Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Göhrener Viaduct door Duikeend
Vandaag om 21:30:13
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3629835 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4725 Gepost op: 25 June 2014, 15:55:45 »
ik zou de kolen versie nemen
En welk boek(ben gek op deze info boeken)
kan het plaatje niet zien/zichtbaar maken
en die laatste foto's  (y) mooie loc

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4726 Gepost op: 25 June 2014, 21:25:19 »
Citaat
Je kan natuurlijk ook de kolen even te lijf gaan met een stofzuiger,dan lijkt het weer ergens op

Ik ben niet zo'n fan van de stofzuiger, veel te grofstoffelijk. Voor je het weet verdwijnt er ongemerkt meer dan je lief is in dat ding.
Nee, een zachte kwast met roodmarterhaar doet wonderen, en wat blazen met een ongeladen airbrush doet de rest.
En van m'n baanpersoneel moet ik het niet hebben, die kosten alleen maar. Eigenlijk is het een bijzonder onrendabel iets, zo'n hobby, je laat personentreinen rijden bij de vleet, maar kaartjes verkopen, ho maar. Nou ja, eigenlijk gaan ze ook nergens heen.

Citaat
Daar staat kennelijk iets in waardoor het daglicht is veranderd.

Het daglicht verandert dagelijks, daarom heet het ook daglicht, en geen week- of maandlicht.
Het boek is ook nergens schuldig aan, het is meer waarin ik zelf zin heb, of niet, of wat voor geest er op een bepaald moment op me neerdaalt. Momenteel ben ik zo'n beetje aan het bekijken wat er (eigenlijk) aan die 44er allemaal moet gebeuren, wat heb ik aan onderdelen op voorraad, wat moet er eventueel besteld worden (nieuwe leidingen? Nieuwe wielstellen of de oude opknappen? Idem drijf- en koppelstangen. Tenderdeuren? Etc, etc). Tenslotte is dertig jaar een aardige leeftijd voor een lokomotief... tegenwoordig gaan ze zo lang niet meer mee, geloof ik.

Citaat
En welk boek(ben gek op deze info boeken)
kan het plaatje niet zien/zichtbaar maken

Bedoel je dat boek over de 01.110? Dat is van EK-Verlag (Freiburg), uit de Baureihenbibliothek. Of bedoel je een boek over de BR44? Die zijn er ook, hoewel... de in mijn bibliotheek aanwezige exemplaren zijn ook alweer van 1981 cq 1983.



Een heruitgave (nou ja, dat zou een compleet nieuwe uitgave moeten worden) met het niveau van de zgn 'blauwe serie' (zie bovenstaande link), zou ik wel toejuichen! Bij dat over de BR94 doen ze dat al, dat verschijnt dit najaar, als het goed is.

Nu ja, voorlopig zullen we het moeten doen met het oudje van EK, en met de bejaarde uitgave van Alba (auteurs Weisbrod en Brozeit)



...aangevuld met de Sonderausgabe van Eisenbahn Journal.

Citaat
en die laatste foto's  (y) mooie loc

Dank je!  :D

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4727 Gepost op: 26 June 2014, 00:29:36 »
als er weer € zijn maar eens in houten snuffelen

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12227
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4728 Gepost op: 26 June 2014, 13:04:35 »
Wellicht heeft iemand iets aan dit ?

Kijk hier voor meer info:
http://www.amazon.de/Eisenbahnen-Ausf%C3%BChrliche-Dokumentation-Geschichte-deutschen/dp/3893508198/ref=sr_1_11?s=books&ie=UTF8&qid=1403780923&sr=1-11
Ik vind deze boekenreeks van Herr Obermayer persoonlijk erg interessant,maar goed ik weet niet of anderen daar ook zo over denken  ;)
Hoe staat het trouwens met je sporen leggerij Jan ?
Wil dat een beetje lukken of zit je tijdelijk op een doodlopend spoor  ;D
« Laatst bewerkt op: 26 June 2014, 13:06:25 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4729 Gepost op: 26 June 2014, 14:42:05 »
T.N zijn die te koop of copie eren

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12227
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4730 Gepost op: 26 June 2014, 17:09:59 »
Beetje off topic in Jan zijn draadje,maar goed ,hopelijk ziet hij t niet  ;)
Dat setje met boeken is wel te koop,maar niet bij mij.
Er is hier echter wel iemand die ze nog in de verkoop heeft staan,daar komen die van mij ook vandaan  :o
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,58661.0.html
en dan deze link openen: http://www.home.zonnet.nl/patrick.meeder/boeken/boeken_D.html
dan kom je ze vanzelf tegen  8)
Hopelijk heb je er wat aan.
Nu weer terug naar Jan en zijn perikelen  ;D
« Laatst bewerkt op: 26 June 2014, 17:11:32 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4731 Gepost op: 26 June 2014, 22:15:07 »
Wat had ik moeten zien dan? Dat iemand hier een link naar foto's van mijn boekenkast geplaatst heeft?
Dat is niet zo erg, ik geloof dat ik inderdaad wel het één en ander te koop kan zetten.

