Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 09:16:47
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 09:16:22
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:00:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 08:46:11
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 08:25:03
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
booster vraag door Ben
Vandaag om 06:43:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3643676 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4065 Gepost op: 18 April 2014, 20:18:55 »
Het voertuig draait de Mindenerstraße in...


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4066 Gepost op: 19 April 2014, 17:23:17 »
...om niet lang daarna het terrein van het Bahnbetriebswerk Lümmeln op te rijden. Voor het Öllager komt het voertuigje tot stilstand.



De bestuurder, agent Katz, stapt uit en raakt met Gerhard Ammeräth in gesprek.

Koud een half uurtje later, nadat Katz met zijn combinatie weer is vertrokken, loods Joachim Klätzmaier zijn vijftiger behoedzaam de draaischijf op, daarbij gadegeslagen door Ammeräth.

"Gute Fahrt gehabt, Joachim? Zeker harde wind gehad onderweg, want je bent weer eens een tendertrap kwijt!"
"Verdammt! Was du nicht sagst! Ik snap er werkelijk geen bal van, die dingen vallen eraf zoals bladeren van een boom in de herfst!"
"Ja, ja, zeker weer goederenwagens met een ketting op sleeptouw genomen!"
"Om de dooie dood niet, ik heb m'n lesje wel geleerd! Nee, eerlijk waar! Ze moeten daar in het AW eens leren hoe je die dingen goed vastzet!"


« Laatst bewerkt op: 19 April 2014, 17:36:43 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4067 Gepost op: 19 April 2014, 21:38:04 »
Maar het is wel zo. Er zijn 3 stuks BR 50 in Bw Lümmeln gestationeerd, en momenteel missen twee daarvan een trapje van de tender, en niet voor het eerst. Blijkbaar vallen ze er gemakkelijk af.



Om herhaling te voorkomen (intussen bij de inmiddels bekende onderdelenboer nieuwe besteld) heb ik besloten een poging te doen ze iets beter vast te zetten.
Een trucje wat ik ooit eens heb opgedaan is het ietsje platknijpen van het bevestigingspennetje, waardoor het meer klemvast komt te zitten in het gat.


Links in gemolesteerde toestand, rechts origineel

Nu maar hopen dat het ook houdt. En anders krijgt Klätzmaier de schuld wel weer.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4068 Gepost op: 20 April 2014, 14:26:56 »
Nu het ding toch op de operatietafel ligt, meteen maar eens kijken of, en zo ja, waar en hoe er een decoder in te metselen valt.



Da's nog niet zo even 1, 2, 3 hoppekee en hup. De tender zit aardig dichtgestuwadoord met zoveel mogelijk ballast, en tot overmaat van ramp heb ik zelf -nog verkerend in de zalige veronderstelling dat ik het digitale tijdperk aan me voorbij zou kunnen laten gaan- het ballastblok in de kolenkast gebruikt als ondergrond voor de lading echte steenkool. Wil ik daar een decoder inplakken, ik bedoel op het plekje van dat ballastblokje, dan moet ik dus ook een andere oplossing zoeken voor een nieuwe lading steenkool.

De Kabinentender van de andere vijftiger is van jonger datum, en voorbereid om een decoder ingeprikt te krijgen. Kapje los, decoder prikken, kapje dicht en neus afvegen, klaar.





Dat wordt weer een nachtje onrustig slapen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4069 Gepost op: 20 April 2014, 17:03:33 »
Nog eens wat andere mogelijkheden onderzocht en overwogen, of liever, die ben ik nog aan het overwegen.

De eerst omgebouwde vijftiger, die met de Kastentender -tevens de oudste van de drie- heeft de decoder gekregen onder de steenkoollaag, in plaats van het daar aanwezige ballastblokje, in dit geval is dat dus verwijderd, zonder dat dat merkbare invloed had op trekkracht en rijeigenschappen.  Ik meldde al, dat ik dat in dit geval liever laat zitten, omdat ik dat blokje hier gebruikt heb als ondergrond voor de steenkoollaag. Als alternatief zou het mogelijk kunnen zijn om het achterste ballastblok te verwijderen en zodoende plaats te creëren voor de decoder.



De vraag, die dan bij me opkomt is: in hoeverre wordt daardoor de trekkracht (nadelig) beïnvloed? Het voorste blokje (dat onder de steenkool) weegt 27 gram, en drukt voornamelijk op de voorste twee (niet aangedreven) tenderassen. Het achterste, 35 gram wegende, blokje daarentegen rust vooral op de achterste aangedreven tenderassen. Ik vermoed zomaar, dat het verwijderen daarvan best eens een vermindering van de trekkracht op zou kunnen leveren. Dat moest ik maar eens uit gaan zoeken, denk ik.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4070 Gepost op: 20 April 2014, 17:57:17 »
Hm. Helling geïmproviseerd (zonder bogen) van 7% (17 cm op 2,5 m). Met blokje trekt de loc 6 4-assers naar boven, zonder blokje nog steeds 4 stuks (26,4 m rijtuigen).
Valt mee dus.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4071 Gepost op: 20 April 2014, 21:36:59 »
Verdorie... ik heb geen decoders meer, en Bruin ligt nog te stuiptrekken...
Eentje nog maar, en Ahasveros uit Rotjeknor mag weten wat dat er voor eentje is. In elk geval eentje met herrie...



