Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:04:51
Site Uhlenbrock door Ronaldk
Vandaag om 07:48:11
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 07:45:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3647898 keer)

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1419
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6540 Gepost op: 04 March 2015, 22:33:07 »
Het systeem van je "brandkast"deur kan ook met dat glas gebeuren. In onze TD was het kleine deurtje gewoon geintegreerd in die klap deuren met ruitjes.
Het waren eigenlijk 4 deuren die 2 aan 2 konden scharnieren om de gehele ruimte te openen.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6541 Gepost op: 05 March 2015, 07:52:48 »
Leuk. Weer een nieuwe loods. Jou kennende, Jan, zul je minder moeite hebben met eventuele lichtlekkages door kieren en wanden dan ik, want binnenverlichting voeg je waarschijnlijk niet toe.
Past de goederenwagen ook nog door de deur, als hij op rails staat? Anders eerst een vloertje maken tussen de rails, waar de loods dan op komt te staan.
De deuren met ruiten hebben mijn lichte voorkeur. Zijn ze beweegbaar?

Gruß,
Bas
« Laatst bewerkt op: 05 March 2015, 20:05:20 door Basilicum »

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8961
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6542 Gepost op: 05 March 2015, 08:31:37 »
De brandkastdeur past het beste bij je tijdperk, Jan.

De deur met glas is wat moderner.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6543 Gepost op: 05 March 2015, 17:32:46 »
Maar de vouwdeur vind ik wel mooier.
Mooi is ook wat waard.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6544 Gepost op: 05 March 2015, 19:20:17 »
Brandkast deur
Gaat denk ik toch beweegbaar worden
Kan je m sluiten als ze dr een bende maken  ;D

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8860
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6545 Gepost op: 05 March 2015, 19:59:26 »
De deur met glas is wat moderner.
Dat is waar, Rietveld was er begin vorige eeuw al mee bezig  ;)
En nog een plaatje van enige tijd geleden:


De brandkast sluit wel erg af. Het glaswerk geeft het gebouw meer opening. Er is meer ruimtewerking. Als je per se gesloten wil, zou ik voor hout gaan. Deze brandkast is meer voor een bank ofzo ::)

Groet,
michel

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6546 Gepost op: 05 March 2015, 22:32:08 »
Tjong, wat een reacties!  :) Even kijken of ik mijn toetsenbord nog wat lettertjes ontfutselen kan.

Citaat van: Luit
...systeem van je "brandkast"deur kan ook met dat glas gebeuren...

Ah,  je bedoelt het "kleine" deurtje IN de grote deur! En dan in de blauwe. Hmm... ja, dat is een mogelijkheid. Alleen, welke deuren het ook gaan worden, ze zullen open blijven staan, en dan valt al het werk om zo'n klein deurtje erbij te maken wel wat in het niet, ben ik bang. Maar toch bedankt voor het idee, ik speel daardoor nu ook met de gedachte te kiezen voor de blauwe deur en dan dicht met het kleine deurtje open. Althans, die optie komt er nu bij.  :D

Citaat van: Luit
Het waren eigenlijk 4 deuren die 2 aan 2 konden scharnieren...

Dit zijn eigenlijk vijf deuren, dat wordt dus 2 aan 3 of 3 aan 2, denk ik.

Citaat van: Bäs
...want binnenverlichting voeg je waarschijnlijk niet toe.

Hoe raad je het!  ;D
De goederenwagen op rails past ook, en een vloer zal er sowieso in komen, denk ik.
De vouwdeuren hebben ook wel mijn voorkeur, al twijfel ik nog. Zie onder.

Citaat van: Flipje
De deur met glas is wat moderner.

Ja, precies, maar volgens mij nog niet tè modern. Zie ook onder.

Citaat van: Die UIT Marum
Mooi is ook wat waard.

Zeker. Ze "ogen" ook wat toegankelijker, vind ik.

Citaat van: Jerry-met-de-gouwe-handjes
Gaat denk ik toch beweegbaar worden

Haha! Nee, toch maar niet. Ze blijven open staan omdat ik dan wagonnetjes naar binnen en weer naar buiten kan rangeren. ;)

Citaat van: al jaren to the beach en nog steeds niet daar gearriveerd
De brandkast sluit wel erg af.

Dat doet de deur dicht! Het worden de blauwe, hoewel ik ze nog wel ga schilderen in misschien wel een heel ander kleurtje.

Citaat van: dezelfde strandman
...zou ik voor hout gaan.

Kijk, nog een optie. Ik heb nog ergens een partijtje deuren van de lokloods liggen, misschien past dat...

Plaatje voor de afwisseling:



Een wijftiger met d'r 15 ton asdruk kan nog wel op die al jaren niet meer onderhouden sporen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6547 Gepost op: 06 March 2015, 09:03:06 »
Een wijftiger met d'r 15 ton asdruk kan nog wel op die al jaren niet meer onderhouden sporen.
Toetsenbord van slag of een nieuw type?

