Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 21:34:58
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:31:30
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:15:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 21:08:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 19:48:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:43:16
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door edwin1974
Vandaag om 19:35:27
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3640647 keer)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5475 Gepost op: 22 September 2014, 14:48:49 »


En daar een rechts wissel?? ipv van het huidige linksleidende wissel.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5476 Gepost op: 22 September 2014, 15:35:36 »
Jan,

Niet doen. Je kunt nu de kolentrein via de schijf tot voor de loods laten rijden. Wisselom en je drukt de wagens zo het spoor op. Dit zijn een stuk of 8 wagens denk ik. Als je het wissel verplaatst dan worden dat er een stuk minder, omdat je met de schijf van spoor moet wisselen. Als je toch nog wat wagens kunt sparen zou je de lengte van je kolenopslag / aantal benodigde wagens in verhouding kunnen brengen met de ruimte op schijf en aansluitende sporen. Dus misschien dat het wissel wat naar de schijf toe kan.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5477 Gepost op: 22 September 2014, 15:49:57 »
Die manoeuvre had ik niet op mijn netvlies, maar dan is mijn voorstel inderdaad geen verbetering

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5921
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5478 Gepost op: 22 September 2014, 16:59:55 »
waar paul de cirkel heeft niet doen
dat spoor aan het andere eind een wissel op het recht se spoor

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5479 Gepost op: 22 September 2014, 17:38:42 »
De bedoeling is inderdaad een rangeerlok met kolenwagens tussen einde draaibrug en wissel te laten oprijden, om vervolgens de wagons op het doodlopende spoor te duwen. Op die manier kan de draaischijf als het ware als een soort verlengstuk van het uitrijspoor gezien worden. Het kolenspoor loopt dood, een wissel aan de andere kant leggen zou leuk geweest zijn, maar ik zag echt geen kans om dat te realiseren. Vanwege het feit dat de boog daar al redelijk krap is en dat er al drie wissels vlak bij elkaar liggen is dat geen haalbare kaart (en ja, eigenlijk had dat ook mijn voorkeur, rangeren via de draaischijf is ook niet je dat, tenslotte).

In het Bahnbetriebswerk van Bf Lümmeln zijn een hele hoop draden aan evenzovele stukken rails gesoldeerd. Ik probeer consequent elk stukje tussen twee raillassen in op de ringleiding aan te sluiten, zelfs stukjes van pakweg tien centimeter of nog korter, om latere contactproblemen te voorkomen. Dat betekent wel, dat er ondertussen onder de bakken hele bossen draad naar beneden hangen die ook nog moeten worden aangesloten. En dan de wissels nog.

Omdat dat zulk saai werk is, heb ik zo tussendoor bij wijze van afwisseling achteloos wat verf op een tweetal stootblokjes gekwast:



Er moet nog wel wat aan gebeuren; het ontspreekt nog niet gans mijn voorstelling.
Vooral dat Sh0-bordje van Roco lijkt op niks, met dat wit in reliëf. Maar da's gauw genoeg vervangen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5480 Gepost op: 22 September 2014, 20:49:13 »
Stootblokje in z'n natuurlijke biotoop:



Voor deze foto heb ik trouwens m'n nieuwe daglichtlamp gebruikt, vandaag gekocht bij de Lidl voor twee tientjes. Is een soort lompe bureaulamp, verkrijgbaar in zwart en wit. Morgen nog maar eentje halen, geloof ik. Geeft een mooi licht!

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5481 Gepost op: 22 September 2014, 21:00:54 »
zeg Jan, heb je nu ook stiekem een sein geplaatst :o
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5482 Gepost op: 22 September 2014, 21:18:24 »
Euh, dat Wartezeichen, bedoel je? Die kwam ik tegen in m'n grabbelbak met Weinert-spullen. Er zijn er nog één of twee, ongemonteerd, maar ik moet de boel nog bij elkaar zoeken om te zien of ze compleet zijn (wat ik overigens wel verwacht) en hoeveel het er precies zijn. D'r zit er nog eentje aan te komen, met twee ledjes en een Anstrahlleuchte (niet functioneel), die ga ik op een Hauptsperrsignal monteren.
Bij diezelfde zending (Erwin, is het pakje al op de post?  :P) komt ook een DKW-Laterne, de aandrijvingen en trekdraadkanalen voor diezelfde DKW en voldoende End- en Zwischenriegel voor de wissels in de hoofdbaan.
En twee 50er loopasjes met spaakwielen, maar eens kijken waarvoor ik die kan gebruiken.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5483 Gepost op: 23 September 2014, 13:06:59 »


Wartezeichen: Ra11 "Der Auftrag des Wärters zur Rangierfahrt ist abzuwarten".