...hoe dan ook, die krijg ik er met geen mogelijkheid een beetje fatsoenlijk in...


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4072 Gepost op: 21 April 2014, 21:26:54 »
Het ding werkt ook nog... er zit de herrie van een Ellok in, en da's geen gehoor voor een stoomlok.
Iemnad enig idee wat voor decoder het is? Welk merk, type etc? En of je daar evt een ander geluidenpakket in kunt laden?
Vertel, vertel, vertel...!

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4073 Gepost op: 21 April 2014, 22:56:06 »
Hallo Jan,

Sorry, plaatje zegt mij niets :-[
Kun je cv8 uitlezen?

groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4074 Gepost op: 22 April 2014, 00:13:18 »
Hoi Roelof,

met 'n multimaus lukt dat niet... ik moet nog 's gaan praten met... euh... Automaticrock of zo, die heeft daar een machientje voor om dat wel te kunnen.

Of even naar Roelof, die heeft zo'n GFN-apparaat waar dat mee kan.

Gr.J.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4075 Gepost op: 22 April 2014, 08:11:31 »
Toch zou ik de decoder boven de motor proberen aan te brengen. Dan moet je in jouw geval dus de kolenlading opnieuw maken, maar wordt de loc minder beperkt in tractie.
En die trapjes van de tender? Ik ga toch maar eens kijken of alle onderdelen aan mijn Fuffziger nog aanwezig zijn.

Groet,
Bas

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4076 Gepost op: 22 April 2014, 08:25:13 »
Die decoder ziet er uit als een esu.. (door dat plastic eromheen)
groeten,
Auke

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4077 Gepost op: 22 April 2014, 14:13:50 »
Als het i.d.d. een ESU is dan zijn er hier op BNLS wel 1 of 2 linkjes te vinden die vertellen over of en hoe je geluid kan toevoegen aan dat ding.
Vraag me even niet waar,dat ben ik vergeten omdat ik er zelf niks mee kan/doe  :-[
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4078 Gepost op: 22 April 2014, 17:23:47 »
@Floris: ik zoek het nog wel een keertje uit. Het ding is toch te groot voor in die Kabinentender, en bovendien loop ik niet zo erg warm voor dat "sound"gebeuren. Heel misschien bouw ik 'm ergens in om toch voor "de leuk" (doet het altijd goed bij kleine kinderen) zo'n geluidseffect te kunnen demonstreren. Maar dan met hondegeblaf, of de zang van kraaien of zo. Of een stofzuiger.

@Auke: dat zou best eens kunnen, als ik me goed herinner, is het ding afkomstig van een Roco-lok, en daar hebben ze een tijdlang ESU's verbouwd.

@Bas: precies mijn gedachtengang. Maar toen ik de zaak eens wat nader in ogenschouw nam, kwam aan het licht dat die lading kolen behoorlijk zit vastgelijmd op dat ballastgewichtje, wat op zijn beurt weer bombenfest is versmolten met de kolenbak. De keus was dus òf een ander plekje zoeken, òf een nieuwe kolenbak bestellen.



En een ander plekje is er niet, tenminste... niet als ik het achterste ballastblok wil behouden. Tenzij er een middenweg te vinden is.



Daarom heb ik een stukje van dat blok afgezaagd, ipv 34 gram weegt het nu nog maar 24 gram, en daarmee is voldoende plaats gecreëerd om een decoder kwijt te kunnen, en is toch een deel van het gwicht behouden. Mocht deze maatregel niet afdoende blijken te zijn, dan kan ik altijd nog een nieuw ballastblok en een nieuwe kolenbak bestellen.
Wel moesten ook de lichtlichamen er aan geloven, maar dat is, zoals jullie misschien ondertussen weten, niet iets waar ik erg van wakker lig. Hier is het ding nog te zien in originele staat, geniet er maar van zolang het nog kan, straks steken alleen de lensjes nog in de lantaarnopeningen:

« Laatst bewerkt op: 22 April 2014, 19:53:41 door 44. Reden: taalfoutje vervangen door taalgoedje »

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4079 Gepost op: 22 April 2014, 20:06:43 »
.... als ik me goed herinner, is het ding afkomstig van een Roco-lok, en daar hebben ze een tijdlang ESU's verbouwd.

Dit intrigeert mij. Begrijp ik het goed dat jij uit een Roco-lok een goed functionerende sounddecoder sloopt ? Waarom zou je dat doen ? Ik kan mij er iets bij voostellen dat je niet warm loopt voor dat "sound" gebeuren, maar het geluid kun je ook uitschakelen.

Met de complimenten van agent 327 uit rotjeknor.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB