorstellen. De reeds geschilderde deuren worden aan de onderkant afgevijld, waardoor ze lager komen te hangen. Om ze niet te veel te laten zakken, wordt ook aan de bovenkant bij het scharnier wat afgevijld. Verder maak ik de uitsparingen voor de rails onder in de deuren dicht. Dat doe ik bewust niet al te netjes, zodat een rommelig beeld ontstaat. Nadat de ruiten aan binnenkant zijn geplakt, volgt de tweede verflaag. Deze volgorde maakt het mogelijk om de lijmranden van de ruiten te verbergen.


628    Deuren. Het dak ligt er nog los op.

De hefbokken zijn klaar en wachten nog op een beetje smerigheid. Er horen nog grondplaatjes bij, maar die volgen eventueel later. Eerst worden ze in de loods geplaatst, want ik twijfel of ze er wel in passen. Dat valt inderdaad tegen: door de hoogteverschillen in de vloer staan ze niet recht, zoals de volgende afbeelding laat zien.


629    Een Köf krijgt onderhoud.

Als tussendoortje haal ik een Köf III uit elkaar. Oud vet en smeer eruit, nieuw erin. De mannen in de loods maken de klus af door de wielstellen te vervangen. Zoiets zou ook in de ringloods boven de Achssenke uitgevoerd kunnen worden, maar daar wordt net een 50er behandeld.


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 29 December 2014, 13:08:29 door Basilicum »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #968 Gepost op: 29 December 2014, 15:56:34 »
MOOI. (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #969 Gepost op: 29 December 2014, 17:35:50 »
Mooi strak gedaan, die loods. Ziet er prima uit!
Ik zou wel even de aandrijvingen van die hefbokken synchroniseren, zodat de boel wat gelijkmatiger omhoog gaat. Of komt dat omdat ze niet helemaal stevig op de ondergrond staan?  ;D

Groet uit Lümmeln!

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #970 Gepost op: 29 December 2014, 20:30:39 »
Dat is een prima stukje werk, Bas  (y)
Heußenstein : HO, DB 1957

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8960
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #971 Gepost op: 29 December 2014, 23:03:12 »
Ik vind de deuren erg goed geslaagd!

Nu nog de straat op het juiste niveau en je hebt een perfecte toegang tot de loods.

De scene met de Köf is ook mooi.

Binnenkort naar Rijswijk en daar es op zoek naar scenery voor de werkplaats Midland en de loods zelf.

 (y)
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #972 Gepost op: 29 December 2014, 23:15:21 »
Hi Bas,

Ziet er weer keigoed uit  (y)

Heb je geen hele kleine parkers die je onder de poten kan schroeven en zo kan gebruiken als stelpootjes

@Koen,

Had je dit als eens gezien Inrichting

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #973 Gepost op: 30 December 2014, 07:52:30 »
Dank, heren. Ik zal de complimenten doorgeven aan de Baumeister, die zojuist met succes kans gezien heeft zijn duim met een hamer te bewerken. :-X ;)

Met styreen kan ik de hefbokken wel op een goed niveau krijgen. Toch zullen ze niet in de loods blijven staan, want ze staan danig in de weg als een lange loc de loods inrolt. Zeker als de dwarsbalken er ook nog tussen hangen. De breedte tussen spoor en zijwand is daarvoor eenvoudig te klein.
De sporen voor de loods zullen op een of andere manier bestraat gaan worden, maar dat volgt later.

Hochachtungsvoll,
B. Au-Meister

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #974 Gepost op: 11 January 2015, 20:09:40 »
‘En?’ vroeg iemand onlangs. ‘Is de loods al klaar?’
‘Verder dan ooit, maar klaar? Nee, nog niet.’


Groet,
Bas