Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

3 januari NVBS oliebollenrit door Forever Rocofan
Vandaag om 20:52:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 20:30:04
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:23:53
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:22:46
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 20:07:57
Yamorc 8116 en MP1 MTB door FredD
Vandaag om 19:48:00
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
Vandaag om 19:24:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:32:21
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Ronald69
Vandaag om 18:31:23
Wat zit er in deze tender? door Ronald69
Vandaag om 18:30:06
De (3d) knutsels van Ronald. door Ronald Halma
Vandaag om 18:08:54
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Carl
Vandaag om 17:49:33
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Eric B
Vandaag om 17:10:29
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 16:35:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 16:27:34
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door 741230
Vandaag om 15:30:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 15:24:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 15:22:13
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 15:08:01
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 15:05:54
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Modelbouwerke
Vandaag om 15:00:39
Museumdepot Beekbergen in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:41:54
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 14:31:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 13:56:19
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Jan Bennink
Vandaag om 12:57:58
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 10:37:34
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 10:04:48
bouwtekening amsterdamse tram door Huup
Vandaag om 09:17:30
Roco 2025 door Dennis1984
Vandaag om 07:46:40
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3832965 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5265 Gepost op: 03 September 2014, 17:29:53 »
Paul, die kleine modelbaan serie heb ik ooit gehad, maar weggedaan omdat ik ze erg slecht vertaald vond. Bovendien heb ik meer dan genoeg andere literatuur tot m'n beschikking om die deeltjes te kunnen missen. Maar dat terzijde.

In een depot wordt inderdaad nauwelijks met seinen gewerkt, hier en daar, als de situatie het vereist, een Wartezeichen, waarbij door de rangeerleider (eventueel de seinhuiswachter) de opdracht tot rangeren wordt gegeven. Eventueel bij de draaischijf een Gleissperrsignal om de draaischijf te beveiligen, maar ook hier geldt dat de eigenlijke rangeeropdracht gegeven wordt (door de Drehscheibenwärter).

Maar vooral het punt waar het Bw verlaten wordt, en al helemaal als op dat punt conflicten met treinbewegingen kunnen ontstaan, vereist een adequate beveiliging. Een hoofdsein voldoet hier niet, omdat die (in Dld) niet voor rangeerbewegingen gelden.

@Hubertus: voor de volledigheid: als het Sh1 aan het Wartezeichen wordt gegeven, geldt dat alleen voor het eerste rangeerdeel wat voor het betreffende Wartezeichen staat te wachten. Staat er achter dat deel nog een rangeerdeel te wachten voor hetzelfde Wartezeichen, dan moet dit wachten tot opnieuw Sh1 gegeven wordt.
Overigens, waar ik het gelezen heb dat die combinatie Hauptsperrsignal/Wartezeichen zou zijn afgeschaft weet ik niet, waarschijnlijk een kwestie van de kok hebben horen fluiten dat hij niet weet waar de lepel hangt.

Citaat
Signalebibel"

Bestaande uit het eerste (Miba Report 17) en het tweede (Miba Report 18) testament.  ;)

Citaat
hoewel hij de aan- of afwezigheid van de witte lampen tbv Sh1 op het Wartezeichen in het midden laat

Dat is afhankelijk van de positie van het Wartezeichen tov de seinhuiswachter, is dat in zicht- of roepafstand, dan kan men van de witte lampen afzien, zo niet, dan niet.

Citaat
Niet dat Herr Carstens boven iedere twijfel is verheven, maar vooralsnog heb ik nog geen aanleiding gevonden om hem op dit gebied in twijfel te trekken.

Precies zo denk ik er ook over. Maar de man is ingenieur bij de DB, of DBAG of weet ik het hoe die tent vandaag de dag heet, dus hij zal weten waar hij het over heeft.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5266 Gepost op: 03 September 2014, 18:24:36 »
Waarom het Wartezeichen in het ene geval wel en het andere geval niet van lampen is voorzien, snap ik wel.
Ik doelde specifiek op het Wartezeichen zonder lampen in combinatie met het Hauptsperrsignal.
Als je de machinist kunt toeroepen, waarom zou je dan aan het Hauptsperrsignal nog het Wartezeichen zonder lampen toevoegen en volsta je niet met het weglaten van de ruit?
Het enige wat ik kan bedenken, is dat Sh1 op het Hauptsperrsignal zonder ruit weliswaar geen toestemming geeft om te vertrekken, maar een reeds rijdende loc misschien geen verplichting geeft om te stoppen. En dat het Wartezeichen in dat geval nodig is om de machinist in zo'n geval wel tot stoppen te dwingen.
Maar eens een poging doen om dat uit te zoeken.

Ik heb overigens de nieuwe bijbelvertaling, bestaande uit drie testamenten en een modelbouwtechnisch aanhangsel.

Huub

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5267 Gepost op: 03 September 2014, 19:46:59 »
Citaat
Als je de machinist kunt toeroepen, waarom zou je dan aan het Hauptsperrsignal nog het Wartezeichen zonder lampen toevoegen en volsta je niet met het weglaten van de ruit?
Het enige wat ik kan bedenken, is dat Sh1 op het Hauptsperrsignal zonder ruit weliswaar geen toestemming geeft om te vertrekken, maar een reeds rijdende loc misschien geen verplichting geeft om te stoppen. En dat het Wartezeichen in dat geval nodig is om de machinist in zo'n geval wel tot stoppen te dwingen.

