Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3631436 keer)

jerrytrein

• Offline Offline
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5760 Gepost op: 20 October 2014, 23:02:03 »
en onder de plaat een beugeltje buigen(je heb nu geoefend  ;D) die onder het gewichtje komt en hem dus opvangt

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #5761 Gepost op: 21 October 2014, 10:45:55 »
Daar komt het op neer, maar de aandrijving moet wel z'n slag kunnen maken. En de marges zijn krap, erg krap.

guest7822

• Gast
« Reactie #5762 Gepost op: 21 October 2014, 10:54:06 »
Jan,

Je kan toch spelen met de lengte van het hefboompje om de slag te beperken? Ik heb er van die Bemo aandrijvingen trouwens nog wel een zootje liggen. Had ze bestemd voor het aandrijven van de deuren van m'n ringloods, maar daar ben ik nooit aan toe gekomen. Wel in een tweestandige loods gebouwd, wat een takkeherrie! Dus, mocht je interesse hebben  ;D

Walter

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #5763 Gepost op: 21 October 2014, 17:13:21 »
Hoi Walter,

nee, dat hefboompje is in dit geval niks. Ten eerste omdat er geen plek voor is, en ten tweede omdat juist door dat hefboompje erg veel speling ontstaat.

Twee steuntjes gemaakt, eentje gefixeerd om de 'val' van het gewichtje (en daarmee de trekstang) tot op een (letterlijk) bepaalde hoogte te beperken. De tweede is weliswaar ook gefixeerd, maar dan op het beweegbare deel van de aandrijving. Dit steuntje duwt het gewichtje (en daarmee de trekstang) weer naar boven. Door de aandrijving de andere kant op te laten bewegen, kan het gewichtje zakken, tot dat het de vaststaande steun tegenkomt en de 'val' gestopt wordt. De andere steun, die op het beweegbare deel van de aandrijving, zakt wel verder naar beneden. Draait de aandrijving de andere kant op, naar boven dus, wordt 'onderweg' het gewichtje weer opgepikt en meegenomen naar de bovenste stand.

Duidelijk? Nog vragen? Geen vragen?

Okay, dan was dat het. Nu alleen nog in de baan inbouwen en zorgen dat alles werkt zoals het hoort via het mengpaneel, dat wil dus zeggen, het Hauptsperrsignal mag niet eerder Sh1 tonen dan wanneer het corresponderende wissel in de afgebogen stand staat. Het Sh1-sein van het Wartezeichen mag niet eerder Sh1 tonen dan wanneer het Hauptsperrsignal dat ook doet.
E.e.a. zal dus gekoppeld moeten worden... hmmmm, nog een leuk puzzeltje  :D

guest7822

• Gast
« Reactie #5764 Gepost op: 21 October 2014, 23:28:15 »
Slimme oolossing weer! Op de aandrijving zitten toch eindschakelcontacten? Kan je daar het ledje niet mee schakelen? Of moet het licht op het Wartezeichen na korte tijd weer uit?

Walter

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #5765 Gepost op: 22 October 2014, 00:53:34 »
je kan het sein toch bedienen met de in uitrijwissel puls

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #5766 Gepost op: 22 October 2014, 12:10:03 »
Het gaat mij er niet om dingen tegelijk, ofwel automatisch, te schakelen. In feite heb ik een broertje dood aan automatisering, voor je het weet zit je naar een zelfstandig functionerende baan te staren waar je geen poot meer naar uit hoeft te steken.

Waar het mij om gaat, is dat het Hauptsperrsignal niet in de stand Sh1 gezet kan worden, zolang het wissel dat het Bw met de rest van de baan verbindt, niet is omgezet. Pas als het wissel is omgezet, kan het Hs getrokken worden. Dat mag ook niet automatisch tegelijk met het wissel gaan, omdat het Hs niet getrokken hoeft te worden, bijvoorbeeld voor een het Bw binnenrijdende lokomotief. Het Hs is er alleen voor het uitrijdende verkeer. Wissel en Hs moeten dus los van elkaar geschakeld kunnen worden, maar niet onafhankelijk van elkaar.
Het Hs mag alleen geschakeld kunnen worden als het wissel in de juiste stand ligt, het wissel mag alleen in de Grundstellung teruggelegd kunnen worden als het Hs weer Sh0 toont.

