Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 08:14:01
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:19
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3628321 keer)

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6045 Gepost op: 20 November 2014, 22:55:46 »
 ;D
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6046 Gepost op: 21 November 2014, 00:25:08 »
Wat ben jij snel om te praten   ;D

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6047 Gepost op: 21 November 2014, 13:11:46 »
En ik ben echt wel om: een OB V100 is echt wel fraai om te zien, vind ik!  :D

Jan... grijp je kans ;) :P Klikkie naar Marktplaats

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6048 Gepost op: 21 November 2014, 19:59:35 »
@Jerry: echt wel! Zoals de rails ligt, rijdt m'n treintje.

@Karst: Da's niet duur.... hoewel, afgebroken handgrepen, opschriften/lak beschadigd.... nee, dank je.
(Nu zal ik wel weer te horen krijgen dat ik te kritisch ben en niet om te praten.)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6049 Gepost op: 21 November 2014, 21:28:40 »
'k Wil terùùùùùg naar de Köf...

ik heb zo`n zelfde lok ook van decoder voorzien:

in het dak is wel wat ruimte.. dakje eerst eraf.. bedieningspaneel uit de kabine.. beetje vijlen in de bovenkant van de middenconsole zodat je ruimte hebt voor je draden.. niet te grote decoder erin.. met een stukje dubbelzijdig schuimtape aan het dak plakken.. en alles weer in elkaar.. oh ja draden aansluiten is ook wel handig 8) ;D

Jep. Leuk. Heb je die decoder in het dak geplakt? En hoe krijg je dan het bovendeel weer van het frame af?
Tenslotte moet het wel demonteerbaar blijven, vind ik, voor het geval dat.

Het heeft nog wel wat voeten in de aarde, dat lokje uit elkaar halen. Ergens in een grijs verleden heb ik wat aan het interieur gedaan (de bufferbalk aan de binnenkant aangebracht, evenals een gereedschapskist, en die softenon-wieltjes aan weerszijden van het "middenpaneel" heb ik vervangen door grotere.



Niet alleen de motor was vastgezet met 2K-lijm, maar ook dat "middenpaneel". Daar moest ook weer wat gepast geweld aan te pas komen, en ja, dan sneuvelt er wel eens wat. Eén van de drie hoorns van het toeterensemble op het dak heeft gekozen voor een solocarrière. Maar eens zien of ik die kan bewegen weer in de armen van het ware moederensemble terug te keren, liever dan te dwalen in de ketterse leer. En zo niet, dan moet ik maar eens gaan testen hoe het met de Ersatzteilservice van Brawa is gesteld.



Vooralsnog gebeurt er hier dus weinig constructiefs, eerst moet zich in mijn hoofd een compleet plaatje hebben gevormd van hoe ik het hebben wil.
Daarom zijn suggesties en ideeën (goeie zowel als idiote) welkom.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6050 Gepost op: 22 November 2014, 17:42:44 »
Een raar geval, die Brawa Köf. Bij de meeste loks die ik tot nu toe tegenkwam, werd de stroom via slepers en wielen opgenomen aan de "rechterkant", en vormden de wielen aan de linkerkant vaak de 'massa', al dan niet inclusief het frame (chassis).  Bij de Brawa Köf echter wordt via een contactveer de stroom opgenomen vanaf de wielen aan de "linkerkant", de rechtse wielen vormen, met het frame, de 'massa'.
De ene motorpool staat via een draadje in verbinding met de contactveer, de andere is zo gebogen dat deze rechtstreeks in verbinding staat met de met de bovenbouw, die dan weer via het frame en de wielen in contact staat met de "massa".

Indachtig het kortsluit-verhaal van enige tijd geleden, het betrof hier een 44er en een 50er, waarbij blijkbaar één of beide chassis niet potentaalvrij waren, heb ik me suf gepiekerd over hoe ik dat (het potentiaalvrij maken van het chassis) in dit geval voor elkaar zou moeten krijgen. Misschien is het wel mogelijk, maar ik zie even niet hoe.

Dus, de contactveer blijft op de 'linkerkant', en de rest vormt de "plus".
Wel moet het motortje potentiaalvrij worden gemaakt, die mag alleen via de decoder van spanning worden voorzien (de grijze en de oranje draad). Dat betekent, dat de pool die eerst aan massa lag, daarvan nu geïsoleerd moet worden.
Goed, dat is een zorg voor later. Errst maar eens kijken hoe ik de zwarte en rode draad van de decoder naar de wielen krijg.
Zoals we al zagen, zit er aan de "linkerkant" een contactveer, dus daar zijn geen moeilijkheden om de zwarte draad op aan te sluiten.

Maar nu de rode. Op de één of andere manier moet die met het chassis worden verbonden. Nu zit er onder het lokje een bodemplaat geschroefd, die  dient om de assen met wielen en de assen met tandwielen op hun plaats te houden. Die zou ik kunnen gebruiken om een draadje aan een oogje op het chassis te schroeven. Eerst maar een een oogje maken:



Een stukje Litze om een messingdraadje gedraaid, draadje eruit trekken, en soldeer in de Litze laten lopen. Met een geschikte tang het oogje platknijpen. Oogje dichtknijpen mag ook, het moet toch nog uitgeboord worden.
Oogje uitboren tot de goede diameter, en klaar.

