Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Hasenwald
Vandaag om 23:00:34
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3640888 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5640 Gepost op: 08 October 2014, 22:12:56 »
Alleen die opschriften... tja...



Als ik nu eens beloof dat ik er niet met een vergrootglas naar zal kijken?  ::)

guest7822

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5641 Gepost op: 08 October 2014, 22:17:00 »
Ach met zo'n glashaar borsteltje is het zo weg, dan ff naar Gassner (hoop ik) en je probleem is opgelost  (y)

Walter

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8955
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5642 Gepost op: 08 October 2014, 22:22:04 »
Toen hadden ze nog geen lasergestuurde computer voor dat soort opschriften Jan.

Er zijn hier wel wat techneuten die dat op verzoek kunnen fabrieken voor je.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5643 Gepost op: 08 October 2014, 22:34:34 »
Die opschriften zijn mooi genoeg, alleen nogal Epoche IV. Nu zullen er wagons geweest zijn die in 1967/68 al van computernummers waren voorzien, maar men zal ze, om van de gelegenheid gebruikt te kunnen maken, hebben aangebracht op het moment dat de wagen in het Bww was om nieuwe buffers (olifantspoten) te krijgen. Juist die combi EDV-nrs en gewone buffers is onwaarschijnlijk, lijkt me.
Waarom heb ik nou ineens het gevoel dat ik iets gedaan heb wat ik beter niet had kunnen doen?  :-\

Oh, en Walter:

Citaat van: mezelf
...de belettering op het Limageval is Ep.IV, en voor zover ik weet heeft Gaßner er niet een setje Ep.III voor

 :) ;)..... >:(

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5644 Gepost op: 08 October 2014, 22:45:42 »
je kan de tekst zwaar verweren zodat je het niet meer ziet :P
groeten,
Auke

guest7822

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5645 Gepost op: 08 October 2014, 23:01:12 »

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8857
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5646 Gepost op: 08 October 2014, 23:53:54 »
Zelf maken? Op wit decalpapier is dat vrij eenvoudig, met paint een 'plaatje' maken. Die invoegen in Word (of equivalent) en daar het plaatje opschalen naar de juiste afmetingen. Dat plaatje minstens 2x copiëren, want het gaat altijd mis. Uitprinten (eerst even een testje op papier) Mocht je met een inktjetprinter werken, even sprayen met blanke lak. Plaatsen. Krijg je een strak plaatje.
Waarom uitbesteden als je het zelf ook kan ;D

Groet,
michel
« Laatst bewerkt op: 08 October 2014, 23:56:35 door tothebeach »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5647 Gepost op: 09 October 2014, 17:12:27 »
Hmmja, decals zelf maken, moet ik me nog maar eens in gaan verdiepen. Lijkt me nogal gedoe, goeie lettertype zoeken, grootte bepalen, afdrukken, allemaal met m'n huis-tuin-en-keuken Canon die geen wit print...
Nah, we zien wel. Als het me echt te veel wordt, die 'foute' opschriften, kan ik altijd nog eens een mailtje naar Andreas sturen. Of ik verkoop die wagon, dat kan ook nog.

Vooralsnog staat het geval er patent bij, zo in de nabijheid van wat roedelgenoten:



Paar Kadeetjes in gezet ook, maar dat moet ik nog eens bekijken, of het zo de bocht wel door wil, ik denk dat daar wel een nummertje langer in mag.
Onbeladen istie ook wel om aan te zien, eigenlijk.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5648 Gepost op: 09 October 2014, 17:18:53 »
De meeste printers printen geen wit, daarom hebben ze wit decal papier..
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5649 Gepost op: 09 October 2014, 17:31:59 »
Ze bestaan wel, maar dan kosten ze al gauw minstens een paar honderd öri, dat worden dan dure nummertjes op die paar wagonnetjes die ik zou willen doen. Voor die öri's koop liever iets anders. Nummers kun je, zoals Michel terecht opmerkte, ook laten maken. Andreas Nothaft is daar een goed adresje voor.

