Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 01:05:47
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
22 July 2025, 21:11:18
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
22 July 2025, 16:18:48
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3631691 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6195 Gepost op: 22 December 2014, 18:31:08 »
@Jerry: in de algemene raad van huize 44 (waar Lümmeln onder valt) is op democratische wijze voor deze oplossing gekozen.
Dat dat in de Nederlandse politiek anders gaat, toont wel aan dat de idee "democratie" slechts een illusie is.

@Jeffrey: ik kan wel meegaan in je redenering, maar mijn eigen pogingen in die richting hebben niet tot het beoogde succes geleid. Misschien dat het jou beter af gaat, ik ben sowieso zeer nieuwsgierig naar de resultaten die je op die manier weet te boeken.

@Paul: je kritiek is, vind ik, wel terecht. Dat "wegloophapje" stond me wel degelijk voor ogen toen ik deze bult schiep. Echter, door mijn (nog) onervarenheid in deze materie is het niet helemaal zo geworden als mij (en jou) voor ogen stond toen ik er aan begon.
Desniettemin ben ik wel tevreden met het behaalde resultaat:



@Floris: tja, die Lümmelneraner vrouwen beschikken nu eenmaal over onvermoede krachten  ;)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6196 Gepost op: 22 December 2014, 18:43:43 »
Zo in dwarsaanzicht word ik er wel helemaal blij van. De "kolenboer" op het Bw heeft er samen met de machinist (loc verplaatsen tijdens het storten) duidelijk hun best op gedaan  (y)



Als je op de gemarkeerde plek d'r even een grove ronde vijl onder 45o doorheen haalt ben je d'r volgens mij helemaal  :D
« Laatst bewerkt op: 22 December 2014, 18:49:21 door guest7823 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6197 Gepost op: 22 December 2014, 20:07:53 »
Goeie tip. Dat had ik moeten doen. Zou maar zo kunnen dat ik dat alsnog eens een keertje doe, als ik de geest te pakken heb  :D

Paul, wederom: Merci!

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6198 Gepost op: 22 December 2014, 20:09:46 »
En de achter zij even goed monteren.En dus toch wat minder achterinen wat minder op de kop
Zo lekker ook evenm lopen zei....... ::)
(verdamt
schuhe sind nas) ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6199 Gepost op: 22 December 2014, 20:32:10 »
Een poosje terug had ik het over vouwbalgen, en gummiworsten, en hoe dat op elkaar aansluit. Of niet, eigenlijk.
In de getoonde combinatie viel die aansluiting eigenlijk niet zo goed uit, en dat nog wel terwijl het om twee Roco-rijtuigen gaat. Maar hoe zit het eigenlijk met andere combinaties? Gummiworsten en vouwbalgen, maar dan van andere merken? En de vouwbalgen van de diverse merken gecombineerd? Ik heb er voor de lol eens een stuk of wat op een rijtje gezet:

Roco (gummiworst) - Artitec (vouwbalg), grote luchthapper boven de worst:



Roco (gummiworst) - Elotrains (vouwbalg), klein luchthapperkiertje boven de worst:



Artitec - Elotrains (beide vouwbalg), ook een klein kiertje (hoewel, als je 't omrekent...):



Roco - Elotrains (beide vouwbalg), ook niet helemaal lekker:



Roco - Artitec (beide vouwbalg), idem dito:



Roco - Roco (beide vouwbalg), hèhè! Kijk maar:



Conclusie: hoewel de diverse spoorwegmaatschappijen met elkaar afgesproken hadden dat de vouwbalgen universeel op elkaar aan zouden sluiten, kun je dat niet van de diverse modelfabrikanten zeggen. Er is wel verschil in interpretatie, soms nogal wat, soms een beetje. Lekker aansluiten doet het niet.
Nu kun je je natuurlijk een heleboel werk op je nek halen door die vouwbalgen allemaal gelijk te maken, en dan zo, dat ze ook op de gummiworsten netjes aansluiten, en je kunt ook door een beetje handig je treinsamenstellingen te componeren de meest in het oog springende verschillen 'weg laten'.

Of je gaat moord en brand schreeuwen dat die fabrikanten er weer niks van bakken.

Dat kan ook.

AndréDev

  • Een trein is nooit genoeg
  • Offline Offline
  • Berichten: 1437
  • Always on track!
    • reichsbahn.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6200 Gepost op: 22 December 2014, 20:35:30 »
er is een fabrikant die rubber balgjes maakte voor modellen....Richard heeft er enkele wagens mee uitgerust.
dat ziet er perfekt uit.
zal m eens vragen wat voor merk het is

André
Groetjes,Dames en Heren
André
Some trains never roll.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6201 Gepost op: 22 December 2014, 20:40:22 »
Dus eigenlijk net als met de bufferhoogtes
alles hetzelfde ,maar net niet gelijk ???
en je kolen tender is best goed gelukt hoor
en je hebt er in iedergeval aandacht aan besteed
en als je hard rijdt zie je t niet

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6202 Gepost op: 22 December 2014, 21:50:26 »
Ik ben best benieuwd naar die rubberbalgjes, André! Ook naar hoeveel werk het is om een rijtuig daarmee om te bouwen.

