Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 20:36:51
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Eric B
Vandaag om 20:36:19
Zelfgemaakt BiDiB modules door Patrick Smout
Vandaag om 20:31:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jeronimos
Vandaag om 20:28:39
Mijn geweatherde modellen door Falcon10
Vandaag om 20:21:05
Rondom Charlois door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:19:55
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:19:52
Raadplaatje door René 4312
Vandaag om 20:19:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 20:14:32
Piko 2025 door Daan!
Vandaag om 20:07:47
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Hendrik Jan
Vandaag om 19:57:26
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
Vandaag om 19:52:15
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:47:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:46:55
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 19:35:50
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 19:19:24
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
Vandaag om 19:09:50
Invoering SGNS containerwagens bij NS door ES44C4
Vandaag om 18:37:53
Bf Kibronn door Luit
Vandaag om 18:15:12
Uhlenbrock Intellibox 3 door ArnodeBruin
Vandaag om 18:02:38
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Falkenberg
Vandaag om 17:06:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
Vandaag om 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:21:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 15:17:11
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 15:06:34
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 14:33:44
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Gerard van de Weijer
Vandaag om 14:29:02
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:26
Stottering Piko 98551BD door bellejt
Vandaag om 13:39:10
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3800907 keer)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6525 Gepost op: 28 February 2015, 18:08:36 »
 ;D

Ik zie trouwens een vervelende knik in de rails. Daar moeten mannetjes aan te pas komen ;).

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6526 Gepost op: 28 February 2015, 20:53:36 »
Dat soort meldingen worden in Lümmeln altijd zeer serieus genomen. Onmiddellijk wordt er een ploeg op uitgestuurd om poolshoogte te nemen...



...waarna al snel wordt vastgesteld dat genoemde knik geen gevolg is van winningen uit het ruwweg 200 km verderop liggende Slochter gasveld. Citaat uit het onderzoeksrapport:

"Gleis liegt noch lose. Knick wird behoben werden wenn die Lage des Gleises definitiv festgestellt wird gewesen geworden sein."
« Laatst bewerkt op: 28 February 2015, 21:38:06 door 44. Reden: Tippfehler beseitigt. »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6527 Gepost op: 28 February 2015, 22:20:04 »
Bis denhdan solte man dahin ein geswindigkeits begrenzung eistellen  ::)
« Laatst bewerkt op: 28 February 2015, 22:34:57 door jerrytrein »

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6528 Gepost op: 28 February 2015, 22:31:36 »
De benaming Ferdinand komt van Ferdinand Porsche. Nu snel terug naar het hoofdspoor voordat we ontsporen op een knik ;)
groet,

Ivo vS

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6529 Gepost op: 01 March 2015, 11:39:09 »
@Jerry: Gleis 3 ist ohnehin ein Nebengleis, beschränkter Geschwindigkeit ist also sowieso angesagt.
@Ivo: Genau. Wie meer wil weten: Wikipedia heeft wel een aardig stukje te bieden.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6530 Gepost op: 01 March 2015, 21:21:24 »
Aangezien het terrein, waar Frick z'n boeltje mag stallen, ook niet onbeperkt groot is, loopt het daar langzaamaan een beetje vol. Strousberg zou in zijn nopjes geweest zijn, hoewel hij mogelijk tegen hetzelfde probleem als dat van Herr Frick zou zijn aangelopen.



In voorbije dagen sloot Roco bij rijtuigen, voorzien van vouwbalgen, nog wel eens een setje ingetrokken balgen bij. Fleischmann heeft die dingen nog wel als los verkrijgbare accessoires in de catalogus gehad, maar die heb ik niet meer kunnen ontdekken.
Toch zal het zaak zijn, tenminste twee van die dingen te bemachtigen, want een vouwbalg in uitgetrokken toestand aan kop en kont van een rijtje van dat soort rijtuigen is ook geen gezicht. Goede raad is duur...

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6531 Gepost op: 01 March 2015, 21:58:30 »
stukje dubbelzijdig tape fileren
Balg eraf en tape erop

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5435
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6532 Gepost op: 01 March 2015, 22:36:39 »
Past Fleischmann 12 5630 erop?



Hier is nog een setje verkrijgbaar op het moment.

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6533 Gepost op: 02 March 2015, 00:35:53 »
Hé, die zocht ik!

Maar die hebben een ander bevestigingssysteem....  >:(

Goed, andere oplossing zoeken dus. Jerry's tip ook maar eens onderzoeken.

Dank, beiden!

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6534 Gepost op: 02 March 2015, 00:44:29 »
hoeveel heb je er nodig jan
Kan eens in de sloop bak kijken voor wagons met losse balgen,om deze er misschien op te maken
wat lima en joeef liggen

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6535 Gepost op: 02 March 2015, 17:29:43 »
Bedankt voor je aanbod, Jerry!  :D

Ik denk dat ik er twee moet hebben; eentje aan de kop en eentje aan de kont. Maar ik denk dat er in m'n eigen grabbelbak ook nog wel een paar liggen. Moet ik alleen even zin krijgen om dat ding over batterij te halen. Eigenlijk hoopte ik, dat dat Fleischmann-setje, waar Bas mee kwam, precies passend zou zijn, maar die nokjes en lipjes en zo zijn toch weer anders dan op de voorhanden wagons. Blijkbaar heeft men nog niet erg in de gaten dat genormeerd werken wel eens handig kan zijn.
Anderzijds.... zo is er ook weer wat te knutselen, nietwaar?