Dat printen op wit decalpapier ( dus in excel of word "witte" letters (wat eigenlijk wil zeggen kleurloze letters, want ze worden wit door de ondergrond) op een zwarte achtergrond afrdrukken) zie ik niet zo zitten. Geen goede ervaringen mee, eerder een soort wanhoopsoplossing.

Hoe dan ook, voorlopig laat ik het zo.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5650 Gepost op: 10 October 2014, 09:55:34 »
In de nummer één van de draadjes-top-veertig, Ruud's Schwarzwald-Neuffen-Bahn, is een discussie gaande, of gaande geweest, over de vierassige zwarelastwagens van Artitec. Daarvan zouden de buffers te hoog staan, of die van de soortgelijke Rocowagon te laag.
Ook de platte wagons voor zwaar transport van Mätrix werden genoemd.

Zoals dat dan gaat, realiseerde ik me dat er zich ook in mijn collectie dergelijk wagons bevinden, zowel van Roco als van Mätrix. Die van Artitec heb ik al wel bewonderd, maar voorlopig nog niet aangeschaft - ik vind dat ik wel genoeg van die wagens heb, en om nu een compleet cavaleriebataljon te gaan vervoeren, nu, die ambitie koester ik op dit moment niet. Dat is nog een wetenschap op zichzelf, overigens, dat militair vervoer. Zo worden bij dat soort transporten per definitie (stoom- en) dieselloks als tractie ingezet. Elektrische loks zijn afhankelijk van een externe energiebron (elektriciteitscentrale), en als die door conflicthandelingen of een andere  oorzaak buiten bedrijf raakt, kun je met zo'n elok niks meer, terwijl een (stoomlok of een) diesel nog vrolijk doorrijdt op z'n eigen energievoorraad.

Maar goed, ik werd dus erg nieuwsgierig naar die te hoge dan wel te lage buffers, dus maar eens even in m'n dozenchaos gegraaid en een paar van die dingen op de rails gezet.



Links M*, rechts R*. Een duidelijk verschil in hoogte.



Hier idem, nu M* rechts.

De vraag is, moet ik me daaraan storen of niet? Van een afstandje gezien valt het niet zo erg op:



Melius est enim fidelis ignorantia quam temeraria scienta, zullen we maar zeggen. En: als je beide oogjes dichtknijpt en door de vingers kijkt, zie je er niets van.

guest7822

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5651 Gepost op: 10 October 2014, 10:07:38 »
Hmmm, de vraag is nu, wie is te hoog of wie is te laag, of zitten ze allebei fout.... Het is dus niet dat de buffers te hoog of te laag zitten, maar het geld voor het hele model, de laadvloeren zouden op gelijke hoogte horen. En als er dan al één hoger ligt, dan zou het de onbeladen wagon moeten zijn. Als het je dus wel stoort, gewoon de bergingstank op de roco wagon plaatsen (of gaat die dan door z'n hoeven?)

Walter

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5652 Gepost op: 10 October 2014, 10:21:17 »
Een lege wagen staat aanmerkelijk hoger op zijn poten dan een beladen wagen met zware lading. Kijk maar eens in 1 op 1 naar het veren pakket. Leeg omhoog, beladen met een boog naar beneden! Scheelt centimeters en dat is ook te zien bij de bufferschijven!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5653 Gepost op: 10 October 2014, 10:47:51 »
Dank voor de bijdrage, Hans! Ik stel echter voor de discussie hier voort te zetten.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5654 Gepost op: 10 October 2014, 10:59:49 »
Citaat van: Walter
...de bergingstank op de roco wagon plaatsen (of gaat die dan door z'n hoeven?)

Zo'n M88 Bergepanzer brengt 50,8 ton op de weegschaal. Voor de SSy45 geldt een Ladegewicht van 50 ton, de Tragfähigkeit is gesteld op 52 ton. Ik weet niet in hoeverre zo'n pantservoertuig voor transport wordt onttakeld (vaak worden bepaalde dingen verwijderd, zoals camouflagenetten, bewapening etc), of bijvoorbeeld de brandstoftank ook wordt leeggehaald en zo, maar hoe dan ook, het gewicht zit zo wel heel erg op het randje, met andere woorden, er is geen marge meer. Dus laat ik 'm liever op die zesasser staan.