Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 18:19:23
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:19:14
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:15:05
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Jheronimus
Vandaag om 18:14:08
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 18:07:51
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 17:51:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 17:50:51
Het ontstaan van Trammenlandt door Forever Rocofan
Vandaag om 17:49:31
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Wim Vink
Vandaag om 17:37:10
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
Vandaag om 17:30:31
Station Roodeschool door Krazy Dre
Vandaag om 17:27:09
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 17:15:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:10:46
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:59:05
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Quinzeedied
Vandaag om 16:46:07
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 16:43:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:34:10
DR4018 power on fenomeen door Frankh0
Vandaag om 16:17:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 15:59:48
Probleem met inloggen iTrain Forum door Robvl
Vandaag om 15:51:56
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 15:44:12
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:31:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:57:36
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door mass am see
Vandaag om 14:37:17
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:56:04
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 13:45:25
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 13:18:58
NS-1000 in spoor-1 door edwin1974
Vandaag om 12:55:56
Fleischmann 1306 O&K op Piko Spoor met bedding door Modeltreinmulder
Vandaag om 12:49:14
Molenbaan (werktitel) door Valentijn
Vandaag om 12:12:51
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3788829 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5434
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5775 Gepost op: 22 October 2014, 19:20:05 »
Invloeden van het pizzasnijderaffect, heb ik begrepen uit een ander topic, waar Jan mij op wees.

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15438
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5776 Gepost op: 22 October 2014, 20:37:03 »
Tja, de fabrikanten doen hun best om het ook die lui naar de zin te maken. Logisch, hun geld stinkt niet harder dan dat van "ons", dus waarom ook niet?
Alleen jammer dat het ondanks die pogingen vaak nog niet goed genoeg is, zoals bijvoorbeeld hier te lezen is.
En ook jammer dat daardoor wagons (en wellicht ook lokomotieven) die in principe vrijwel compromisloos op schaal hadden kunnen zijn dat niet zijn.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15438
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5777 Gepost op: 22 October 2014, 21:41:19 »
Maar goed,je moet wat voor je medemens overhebben, dus de zaag erin:



Links Artitec, rechts Roco, allebei SSy45.
De koppeling zit nog niet helemaal lekker, daar moet ik nog even naar kijken. En er dan iets aan doen natuurlijk, kijken alleen helpt niet.
« Laatst bewerkt op: 24 September 2018, 15:56:38 door 44 »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5778 Gepost op: 22 October 2014, 22:06:38 »
Wat heb je nou precies gezaagd, Jan? Iets aan de bovenzijde van het draaistel, waardoor de hele wagen lager komt te staan?

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15438
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5779 Gepost op: 23 October 2014, 11:30:56 »
Nee, de draaistellen blijven volledig intact.
Ik heb de wagen aangeschaft om eens te kijken of er iets gedaan kon worden aan die te hoge (buffer)stand, gewoon voor de lol. Terwijl ik nog bezig was met de "probleemanalyse", kreeg ik een PeeBeetje van iemand die een goeie methode beschreef. Die methode heb ik ook gevolgd, maar ik wil niet het gras voor 's mans voeten wegmaaien, hij zal er eerdaags zelf wel mee komen, vermoed ik.  :D

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5780 Gepost op: 23 October 2014, 15:47:37 »
doet ie dat hier of in een apart draadje
of wordt dat met die tipjes en sluiers of iets van dat
ben benieuwd
ik heb er zat ,omdat ik alles door mekaar heb

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15438
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5781 Gepost op: 23 October 2014, 20:01:26 »
Dat weet ik niet, hij peebeede me net dat hij er voorlopig ook niet aan toe komt.
Dus, in een notedopje komt het hier op neer:

-Leg de wagen op z'n rug, met de wielen omhoog.
-Draai de schroeven waarmee de draaistellen bevestigd zijn los
-Over de KKM's zit (aan beide kanten) een afdekplaatje, dat kun je loswippen
-met een zaagblad uit een juniorzaagje zaag je de het draaistellager (ziet eruit als een half bolletje met een pijpje erop) af
-van de 'tap' (die onder de wagenbodem zit) waarin de schroef wordt vastgedraaid vijl je ook een halve tot één mm af
-evenals van de nokjes die aan één van de afdekplaatjes zitten om het draaistel te steunen
-lijm de afgezaagde draaistellagers weer vast (de zaagsnede geeft ongeveer zoveel materiaalverlies als je wil hebben, indien nodig kun je dmv vijlen of schuren meer materiaal weghalen
-als de lijm goed droog is kun je de boel weer in elkaar zetten. Let op dat de koppelingshouder goed zit (nergens tussen of zo)

