Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rails roestig verven door ruudns
Vandaag om 20:47:51
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Josephes
Vandaag om 20:47:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 20:32:28
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door Mitchell
Vandaag om 20:06:05
19 Toen door Rick
Vandaag om 19:40:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Dave.......
Vandaag om 19:30:36
20 jaar BNLS door Marco1044
Vandaag om 19:29:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 19:27:27
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 19:00:00
Handregelaar aan IB Basic door laurent
Vandaag om 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 17:50:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
Vandaag om 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 16:33:28
Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:47:12
De projecten van Ruben (NL H0) door Frank 123
Vandaag om 07:02:43
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3619087 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4215 Gepost op: 07 May 2014, 09:39:55 »
Ik denk dat de gemiddelde Duitser ook niet snapt waar je het over hebt. Maar misschien is je nieuwe collega wel een treintjesgek.

Die Bremsumstellhebel (het schijnt dat die benaming niet correct is, maar ik weet niet hoe ze dan wel heten) worden gebruikt om de remmen in te stellen, al naar gelang de wagon beladen is of niet. Is de wagon beladen, dan is er een grotere remkracht nodig dan wanneer de wagon leeg is. Is de wagon onbeladen, kun je de remmen niet op 'beladen' ingesteld laten staan, omdat er daardoor gevaar is dat bij het remmen de wielen blokkeren.

De Bremsecken zijn die witte blokjes die je op de hoeken van wagons aantreft. Eén blokje betekent dat de wagon voorzien is van een hoofdluchtleiding, twee blokjes duiden op de aanwezigheid van een internationaal toegelaten remsysteem voor goederentreinen, drie blokjes idem, maar niet geheel conform de norm, één blokje met naar beneden wijzende punt betekent dat de wagon beschikt over een internationaal toegelaten remsysteem voor personentreinen, twee blokjes waarvan de onderste met punt geven aan dat zowel Gz als Pz aanwezig zijn en dat daartussen gewisseld kan worden, drie blokjes (onderste met punt) idem, maar niet geheel volgens de geldende norm.

De Ommi51 heb ik weer in elkaar gezet. Paar plaatjes:

Silhouet onbehandeld:



Idem met geamputeerde bevestigingsnokjes:



En op de 'baan':



De binnenkant van de bakken moet nog zwartachtig worden geverfd. En zo zijn er nog wel een paar kleinigheidjes...

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4216 Gepost op: 07 May 2014, 10:04:25 »
Hoe zitten die bakken zonder bevestigingsblokjes vast? Gelijmd?

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4217 Gepost op: 07 May 2014, 10:20:36 »
Goeie vraag. Ja, gelijmd, zonder die nokjes blijven ze niet zitten. Het is trouwens nog best wel een avontuur om die vijf losse bakken netjes uit te richten voor de lijm begint te binden (2 componentenlijm van UHU).


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4218 Gepost op: 07 May 2014, 17:21:28 »
In dit bericht, nog niet eens zo lang geleden, kwam het begrip "restauratiewagen" aan de orde. Daar hoort er nog eentje in het rijtje thuis, de ARüm216:



Zo. Is dat ook weer rechtgebreid. Meer heb ik er echt niet. Volgens mij.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4219 Gepost op: 08 May 2014, 11:47:14 »
Naar dat rijtuig ben ik niet zo lang geleden  op zoek geweest, zonder resultaat. Roco heeft inmiddels wel de ARümz211 als Neuheit:





Is de door jou getoonde ARüm216 destijds ook door Roco uitgebracht ?


Peter
« Laatst bewerkt op: 08 May 2014, 11:49:26 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4220 Gepost op: 08 May 2014, 12:16:54 »
Is het rijtuig misschien van Piko? 59625.

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4221 Gepost op: 08 May 2014, 12:18:22 »
Hoi Peter,

nee, die ARüm is van Piko, als het goed is, is die nog steeds gewoon leverbaar (edit: zoals Bas linkt). Het rijtuig wat jij toont, is volgens mij al eens eerder door Roco uitgebracht. In elk geval in de de TEE-kleuren, voor zover ik weet.
Ook wel weer leuk, met zo'n pantograaf. Denk je er wel om, dat als de snelheid boven de 30 (schaal)km/h komt, de pantograaf weer zakt?  ;)

Groet,
Jan

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4222 Gepost op: 08 May 2014, 13:04:45 »
Dank Heren,

Zojuist de Piko 59625 besteld bij MTE. Ik begrijp niet hoe ik deze ARüm216 destijds over het hoofd heb kunnen zien. Het lijkt wel of ik door de zenuwen om iets te missen, júist dingen mis ! En dat terwijl ik alleen maar in het kader van de "Zugbildung" probeer bepaalde treinen compleet te krijgen. Het gaat dus niet (meer) om grote aantallen, maar hier en daar een ontbrekende wagon.

Nogmaals dank !