@Jerry: het valt me op dat het op de foto's hierboven best in orde is met die buffers, die zitten allemaal wel aardig op dezelfde hoogte.
Dank je voor de complimenten!
Hard rijden zal niet zo veel van komen, denk ik. Mijn baan is maar klein, en als ik rondjes kan rijden ligt zo'n 80% dadelijk ondergronds... als ik dan hard rij zie ik m'n treinen helemaal niet meer.... :P

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12232
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6203 Gepost op: 23 December 2014, 11:29:01 »
Inhakend op je laatste zin:
Dan zie je die "onvolkomenheid in je tender" in elk geval ook niet meer  ;D
Hoe rijden je gemaakt samenstelling met vouwbalgen eigenlijk over je baan ?
Ik heb me wel is laten vertellen dat rijtuig stammen met vouwbalgen gaan wringen in bochten,daar waar ze zonder die dingen erg lekker lopen in bochten.
Klopt dit,of is het een broodje aap verhaal als t gaat over rijtuigen+vouwbalgen en bochten ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6204 Gepost op: 23 December 2014, 21:26:47 »
Nou, zo uitgebreid kan ik nog niet rijden op m'n baan. Maar met testritjes zo hier en daar kom je ook een eind.
Misschien is het wat controvers, maar ik heb twee soorten koppelingen in gebruik: de Kadee-koppeling voor het goederenmaterieel, en de Roco-kortkoppeling voor het reizigersmaterieel. De kortkoppelingsmechanismen worden bij gebruik van Kadee's vastgezet. Daardoor kun je met Kadee's je niet echt buffer aan buffer rijden, die blijven over het algemeen een paar millimeter van elkaar verwijderd, waardoor de wagons toch door de bochten kunnen. Gelukkig zijn er verschillende 'lengtes' koppelingen te koop, zodat je naar behoeven kunt variëren.

Bij gebruik van de Roco-kortkoppeling kun je wel buffer aan buffer rijden. Door het kortkoppelingsmechanisme 'scharnieren'de rijtuigen in de bogen van elkaar af, waardoor de trein die bocht kan nemen. Als de vouwbalgen net als de buffers in de rechtdoorstand tegen elkaar aan zitten, scharnieren ze in de bogen ook net als de buffers van elkaar af. Geen probleem dus.
Alleen bij het begin en eind van hellingen zou er een probleem kunnen ontstaan, omdat rijtuigen in verikaal opzicht geen 'scharnierconstructie' hebben, maar met die eerder genoemde (summiere) testritjes heb ik nog geen problemen kunnen vaststellen.

AndréDev

  • Een trein is nooit genoeg
  • Offline Offline
  • Berichten: 1437
  • Always on track!
    • reichsbahn.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6205 Gepost op: 23 December 2014, 22:54:15 »
Jammer maar het merk is niet bekend...heb alleen nog plaatje ervan :'(




Er zaten vijf setjes in het zakje...

André

Groetjes,Dames en Heren
André
Some trains never roll.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6206 Gepost op: 23 December 2014, 23:06:33 »
Die zijn van GPP. Frans fabricaat, maar helaas: dat bestaat al een paar jaar niet meer. :(


Bron van plaatje: Sobat Kras

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6207 Gepost op: 24 December 2014, 20:04:23 »
Hmmmm... zo op het eerste gezicht lijkt dat dè oplossing, hoewel misschien wat aan de grove kant.
Ik zou best eens met zo'n setje willen experimenteren om te kijken wat er uit te halen valt, maar goed, ik begrijp dat ze niet meer leverbaar zijn. Dank voor het tonen!

Vanwege de barre weersomstandigheden (in Lümmeln is het zoals altijd zomer, maar daarbuiten niet) heeft de (bijna) maandelijkse T.E.E. verstek moeten laten gaan en taken moeten overdoen aan de KPNpost. Die dan ook met enige vertraging de benodigde onderdelen voor de V60 heeft bezorgd:


Links de gesneuvelde onderdelen, rechts van de lok de vervangende

Op basis van een oppervlakkig vooronderzoekje koester ik de verwachting dat het nog wel eens een lastig klusje kan worden om het één en ander op de juiste plek geparkeerd te krijgen.

De tijd zal het leren....


Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6208 Gepost op: 25 December 2014, 21:32:25 »
De tijd..... hmm. Is dit niet de tijd van bezinning  ::)

Komt tijd komt raad..... Gaat je vast lukken Jan.

Succes.
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6209 Gepost op: 26 December 2014, 14:18:46 »
Bemint eer ge bezint, maar wat dat met het feest van de zonnewende te maken heeft, ontgaat me. Een link met de viering van het begin van het voorjaar (door de christelijke kerk gekaapt en Pasen genoemd) lijkt me meer voor de hand liggend.

De schade aan de V60, zoals hierboven beschreven, is inmiddels hersteld. Het via TEE bestelde en onderdeel bleek enigszins verbogen te zijn, misschien is dat tijdens de productie gebeurd, of is het verkeerd opgeslagen geweest, wie zal het zeggen.
Nu staat er in huize 44 een fantastisch apparaat, gaskachel geheten, dat voor allerlei doeleinden zeer bruikbare temperaturen vrijgeeft, veel effectiever dan bijvoorbeeld de radiator van een centraal verwarmingssysteem. De kunst is de juiste afstand tot de kachel te bepalen om de optimale mate van buigbaarheid van (diverse soorten) kunststoffen te bereiken.

In onderstaande foto zie je in rood de oorspronkelijke (verbogen) stand ingetekend: