Dat Wartezeichen is maar een raar ding, in die zin dat het wat betreft betekenis verwarrend veel lijkt op een Hauptsperrsignal en het juist daarom niet altijd helder is waarom òf de één, òf de ander wordt gebruikt.Een groot verschil zit 'm in het feit dat een Hauptsperrsignal voor zowel trein- als rangeerbewegingen geldt, en een Wartezeichen alleen voor rageerbewegingen. Maar er is meer...
Dat door de aanwezigheid van het witte ruitvormige bordje met het sein Sh1 tevens opdracht tot rijden gegeven wordt is correct, echter, dan geldt die opdracht zolang Sh1 getoond wordt. In principe zoden dus meerdere loks achter elkaar door kunnen rijden (gesteld dat er bijvoorbeeld een twee- of drietal loks achter elkaar staat te wachten). Bij het Wartezeichen wordt de opdracht "oprijden" gericht gegeven, dus niet aan het rijtje loks.
Bovenstaande in overweging nemend kom ik (gevoelsmatig ) tot de conclusie: Hauptsperrsignal zonder vierkant bordje plus Wartezeichen met twee witte lampen.