Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 21:37:27
Göhrener Viaduct door Duikeend
Vandaag om 21:30:13
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:12:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3629791 keer)

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4860 Gepost op: 15 July 2014, 17:11:33 »
Ik denk niet dat de loods, draaischijf en toegangssporen samen in die linker hoek passen. De gedachte om via 'schaarbewegingen' de schijf te bereiken, is niet slecht.

Groet,
Bas

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #4861 Gepost op: 15 July 2014, 19:32:35 »
Dat is ze zeker niet. Ik heb het nog eens uit en te na bekeken, maar ik denk, dat de oplossing toch wel gelegen is in het zover mogelijk naar rechts plaatsen van schijf, volgens de eerder getoonde schets:

In de linkerhoek is voor loods èn schijf niet voldoende ruimte, en de loods heeft nu eenmaal een vaste plek tov de draaischijf.
Een andere loods (bijvoorbeeld rechthoekig en toegankelijk vanaf de schijf via een wisselstraat zie ik vooralsnog niet als alternatief.
De zaak wordt nog eens grondig overdacht.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #4862 Gepost op: 15 July 2014, 21:37:04 »
Terwijl bovenstaande episode nog in de pot zat te pruttelen en gisten (en dat nog steeds doet), een ander dingetje (van Artitec) in elkaar geprutst:

Hm, ik heb ook wel eens netter gesoldeerd  >:( :(

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #4863 Gepost op: 16 July 2014, 09:19:26 »
Wat is dit ??? ??? ???

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 16 July 2014, 09:45:18 door guest7823 »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

guest7823

• Gast
« Reactie #4864 Gepost op: 16 July 2014, 09:46:18 »
Stokersgereedschap. Staat meestal in de buurt van de slakkenkuil en wordt gebruikt om het vuur schoon te maken

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #4865 Gepost op: 16 July 2014, 11:34:52 »
Ja, klopt. Artitec noemt het een gereedschapsrek, de Duitse term is Schürhakengestell. Artikelnummer is Artitec 10.304.

Voordat ik een stel nieuwe multiplexplaten ga opofferen, probeer ik, zoals steeds (conclusies getrokken uit het heden geven geen garanties voor de toekomst) eerst uit te vissen hoe het nu precies moet gaan komen.
De plaatselijke aannemer heeft daarom opdracht gekregen een tweede gat te graven, zodat een proefplaatsing van de draaischijf kan plaatsvinden.

Met de schijf op z'n nieuwe plek en de lokloods provisorisch neergepoot, is dit het uitzicht als ik op de 'normale' plek, dus in de buurt van het mengpaneel, bij de baan sta:

Wil ik toch zicht hebben op de loodspoorten, dan moet ik opzij van de baan gaan staan:

Hier is ook vrij duidelijk te zien dat het aantal afgaande sporen (vanaf de draaischijf) tamelijk beperkt wordt. Een paar extra opstelsporen zit er zo goed als niet in.
Misschien vind ik dat ook niet zo erg, de bedoeling is sowieso een compact maar compleet Bw, en wat is leuker dan, als je je spel met de treintjes speelt, jezelf te beperken en te moeten improviseren?

Voor een beetje beeld van mijn concept geef ik hier nog even een schets van de situatie in een groter kader:

Rechts wordt het Bw begrensd door de stad Lümmeln (slechts een klein stukje daarvan wordt uitgebeeld) en links door een imaginaire rivier, de Wiesa. Bovenaan komt iets van industrie of een aangeduide berghelling of zo, zodat daar ook al geen uitbreidingsmogelijkheden zijn.
Nou ja, zoiets dan.

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #4866 Gepost op: 16 July 2014, 11:59:10 »
Deze opstelling komt niet vaak voor en geeft dus een uniek beeld. Rondlopend met de multimuis in de hand, kun je de loc's toch in en uit de loods zien rijden. Mocht je twijfelen om de achterwand te verwijderen, dan kun je ook alleen een paar wanden weghalen, die het dichtst bij de tafelrand staan.

Groet,
Bas

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #4867 Gepost op: 16 July 2014, 13:17:15 »
Dat met die achterwand moet ik nog maar eens kijken. Juist omdat die achterkant nu zo prominent op de voorgrond komt, is dat een mooie gelegenheid om zo'n 'verloren hoekje' met heel veel details boeiend te maken (schroot, zoals lege vaten, afgekeurde oververhitterelementen en andere onderdelen, struiken, een illegale distilleerderij, kinderen die door een gat in de omheining daar naar toe komen om er te spelen (oogluikend toegestaan), een hut te bouwen, of nou ja, noem maar op.

