Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Göhrener Viaduct door Duikeend
Vandaag om 21:30:13
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3629839 keer)

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4740 Gepost op: 29 June 2014, 14:13:57 »
De uitsparing is voor de draadjes van de decoderaansluiting. Anders komen deze klem te zitten tussen de kap en het frame. De decoder is trouwens gewoon weer leverbaar. Zal nu wel een Zimo zijn. Plaatje lukt mij even niet, kijk maar even op de Fleischmann site.

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4741 Gepost op: 29 June 2014, 17:15:13 »
Juist, net wat ik dacht dus. De gebroeders F. te N. zullen de motor ondertussen vast wel doorontwikkeld en verbeterd hebben, desondanks kan ik me er maar niet mee "anfreunden", ondanks dat het een oerdegelijk en beproefd concept is.
Dat betekent dus dat, mocht ik ooit nog eens een tweede 94er willen aanschaffen, dat.... bwoeaah! Wat een werk!  :-X

Beetje verder zitten klooien met de 44 1651. Zoals ik eerder al opmerkte, zitten er hier en daar wat relikten uit de oliegestookte versie op, en ik had me voorgenomen die maar eens te verwijderen. Aan de stoomleiding van Strahlpumpe naar het Kesselspeiseventil zit wat overbodig spul aangegoten:



Het verwijderen daarvan is een simpel klusje:



Maar daarvoor moet het ding wel gedemonteerd worden, en natuurlijk zit er van alles en nog wat in de weg, zoals de zandpijpen, de voedingspomp, de omloopplaten en wat leidingen die van de "Dampfentnahmestutzen" vlak voor het machinistenhuis af komen. Ik had al eens verhalen gehoord en gelezen over spontaan afbrekende onderdelen vanwege bros worden van het plastic, maar dat werd hier wel een beetje bewaarheid; er was niet veel voor nodig om meer onderdeeltjes te krijgen dan de bedoeling was.



Gelukkig had ik in mijn onvolprezen onderdelenbak nog een nieuw exemplaar liggen, ook op de foto hierboven te zien.

Nog iets wat ik al lang geleden had moeten doen is de imitatie-koppeling die Roco standaard bijvoegt te vervangen door een enkelvoudig exemplaar van Weinert (functieloos):



Daarna de hele handel maar weer in elkaar gezet, vooral om te kijken of alles correct zit:



Oja, ik had het ook nog over het opknappen van de kolenlading in de tender, ook nog even gedaan:



Een machinistenfiguurtje met speelkameraadje in de cabine geplakt en.... och, dat moet ik nog doen, de tender voorzien van een Kadeekoppeling #5. Want die FLM-"profi" ga ik allemaal omsmelten.

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4742 Gepost op: 29 June 2014, 17:44:02 »
Hallo Jan,

Knap dat je er zo veel werk van maakt om uit te vinden wat er wel en niet op een loc moet zitten (y)
Nou weet ik dat je ook een fan bent van de Genzelbaan te Nienoord. Uit betrouwbare bron heb ik gehoord dat er plannen zijn om de nieuwe 01.10 om te bouwen naar oliestook. De machine is hiervoor gedeeltelijk al voorbereid.

Nog even over de Flm. rondmotor. De enige verandering is eigenlijk de toevoeging van het geïntegreerde vliegwiel, voor de rest is er niets veranderd in de laatste 30! jaar. Alleen de motorschildjes zijn aangepast aan het digitale tijdperk. Dit was echter ook al in de jaren tachtig, toen Fleischmann met het FMZ systeem begon.
Er zijn, naar mijn weten, maar twee typen locomotieven met een andere motor uitgerust. De Anna en de stoomlocs met Wannentender, de Br50 en de Br38. Eigenlijk drie dus.
Nou zit ik even te twijfelen over de Br81...even opzoeken dus...Na het voetbal :)

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4743 Gepost op: 29 June 2014, 17:50:33 »
Citaat
Er zijn, naar mijn weten, maar twee typen locomotieven met een andere motor uitgerust. De Anna en de stoomlocs met Wannentender, de Br50 en de Br38. Eigenlijk drie dus.

Ik dacht wel meer, ik heb ooit de BR 03 gehad, en daar zat ook zo'n Mabuchi-motor (naar ik meen) in, net als in de 41er Altbaukessel. Als ik me goed herinner ook de BR39.... maar dat weet ik niet zeker.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4744 Gepost op: 29 June 2014, 20:24:14 »
Citaat
...Genzelbaan te Nienoord. Uit betrouwbare bron heb ik gehoord dat er plannen zijn om de nieuwe 01.10 om te bouwen naar oliestook...

