Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:12:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
NS 1700 transfers door ES44C4
19 July 2025, 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
19 July 2025, 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
19 July 2025, 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
19 July 2025, 15:14:06
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3628934 keer)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6090 Gepost op: 29 November 2014, 22:20:45 »
Ik weet niet hoe krap de instap van een Köf is, maar wel hoe krap instap van een Sik is. Verder, de rangeerder moet er ook weer af en ook dat gaat waarschijnlijk ook makkelijker vanaf de treeplank.

Verder .... als (goed) rangeerder ben je nooit bezig met je vorige beweging, maar altijd met je volgende beweging(en). Daarbij is makkelijker afstappen belangrijker dan " even moeten wachten totdat de treeplank beschikbaar is.

Alles wat ik weet is dat ik bij een (pre-ARBO) Sik liever op de treeplank sta dan waar dan ook. Zelfs als Chef Trein (bij SHM) ga ik zelden "helemaal naar boven"  op stukken waar overwegen kort achter elkaar liggen. Rangeren is een kunst die langzaam aan het uitsterven is, maar goede rangeerders denken (ver) vooruit en werken met minimale inspanningen. De treeplank helpt bij het laag houden van de inspanningen. En nee het is niet gevaarlijk, die mannen deden het vele malen iedere dag en waarschijnlijk al vanaf zeer jonge leeftijd. Is net iets als lopen, je denkt er op een gegeven moment niet mee bij na

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6091 Gepost op: 29 November 2014, 22:42:44 »
De instap in "het hok" is niet groter of kleiner dan die van de treeplank. Maar het argument dat een rangeerder altijd vooruit denkt is een goeie, al werkt dat natuurlijk beide kanten op. Zoals ik al zei, ik denk dat een figuurtje op de treeplank het "beter doet" dan eentje in het machinistenhuis, het is meer een eyecatcher, zogezegd. Aan de andere kant, omdat het interieur niet helemaal modelgetrouw is (vanwege het formaat van de decoder en de constructie van het Brawa-model), dienen beide mannen ook om daar de aandacht wat van af te leiden. Maar im großen ganzen ga ik met je mee, Paul.
Overigens, een Köf is van buitenaf niet te bedienen zoals een Sik, wel zijn de bedieningsorganen dubbel uitgevoerd, zodat de machine van beide kanten bediend kan worden.

Ik be ervan overtuigd dat van boze opzet geen sprake was, toch neem ik enkele maatregelen in beraad - bij het ophangen van de was heeft mijn vrouw één van mijn V60's een val van meer dan een meter doen maken, hetgeen het machientje met enige schade heeft moeten bekopen. Een ijlbode met een bericht aan een zeker persoon, in het zuidoosten van Drenthe woonachtig, is al onderweg, zodat met enig geluk de veroorzaakte schade binnen luttele weken verholpen zal zijn.

Toch maar wat geschut in stelling brengen teneinde alle voornemens om een dergelijke actie te herhalen in de kiem te smoren:



Prettige bijkomstigheid is dat ik op deze manier meteen een leuke lading heb voor een SSy45.

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6092 Gepost op: 29 November 2014, 23:35:27 »
Jagdpanzer Kanone.
Dus, zoals familie Knots dan zei: "zoek dekking".
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6093 Gepost op: 30 November 2014, 12:40:37 »
Nog even terugkomend op de Köf en eventuele stroomafnameproblemen.
Bij het grootbedrijf hadden ze daar blijkbaar ook last van en opgelost door een buffercondensator op de treeplank te monteren.
Kijk maar (vierde foto, en als je vandaag die site nog niet hebt bezocht, mogelijk eerst even doorklikken voor je op de goede pagina komt).

Huub

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6094 Gepost op: 30 November 2014, 16:58:50 »
Dat zou de ideale oplossing zijn, Huub! Maar het ding heeft (blijkens de commentaren in dat draadje) geen DB-geschiedenis...  :(

@Hijlco: correct. De na-oorlogse versie van de Jagdpanther en de Jagdtiger... ;)

Voortgekomen dus uit een tijd die een zwarte bladzijde in de geschiedenis vormt. Misschien dat daarom....





Neh, zo zwart moet je dat niet zien. Ik denk dat ik er nog maar een ander kleurtje opgooi. Al zal dat geen rood zijn.  :P

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6095 Gepost op: 30 November 2014, 23:04:17 »
Hij is nog gewoon zwart. Geen nieuws dus.