Indien het resultaat niet naar tevredenheid is, dwz de buffers staan nog te hoog, kun je eventueel opnieuw beginnen en door bijvoorbeeld bijvijlen meer materiaal weghalen. Is je wagen daarentegen te laag, tja, dan helpt bijvijlen ook niet...

Omdat vanwege geen feauteaux even een inderhaast gekrabbeld schetsje:


Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7885
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5782 Gepost op: 23 October 2014, 20:26:15 »
Bijvijlen... Timmerman: Ik heb er nu al 3 keer een stuk afgezaagd... en het is nog steeds te kort :o
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12260
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5783 Gepost op: 23 October 2014, 21:25:28 »
Daarom moet je er dus ook een manier voor zien te vinde dat je er een stuk bijzaagt  ;D
En dus niet eraf  ;)
dat telt overinges voor meer dingen niet er af maar bij werken
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5784 Gepost op: 23 October 2014, 21:53:46 »
jan 44 heeft wel de manier om met bijvijlen materiaal weg te halen
kan ie vast met afvijlen weer mat erbij doen als t te veel is weg ??? of was t bij gevijlt  ;)
maar is duidelijk jan
eens kijken bij mijnens hoe dat zit
FL heeft een paar afwijkende bevestigingen met rare klik dingen en schroefjes
en op t draaistel een rare pen met sleuf of ist nou gleuf  ::) ???
« Laatst bewerkt op: 23 October 2014, 21:56:20 door jerrytrein »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15438
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5785 Gepost op: 23 October 2014, 22:10:07 »
Ik zou je Flm wagen moeten zien hoe het daar zou kunnen (of moeten), dat kan ik zo niet zeggen.
Maar de manier hierboven is in principe voor de Artitec-wagen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15438
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5786 Gepost op: 23 October 2014, 22:50:41 »
Sinds vandaag gaat de lok die tot dusver getooid was met het nummer 052 440-5 met een nieuwe identiteit door het leven: 50 1341:


guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5787 Gepost op: 23 October 2014, 23:03:55 »
Machinist in beroepstypische houding:



Zoals jij hem neerzet is enkel op langdurige (/ te lange) stationementen of bij onveilige seinen  ;)

Groeten,

Kapitein Kniesoor

PS Complimenten over de kolenverdeling in de tender  ;)
« Laatst bewerkt op: 24 October 2014, 00:56:16 door guest7823 »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5788 Gepost op: 24 October 2014, 00:49:01 »
eens zien of ik mijn 50ers om kan nummeren
zijn beide met die rare cabine tender

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15438
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5789 Gepost op: 24 October 2014, 09:11:08 »
Ach, weet je Jerry, eigenlijk zie je er nauwelijks iets van terug als de lok éénmaal tussen alle andere op de baan staat, en geen hond die er op let. Het is gewoon een tik van me, en mijn vrouw heeft eigenlijk wel ergens een beetje (een heel klein beetje) gelijk als ze me voor gek uitmaakt omdat ik meer dan twintig öri voor een geëtst plaatje van 2 x 2 cm uitgeef.
Bij het schermen is het handig om na het afweren van een aanval direct een tegenaanval in te zetten omdat de tegenstander best eens wat uit zijn evenwicht kan zijn geraakt, of in elk geval zijn positie moet hervinden. Dus verwijs ik naar haar bakje met prullaria waarin zich dingen bevinden die ook die 2 x 2 cm niet te boven gaan, maar wel minstens het tienvoudige hebben gekost.

Maar hoezo zijn Kabinentender raar?

@Paul: ja, ik weet het. Echter, de keus in dat soort figuurtjes is beperkt, en bovendien is het (vind ik) een crime om die dingen op hun plek te krijgen, met "tenderdeuren" en/of cardanassen die na montage ineens in de weg blijken te zitten. Een thema dat zo nu en dan wel eens op de proppen komt, en niet alleen in mijn draadje.