Ow? Da's een leuk nieuwtje!  :D
Waarmee gaan ze de lok stoken dan? Met echte Schweröl? Of gewoon diesel of zo iets... gas? Nu ja, we zien het vanzelf wel een keertje... en ondertussen kan ik mooi even op hun site koekeloeren.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4745 Gepost op: 29 June 2014, 21:30:06 »
Op hun site staat vooralsnog niks over hun ombouwplannen, maar dat zegt natuurlijk niets.
Toen de echte 01.10 werd omgebouwd op oliestook, liep men tegen het probleem aan dat de stoom in de oververhitterelementen te heet werd, waardoor oa de smeerolie op onder stoom staande onderdelen ging verkoken, wat geregeld schade tot gevolg had. Voor zover ik kan bekijken aan de hand van de foto's op de site van de Genzelbahn, werkt men daar niet met oververhitte stoom, dus zal dat probleem daar waarschijnlijk niet gaan optreden.


Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4746 Gepost op: 29 June 2014, 22:49:49 »
Ik dacht wel meer, ik heb ooit de BR 03 gehad, en daar zat ook zo'n Mabuchi-motor (naar ik meen) in, net als in de 41er Altbaukessel. Als ik me goed herinner ook de BR39.... maar dat weet ik niet zeker.

Daar heb je helemaal gelijk in, Jan! De 03, 39 en de 41er hebben een moderne vijfpolige motor met vliegwiel.
Heb ze alledrie, ben er dus vrij zeker van.
De Br 38 met Wannentender cat.nr 4166 heeft later ook nog een nieuwe versie gekregen.

Wat betreft de Genzelloc, dit blijft even onder ons ;D Niks is nog zeker.

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4747 Gepost op: 30 June 2014, 11:34:46 »
We zullen het vanzelf wel zien, Roelof. Of niet, natuurlijk.

Toen ik bezig was de tender van de 44er weer in elkaar te zetten, stoorde ik me voor de zoveelste keer weer aan die wat ongelukkig uitgevallen tendertrapjes. Alleen al de manier waarop ze aan de tender "vast" zitten, eigenlijk heb je vier handen nodig bij de montage: twee om de trapjes op hun plek te houden en twee om de tenderkap te plaatsen. Bovendien zijn het wat ongelukkig gevormde ondingen, een soort Softenontrapjes. Plaatje van het echie en de Roco-versie naast elkaar:



Gelukkig had ik nog trapjes van Weinert liggen, dus die ga ik er maar eens op zetten, een leuk klusje om de wachttijd op de volgende batch Tillig-wissels wat te bekorten.

Trapjes van Roco en Weinert op één foto:



Hmmm... die van Weinert kloppen ook al niet  >:(

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4748 Gepost op: 30 June 2014, 11:44:58 »
Op de foto is zover ik kan beoordelen de trap na montage aangepast  ;D
Dus zul je wel niet dezelfde vinden bij een leverancier.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4749 Gepost op: 30 June 2014, 12:10:39 »
Er waren gewoon twee versies in omloop. Met wat moeite kun je op foto's beide versies tegenkomen op de 2'2'T34, waarbij het om het even is met welke lokomotief deze gekoppeld is. Hier bijvoorbeeld met een 01:


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4750 Gepost op: 30 June 2014, 17:13:57 »
De andere 44er, de 44 231, heeft ook nog van die ongelukkige knobbeltrapjes. En ach, hoe aardig, laat ik nou nog een setje hebben liggen!  :D



Maar hier heeft Rolf toch een beetje naast de pot gepist, twee setjes van elk twee trapjes, een setje keurig met een linker- en rechterkant, en een setje met twee voor rechts...
Da's nou ook wat ja...  :'(

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4751 Gepost op: 30 June 2014, 17:37:54 »
En je hebt ze vast al zo lang dat je ze niet meer kan ruilen...
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4752 Gepost op: 30 June 2014, 17:58:19 »
Nee, ruilen kan niet meer, want uit verpakking en er is aan gezaagd, gevijld, geflext en geplakt. En nog afgezien daarvan is het minder moeite om nog een setje te bestellen (er van uitgaande dat die miskleun incidenteel is) dan mezelf voor die paar luizige rotcenten (€ 7,30) de hele rompslomp van ruilen op de hals te halen.

guest7822

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4753 Gepost op: 30 June 2014, 19:38:35 »
Vraag om een setje met twee voor links..., doet'ie vast wel

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4754 Gepost op: 30 June 2014, 20:20:01 »
Ja, bij Weinert is men redelijk soepel met de service, dat zou dus best eens kans van slagen kunnen hebben. Maar ach, zoals ik al zei, er is geen man overboord, en een extra trappetje is ook nooit weg.

Al zul je zien dat de eerste de beste die sneuvelt en vervangen moet worden een linker is...  :P