Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 17:55:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 17:40:43
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:33:23
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:32:37
Multimaus Error 13 door Ronald Halma
Vandaag om 17:31:44
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Luit
Vandaag om 17:25:49
zoeken waar een draad zit op de baan door Dirk
Vandaag om 17:24:30
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Joz
Vandaag om 16:43:15
Raadplaatje door Whis
Vandaag om 16:30:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:24:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:31:37
Albert's fantasie in schaal 0e door Noordernet
Vandaag om 14:44:56
Baan in Los Angeles door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:38
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:28:41
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Ronald Halma
Vandaag om 14:17:44
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 14:16:40
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 13:52:12
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 13:33:23
C12c rijtuig door spoorijzer
Vandaag om 12:31:45
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 11:53:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:49:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Jelmer
Vandaag om 11:42:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 11:31:24
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:23:30
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:41:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 10:09:36
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door bernhard67
Vandaag om 09:39:25
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door AdLoc
Vandaag om 09:29:28
Terschellinger Spoor door roco
Vandaag om 07:57:18
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 07:45:25
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3742789 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4890 Gepost op: 17 July 2014, 19:47:03 »
Dank allen!  :D

Citaat
wat ziet ik nu daar op de achtergrond een stalen D?

Euh... ja, dat leek me wel een goeie basis voor een kippenhok voor bij die boerderij. Misschien dat ik aan een halve wel genoeg heb.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4891 Gepost op: 17 July 2014, 20:32:44 »
De Stalen D kwam vast wel eens door Lümmeln, in een trein naar Warschau, of Berlijn, of naar de Harz.


Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5427
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4892 Gepost op: 17 July 2014, 20:50:37 »
Helemaal niet gek, deze indeling. Komt er nog wel een opstelspoor voor de Baureihe 45, want die past niet op de schijf.

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4893 Gepost op: 17 July 2014, 21:06:06 »
De 45er... ja... in de vorige opstelling had ik de mogelijkheid om die mastodont rechtdoor over de schijf de loods in te rijden. En er weer uit, natuurlijk. Maar dat truukje gaat nu niet meer op. dus moet ik wat anders verzinnen. Nu hoort dat ding in Minden thuis, dus zo vaak zal in Lümmeln niet overnacht worden, maar toch. In die gevallen moet de machine maar geparkeerd worden bij de Bahnmeisterei, had ik gedacht. Hopelijk zijn de sporen daar stevig genoeg....
Keren kan door driehoeken in de buurt.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9031
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4894 Gepost op: 17 July 2014, 23:11:48 »
Ha Jan,

Maak je nog een stootrandje Jan voor als die deur een keer openzwiept?
Nu je die hoek vrij gemaakt hebt krijg je wel meer ruimte om wat gebouwen en opslagruimtes bv Att. of Railkees in halfrelief neer te zetten op de achtergrond.
Ook kun je een mooie aanvoerweg naar het depot doortrekken.

Is het de bedoeling dat je treinen nog in een schaduwgedeelte komen of iets dergelijks of probeer je rond te gaan?
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4895 Gepost op: 18 July 2014, 11:19:55 »
Hoi Koen,

om te voorkomen dat de deur te ver opengaat en er daardoor schade veroorzaakt wordt, heb ik een 'stoppertje' geplaatst. Onlangs zag ik bij een kennis dat een deur vervangen was door een soort schuif/vouwdeur, de eerstvolgende keer dat ik een bouwmarkt bezoek wil ik eens kijken of dat hier ook haalbaar is. Dat heeft ook te maken met je vraag, of ik 'probeer rond te gaan'. Vanaf het punt waar de hoofdbaan onder de 'stad' verdwijnt (A), moet deze via een bocht van 180o onder het Bw terechtkomen, waar ik van plan ben een (bescheiden) schaduwstation te bouwen, de hoofdbaan komt dan weer terug in het zicht aan de andere kant, onder het punt waar het toegangsspoor Bw de hoofdbaan kruist (B).
Zo ongeveer op het punt bij het woord "Stadt" komt deze rondgaande baan in conflict met de deur, die daar verder in z'n beweging zal moeten worden beperkt of, zoals ik al zei, worden vervangen door een schuifdeur of iets dergelijks.



Leitmotiv van de baan is dus het Bw met alle bijbehorende rangeerwerk, terwijl toch de mogelijkheid bestaat om, zoals velen van ons prettig vinden te doen, en ik dus ook, glazig naar almaar in het rond rijdende speelgoedtreintjes te staren. Zij het dan dat een rondrijdende trein maar over pakweg twee meter in het zicht komt. Maar dat is de prijs die ik betaal voor één van mijn voorwaarden: geen krappe bochten in het zicht.
Lokomotieven kunnen uiteraard wel van het Bw op de hoofdbaan komen, maar om ze vervolgens in het schaduwstation aan een trein te koppelen, of andersom, afkoppelen en naar het Bw rijden, is vooralsnog iets wat ik wel wenselijk vindt, maar over de problemen dat dat met zich meebrengt wil ik nu m'n hoofd nog niet breken (uit het zicht ontkoppelen en zo).
Ook ingetekend is een mogelijke aftakking, naar buiten de hobbyruimte, de gang op, misschien dat daar ook een soort schaduw(kop)station kan komen op tijdelijk te plaatsen modules. Maar daar weet mijn vrouw nog niks van.