Nou ja. Whatever.

Groot was mijn verbazing toen ik de tender van de 44 1651 openmaakte. Geen Faulhaber, maar een Roco-motor derde generatie? En wel gedigitaliseerd? Huh?
Nader onderzoek bracht aan het licht dat in het verleden een tenderruil moet hebben plaatsgevonden tussen 44 1651 en 44 231, want laatstgenoemde bleek gekoppeld met die van eerstgenoemde.
Enfin. De juiste tender open geschroefd en klaar gemaakt voor de decoder ontvangenis:



Frappant eigenlijk, hoe klein zo'n Faulhabertje eigenlijk is. Dat grote messingblok heeft een tweeledige functie; de grootte is exact gelijk aan de oorspronkelijke Roco-motor, waardoor het vervangen louter een kwestie is van draadjes los solderen, motor eruit, Faulhaber erin, draadjes vast solderen; en het vormt meteen een stukje ballast, waardoor de trekkracht wordt vergroot, of tenminste op peil gehouden.

De decoder komt achter de motor te liggen (op de foto rechts), daar is in de tenderkap nog net voldoende ruimte. De draadjes (zwart en rood voor stroomafname, grijs en oranje naar de motor) komen in de kabelgootjes links en rechts van de motor. De overige draadjes (licht en functie) worden niet gebruikt.
Eitje dus.

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4732 Gepost op: 26 June 2014, 22:42:18 »
Hallo Jan!

Vraagje, is zo'n Faulhaber nou echt zo veel beter dan de laatste generatie motoren?

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4733 Gepost op: 27 June 2014, 10:42:07 »
Goeie vraag, Roeltje!

In het verleden waren er, bij mijn weten althans, twee fabrikanten die complete motorsetjes als vervanging voor de originele aandrijfunits van bijvoorbeeld Fleischmann, Roco, Lima etc leverden, namelijk Verbeck en SB-Modellbau. In veel gevallen betrof het dan units, die op een simpele manier konden worden ingebouwd. Zoals hierboven al beschreven: bestaande motor eruit, nieuwe erin. Tenminste, in veel gevallen. Soms kwam er nog wat zaag- en freeswerk aan te pas.
In die aandrijvingen waren (zijn) motoren van Faulhaber ingebouwd. Deze motoren waren oorspronkelijk ontwikkeld voor de ruimtevaart- en medische industrie, omdat ze door het constructieprincipe akelig nauwkeurig aan te sturen zijn.
Het voornaamste kenmerk van zo'n Faulhabermotor is het ijzerloze anker (klokanker), waardoor de (ring)magneet geen (nadelige) invloed op het draaien van het anker had. Zo wordt daardoor bij het uitschakelen van de voedingsspanning het anker in z'n draaiing niet geremd. Dat, in combinatie met een vliegwiel, levert natuurlijk voor de treintjeshobbyist het voordeel op van een lange uitloop van de lokomotief, en ook de rijeigenschappen bij lagere snelheden worden enorm verbeterd.

Dat alles was voor mij reden genoeg om een aantal lokomotieven, waaronder dus de 44 1651, van zo'n Faulhaberaandrijving te voorzien. Geen goedkoop grapje overigens, als ik me goed herinner was die voor de 44 1651 (Verbeck) iets van 160 gulden, destijds ruim de helft van de prijs van de lokomotief zelf. Ik heb de indruk dat de prijzen (SB, Verbeck is ter ziele) tegenwoordig iets gematigder zijn, hoewel nog steeds geen kattedrek.

In de 44 1651 was een motor van de eerste generatie Roco/motoren ingebouwd, en zo´n Faulhaber was wel degelijk een enorme verbetering.
Later kwam Roco met verbeterde motoren, ik weet niet zeker hoeveel generaties, dat heb ik niet zo bijgehouden, al weet ik dat er tussen die van de 44 1641 en die van de 44 231 nog een generatie zit. Maar die ken ik dus niet. Wat de 44 231 betreft, ik ben er blijkbaar nooit aan toegekomen om die motor ook te vervangen, en eerlijk gezegd zie ik er ook geen reden (meer) toe.
Misschien kwam dat wel vanwege de V100, toen ik die destijds bestelde, heb ik er meteen een SB-aandrijving bij besteld.


