Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:38:03
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:12:43
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 16:00:15
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3814478 keer)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9675 Gepost op: 08 October 2014, 22:22:05 »
Wel jammer als de Artitec te hoog staat. Ik heb afgelopen zaterdag in Houten nog met het Artitecmodel in m'n handen gestaan, maar ik vond 34,50 toch een te gortige prijs. Het Rocomodel kost zo'n 8 euro minder.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9676 Gepost op: 08 October 2014, 22:43:24 »
inderdaad jammer, hier een foto van beide wagons:

(klik voor volledige grootte)
groeten,
Auke

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9677 Gepost op: 09 October 2014, 11:23:10 »
Dank voor de vergelijkingsfoto, Auke. Het is inderdaad nogal een heftig hoogteverschil. Bij Matrix zitten de buffers vaak ook ietsje hoger dan bij Flm/Roco, maar hier lijkt het nog wel meer. Het is jammer dat er aan de Artitecmodellen heel vaak iets mis is of net niet helemaal klopt.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9678 Gepost op: 09 October 2014, 11:23:26 »
Dit komt in het grootbedrijf ook voor  ::). Is dus niet per definitie onrealistisch... :-X


Overigens Artitec 1mm te hoog, Roco 1 mm te laag (of omgekeerd) en je hebt dit al....

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9679 Gepost op: 09 October 2014, 11:41:23 »
heb hem net bij een Marklin wagon gehouden, de onderkant van de buffers liggen dan ongeveer op dezelfde hoogte.. bovenkant steekt ook dan uit.. lijkt wel of de buffers in hun geheel groter zijn
groeten,
Auke

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9680 Gepost op: 09 October 2014, 18:17:41 »
Winkels of winkelketens laten soms exclusief voor hen modellen maken met een speciale opdruk. De Dafvrachtwagens van Artitec zijn daar in Nederland een mooi voorbeeld van.
In Duitsland gebeurt dit al veel langer en veel vaker.
Vandaag kwam ik drie van zulke exclusieve modelletjes tegen, die ik aan mijn verzameling ga toevoegen.

Brawa 2-assige ketelwagen opdruk Caltex:



Brawa 2-assige ketelwagen opdruk Gasolin:



Brekina VW busje opdruk Rheingold:



Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9681 Gepost op: 09 October 2014, 18:38:02 »
Dank voor de vergelijkingsfoto, Auke. Het is inderdaad nogal een heftig hoogteverschil. Bij Matrix zitten de buffers vaak ook ietsje hoger dan bij Flm/Roco, maar hier lijkt het nog wel meer. Het is jammer dat er aan de Artitecmodellen heel vaak iets mis is of net niet helemaal klopt.

Groet,
Ruud

Ehm.....Ik vraag me dan af, .... misschien klopt de roco wel niet? Die kan toch ook te laag zijn?
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9682 Gepost op: 09 October 2014, 18:49:59 »
Dat zou kunnen.. Dan is al mijn materieel, behalve de artitec wagon, qua buffers te laag..
groeten,
Auke

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9683 Gepost op: 09 October 2014, 19:06:29 »
Ow.....ja, dat zou dan wel appart wezen idd  ;D
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9684 Gepost op: 10 October 2014, 09:29:53 »
Om aan elk gespeculeer over welk model nu al dan niet te hoog of laag is een eind te maken: in MIBA oktober 2014 staat een exacte maatschets in halfnul van de Ssy45 gemaakt door Stephan Carstens. Die er even bij pakken en de modellen opmeten geeft je uitsluitsel.

Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9685 Gepost op: 10 October 2014, 10:18:40 »
Een lege wagen staat aanmerkelijk hoger op zijn poten dan een met zware lading. Kijk maar eens in 1 op 1 naar het veren pakket. Leeg omhoog, beladen met een boog naar beneden! Scheelt centimeters en dat is ook te zien bij de bufferschijven!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9686 Gepost op: 10 October 2014, 10:45:28 »
Dus dan de Roco wagen maar vol met zware lading en de Artitec minder beladen ;D
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9687 Gepost op: 10 October 2014, 10:45:51 »
Hm, de discussie lijkt zich nu te gaan voortzetten in twee draadjes, en dat is mijn schuld. Ik stel voor hier bij Ruud verder te gaan, omdat het hier ook is begonnen.

Ik heb de genoemde MIBA er eens bij gepakt, en daarnaast ook even een nummer van het onvolprezen blad Bahn & Modell opgezocht, nr. 4 jaargang 1989, om precies te zijn.
In beide bladen staat een door Stefan (of zijn vrouw) vervaardigde tekening van dezelfde wagen die hier in de schijnwerpers staat, de SSy Köln/SSy45/SSkra/Rlmmp700, vergezeld van een beschrijving van resp. het model van Roco en Artitec, en natuurlijk het grote voorbeeld. In geen van beide bladen rept Carstens over te hoge dan wel te lage buffers. Met de schuifmaat heb ik eens nagemeten wat die bufferhoogte zou moeten zijn, zoals door Hans (Sobat Kras) opgemerkt ontstaat er wel hoogteverschil door het al dan niet beladen zijn, maar op beide tekeningen (voor de MIBA heeft Carstens een andere, opnieuw vervaardigde, tekening gebruikt dan die in B&M) wordt de wagen in onbeladen toestand weergegeven.



Op de MIBA-tekening staat de bufferhoogte aangegeven: 12,2 mm. Die maat staat op de B&M-tekening niet aangegeven, maar ook daar heb ik diezelfde maat (met de schuifmaat) gevonden, 12,2 millimeter dus. Bij de Roco-wagen (die van Artitec staat niet tot m'n beschikking) komt de bufferhoogte daarmee overeen.
Dat zou dus betekenen, dat in de schaalverhouding H0, de bufferhoogte van 12,2 millimeter voor een onbeladen wagen correct is, en dat Artitec hier een beetje is uitgegleden. Maar misschien zijn er factoren  die we tot nu toe over het hoofd hebben gezien.


dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9688 Gepost op: 10 October 2014, 11:03:49 »
12.2mm vanaf de rails tot het hart van de buffer? dat meet ik in ieder geval bij de Roco wel.. die van Artitec zit op ongeveer 13.6mm
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9689 Gepost op: 10 October 2014, 11:05:42 »
Ja, die 12,2 mm is vanaf SO tot hartlijn buffer.