Het boek over ketelwagens van Carstens is weliswaar al langere tijd uit, maar ik heb het nog steeds niet in huis. Verschillende plaatselijke boekeliers zeggen het niet te kunnen leveren. Natuurlijk is het makkelijk om dan maar via internet te bestellen, maar ach, ik kom het vanzelf ook wel een keertje ergens tegen. Geen paniek dus.
Maar ondertussen vraag ik me elke keer dat ik één van m'n ketelwagens onder ogen krijg wel af of het ding nu correct is of niet. Het schijnt zo te zijn dat een groot deel van de in de handel verkrijgbare ketelwagens min of meer fantasieproducten zijn, als het al niet de modellen zelf zijn, zijn het wel de opschriften en kleuren.

Zo kwam onlangs dit exemplaar weer eens in m'n handen:



Nu is dit een vierasser, en het actuele Carstens-boek behandelt alleen de twee-assers, heb ik begrepen. Nu heeft Stefan de hebbelijke gewoonte zo nu en dan, vaak ter gelegenheid van een nieuw uitgebracht model, in (vooral) de MIBA een bespreking te publiceren, waarbij hij dan het model met het voorbeeld vergelijkt. Zo ook in het geval van deze wagen. Weliswaar was het toen de firma Klein die met deze wagon op de proppen kwam, maar het is dezelfde wagon die later door Roco (nadat Roco (een deel van) de inventaris van Klein had overgenomen) is uitgebracht.
Carstens bekritiseert vooral de naden tussen de verschillende delen van de ketel, maar voor het overige is hij vrij lovend over dit exemplaar.
Mooi, dat is er in elk geval eentje die ik met goed fatsoen in een goederentrein kan zetten. De rest is nog aan twijfel onderhevig.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6536 Gepost op: 02 March 2015, 21:45:37 »
En van teenkomtander, drie favorietjes, al eens eerder getoond, als ik het me goed herinner:



Hmm.... ik geloof dat ik hier ook al eens iets over gelezen heb...

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6537 Gepost op: 02 March 2015, 22:54:13 »
Enneuh... nou ja...



...BP dus.  ;)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6538 Gepost op: 03 March 2015, 21:22:54 »
Enige tijd geleden kondigde ik de bouw van een Fabrik für Sekt- & Fruchtsaftgetränke aan, maar veel meer dan een halfbakken poging om de grootte van het gebouw, of gebouwen, te bepalen, kwam er niet uit. De desbetreffende geest verkoos de verblijfplaats in de fles niet te verlaten, liever dan over mij vaardig te worden.

Ongeveer tezelfder tijd, of misschien iets later of eerder, konden we de Dönsdorfer Basilicum zien frutsen en rommelen met zijn "nieuwe loods", bestaande uit twee samengevoegde bouwdozen van Pola. Een aardigheid om te zien, met nog een leuk resultaat ook.
Leuk genoeg om mij door het hoofd te blijven spoken, immers, al eerder heb ik dingen als "Bww" en "wagenwerkplaats" en "Betriebswagenwerk" geroepen, als zijnde een project wat ook op mijn baan een plaatsje zou moeten krijgen.

Nu is de door Basilicum gebruikte bouwdoos niet meer in de handel, en bovendien zouden twee van die samengevoegde loodsen (zoals door Basilicum gepraktiseerd) wellicht ietwat aan de te forse kant zijn voor de beperkte ruimte in Lümmeln, en slechts eentje zou niet voor mijn idee voldoende zijn.
Kortelings echter, viel mijn oog op een aardige fabriek van Kibri, mooi bescheiden van formaat, maar desniettemin een fraai bedrijfspand, bovendien voorzien van een geweldige deur waardoor een wagon of rijtuig, of eventueel zelfs een lokomotief, met gemak naar binnen zou kunnen rijden.



Dat zint me wel. Nu nog even kijken of je twee van die dingen een beetje zonder al te veel snij- en breekwerk aan elkaar kunt bouwen.
Moet niet al te moeilijk zijn, in diverse literatuur zoals MIBA, Eisenbahn Journal en dergelijke, waar nog wel eens een modelbaan van deze of gene beschreven wordt, zie je wel twee of meer van deze gebouwen samengevoegd tot eentje - maar dan navenant groter.



En verven natuurlijk. Een heleboel verven. Want alles is van plastic.
« Laatst bewerkt op: 03 March 2015, 22:01:56 door 44. Reden: Naar link uitgekeken »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6539 Gepost op: 04 March 2015, 22:17:14 »
Citaat
...voorzien van een geweldige deur waardoor een wagon of rijtuig, of eventueel zelfs een lokomotief, met gemak naar binnen zou kunnen rijden.

Tuurlijk. Toch maar even proberen. En omdat Het Lümmelner Bww vooral gericht was op het onderhoud van Kds-en (in het echie dan, ik ga dat Bww natuurlijk gebruiken als reden om allerlei soorten goederenwagens het Bw binnen te sjouwen), ligt het voor de hand om een dergelijke wagen als proefkonijn op te laten treden:



Met gemak dus, toch wel. Toch fijn, als je maar wat schreeuwt en toch gelijk hebt.  :P

Maar die deur roept ook weer keuzemomenten op. Er zijn meerdere opties mogelijk: een mooie vouwdeur met ruitjes:



Die moet natuurlijk weer in de "open stand" geprutst worden, lekker fijn hannesen weer!

De tweede optie: een tweedelige (of eigenlijk driedelige) deur à la brandkast:



Hmmm.... moelekmoelekmoelek