Ik zit meer tegen dat dak aan te hikken, juist omdat het oog niet wordt afgeleid door de loodsdeuren met al dan niet daaruit koekeloerende lokomotieven, valt zo'n enorm groot vlak, waar verder niet zoveel gebeurt, wel enorm op.

« Laatst bewerkt op: 16 July 2014, 13:23:18 door 44 »

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #4868 Gepost op: 16 July 2014, 13:27:56 »
Die ringloods is natuurlijk te mooi om niet te gebruiken, maar.....weglaten is ook een optie. Niet alles werd na WO II herbouwd.  Er  zijn voorbeelden te over van naoorlogse Bw's waar de loks in de buitenlucht gestald werden.

Trouwens, in Lummeln is het altijd zomer.

Je kunt de lokloods ook als halfrelief rechtsboven in de hoek plaatsen als een soort "dummy". Functionerende opstelsporen in de buitenlucht.

Peter
« Laatst bewerkt op: 16 July 2014, 13:32:44 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

thonis

• Offline Offline
« Reactie #4869 Gepost op: 16 July 2014, 14:05:38 »
Hoi hoi!
Een locloods zonder dak kwam ook voor!
Twee vliegen in een klap.
Groet van Thonis

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #4870 Gepost op: 16 July 2014, 14:17:07 »
Oeps,.....zie nu pas die deur. Mijn "dummyvoorstel" is van een dummy. Sorry.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #4871 Gepost op: 16 July 2014, 14:34:50 »
Citaat
Een locloods zonder dak kwam ook voor!

Ja, nog jaren na de oorlog kwam dat wel voor. Ook in Lümmeln was na de oorlog de schade aanzienlijk. Maar je zou haast zeggen, dat men tussen 1945 en 1968 wel ruimschoots de tijd zou hebben gehad om de boel te repareren... vooral omdat Lümmeln nou niet bepaald een onbelangrijk Bw was.
Een alternatief is natuurlijk een open dak omdat dat juist wordt vernieuwd dan wel gerepareerd. Mijn bezwaar is dan, dat dat al veel te vaak te zien is op allerlei modelbanen, ik vind dat te "anecdotisch", om zo te zeggen.

Citaat
Je kunt de lokloods ook als halfrelief rechtsboven in de hoek plaatsen als een soort "dummy". Functionerende opstelsporen in de buitenlucht.

Ook iets wat al overwogen is, of nog steeds in het achterhoofd zit. Maar je opmerking triggert wel een ander idee:

In Lümmeln is een gedeelte van de loods (of dat vanwege oorlogsschade was of niet, dat weet ik zo niet) tot op zes standen afgebroken, met als resultaat een hele hoop opstelsporen in de open lucht. Als ik nu de loods reduceer tot de twee of drie meest rechtse standen, of twee met een aantal dummie-standen tegen de modulerand aan, dan zit me dat enorme dak niet meer in de weg èn heb ik zicht op wat er op en bij de draaischijf gebeurt.

Wel lollig eigenlijk, oorspronkelijk bestond de loods uit negen standen, dat werden er vervolgens zes (met optie op zeven of acht), en nu praat ik al over nog maar twee.... wie maakte er laatst ook alweer een opmerking over een natuurlijke neiging tot kapitaalvernietiging bij modelspoorders?  :P

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #4872 Gepost op: 16 July 2014, 14:35:55 »
Nav de opmerking van Peter om de loods (deels) als halfrelief uit te voeren dat even ingetekend.

Je hebt nog genoeg locloods over hoop ik. In een deel kun je werkelijk locs stallen. Je hebt meer ruimte voor extra sporen en het grote dak valt niet op. Je moet wel een deel van de stad inruimen voor de locloods. Hoe lijkt dit dan?
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #4873 Gepost op: 16 July 2014, 14:43:02 »
De "stad" is virtueel en ligt naast de baan. Zoals jij het nu tekent ligt de schijf ahw weer op z'n ouwe plekkie, alleen wat naar achteren.
Zoals de zaak er nu voor staat, is er tussen de draaischijf en de baanrand rechts praktisch geen ruimte.

De lokloods moet, als ik de draaischijf op die positie wil handhaven, wel naar de voorkant van de baan komen., en dan liefst zoveel mogelijk aan de rechterkant. Zie ook hierboven.

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #4874 Gepost op: 16 July 2014, 15:06:05 »
toch een schuiven
de loods links boven bij de rivier
1 spoor achter de loods om
de andere naar de schijf
dan heb je tussen de stad en schijf nog ruimte