Maar wel iets waar ik ineens aan dacht: hoe zet ik dat ding op de Schwerlastwagen, zodanig dat het hele gevaarte, dus inclusief schietbuis ('loop' is een term die gebruikt wordt voor handvuurwapens) binnen de "omkadering" van de wagon valt...



...of zodanig, dat de romp exact in het midden geplaatst is en daardoor het gewicht gunstig verdeeld wordt...



...maar waardoor de schietbuis buiten de wagon steekt.

Misschien is hier wel een (ex-) cavallerieridder die daar wat over kan vertellen....

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6096 Gepost op: 01 December 2014, 08:11:34 »
Volgens mij is die goederenwagen te kort. Neem een zesasser. Anders in de loop schietpijp schietbuis een knoop leggen. :-X ;D

Groet,
Bas

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6097 Gepost op: 01 December 2014, 08:58:42 »
De Jagdpanther was ruim 50 ton zwaar. De Jagdtiger ruim 70 ton. Als je googelt dan tonen de spaarzame plaatjes de tank (de Tiger) bovenop het draaistel en eventuele reserve meuk onder de loop (oa. extra "rupsen" en munitie kratten). Gezien het gewicht zal het dan wel een 6 asser zijn. Ook heb ik een maal een dieplader gezien met de tank er op. De Panther zal ook wel zo vervoerd zijn, uit het midden dus, maar gezien zijn gewicht mogelijk wel op een 4 asser...
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6098 Gepost op: 01 December 2014, 10:14:23 »
Dit is een KanonenJagdPanzer, gewicht 27,5ton met een 90 mm kanon, een kanon heeft trekken en velden, een schietbuis is glad. Heeft te maken met het type munitie dat verschoten kan worden. Transport nog geen idee zal eens op zoek gaan.

Mvg.

Martijn
« Laatst bewerkt op: 01 December 2014, 10:18:30 door vanderHoek »
met vriendelijke groet,

Martijn

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6099 Gepost op: 01 December 2014, 10:23:40 »
« Laatst bewerkt op: 01 December 2014, 10:25:42 door vanderHoek »
met vriendelijke groet,

Martijn

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6100 Gepost op: 01 December 2014, 10:30:15 »
Jan en Auke,

Nog even over het extra lucht reservoir (elco). De extra elektronica valt ook wel mee. Alles zit al op de decoder gemonteerd. Eigenlijk is het enige een extra draad (als ik het goed heb de GND ). De blauwe draad (+) en deze extra draad naar de elco brengen en je hebt je buffering op orde. De grote van de elco kan meevallen. Is zwaar afhankelijk van de staat van je baan, hoe schoner hoe kleiner.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6101 Gepost op: 01 December 2014, 12:27:17 »
qua kajapaopstelling zou ik zeggen iets achter het midden van de wagen, beetje een gemiddelde nemen van gewichtsverdeling en loop niet te ver laten oversteken. Achteraan de wagen, achter de kont van de kajapa blijft dan een stuk vrij voor de loop van de kajapa op de wagen erachter. Hoe het dan helemaal vooraan de trein zit weet ik niet, rongenwagen zonder koprongen als schutwagen kan ik me zo voorstellen, of een wagen met een ander voertuig zonder overstekende loop...

guest7822

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6102 Gepost op: 01 December 2014, 12:38:16 »
Pcies, zat toevallig gister naar een dvd over militaire transporten te kijken waar een grot aantal DDR T54's op dit soort wagons stonden, allemaal met de loop uitstekend over het achterdk van de ervoor lopende wagon met T54. De voorste stond achter een rongenwagen met een klein wielvoertuig. Toch wel bizar dat zowel oost als west van veel hetzelfde spul gebruik maakte, en heel erg vergelijkbare methodes er op na hield, allemaal overgenomen van de Reichsbahn en Wehrmacht... Bv het ontladen van de trein door de 'Panzersprung', de panzer op de wagon 90graden draaien, en er dan plankgas vanaf jakkeren!  :o  :o

Walter

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6103 Gepost op: 01 December 2014, 12:51:25 »
dat panzerspringen was dan wel weer een beetje extreem, werd een enkele keer geoefend maar daarna moest die hele trein dan stapvoets richting werkplaats en kregen alle wagens dezelfde inspectie als een wagen die ontspoord geweest was... met een beetje pech trek je het halve wagendek aan gort en de wagen wordt erg scheef belast dus je moet t niet te vaak doen.

guest7822

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6104 Gepost op: 01 December 2014, 12:54:52 »
Begrijp ik, zag er ook wel heftig uit, ook de bedding werd redelijk overhoop gedraaid.... Oeps, sorry Jan, ik dwaal nu wel heel ver af...

Walter