Om plaats te maken voor het draadje van de decoder, moet er wat aan de bodemplaat worden gedaan. Met een slijpschijfje kun je daar gemakkelijk een 'moet' in slijpen, fluitje van een cent:



Moetje, oogje, draadje(s) en schroefje bij elkaar:



Nu nog een goede plek vinden om de decoder goed op te bergen, dan de draden op lengte brengen, zwart aan de sleper solderen, de rode aan het oogje, grijs en oranje aan de motor, proefrijden en als dat alles volbracht is de boel weer dichtmaken en er twee mannetjes in zetten. Of zo.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6051 Gepost op: 22 November 2014, 19:21:52 »
het dak liet bij mij los toen ik er wat meer kracht op zette (heb er misschien ook wel een schroevendraaier tussen gedrukt) het dakje blijft bij mij redelijk zitten als ik deze weer terug druk op zijn plek, kan er dus best makkelijk bij
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6052 Gepost op: 23 November 2014, 17:33:12 »
Hmm... ik krijg het niet los. Zoals eerder getoond, schrik ik niet terug voor wat zinvol geweld, maar in dit geval wordt het me wat te gortig. Misschien heb ik het ook wel vastgeplakt, vroeger. Kortom, ik durf niet meer, dus ga ik maar verder op de ingeslagen weg.

Tussen twee visites door nog even wat kunnen doen. Eerst maar eens een stuk messingplaat gesneden, dat moet straks in de plaats komen van het oorspronkelijke "middenpaneel".



Ik ben van plan daar de decoder tegenaan te plaatsen, straks.

Van 2D naar 3D, en dat zonder printer. Tevens gekeken of de decoder past waar ie moet komen.



Er moet nog wel een klein hoekje uit voor het tandwiel op het wiel, wat een klein beetje in de cabine steekt. En overigens ook moet worden weggewerkt, maar dat is van later zorg, net als die wielen opzij van het middenpaneel.



Past? Past!



Ongeveer zó moet de decoder komen te zitten:



En hoewel van voren (of van achteren, net hoe je het bekijkt) niet afgedekt, hoop ik dat de decoder straks niet erg in het zicht valt. Met een paar strategisch geplaatste figuren moet dat volgens mij wel aardig gaan lukken.



Het is nog wel een heel gefriemel om de draadjes daar te krijgen waar ze moeten, zonder dat ze het vliegwiel van het motortje in z'n beweging belemmeren. Vooraan ligt de originele motor, die vond ik bij toeval ook terug, toen ik op zoek was naar m'n Klebepads.



Ik denk wel dat ik bovenaan het 'bakje' iets meer ruimte moet maken, om te voorkomen dat de decoderdraadjes tussen het bakje en de bovenbouw knel komen te zitten. Door de scherpe rand van het bakje zou er eventueel ook isolatie doorgesneden kunnen worden, met kortsluiting als gevolg. Maar dat is voor de volgende keer.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6053 Gepost op: 24 November 2014, 17:33:25 »
Vandaag was de dag die gekomen is en gisteren morgen was om te proberen of de Köf met decoder ook daadwerkelijk zou functioneren zoals gehoopt.

Om lange verhalen teniet te doen volgt hier in het kort het verslag:

Hij doet 't.

Maar in z'n vooruit was er geratel te horen. Enig zoekwerk leverde het inzicht op dat dit geratel werd veroorzaakt door het aanlopen van het op het rechts-achterste wiel aangebrachte tandwiel, tegen het messing decoderbakje aan. De vooraf ingecalculeerde speling van 0,2 mm bleek niet voldoende.
Nieuw decoderbakje gemaakt, met meer speling. Nu is het goed, alleen is het lokje, zoals ook al toen ze nog analoog was, zeer gevoelig voor kleine onderbrekingen in de spanningstoevoer. Dat schijn je te kunnen verhelpen door een Energiespeicher in te bouwen, bestaande uit een elco. Keertje opzoeken hoe dat nu weer moet.





Korte lijnen schijnen goed te zijn voor een efficiënte bedrijfsvoering. Als je weinig ruimte hebt om draadjes weg te stoppen is het ook wel handig.


Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6054 Gepost op: 24 November 2014, 17:42:20 »
Jan, je bent echt een bewonderenswaardige knutselaar (y).

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6055 Gepost op: 24 November 2014, 19:59:58 »
Dank je voor het compliment, Ruud!  :D
Ik weet wel dat je je eigenlijk nooit moet meten aan een ander, maar als ik soms zie wat die anderen soms voor elkaar krijgen, voel ik me vaak nog maar een knoeier...
En dan duurt het allemaal nog eens zo lang ook. Zie mijn baan, al een jaar of twee bezig, en nòg groeit er geen grassprietje, en het bereiken van de ultieme doelstelling, rondjes (kunnen) rijden, is er ook nog lang niet bij.... Nou ja, het gaat erom dat je bezig bent, nietwaar?

Groet,
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6056 Gepost op: 24 November 2014, 21:42:53 »
Oh ja, nog even dit:



V100 1047, Wendezugfähig.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6057 Gepost op: 24 November 2014, 22:40:11 »
wat een ander aan scenery doet ,
stop jij in demontage van locs  ;)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6058 Gepost op: 24 November 2014, 22:49:30 »
Heb je voor die extra slangen gaatjes geboord of die dingetjes eenvoudig op hun plek gelijmd. Bij dat laatste: met welke lijm?

Groet,
Bas

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6059 Gepost op: 24 November 2014, 23:44:04 »
Weer een mooi stukje verbouwsel! ;)
groet,

Ivo vS