Roco V100 met Faulhaber

Toen ik even later een tweede V100 had aangeschaft, heb ik ze qua rijeigenschappen eens met elkaar vergeleken, en eigenlijk had ik toen wel spijt van dat ombouwgrapje. Experts en specialisten zullen mischien wel honderd dingen kunnen bedenken waarom de Faulhaber toch beter is, maar voor mij was die (derde?) generatie Roco-motoren wel zo goed, dat vervanging door een Faulhaber (al helemaal gezien het prijskaartje) in mijn ogen niet gerechtvaardigd was. Met 'derde generatie' bedoel ik die motoren met schuingewonden ankerspoelen, die, dat denk ik dan maar zo, computergestuurd zijn uitgebalanceerd (te zien aan de gekleurde 'viltstiftstrepen' op de ankers en die propjes "kneedgum", meestal ergens aan het vliegwiel).


Roco V100 met originele motor

Waar ik wel enorm veel plezier van heb, is zo'n ombouwonderneming met de BR94 van GFN als slachtoffer. Bijna letterlijk 'slacht'offer, want het chassis was als het ware onderdeel van de overbekende en op zichzelf oerdegelijke ringmotor, en dat chassisgedeelte moest dus middels zaag- en freeswerk worden verwijderd. Met de SB-aandrijfunit was het rijgedrag al 100% verbeterd, en het werd nog beter toen Fleischmann, ik was daar toevallig eens in de fabriek te gast, aanbood de totaal versleten assen en koppelstangen te vervangen. Ik weet nog dat, toen ik de lok na reparatie terugkreeg, er een briefje bij zat met de opmerking "Achtung! Fremdmotor!".
Het ding rijdt nog steeds fenomenaal, ondanks dat de aslagers in het chassis nogal zijn uitgelubberd (zie foto: de achterste as staat niet in lijn met die daarvoor), maar Fleischmann heeft dat chassis niet kunnen, of willen, repareren vanwege diezelfde "Fremdmotor".
Inmiddels ook van een decoder voorzien, en het is nog steeds een waar genoegen om ermee te rijden. 


Fleischmann BR 94 met Faulhaber (SB)

Wel speel ik met de gedachte om de kap nog eens te vervangen, met name de schroefgaten waarmee deze aan het chassis wordt bevestigd zijn nogal kapot gedraaid, waardoor het geheel nogal wiebelig vastzit. Onlangs schreef iemand, dat die kappen onder de hier aanwezige forioten in ruime aantallen voorhanden zouden zijn, omdat deze lok nogal eens als basis voor de bouw van de een of andere NS-stomer dienst zou hebben gedaan.

Ik hou me aanbevolen.

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4734 Gepost op: 27 June 2014, 19:07:40 »
Mooie uitleg weer, Jan (y)

De Br94 zit ook in mijn collectie. Deze is, af fabriek reeds voorzien van een vliegwiel en DSS.
Toevallig heb ik ook nog een Faulhaber liggen, komt uit een Rivarossi Challenger! Deze motor was echter te licht voor deze loc. Misschien vind ik ooit nog wel weer een locje voor het torretje.

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4735 Gepost op: 27 June 2014, 19:53:31 »
Dan ben ik benieuwd wat voor motor er in jouw T16 ligt, of is dat nog steeds de bekende rondmotor met geïntegreerd (de loze ruimtes tussen de ankerspoelen gevuld met ballast) vliegwiel?

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4736 Gepost op: 29 June 2014, 11:24:53 »
U vraagt, wij draaien,


De loc in al zijn glorie, Flm. 4096


Binnenwerk met decoderaansluiting.


Andere seite. De aanpassingen aan het gewicht zijn af fabriek.

Niet goed te zien op de foto maar deze loc is inderdaad voorzien van een anker met vliegwiel.

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4737 Gepost op: 29 June 2014, 12:48:48 »
Is die decoder aansluiting ook af fabriek?
groeten,
Auke

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4738 Gepost op: 29 June 2014, 13:59:49 »
@Auke,

De decoderaansluiting is af fabriek. Fleischmann leverde hiervoor een decoder waar de aansluitpennen direct aan gesoldeerd zaten. Er zat dus geen kabel tussen.

Groet, Roelof

« Laatst bewerkt op: 29 June 2014, 14:07:45 door Roeltje! »
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4739 Gepost op: 29 June 2014, 14:05:02 »
vreemd gezicht..
die uitsparing in het gewicht, enig idee waarvoor die is?
groeten,
Auke