Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door Noordernet
Vandaag om 16:37:42
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 16:36:51
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:29:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:09
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door Arjan6511
Vandaag om 15:38:38
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 15:31:55
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 14:42:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 14:09:47
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3630497 keer)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6180 Gepost op: 19 December 2014, 21:40:43 »
Tja... wat zal ik daar op zeggen? Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks, zal ik maar zeggen. Zeg maar. Jij ook fijne dagen, Koen. En alle andere lezers ook, bij deze!

@André: zo ver hoef je niet eens terug, ik heb ze min of meer terloops genoemd toen ik bezig was met die SSy45 van Artitec, in deze posting, om precies te zijn.

In dat stukje noemde ik het jaar 1963 als eerste productiejaar, een andere bron noemt 1964 als eerste bouwjaar. Wellicht dat beide jaren correct zijn, voordat er een stuk staal in vorm gemaakt wordt, zullen er eerst tekeningen gemaakt zijn. Als ze daar daar al in '63 mee aan de gang waren, kun je dat bij het bouwproces rekenen. Of niet, natuurlijk.

Leuk detail is, dat alle wagens, op eentje na, allemaal vanaf de fabriek met computernummers zijn geleverd, dus mijn wagens (zoals je wellicht had opgemerkt hebben die alledrie een EDV-nummer) kunnen dus heel goed in Ep.IIIb worden ingezet. Wil je roomser zijn dan de paus, moet je op de revisiedata letten, dat heb ik dan weer niet gedaan. Ik zal een paar rozekransjes doen bij wijze van boete.  :P

De onbeladen wagen is overigens een NS-er, die heb ik, als ik me goed herinner, eens voor een habbekrats op een beurs gekocht. De vishaken heb ik met zwarte verf aan het gezicht onttrokken, en verder.. ach, wat niet weet, wat niet deert. Niet verder vertellen dus  ;)

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #6181 Gepost op: 19 December 2014, 23:55:13 »
Dank voor de info.
Ga een keuze maken voor de exemplaren die jij hebt of bruine langere exemplaren die ergens anders op het forum aangeboden worden.

(y)
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #6182 Gepost op: 20 December 2014, 18:31:26 »
Ik heb werkelijk geen idee of deze wagens op dit moment nog bij Roco in het verkrijgbare assortiment zitten, Koen. Maar misschien kun je ze hier of daar op een beurs nog wel tegen het lijf lopen. Of die bruine, natuurlijk, maar dat is volgens mij een ander, veel moderner type.

Beetje wezen spelen met de 01.10 Kohle, beetje verwering in de vorm van een lichte bruine wash en wat matte lak:

De bedoeling is het uiterlijk van een goed onderhouden machine met lichte gebruikssporen weer te geven.

In de laatste MIBA stond een klein stukje van een meneer die een restauratiewagen, die oorspronkelijk van Faltenbalge (vouwbalgen) was voorzien, omgebouwd had naar een rijtuig met Gummiwülste (rubberworsten). Wat me deed afvragen hoe dat ook al weer zat, het koppelen van ruituigen met worsten cq balgen. Welnu, de worstenwagens waren voorzien van haak- en sluitwerk om de vouwbalgen aan te kunnen bevestigen. Helemaal optimaal was het niet, het was een nogal tochtige geschiedenis en niet zelden hoopten zich grote hoeveelheden sneeuw op in de rijtuigovergangen. Wat ik me wel kan voorstellen als je zo'n gekoppeld stel Roco-ruituigen bekijkt:

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #6183 Gepost op: 21 December 2014, 17:51:08 »

Ralf Peters staat wat te praten met Georg Höfter, één van de nachtstokers van Bw Lümmeln. De jonge Sebastian, die weer eens een dagje komt kijken wat er zoal in het Betriebswerk loos is, staat er met wijd open oortjes bij.

“Dus Klätzmaiers vrouw heeft bij het was ophangen die lok van de rails gemept? Mann! Rede doch bloβ kein Blödsinn!”
“Wat nou, Blödsinn? Het is echt zo, zij schijnt die lok van de rails gemept te hebben!”
“Ja, nee, daar kan ik me nog wel wat bij voorstellen. Maar dat Klätzmaier getrouwd zou zijn, daar geloof ik geen barst van!”

“Hm, ja, daar zeg je zo wat. Nou ja, in elk geval is die lok dusdanig beschadigd, dat ze naar het AW moet. Kijk maar, er zit geen bordes en geen buffer meer aan, en een stel van de optrapjes is ook verdwenen.”
“Naar het AW? Naar Braunschweig?”
“Nou ja, om precies te zijn naar het Jottaweh, dat zit in een dorpje vlakbij Braunschweig, Schmutzenbach of zoiets.”
“Ach so. Maar ik blijf het toch een vreemd geval vinden. Waarom moest die vrouw, wie het dan ook maar was, nou precies dáár de was ophangen?”
“Tja, daar zeg je zowat. Het schijnt zo te zijn dat de voorraden van Ammeräth een beetje buiten hun oevers waren getreden, waardoor ze daar naar toe moest uitwijken. En ja, dan krijg je zoiets, hè?”
“Oooow! Dus Elisabeth heeft die lok van de sokken gegooid! Met natte sokken zeker! Haha!”
“Dat weet ik niet, dat zeg jij! Ik zou dat niet zo gauw durven beweren!”