De lichten bij het Wartezeichen mogen alleen op kunnen lichten als het Hs getrokken is, maar ook hier geldt, dat dat niet tegelijkertijd mag gebeuren. In zo'n geval zou zo'n gecombineerd Hauptsperrsignal/Wartezeichen ook geen zin hebben. Het Hs geeft aan of doorrijden is toegestaan of niet, het Wartezeichen-Sh1 geeft aan wanneer doorgereden mag worden, of sterker, moet worden.

Even een stukje praktijk:
Stel, een lokomotief moet vanuit het station naar het Bw rangeren. Het wissel wordt omgelegd, en als de machinist opdracht of toestemming heeft gekregen kan hij het Bw binnenrijden. Het Hauptsperrsignal speelt tot zover geen rol, evenmin als het Wartezeichen.
Nu andersom, een lokomotief moet het Bw verlaten. In dat geval moet eerst het wissel worden omgelegd. Pas als de overige omstandigheden er naar zijn (er zou bijvoorbeeld nog elders gerangeerd kunnen worden), kan voor onze lok de weg vrijgegeven worden. Het Hauptsperrsignal geeft Sh1, maar de machinist moet nog wachten een (rangeerlok moet het perronspoor nog verlaten, dat weet de machinist van onze lok niet, maar de seinwachter wel) vanwege het Wartezeichen. Pas als door het oplichten daarvan opdracht tot rijden wordt gegeven, mag de lokomotief het Bw verlaten.

Een heel verhaal, maar het is zoals Cruijff zei: pas als je het doorhebt, snap je hoe het zit.

Om dat hele verhaal dus na te kunnen bootsen (en dus te voorkomen dat het Hs Sh0 toont en het Wartezeichen Sh1) denk ik gebruik te kunnen maken van simpele schakelaars, in een paar varianten.

De linkse schakelaar kent twee standen: aan/aan, waarbij telkens één van de beide buitenste polen wordt verbonden met de middelste.
Dat geldt ook voor de middelste schakelaar, zij het dan in dubbele vorm.
De rechtse schakelaar is er eentje van het type aan/uit.

Wisselmotoren (en ook die van het zojuist gebouwde Hauptsperrsignal) stuur ik aan met enkelpolig gelijkgerichte wisselspanning, zie schemaatje:

Heel simpel dus, twee diodes en een schakelaartje zoals hierboven omschreven, da's alles.

Een idee om het hele verhaal van hierboven uit te kunnen voeren heb ik hier even geschetst:

Het is nog niet helemaal compleet uitgewerkt, zoals het nu is, kan het wissel al weer worden omgezet terwijl het Hauptsperrsignal nog Sh1 toont, en daardoor kun je ongelukken krijgen. Maar ik kom er wel uit, dit zijn altijd van die leuke logica-puzzeltjes, vind ik  :D

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #5767 Gepost op: 22 October 2014, 12:27:52 »
De wijze waarop je nu wisselspanning probeert gelijk te richten, levert je een halve spanning op. 17 / 2 = 8,5V. Met een gelijkrichter heb je niet 8,5 verlies, maar 1,4 Volt. Je houdt dus 17 – 1.4 = 15,6 Volt over. Met vier diodes bereik je hetzelfde als een gelijkrichter volgens dit principe:

Afbeelding: link van Wikipedia.

Groet,
Bas

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #5768 Gepost op: 22 October 2014, 12:36:50 »
Dat klopt, maar ik heb bewust van die Graetz-schakeling afgezien. Met die 15 à 16V knetteren m'n aandrijvingen zowat onder de baan uit. Die 8,5V is prima, een wissel gaat zo niet te snel en niet te langzaam om.