Groeten,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6548 Gepost op: 06 March 2015, 10:05:02 »
Dat doet me denken aan een anekdote van Blasius. Die zette na een lange dienst voor het Versuchsanstalt zijn 45er in Bw Offenburg op een opstelspoor. De loc stond nog niet stil of er klonk een onheilspellend, krakend geluid en de zware machine zakte een stukje omlaag.
'Was ist los?! Is er iets gebroken?'
De loc leek op het eerste gezicht in orde te zijn, maar de rails... De dwarsliggers stonden jaren geleden al op de nominatie om vervangen te worden, maar dat werd steeds weer uitgesteld. Zo vaak werd het toch niet gebruikt en zwaar materieel komt hier toch nooit... Nu waren ze allemaal gebroken en stonden als luciferhoutjes overeind onder de locomotief! De spoorstaven lagen op hun kant en de loc was in het ballastbed beland.

Helaas is deze belevenis op de modelbaan een beetje lastig om "even" uit te beelden voor een enkel foto'tje. Een andere verhaal van Blasius leent zich hiervoor beter, zoals Jan eerder aantoonde. 8) :P

Groet,
Bas


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6549 Gepost op: 06 March 2015, 21:07:39 »
Citaat van: Gerard

   
Citaat van: 44
Een wijftiger met d'r 15 ton asdruk kan nog wel op die al jaren niet meer onderhouden sporen.

Toetsenbord van slag of een nieuw type?

Nee, geen nieuw type toetsenbord, Gerard. Hoewel ik nog steeds wel speel met het idee eens een Duits toetsenbord te kopen, dan ben ik misschien eens een keertje van dat omslachtige gedoe om een ß of een ö,ä of ü en dergelijke te typen. Maar wat die wijftiger betreft:

Wufte wijven willen wel wat weifelachtig wezen, en onze lokomotief is er zo eentje (een lokomotief is vrouwelijk, vandaar) nog nauwelijks dertig lentes achter de rug vindt ze de betiteling "50er" maar zozo, en, vrouwelijk als ze is, geeft ze de voorkeur aan wijftiger. Iedereen weet wie er bedoeld wordt, en toch voelt ze zich jonger en vrouwelijker dan ooit.

Leer mij m'n lokomotieven kennen.  ;) ;D

Citaat van: Herr Bastian von Dönsdorf
Dat doet me denken aan een anekdote van Blasius...

Inderdaad, dat verhaal spookte me door het hoofd. En, wederom inderdaad, de "Aufwand" om dat verhaal in één foto te vangen was me net te groot. Al haal ik soms wel van alles uit de kast om een verhaaltje te kunnen illustreren. Hoeveel werk denk je dat het is om veiling na veiling af te lopen om elke keer Blaffhart's kantoor van een nieuw schilderij te kunnen voorzien?

Bovendien, de 45er past niet op de draaischijf, en ook al (net) niet op dit diootje:

« Laatst bewerkt op: 07 March 2015, 00:19:25 door 44. Reden: twijfelen aan weifelen. IJ in ei veranderd »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6550 Gepost op: 06 March 2015, 21:52:04 »
Ik had het eigenlijk niet verwacht, maar een paar van die lokloodsdeuren willen ook nog wel aardig passen:



Tikje te smal en een beetje te hoog, maar daar valt, binnen redelijke grenzen, wel wat aan te doen. Optie nummer... euhm, twee dus. Want die brandkastdeuren vallen af.
Sorry, Flip...  ;)

Fijn! Het schiet al lekker op, zo!

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6551 Gepost op: 06 March 2015, 23:07:11 »
Het lijkt me dat als je de deuren open zet, zoals je eerder riep, de kleine afwijking in de passing van deze deuren niet zichtbaar is.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6552 Gepost op: 07 March 2015, 10:19:22 »
Dat is natuurlijk ook een idee, DirkJ. Maar eens kijken, ik ben er nog niet uit welke van de twee (de "blauwe met ruiten" of die houten loodsdeuren) er gaan komen.
Aan de andere kant, het is nu ook weer niet een hels karwei om die deuren een stukje kleiner te maken, en daar waar ze te smal zijn kan ik met een betonnen kozijn de deuropening wel iets kleiner maken.
Dank voor het meedenken!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6553 Gepost op: 07 March 2015, 10:23:54 »
En dan nog even dit:

Citaat van: Gerard van der Sel
Toetsenbord van slag of een nieuw type?

Je hebt natuurlijk volkomen gelijk, Gerard! Gewoon een domme tikfout, over het hoofd gezien voor het posten. Voor mezelf ook niet verklaarbaar omdat de "w" en de "v" best wel een eindje van elkaar af zitten. In het toetsenbord dan.
Wèèr geen tien op m'n dictee!  >:(

Groet,
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6554 Gepost op: 07 March 2015, 18:42:13 »
Tja, en dan is het zaak van twee gebouwen één geheel te maken.
Eerst maar even een stukje afsnijden:



En dan de twee geveldelen aan elkaar plakken:



Meteen even een likje verf opgezet.
Zo, nu hoef ik alleen de rest nog maar te doen.  :D