Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Göhrener Viaduct door Duikeend
Vandaag om 21:30:13
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3629838 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4875 Gepost op: 16 July 2014, 15:32:14 »
Dat is een goeie gedachtegang, Jerry, maar daar waar het spoor binnenkomt is ècht te weinig ruimte voor de draaischijf  (en evt een stuk(je) loods). Zou wel leuk geweest zijn, omdat de loks dan moeten 'zagen'.

Plaatjes van het idee, zoals eerder omschreven:





Het is natuurlijk mogelijk, om de in de openlucht liggende opstelsporen dichter bij elkaar te leggen, omdat de hoek niet meer dwingend door een loods wordt bepaald.

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4876 Gepost op: 16 July 2014, 15:43:35 »
Hoi Jan,

Met het gevaar dat ik iets opper wat wellicht al voorbij is gekomen toch het volgende.

In zijn algemeenheid zijn er twee mogelijkheden qua ruimte; het komt of uit de breedte, of uit de lengte.
Lengte: De draaischijf helemaal naar rechts opschuiven is bedoeld om langere sporen te creëren.
Breedte: De draaischijf helemaal naar achteren plaatsen geeft aan de voorkant van de modelbaan ruimte voor de locloods. Geeft dan de draaischijf plaatsen helemaal rechts beneden (voorkant) genoeg ruimte om aan de achterkant de gehele locloods te plaatsen? Moeten je sporen iets meer kromming krijgen om rechts beneden uit te komen.

En dan heb je natuurlijk de derde optie (buiten de lijntjes kleuren); de lengte en/of breedte aanpassen c.q. oprekken. Zou je wellicht kunnen doen door een aanbouwstukje aan de rechterkant te maken waarop alleen je locloods komt te staan. Deur dicht en op slot doen. Aanbouwstukje er aan hangen en gaan met die loc. Na afloop aanbouwstukje weghalen en dan de deur weer van het slot. 

Heeft deze informatie u geholpen?
Die uit Marum  ;)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4877 Gepost op: 16 July 2014, 16:13:57 »
je loods in de hoek en de schijf rechts aan de stad kant ernaast
of meer naar dat soor onder op de tekening van vfr en dan de sporen eromheen
kijk je in de loods en op je schijf
kan je tussen achterwand schijf en stad wat creeren/woekeren met ruimte
en je kan de in uitgang dan met bomen camoefleren onm de bochten die toch krap worden uit zicht te halen



loods iets meer tegenkloks draaien en de schijf iets hoger en dan 2 sporen achterlangs
1 op de schijf als uitrij en de ander naar ...........
« Laatst bewerkt op: 16 July 2014, 16:22:15 door jerrytrein »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4878 Gepost op: 16 July 2014, 17:27:53 »
Ah! Ik zie wat je bedoelt!  :D
Het toegangsspoor achter de loods langs zou een mogelijkheid kunnen zijn, maar dat spoor vanaf de schijf voor de loods langs is echt utopie, dat zou echt kleiner dan R1 worden. We gaan dat eens overwegen, hoewel ik denk dat, als het spoor zo achter de loods langs gaat, de radius ook dusdanig groot gaat worden dat het ergens op de modulescheiding uit komt, en dan is er alsnog weinig ruimte meer over voor de behandelingsinstallaties. "Maar we nemen het mee", om maar eens een gevleugelde uitdrukking te misbruiken.

Op de één of andere manier begin ik voor de variant van de kleine (2- of 3-spoors) loods wel wat te voelen. Loks in de buitenlucht zijn optimaal zichtbaar, en je kunt leuk variëren: kop vooruit of kont vooruit. In de loods moeten ze met de schoorsteen buiten staan of, binnen, in de loods, onder de rookafvoer. Je ziet dus altijd maar een klein stukje lok als ze schoorsteen buiten staan, of je staat tegen de kont aan te kijken (hoewel... een leuk kontje is altijd aardig om te zien  :P).