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #5769 Gepost op: 22 October 2014, 13:47:06 »
Ah, ook daarover is nagedacht.
Goed zo. :)

Groet,
Bas

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #5770 Gepost op: 22 October 2014, 14:35:51 »
Citaat
ook daarover is nagedacht.

Natuurlijk.  8)

Citaat
Goed zo.

Tja, zo heb ik me nu eenmaal opgevoed.  :P

Om niet te ver achterop te raken in de vaart der volkeren, heb ik me ook maar eens zo'n platte zwaar transportwagen van Artitec aangeschaft:

Bij gebrek aan beter heb ik er maar even een (onbehandelde) Hummel opgezet.
Ik heb het assortiment van Minitanks (voorheen Roco, nu Herpa) eens doorgekeken, maar ik geloof niet dat die M48 Patton op dit moment leverbaar is. Wel de oudere versie, maar die is in mijn ogen te oud, ik geef de voorkeur aan de nieuwere versie met de ronde toren.
Echt een goed alternatief kan ik zo één, twee, drie niet bedenken. Misschien een bataljonnetje (4 stuks) Kanonenjagdpanzer. Minitanks, Artitec... zeg 't maar...

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #5771 Gepost op: 22 October 2014, 15:55:21 »
Je kunt met die schakelaars leuke vergrendelingen verzinnen, maar eigenlijk moeten de schakelaars ook mechanisch samenhangen. Dat zou mooi kunnen met een draaischakelaar met 4 standen:
1) Wissel in grundstellung, sein Sh0, W gedoofd
2) wissel omgelegd, sein Sh0, W gedoofd
3) wissel omgelegd, sein Sh1, W gedoofd
4) wissel omgelegd, sein Sh1, W verlicht

Het verdraaien van de schakelaar geeft dan altijd een juiste volgorde.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #5772 Gepost op: 22 October 2014, 17:18:45 »
Oh ja, dat is zeker ook een mogelijkheid. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, en er langs nóg meer.
Maar in mijn kinderlijke fantasie verbeeld ik me dat die tuimelschakelaars wel iets weg hebben van de hendels in een echt mechanisch seinhuis, en daarom doe ik het liever zo.  ;) :D

Platte wagens, vooral voor gewichtig transport. Op zoek naar m'n SSy45's kwam ik deze ook nog tegen:

De zesassige zwaartransporter Ssylms/Samms 710 werd gebouwd tussen 1963 en 1977. Er zijn er in totaal 3850 stuks van op de rails gezet.

Deze wagen heb ik onbeladen gelaten, met opengeklapte Ladeschwellen. Eigenlijk is het in deze toestand geen optie om daar het één of andere gepantserde voertuig op te zetten.
Er zijn er nog een paar in m'n wagenpark, maar die zijn bezet:

Nou ja, met die USTC mee zijn er wel genoeg SSy45's voor een klein bataljon.
« Laatst bewerkt op: 24 September 2018, 15:55:45 door 44 »

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5773 Gepost op: 22 October 2014, 17:51:50 »
Jan, als ik nog eens goed naar die foto van die groene zwarelastwagen met tank kijk, zie ik dat de buffers met de 'belendende' wagens helemaal goed zitten. Hoe kan dat nou, na al die discussies over de hoogte? Heb je er Matrix-wagens omheen staan? Of blijkt het hoogteverschil mee te vallen? Verlos ons van iedere twijfel! ;D (nou ja, voor zover mogelijk)

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #5774 Gepost op: 22 October 2014, 18:04:28 »
Verhip, je hebt gelijk...  :o

Niet eens op gelet, links van de wagen zie je een 6-asser van M*, rechts een rongenwagen van Fl*. Blijkbaar heeft die ook wat te hoge buffers...  :P