Ja, da's een goeie.

Citaat
Maar eens een poging doen om dat uit te zoeken.

Inderdaad. En dan weer een hoofdstuk aan de exegese toevoegen.

Die nieuwe vertaling ken ik niet, aangezien de oorspronkelijke uitgave al op de plank stond, ontbrak de prikkel om die aan te schaffen.
Maar de opnieuw bewerkte en in meerdere nieuwe delen uitgegeven Reports 10 & 11 heb ik wel leren kennen, en ik moet zeggen, dat daar wel degelijk sprake is van verbetering - al had ik durven zweren dat dat nauwelijks mogelijk was geweest.
Ergo, als ik die nieuwe vertaling eens onder ogen krijg, zal ik er eens een kritische blik op dan wel in werpen.

Salud!
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5268 Gepost op: 03 September 2014, 20:50:12 »
Kijk eens aan, Weinert houdt er in de bouwbeschrijving van z'n Hauptsperrsignal al rekening mee ook!  :D

« Laatst bewerkt op: 07 November 2018, 16:01:22 door 44 »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5269 Gepost op: 03 September 2014, 20:53:08 »
https://de.wikipedia.org/wiki/Zugnummer
jan dit kreeg ik op een duits forum
je ilde dit ook achterhalenmet de nummers
wacht op meer info

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5270 Gepost op: 03 September 2014, 21:03:19 »
Nuttige link, Jerry.
Jammer dat de D- en E-treinen hier niet worden meegenomen (alleen actuele treinnummers). Het principe was toen zo ongeveer gelijk (even/oneven voor Oost-West of Noord-Zuid vv etc).
Je zou er Kursbücher voor op de kop moeten gaan tikken (alleen zijn die dingen vaak niet te betalen, als ze al aangeboden worden).

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5271 Gepost op: 03 September 2014, 21:19:12 »
Ik zal, zodra ik de tijd heb, even de plaatjes scannen en naar je mailen. Volgens mij staan er in die boekjes een paar platen die er wel erg logisch uit zien en waarbij ik de stellige indruk heb dat degene die ze getekend heeft ook wist waar hij over praatte. Bij in ieder geval eentje is het uitrijsein van het depot ook getekend

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5272 Gepost op: 03 September 2014, 21:21:40 »
Oh, dat zou leuk zijn. Vast bedankt!  (y)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5273 Gepost op: 03 September 2014, 21:43:10 »
Als ik de tekening goed lees: enkelvoudig hoofdsein Hp 0/1

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5274 Gepost op: 03 September 2014, 22:02:39 »
Als beveiliging voor het uitrijspoor Bw? Hoei, nou ben ik ècht nieuwsgierig!  :o

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5275 Gepost op: 03 September 2014, 22:13:43 »
Hi Jan,

Heb je hier al eens gekeken ? klik of
klik
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5276 Gepost op: 03 September 2014, 22:24:31 »
Hmmm... vooral die tweede verdient meer aandacht dan een snelle blik. Want die eerste, snelle blik doet vermoeden dat de reglementen van DR(G), DR, DB en DBAG door elkaar staan. Daar ga ik nog eens rustig naar kijken.

Dankjewel!

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5277 Gepost op: 03 September 2014, 22:48:21 »
Die eerste link geeft aan dat Hp 0/1 voor trein- en rangeerbewegingen geldt. Dus dat zou dus prima kunnen om de uitgang van onbeveiligd gebied te kunnen bedienen.

Het enige wat een depot wat uitzonderlijker maakt is het feit dat er meerdere locs (achter elkaar voor het uitgangsein) klaar kunnen klaar staan om het depot te verlaten. Hierbij zal waarschijnlijk iets afgesproken / geformaliseerd zijn in de trend van "bij groen licht een auto oprijden" Dat wil zeggen dat er dus bij het veilig komen van het sein er maar één loc het sein mag passeren. Maar dat is prima in lokale afspraken en regels af te dekken.

Als ik het Duitse seinstelsel goed begrijp zou je het met een rangeer(sper)sein Sh 0/1 kunnen afdekken, maar een Hp 0/1 is van een hogere orde en ik kan me voorstellen dat je druk verkeer vanuit een depot niet met een rangeersein wilt afdekken.

Weer 2 cent kwijt  :)

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5278 Gepost op: 04 September 2014, 10:20:31 »
Zonde van die 2 cent.   ;)
Hp0 geldt pas sinds 1995 ook voor rangeerbewegingen.

Ik ken de betreffende tekening in dat boekje.
Blijkbaar veronderstelt de tekenaar uit dat (voor een deel) de locs als treinbeweging het depot verlaten en binnenkomen.
Geen idee of dat in werkelijkheid wel eens voor kwam in Duitsland.

Huub


tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12263
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5279 Gepost op: 04 September 2014, 17:53:04 »
Hier dan ook maar gelijk de versie pdf voor de DB  ;)
http://www.bahnstatistik.de/Signale/SB-DB.pdf
Is er nog meer te bekijken  :P
Wel weer een aardige toevoeging aan een langer wordend draadje  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0