Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 21:37:27
Göhrener Viaduct door Duikeend
Vandaag om 21:30:13
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:12:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3629817 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4755 Gepost op: 30 June 2014, 21:25:05 »
Rechts beginnen  ;)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4756 Gepost op: 30 June 2014, 21:32:14 »
Haha!  ;D

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4757 Gepost op: 30 June 2014, 23:33:07 »
wel mooi spul wat ze hebben


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4758 Gepost op: 01 July 2014, 11:24:20 »
Dat is een ding wat zeker is. Hoewel, het is toch ook een beetje wat je er zelf van maakt, het hele assortiment van Weinert mag de klant zelf in elkaar zetten, of op zijn minst zelf schilderen. Een enkel artikel wordt ook kant en klaar aangeboden, maar dan is de prijs er ook naar.
En wat prijs betreft, het assortiment 'onderdelen', om het maar even zo te noemen, zoals trapjes, buffers, pompen, windleiplaten, kabelgoten en -houders etc, is allemaal nog wel te doen, andere zaken, zoals seinpalen, zijn toch wel dusdanig geprijsd dat je voor hetzelfde geld, of behoorlijk minder, bij andere merken kant en klare producten kunt aanschaffen, en weer andere dingen, zoals de lokomotieven, kosten zo ongeveer twee tot drie keer zoveel als bijvoorbeeld een soortgelijk model van Roco, waarbij ik wil opmerken dat de detaillering navenant is, kritische zaken zoals frame en overbrenging vaak zijn voorgemonteerd, standaard een Faulhaber motor is bijgevoegd èn je vaak de keuze hebt tussen wielen volgens NEM-norm of volgens RP25. Waarbij je die van Weinert dan nog zelf in elkaar moet zetten en verven, maar voor mij is dat juist het aantrekkelijke van zoiets. Het is dat het nogal een boel geld is, waar ik op zijn minst een paar uur voor moet werken, maar als de mogelijkheid zich ooit eens voordoet, zou ik wel eens zo´n lok willen aanschaffen. Een 94er bijvoorbeeld.

Maar goed, voorlopig moet ik het doen met frutsels om Roco-loks wat op te pimpen, en dat is toch ook wel leuk werk.
Tendertrapjes, of eigenlijk is er maar eentje in beeld:


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4759 Gepost op: 01 July 2014, 21:09:08 »
ter illustratie:

Weinert BR 44 (Öl) (bouwpakket!)


UVP € 929,=

Roco BR 44 (Kohle) (k&k)


UVP € 299,=

Hierboven zei ik dat een Weinert-lok zo'n twee tot drie keer de prijs van een vergelijkbaar exemplaar van Roco zou moeten opbrengen, dat is dus met gemak een drievoud. Je moet er wel wat voor overhebben om je lokomotieven zelf in elkaar te zetten... qua prijs kun je dat beter laten doen.  :P

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4760 Gepost op: 01 July 2014, 22:53:03 »
 :D heel mooi
maar vind  je t goed als ik m gebruikt koop 3e hands die van weinart

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4761 Gepost op: 02 July 2014, 11:25:07 »
Dan moet je er wel tegenaan lopen. Is mij welgeteld één keer gebeurd, op een vaag beursje. Bouwpakket waar al aan begonnen was, maar na geprobeerd te hebben een messing onderdeel aan de witmetalen ketel te solderen had de eigenaar de handdoek in de ring gegooid. In mijn ogen was de schade niet herstelbaar, en bovendien was de vraagprijs nog altijd schandalig.

Seinpaal (Weinert), lang geleden gebouwd, dus een beetje verfrommeld, beschadigd en vergeeld:



Jammer genoeg komt er op mijn baan maar één seintje te staan (Hauptsperrsignal) en mogelijk een paar Wartezeichen....

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4762 Gepost op: 03 July 2014, 12:16:46 »
Tja... je kunt niet alles hebben. Zegt men niet ook: "Het hebben van de zaak is het einde van 't vermaak"? Het uiteindelijke doel van mijn geknoei op m'n hobby-kamertje is een modelbaan die tot in details is afgewerkt waarop mijn modeltreintjes zonder storingen kunnen rijden. Maar ik denk dat, als het eenmaal zover is en er "Echt He!Le!Maal! NIKS" meer aan te frotten valt, dat ik me dan al gauw zou gaan vervelen. Om die zweverige semi-wijze geitenwollensokkenuitdrukking maar weer eens te gebruiken: "De weg is het doel".
Dus: ik hoop dat het proces om het volmaakte te bereiken langer duurt dan het mij gegeven is er aan te werken. Vreemde gedachte eigenlijk, maar, zoals een bekend regionaal gezegde het pleegt uit te drukken: "Geen maller goed dan mensen".

