Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Rick
Vandaag om 19:56:33
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 19:42:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3631474 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5790 Gepost op: 24 October 2014, 09:35:01 »
Och... Het is vrij eenvoudig om die Roco-kerels anders in de loc te lijmen. Met of zonder kardanas door het machinistenhuis. Ik heb het al eens eerder laten zien.



Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5791 Gepost op: 24 October 2014, 09:50:52 »
Merci, Bas. Inderdaad een manier om iets variatie te brengen, al blijven de figuren gelijk. Je kunt met kleur nog iets doen, maar verder is het arsenaal van mogelijkheden tamelijk beperkt.
Misschien dat ik me er daarom wel met een Jantje van Leiden van af maak steeds....
Typisch eigenlijk, zoveel uitdrukkingen er bestaan met "Leiden" erin, en zo weinig met andere steden. Utrecht in last? je met een Jantje van Tilburg van iets af maken? Van een Zwols dakje gaan?

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5792 Gepost op: 24 October 2014, 11:38:52 »
Ben nog een beetje aan t zoeken,maar volgens mij zijn de cab tenders na de overgang naar DB pas omgebouwd tot cab tenders
en ik wil mn locs naar DR(G) om zetten(met de tijd)
Houd ook indat er een paar zullen verdwijnen(of in de stalling komen)die ik gewoon mooi vind  :)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5793 Gepost op: 24 October 2014, 12:50:38 »
De Kabinentender verscheen pas vanaf eind vijftiger jaren op de sporen van de Deutsche Bundesbahn.
Doordat men een tekort aan Güterzug Gepäckwagen had, bezon men zich op manieren om het probleem op te lossen. Deels kon dat door sommige treinen als zgn "Nullmanszüge" te laten rijden, de gebruikelijke papierhandel werd dan aan de machinist meegegeven. Doorgaans betrof dit de doorgaande goederentreinen, en dan met name de Gag's, de Ganzgüterzüge. Dat zijn dan treinen, veelal bestaande uit wagons van slecht één of soortgelijke types, zoals kolen- of ertstreinen met een vaste omloop. Maar die vlieger ging natuurlijk lang niet altijd op.

Toen kwam men op het idee om de treinbegeleider mee te laten rijden op de lok, maar dat werd niet in dank afgenomen. Door de treinbegeleider niet, die werd maar smerig en moest onder improvisorische omstandigheden zijn werk doen, en niet door de Lokmannschaft, die het maar vervelend vonden dat hen steeds iemand voor de voeten liep.

Ik meen dat men naar aanleiding van een experiment bij de Oostenrijkse spoorwegen op het idee kwam om een soort cabine aan de tender te bouwen. Eerst was dat letterlijk 'aan' de tender: de cabine kwam als het ware aan de achterkant te hangen.



Dat werd door het personeel, dat daarin moest verblijven, niet erg gewaardeerd. Misselijkheid als gevolg van de instabiele ophanging, en het gevoel totaal onbeschermd te zijn bij eventuele botsingen werden aangevoerd als reden voor de afwijzing.
De volgende stap was het inbouwen van de cabine in het midden van de tender. Dit had wel als gevolg, dat de voorraden water en kolen werden verminderd, maar het verblijf voor het personeel was iets aangenamer, of liever, minder onaangenaam.



Uiteindelijk kwam men tot het definitieve ontwerp, waarbij de ruimte voor de watervoorraad werd verlengd tot boven de bufferbalk en daarmee gelijk bleef (26 m3) aan de oorspronkelijke versie, alleen de kolenvoorraad nam af van 8 ton tot 6 ton.
In AW Lingen werd een complete montagestraat ingericht waar in totaal 751 tenders van een cabine werden voorzien, in de tijd tussen november 1958 en augustus 1963.



Er is nog sprake van geweest ook (de) tenders van de BR'en 41 en 44 van een cabine te voorzien, maar daar is het niet meer van gekomen.
Overigens werd door het personeel dat erin moest werken de Kabinentender niet erg gewaardeerd, er was nogal eens sprake van lekkage en ook van klemmende deuren en ramen vanwege kolenstof, waar men nu ook niet direct schoner van werd.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5794 Gepost op: 24 October 2014, 15:39:52 »
dus ik moet 2 tenders zoeken en dan omnummeren /schilden naar deutsche reigsbahn
eens zoeken welke tenders er dan (bij)passen

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5795 Gepost op: 24 October 2014, 15:46:32 »
Dezelfde tender, maar dan zonder Kabine, de 2'2'T26. Voor het ombouwen van een Flm 50er kun je dan het best zoeken naar de tender van een andere Flm 50er.
Maar hou er wel rekening mee, dat de BR50 pas tegen het begin van WOII verscheen, dus voor een baan die speelt in, pakweg, 1933 is het niet een passende lok.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5796 Gepost op: 24 October 2014, 17:05:02 »
Hier zie je (onder) de originele 2'2'T26 tender, zoals die voor de Baureihe 50 en ook voor de aan haar verwante Baureihe 23 (niet te verwarren met de na-oorlogse, Westduitse BR 23 Neubaulok) ontwikkeld is, en (boven) dezelfde tender met Kabine.



Duidelijk is te zien dat het waterreservoir is verlengd tot boven de bufferbalk. De gereedschapskast is in dat reservoir ingebouwd, te zien (niet op de foto) aan de deurtjes in de zijkant.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5797 Gepost op: 24 October 2014, 19:31:00 »
ik probeer een beetje richting einde deutsche reichsbahn te gaan
Dus ik zou het zo kunnen laten en een van de 1e 50ers met cabine
Ik vind de locs mooi maar de cabine eigenlijk niet
als iemand  2 passende tenders heeft en wil ruilen  (y)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5798 Gepost op: 24 October 2014, 20:03:43 »
Dat zou je natuurlijk best kunnen doen. Strikt volgens tijdperk rijden wordt dan wel door heel veel mensen als een evangelie gepredikt, maar daar kun je natuurlijk best lak aan hebben, als het zo eens uitkomt. Doe ik ook wel eens  ;D
Zoals de ouwe Pruisen zeiden: Suum cuique.