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4223 Gepost op: 08 May 2014, 14:22:48 »
Je bent de enige niet, ik heb de groen/rode versie van Roco gemist. Ik hoop nog altijd er eens tegenaan te lopen op een beurs of zo.
Maar je maakt me wel nieuwsgierig naar wat voor treinsamenstelling jij voor die ARüm216 in gedachten hebt, en ik zou het daarom ook op prijs stellen als je dat zou willen delen  ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4224 Gepost op: 08 May 2014, 16:44:47 »
Een interessante site met een pagina vol info over een dergelijk rijtuig (van de V.E.V., Vienenburger Eisenbahn Verein(?) vind je HIER. Behalve het feit dat er 16 stuks van deze rijtuigen zijn gebouwd ten behoeve van het F-Zug - verkeer, is er van alles te vinden. Mocht je bijvoorbeeld het interieur willen pimpen en schilderen in de correcte kleuren, dan kun je daar terecht voor info.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4225 Gepost op: 08 May 2014, 17:25:57 »
Jan,

Ben pas begin volgende week terug op mijn thuisadres, reden waarom ik nu niet bij mijn excelsheets "treinsamenstellingen" kan. Zal je z.s.m. eentje toesturen, die ik zelf erg interessant vond. Dateert uit begin 1970, zeg ik uit mijn hoofd. Kan ook 1969 zijn, in ieder geval ná 1968.

Dank voor de link. Die site komt mij bekend voor.

So long,

Peter

P.S. Als ik mij goed herinner heb ik de bewuste samenstlling ooit uit een Eisenbahn Kurier opgeduikeld.
« Laatst bewerkt op: 08 May 2014, 17:37:28 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4226 Gepost op: 09 May 2014, 10:20:18 »
Doe maar rustig aan, Peter. Statistisch gezien heb ik nog wel even.

Na 1968... hmmm... Persoonlijk neem ik het met die periode-indeling niet zo nauw, het kan handig zijn om een geloofwaardig totaalbeeld te creëren, maar het kan ook heel beperkend werken (hoewel, "in der Beschränkung zeigt sich der Meister", nietwaar?).
Als ik de ARüm 216 van Piko onder de loep neem, dan blijkt er een revisiedatum op te staan die als volgt luidt: 6.6.73.
Strikt genomen mag het ding dus niet mijn baan op, waar immers 'zomer 1968' als steekdatum geldt.



Toch ben ik er blij mee, het algemene beeld klopt wel zo ongeveer, en die datum kun je toch niet lezen als het rijtuig in een trein aan je voorbij glijdt.
Gezien de prijs die je voor zo'n model van Piko betaalt vind ik dat Piko puik werk levert qua detaillering en bedrukking, dat doet in mijn ogen niet onder voor bijvoorbeeld Roco. Nog een paar detailplaatjes, de opdrukken zijn haarscherp, in tegenstelling tot mijn foto's:




Nu meen ik ergens gelezen te hebben dat dat prachtige klinknagelpatroon op het dak maar bij één van de 16 exemplaren voorhanden was, maar goed, meer dan één zo'n rijtuig ben ik toch niet van plan aan te schaffen.
Ook wat kleurstelling betreft heeft Piko aardig raak geschoten. Ik heb er voor de leuk eens een RAL-kleurenstaalkaart naast gelegd, waarbij ik moet opmerken dat mijn digicameraartje van het merk Cheapo de kleuren niet helemaal vangt zoals ze zijn (komt ook door het verschil in glansgraad, denk ik):





Kortom, helemaal niet slecht voor rond de 35 öri.

De rijtuigen zijn gebouwd om dienst te doen in de zogeheten "F-Züge", waarbij de F staat voor 'Fernschnellzug'. Deze treinen vormden snelle verbindingen tussen belangrijke steden en waren samengesteld uit rijtuigen van de eerste klasse (voor de Klassenreform was dat de tweede klasse). In hun latere jaren werden ze ook ingezet in het minder hoogwaardige verkeer.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4227 Gepost op: 09 May 2014, 11:18:06 »
Ja, voor die prijs is het inderdaad een mooi rijtuig. Voor wat betreft de periode-indeling behoor ik trouwens ook niet tot de "Nietenzähler". Vandaar mijn keuze voor periode IIIb/IVa.Niettemin probeer ik mij er zoveel mogelijk aan te houden. Zo herinner ik mij dat het nog niet eenvoudig was om een treinsamenstelling te vinden voor de ARüm216. Voor de ARümh217 is dat eenvoudiger, terwijl er daar maar vier exemplaren meer van zijn gebouwd.

Dank trouwens voor de foto's. Stond juist op het punt je te vragen naar de revisiedatum van het Piko exemplaar. Dat hoeft nu dus niet meer. Past nog net in mijn periode.


Peter
« Laatst bewerkt op: 09 May 2014, 11:24:41 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4228 Gepost op: 09 May 2014, 12:05:53 »
Tja, ga je maar eens verdiepen in Postrijtuigen. En dan vooral die korte, waar (jaja) Piko een model van heeft. Revdat. 13.03.70



Treinsamenstelling? Nog niet gevonden...

En omdat we nu toch helemaal into Piko zijn, nòg een model van deze firma, een zilverling:



Idem dito wat opdrukken betreft, haarscherp. De revisiedatum is 30.3.72



Er zijn wel verschillen met de zilverlingen van Roco, zoals de iets geprononceerdere daknaden en wat tintverschil wat de kleur betreft (geen RAL-kleur, wat je ziet moet ongeverfd RVS voorstellen, met een opgeschuurd pauwenstaartpatroon). Ook de klinknagels rond de ramen verschillen, die zijn juist bij Roco iets meer nadrukkelijk aanwezig. Toch kunnen ze samen best in één trein.


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4229 Gepost op: 09 May 2014, 12:15:00 »
Ik zie steeds dat een samen stelling van trein no.... zoek
Heb al eens gezocht en (zal aan mij liggen) maar snap niks hoe die trein nummers worden gemaakt
neem een (stoom) uit zeg 1950 of 60
Rit munchen ,Frankfurt,Keulen ,Arnhem
Waar komt dat nummer vandaan en hoe wordt dat bepaalt