Enfin.
Ik heb wat verf op het trapje gesmeerd, nu ziet het er zo uit:



Om te kunnen vergelijken is de oorspronkelijke versie ook te zien. Bij die laatste moet je niet letten op dat witte vlakje net boven het trapje, dat is alvast aangebracht (Evergreen) om ook juiste trapjes aan te bevestigen. Alleen moet ik die nog even bestellen, want ik heb alleen nog maar twee rechtertrapjes over, zoals je weet. Misschien is het dan handig eerst even te inventariseren hoeveel trapjes er nog moeten komen, dan ben ik wat dat betreft in één keer klaar. Ik heb overigens ontdekt, dat Weinert beide versies (die hierboven getoond werden) in het assortiment heeft, wat, tussen twee haakjes, tot de gevolgtrekking leidt dat het een goede zaak is  in het verleden voor correct aangenomen conclusies zo nu en dan op juistheid te toetsen. De art.nrs zijn respectievelijk (de tot nu toe gebruikte) 8716 en (die andere) 87019.



Nog een conclusie, ontegenzeggelijk juist, is dat het derde (bovenste) frontsein op de tender van de 44 1651 mist. En er moet nog een Kadee-koppeling op.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4763 Gepost op: 03 July 2014, 12:59:31 »
Als je pas later inventariseert, ben je langer zoet en komt de baan minder snel af :P dus is de kans groot dat je er dan langer plezier van hebt
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4764 Gepost op: 03 July 2014, 18:05:19 »
Hm, ´t wordt me nu haast te filosofisch. Als ik ´t goed begrijp dan had ik, als ik vanaf het begin geen cent aan de hobby had besteed, me al die tijd kunnen verheugen op wat ik gedaan heb en wat ik nu aan het doen ben. Met andere woorden, ik ben volkomen verkeerd bezig.  :P ::)
Voordat de mannen met witte jassen komen, maar gauw weer wat zinnige praet uitslaan:

Drittes Spitzenlicht am Tender, sowie eine Kadee-Kupplung:



De laatste is weliswaar nog op een wat geïmproviseerde manier bevestigd, daar moet ik nog iets op zien te vinden.
Dat, en zo hier en daar nog een likje verf en de 44 1651 van Bw Ottbergen kan er weer een paar jaartjes tegen.
Oja, een paar geëtste nummerplaten is ook geen overbodige luxe:


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4765 Gepost op: 03 July 2014, 18:54:07 »
Blijf maar lekker prutsen en knutsle frutselen
Hebben we er allemaal plezier van voor we te oud zijn  ;)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4766 Gepost op: 03 July 2014, 21:42:32 »
Doen we, Jerry! Anders zou ik hier verslag moeten doen van mijn cursus cyrillisch in de praktijk.



En dat zou niet on-topic zijn...

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4767 Gepost op: 04 July 2014, 00:00:13 »
die kadee koppeling beter vast zetten? je zou een dikke klodder secondelijm kunnen doen en dan die hard maken met activator(wordt wel bij de vliegtuig/rc auto handel verkocht in Groningen)
groeten,
Auke

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4768 Gepost op: 04 July 2014, 08:21:02 »
Als ik die koppelingen zo zie, zou ik alles van de hand doen en in N overnieuw beginnen.
Zie hier maar:

Lijkt toch sprekend op je Kadeee en is af fabriek op alle modellen gemonteerd, volledig afgeveerd  ;D

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4769 Gepost op: 04 July 2014, 20:39:31 »
Hm. Kadee werkt toch ietsje anders...
Overstappen op N-spoor? No way! Je betaalt bijna hetzelfde als voor H0, maar daar krijg je maar ongeveer een 8e deel van H0 voor terug.  ;) ;D
Bovendien moet je zowat een oogafwijking hebben om er nog iets van te kunnen zien.  ;)