Wat ik op die achtergrond ga doen, daarover heb ik nog geen vastomlijnde, laat staan concrete, ideeën. Wel wat vage voorstellingen, zoals industrie, of een verhoogde weg annex heuvelhelling. Da's voorlopig van later zorg.

jerrytrein

  • Online Online
  • Berichten: 5927
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4896 Gepost op: 18 July 2014, 12:38:57 »
Er is een baan dacht hier op 3 rail forum waar via een smallestrook dubbel soor aan  de andere kant van de kamer een ovaal licht met hoogte verschil
of bij tonys simpele banen op 3 rail ook te vinden
daar kan je misschien wel een idee inspi en of transpi ratie opdoen

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9031
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4897 Gepost op: 18 July 2014, 17:20:12 »
Wel verdacht Jan, die 2 spoortjes naar de deur toe.
Ruimte blijft lastig.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5427
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4898 Gepost op: 18 July 2014, 17:24:47 »
Mevrouw 44 leest niet mee, begrijp ik.
Vandaar 'Top secret'. :-X

Waarom eigenlijk twee spoortjes naar de gang en niet een?

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4899 Gepost op: 18 July 2014, 17:49:36 »
@Jerry: dat 3-railforum staat bij mijn favorieten, zo nu en dan scharrel ik daar wel eens een beetje rond. Is me wel opgevallen, dat een aantal bouwers zowel hier als daar actief zijn. Niet dat daar iets mee mis is, overigens.

@Koen: hoezo verdacht?  ??? ???
Weet je, als de ruimte waarover je kunt/mag/wil/moet beschikken beperkt is, levert dat inderdaad lastige vraagstukken op. Maar dat maakt het (tenminste, dat vind ik) juist weer boeiend, dat vergt een hoop probleemoplossend denken en als het dan uiteindelijk ook lukt, dan is het genoegen navenant.  :D

@Bas: tja, waarom eigenlijk... die schets is wat dat aspect betreft de neerslag van een idee, er is verder nog niets uitgewerkt of gepland. Zou dus best maar één spoor kunnen worden. Maar een meer definitieve planning zal afhangen van een haalbaarheidsonderzoek, en een positief resultaat dààrvan hangt weer af van enig psychologisch veldwerk, en dat zal met beleid moeten worden ingeleid door de nodige offerandes, zoals roomsoezen en bossen bloemen, dat soort werk. Eerst wanneer de laatstgenoemde fase met succes is afgesloten, kan het predikaat "top secret" vervallen.  ;)

jerrytrein

  • Online Online
  • Berichten: 5927
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4900 Gepost op: 18 July 2014, 18:05:30 »
Ik ook
de reden is dat er daar dingente zien zijn van mensen die alleen daar zitten
zo ook die tony heeft wel 2 rail en 3 rail banen

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4901 Gepost op: 18 July 2014, 18:31:30 »
Ja, dat dacht ik al  ;) ;D
Eigenlijk ben ik het meest aan het grasduinen op Duitse fora, een heel bekende is het Stummiforum.
Dan heb je nog H0-Modellbahnforum, Modelleisenbahn Forum, Modellbahn Community Forum, projekte.lokbahnhof.de, het engelstalige Railways of Germany en zo zijn er nog wel meer. Hoeft men hier niet te noemen, ik heb aan dit rijtje m'n handen al vol  ;D ;D
Wel wil ik het modelbaanforum op Drehscheibe Online nog even noemen, ofschoon draadjes hier weinig permanent zijn toch zeer informatief. Op hetzelfde DSO vinden we ook het forum Historische Bahn, een prachtige, recente bijdrage aldaar vond ik deze, over AW Braunschweig. Zeer de moeite waard!

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1709
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4902 Gepost op: 18 July 2014, 18:44:39 »
He, reageer ik verdwijnt mijn reactie. Druk op de lijn.

Jan, idee om je hele plan 180 graden te draaien. Je hebt dan ook op de kopse kant ruimte voor je BW. Het doorgaande spoor er achterlangs. Verder ken ik een aantal van je dilemma's.  Kleine kamer, gelukkig met schuifdeur altijd op zoek naar uitbreidingsmogelijkheden. Zo bouw ik nu een volledig demontabele module die op rijmomenten de overloop insteekt. Bloemen en roomsoezen niet nodig, mijn vriendin/ echtgenote vond het een geweldig idee!

Groet, Gert-Jan

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4903 Gepost op: 18 July 2014, 19:10:15 »
Als een schuifdeur of vouwdeur niet werkt dan kan je nog altijd gaan voor een stuk gordijn rail voor/boven je deurgat en er een gordijn in ophangen.
Heb ik hier in huis ook gedaan omdat openslaande deuren een impact zouden hebben op de beperkte ruimte in huis.
Werkt prima trouwens  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4904 Gepost op: 18 July 2014, 21:46:25 »
Nou ja, vouw/schuifdeur of gordijn, essentieel is dat je geen ruimte vrij hoeft te laten om een deur open en dicht te kunnen doen. We zien wel.

Paar gaatjes geboord om draadjes weg te kunnen werken. En een paar loks omgedraaid, die laten nu eens hun gezicht zien  :D