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4879 Gepost op: 16 July 2014, 20:05:39 »
misschien het spoor voor de loods,de wissel achter/naast de loods een linker en dan a.h.w een cirkel maken
heb je wat ruimere bocht
en wint ruimte om de schijf te schuiven en dan naast ri stad en tegen de wand sporen kwijt te raken
dan heb je wel korte(re) verzorgings sporen maar met scenery kan je daar een hoop aan doen
het is moeilijk op zon klein stukje
zal morgen eens wat van mijn i o z werk laten zien
is echt minimaal

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4880 Gepost op: 16 July 2014, 20:53:10 »
Ik snap watje bedoelt, maar als ik de sporen rechts door wissels (ipv met de schijf) met elkaar verbind, dan win ik niks, integendeel, dan worden de verzorgingssporen weer net zo kort als eerst. Op deze foto zie je wat een enorme winst aan ruimte die pakweg dertig centimeter is:



De drie sporen naar de draaischijf moeten resp. (v.r.n.l.) het inrijspoor (met bekoling, slakkenput/water en bezanding), het kolenspoor en het uitrijspoor voorstellen. In het uitrijspoor ligt een wissel als aansluiting naar de Dieseltankstelle, die komt (als het goed is) linksachter op de foto (of net niet op de foto, eigenlijk).
Dat, so ganz nebenbei, het spoorverloop ook mooi diagonaal komt te liggen, stemt me ook wel tevreden.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4881 Gepost op: 16 July 2014, 21:10:09 »
Ja, het scheelt enorm. Het kost wat werk, een nieuwe bodemplaat en drie loodssporen, maar dan heb je ook wat. ;)
Is de kans op een spoortje voor de Bahnmeisterei nu weer groter geworden?

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 17 July 2014, 08:24:28 door Basilicum. Reden: letter gekocht. »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4882 Gepost op: 16 July 2014, 21:15:10 »
Dat zou zomaar eens kunnen. Ik moet tenslotte die drie opgeofferde loodssporen een beetje compenseren, nietwaar?  ;D

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4883 Gepost op: 16 July 2014, 22:26:37 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4884 Gepost op: 16 July 2014, 22:34:49 »
 :D
Haha, jij woekert ook met de ruimte, zie ik, ook een loods met drie standen. Toch heb jij langere rechte stukken (alleen al dat eind waarover die kolenkraan kan bewegen) tussen toegangswissels en draaischijf.
De vlampijpreinigingsinstallatie moet er bij mij ook nog komen, is dat die van Faller bij jou op de baan?

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4885 Gepost op: 16 July 2014, 22:43:52 »
Ik heb een stuk rangeer terrein laten schieten voor mn kleine bw
die vlampijp reiiniger is dacht ik faller
ook het compressor huis met interieur
eens gekocht in houten binnen links dehal meteen lim achter de deur H0 vastgoedje(henk  geregeld )
ben door omstandigheden al bijna een jaar niet meer geweest
moet maar eens wat overbodige huisjes gaan verkopen om weer eens wat scenery spul te kopen

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4886 Gepost op: 17 July 2014, 17:19:08 »
Dus wel Faller, dat idee had ik al. Ik twijfel nog, of ik die van Faller zal doen of toch  maar die van Weinert bestellen... heeft geen haast...
En Houten... och, ik zou niet eens weten wanneer ik daar voor 't laatst was. Komt ook wel weer. Misschien september weer een keertje.

Na diverse experimenten en veel schuiven en proberen de knoop doorgehakt, met een boventabula rasa, de draaischijf + bijbehorende sporen met inspectieput opnieuw geplaatst. Een impressie:





Ook even kijken hoe het lijkt met één loodswand open:



Totaaloverzicht over alle sporen (behalve Bahnmeisterei en Wagenwerkstätte, die zjjn alleen aangeduid met een los stuk flex rechts):


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4887 Gepost op: 17 July 2014, 17:48:32 »
als de loods compleet is
1e spoor de wand eruit
en 2e spoor het dak achterste deel weg
kan je erin kijken
en scenery aanbrengen in zicht
dit icm wat gelig licht  (y)
en je zit daar toch op de rand/stads scheiding(virtu veel :D)

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3480
    • modulebaan.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4888 Gepost op: 17 July 2014, 17:49:28 »
Heel mooi zo!  (y)

Optimaal gebruik van de ruimte om een ruimtelijk effect te creëren, en die opstelsporen in de buitenlucht bieden de mogelijkheid zo'n goor Duits sfeertje bouwen. Mooi!

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4889 Gepost op: 17 July 2014, 19:34:16 »
 Dat ziet er goed uit Jan! Lekker Duits, ook met die krachtpaters van Duitse stoomloks....
maar wat ziet ik nu daar op de achtergrond een stalen D? :D

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10