Langs zowel het inrijspoor als het uitrijspoor, net voor het punt waar deze samenkomen, komt een Wartezeichen te staan. Weliswaar heet het "in-" en "uitrijspoor", dit neemt echter niet weg dat beide sporen vanuit twee richtingen bereden kunnen worden.
Omdat bijvoorbeeld een machinist, die met zijn lok het Bw wil verlaten via het uitrijspoor, niet kan weten of er een lok kan binnenkomen via het spoor waarover hij het Bw wil verlaten, moet hij wachten tot hij het teken krijgt om op te rijden.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5484 Gepost op: 23 September 2014, 17:15:00 »
Nu was ik al niet zo'n fan van het aanleggen van bedrading en zo, en dat is er vandaag ook niet beter op geworden. Ik ben er schij..kotsm... ik ben het stron... spuugz... kortom, ik ben er een beetje moe van.
Bovendien, een beetje afwisseling is er ook niet bij, alleen maar rood en blauw, en zelfs dat verschil zie je op den duur niet meer.
*Zucht* En dan moeten de wissels nog, en de daarbij behorende schakelaars... *Nog een zucht*

Ik zal jullie dan ook niet vervelen met de uitgebreide fotoreportage die ik aan het voorbereiden was.

Wel nog een feauteautje van boven de grond, bijna net zo slaapverwekkend aan het worden:



De Kleinlok Leistungsklasse II rangeert en paar kolenbakken via de schijf naar het kolenwagenspoor, een V60 voert verse gasolie aan, een 44er staat op het punt een lading verse kolen te laden en een 50er is net klaar met het aanvullen van de zandvoorraad.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8857
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5485 Gepost op: 23 September 2014, 17:29:49 »
Gaaaaaap

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5486 Gepost op: 23 September 2014, 17:43:08 »
Wel blijven opletten hoor!

Voor je het weet haal ik weer iets anders in m'n kop.

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5487 Gepost op: 23 September 2014, 17:56:37 »
Euh, dat Wartezeichen, bedoel je? Die kwam ik tegen in m'n grabbelbak met Weinert-spullen. Er zijn er nog één of twee, ongemonteerd, maar ik moet de boel nog bij elkaar zoeken om te zien of ze compleet zijn (wat ik overigens wel verwacht) en hoeveel het er precies zijn. D'r zit er nog eentje aan te komen, met twee ledjes en een Anstrahlleuchte (niet functioneel), die ga ik op een Hauptsperrsignal monteren.
Bij diezelfde zending (Erwin, is het pakje al op de post?  :P)

Pakje is vandaag met de post verzonden!
Hoe weet ie dat ik met lees? ;D ;D

Erwin

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5488 Gepost op: 23 September 2014, 19:36:16 »
We kennen je intussen wel een beetje, Erwin. ;)

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5489 Gepost op: 23 September 2014, 21:16:06 »
Ja, en we weten nog veel meer van je. Waar je bent, bijvoorbeeld, in Houten of zo, en wanneer.
En elke keer als je hier op het forum bent aangemeld staat dat ook aangegeven. In blauwe letters.  ;D

Ergens in intussen een grijs verleden heb ik eens het Faller-bouwdoosje met vier hefbokken op de kop getikt:



Nuttig gereedschap voor in een Bahnbetriebswerk, maar ik vraag me af in hoeverre die dingen verplaatsbaar zijn. In dit geval wordt een KöfII boven het maaiveld verheven, maar wat als je bijvoorbeeld een wagon met een grotere lengte op wil tillen? Kun je dan die dingen verplaatsen? Ze lijken me nogal onhandelbaar, eigenlijk....
Iemand die daar meer weet van heeft?