En dat je die kabinetender niet mooi vindt... tja, dat is een kwestie van smaak, en ik zal het niet wagen daarover te twisten.  :D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5799 Gepost op: 24 October 2014, 20:37:02 »
"Du, Ralf?"
"Ja, was ist, mein Schatz?"
"Ich würde mir so gerne mal 'ne neue Handtasche kaufen!"



"Na, dann kauf dir doch eine, Liebling!"
"Ja, ich würde gerne, aber hier in Lümmeln sind sie alle!"
"Alle? Alle Handtaschen? Die Handtaschen sind alle?"
"Ja, alle Handtaschen sind alle!"
"Tja, dann müssten wir mal wieder nach Minden fahren. Muß ja sowieso sein, wegen neuem Kaffeegeschirr und so!"

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5800 Gepost op: 25 October 2014, 20:30:38 »
"In Minden was ook al geen handtas meer te koop..."
"Wat is er toch loos met die handtasjes? Ik snap er helemaal niks meer van...."



"Misschien komt dat omdat er binnenkort de jaarlijkse internationale tweedehands handtassenbeurs wordt gehouden."
"Oh ja? Waar is dat dan?"
"Ja, waar is dat ook alweer... Götzenbach, Görrenbach... nee, Gösserbach, geloof ik. Tweede handstassen, tweedehands handtassen bedoel ik, in elke soort en maat die je maar kunt bedenken. Van die goedkope witte chinese handtassen voor de bami tot tassen van topontwerpers zoals Moto Koetsi en Choco Flanel."
"Oh. En is dat ver? Dat Guzzibach?"

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5801 Gepost op: 26 October 2014, 11:32:20 »
'Met een V60 duurt die reis dagen en dagen. Misschien kunnen we een korte vakantie ervan maken?'
'Verlof om tassen te kopen, hihi.'


Groet,
Bas

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5802 Gepost op: 26 October 2014, 12:08:32 »
Ik had het even gemist, maar toch nog even constateren dat je informatie over de kabinetender heel interessant is. Vooral die foto van het experiment met de kabine achter op de tender had ik werkelijk nog nooit gezien. Apart!

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5803 Gepost op: 26 October 2014, 20:18:35 »
Citaat van: Ralf & Rosita
...korte vakantie ervan maken?'
'Verlof om tassen te kopen, hihi.
'

"We kunnen vast wel bij m'n ouders in Dönsdorf logeren, dat is niet zo ver van Guccibach."

@Ruud: ja, soms kom je bij je speurtocht naar achtergrondinformatie de meest verrassende dingen tegen. Die "Rucksackkabine" werd ooit beschreven in de Fleischmann Kurier, nummer 30 uit 1968 om precies te zijn. Maar uiteraard wordt er ook in de 'standaardwerken' over de BR 50 van Ebel/Wenzel (EK-Verlag) de nodige aandacht aan besteed. In het tweede deel dan, dat handelt over de BR 50 bij de DB.

Het zomerseizoen is weer zo'n beetje ten einde, en daarmee ook het aangenaam vertoeven in mijn hobbyruimte. Aangezien ik het liever veel te warm heb dan net niet warm genoeg, geef ik er de voorkeur aan mijn werkterrein naar de woonkamer te verleggen.
Iets wat mij nog steeds bezig houdt, is de invulling van de driehoek die grofweg gevormd wordt door de stadsmuren, de spoorlijn en de achterkant van de modules. De vorm van die driehoek heb ik overgenomen op een stuk papier, om eens te kunnen bekijken wat er wel en wat er niet mogelijk is.



Er zijn eerder in dit draadje al verschillende suggesties de revue gepasseerd, van boomschool tot autosloperij, maar momenteel gaan mijn gedachten vooral uit naar een fabriek.
Niet zozeer een fabriek met een grote schoorsteen, een eigen spooraansluiting en grote werkplaatsen met veel beton en ramen, maar meer een soort fabriek die ontstaan is uit agrarische activiteiten in de omgeving, een soort uit z'n krachten gegroeid ambachtelijk bedrijf - van nevenactiviteit naar specialisatie. Het bedrijf is dan gehuiisvest in gebouwen die hun ouderdom niet verloochenen, de basis zal stammen uit de tijd ver voor de zgn "Gründerzeit", zeg maar pakweg eind 18e eeuw of zoiets. In de loop der tijd zal er het e.e.a. bijgebouwd zijn, wat dan ook wel te zien is.

Op het internet kwam ik dit plaatje tegen:



Nu wil het geval dat ik daar in m'n jeugd nog heb rondgelopen en veel avonturen heb beleefd, waarvan sommige een blijvende herinnering hebben nagelaten in de vorm van littekens. Maar eigenlijk allemaal heel goede herinneringen aan leuke, aardige mensen, die me als  kaaskop wel eens in de maling namen, maar, op een enkeling na, het allemaal erg goed bedoelden.

Sommige dingen van het plaatje komen me nog bekend voor, andere dingen, zoals die windmolen bijvoorbeeld, absoluut niet.
Maar goed, eens kijken waar mijn fantasie me heen voert...

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8945
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5804 Gepost op: 26 October 2014, 20:37:19 »
Prachtig plaatje Jan. Maar wat voor fabriek is het eigenlijk?

Ben benieuwd hoe je het uit gaat voeren.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.