Hans_omBC

• Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
« Reactie #6184 Gepost op: 21 December 2014, 19:48:56 »
  ;D (y)

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6185 Gepost op: 21 December 2014, 20:01:49 »
Ai, daar moet serieus herstel worden uitgevoerd.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #6186 Gepost op: 21 December 2014, 20:28:26 »
'Zijn alle delen kapot?' vraagt Sebastian.
'Nee, ik geloof niet allemaal. De rest moet vernieuwd worden. Binnenkort zal hier wel een vrachtwagen van Pröml binnenrollen.'
'Klätzmaier verheiratet? Gibt's nicht.'

Groet,
Bas

guest7823

• Gast
« Reactie #6187 Gepost op: 21 December 2014, 20:36:54 »
Sst Geen slapende honden wakker maken... Ik schacht in dat deze hoop kolen in de buurt komt van een 'Kniesoor approved' exemplaar.
Bij deze:

(y)

;)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #6188 Gepost op: 21 December 2014, 21:23:57 »
@Hans:  :P

Citaat van: Ruud K
...serieus herstel...

Best wel. Hoewel sommige van de weergevonden onderdelen nog wel bruikbaar zijn... hoop ik.

Citaat van: Bacillicum
...een vrachtwagen van Pröml...

Meestal levert Pröml per T.E.E. aan Lümmeln, Bas!  ;)

@Paul: Merci!  :D

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #6189 Gepost op: 21 December 2014, 22:31:03 »
 :o Da's erg
wordt toch minimaal een taakstraf
Denk met de kerst een diner maken
ontbijt op bed
leveren van voldoende hulp materialen voor herstel
en een fiks aantal doorbetaalde vrije dagen
En minimaal een omgevings verbod  ;D

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #6190 Gepost op: 22 December 2014, 00:50:20 »
Och, er zat geen afzicht achter, Jerry. Jouw suggesties zijn daarom wellicht wat drastisch te noemen.
Wel is afgesproken dat de schade niet ten laste van het Lümmelner budget zal komen. Dat er daarom van de gelegenheid gebruik gemaakt is en er wat extra onderdelen voor een andere lok zijn besteld, hoeft niemand te weten... ;)

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #6191 Gepost op: 22 December 2014, 11:21:22 »
 ???
De regering
alle voorheen gemelde wordt uitgevoerd
Zo niet dan via de achter deur op een andere wijze met andere benoeming toch uitgevoerd
De extra's komen dan geheel door de deur  ;D
de gemeente raad heeft gesproken (uch)

Jefftrack

• Offline Offline
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
« Reactie #6192 Gepost op: 22 December 2014, 11:50:48 »

Is zeker zeer geslaagd. Voor de becijfering vind ik zelf de fineliners wat dik. Ik probeer het dan met een heel dun penseeltje en witte verf..... ook denk ik er nog wel eens over om transfers te laten maken met nummers.

Jeffrey

guest7823

• Gast
« Reactie #6193 Gepost op: 22 December 2014, 13:28:39 »
Als je Kniesoor nu helemaal blij wilt maken doe je een volgende keer een geprononceerd "wegloop" hapje eruit op het rode stuk. Dat is dan de kolen die wegzakt zodra er een begin is gemaakt met stoken nadat tender is bijgevuld

Dan heb je echt "in lok in gebruik"

Als het een "eigen bemanning" lok is kan je overwegen in het groene stuk ook leeg te houden:

Dat stukje achterin, daar ligt qua gewicht / bruikbaarheid nauwelijks kolen, maar als je daar achterin de schep op de bodemplaat kan krijgen schept het wel tig malen makkelijker als je kolen naar voren moet halen.

DEUVM

Voor de duidelijkheid:

Alles wat buiten de gele lijn ligt moet je met de hand naar je toe halen. Dat komt niet of nauwelijks uit zich zelf naar beneden. Alles wat tussen de gele en blauwe lijn ligt krijg je vanaf de voetplaat met schep en/of pikhouweel nog wel naar je toe, maar alles wat buiten de blauw lijn ligt krijg je enkel maar naar je toe als je in de tender staat of er in ieder geval heel diep in kruipt.

Verder: de bulk van de kolen voorraad ligt voor de verlaging van de tenderrand. in het stuk met de lage tenderrand ligt qua gewicht slechts een fractie van de totale voorraad, dit komt door de naar achteren oplopende kolentender bodem.

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #6194 Gepost op: 22 December 2014, 15:01:54 »
Wel knap hoor dat iemand met schaal 1op 87 sokken een loc van de baan af kan meppen  ;D
Ben benieuwd naar wat er daar nog meer voor vage dingen gaande zijn  ::)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0