Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door saskia
Vandaag om 13:07:45
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:04:46
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 12:58:15
't Boemeltje door Montanbahn
Vandaag om 12:57:04
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:14:01
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3645012 keer)

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3795 Gepost op: 16 March 2014, 20:58:31 »
Ah! Jij bent ook al lekker aan het snijden  (y)
De mrs. wilde graag weten hoe je verder bent gevaren met je wegen.
Die is namelijk ook bezig, en wil jou manier gebruiken.
Mvh Steef

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3796 Gepost op: 16 March 2014, 21:06:51 »
Ja, net als jij, zag ik  :D

Die wegen liggen eventjes stil ik ben me aan 't beraden over de goot, of liever, de putten die daarin moeten komen.
Van de diootjes in Le Quattro Stagioni heb ik geleerd, dat dat blauwe  spul met enkel een laagje Busch modelleerpasta toch wel vrij kwetsbaar is. Ik ga dus proberen wat meer stevigheid te krijgen door een laagje van dat dunne 'zijdepapier' als wapening aan te brengen. Hoe dat uit gaat pakken, weet ik nu ook nog niet.
Jammer trouwens, dat ik jullie in Utrecht niet even heb gesproken, maar 't was knap druk op die momenten dat ik bij jullie baan stond. Volgende keer beter!

Groet,
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3797 Gepost op: 16 March 2014, 21:16:25 »
Laat de Mrs. maar weten dat ik morgen een stukje zal proberen, dan kan zij ook verder  ;) :P

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3798 Gepost op: 17 March 2014, 11:13:08 »
Zoals wellicht iedereen heb ik ergens in m’n hoofd een lijstje met dingen die ik nog wel eens aan zou willen schaffen. Op beurzen en zo loop je daar dan zo’n beetje naar te kijken, soms kom je zoiets tegen maar dan ben je niet ‘in de stemming’, of de prijs staat je niet aan, of het betreffende model ziet er te afgeragd uit, of de verkoper heeft een rotkop, of… nou ja, vul maar in.
Soms ook gebeurt het, dat je wel in de stemming bent, of genoeg geld bij je hebt, en dan…

Zo staat op mijn latente verlanglijstje al sinds lange tijd een model van de 01.10, liefst oliegestookt, maar kolengestookt mag eventueel ook. De 01.10 kwam bij gelegenheid wel in Bw Lümmeln, eerst vanuit Osnabrück, later vanuit Rheine, zowel kolen- als oliegestookt.  Toen Roco met een mooi model uitkwam, ergens in de negentiger jaren, heb ik ‘m wel aangeschaft, maar later weer weggedaan omdat het eigenlijk toch niet in het (toenmalige) plaatje paste. Maar plaatjes veranderen nog wel eens, dus zodoende.

En zo liep ik onlangs over een beurs(je), toen ik ineens die 01.10 van Roco zag liggen, twee nog wel, de 01 1072 en de 01 1062, beiden kolengestookt. Geen van beiden met als Heimat-Bw Osnabrück, de 1072 kwam van Bebra, de 1062 van Kassel, maar dat is geen probleem, een paar nieuwe schildjes en de lok is verhuisd. Op beide dozen stond dezelfde prijs vermeld, die stond me op zichzelf ook wel aan, alleen had ik op dat moment niet zo veel op zak. Nu ja, een flappentap is gauw genoeg gevonden, dacht ik.



Hoewel… dan ga ik wel over mijn budget heen, en dat moet eigenlijk niet, was de gedachte die daar onmiddellijk en onverbiddelijk op volgde. Terwijl zich in m’n hoofd de maar al te bekende strijd tussen ‘wil graag’ en ‘mag niet’ afspeelde, bekeek ik beide loks nog eens met een kritisch oog. Beiden zagen er netjes uit, maar hé! Wat is dat? Daar zit iets niet helemaal lekker…



Nieuwsgierig ontdeed ik de doos (van de 01 1062) van de deksel om beter te kunnen kijken waarom één van de assen van het tenderdraaistel eruit lag. Dat vond de verkoper niet leuk, en hij vroeg me dan ook om niet aan zijn koopwaar te frunniken. Nu ben ik natuurlijk niet de eerste de beste, en nadat ik hem besmuikt geattendeerd had op mijn identiteit en er bovendien op wees, dat het tenderdraaistel er wel wat rottig bij zat in die doos, was hij zo vriendelijk om de lok uit de doos te halen. “Och, dat asje druk je er zó weer in”, waren de begeleidende woorden. Misschien wel, maar terwijl hij dat zei, viel het hele draaistel onder de tender vandaan, en bovendien zag ik in de doos nog wat stukjes rood plastic liggen, waarop ik opperde, dat er wellicht toch enige schade aan de lok was.

De man kon niet anders dan toegeven dat de lok tijdens transport of anderszins een smak moest hebben gemaakt. Ondertussen speelde zich in mijn hoofd een razendsnelle argumentenwisseling af tussen het rationele, heldere intelligentere gedeelte en het krokodillenverstand, met als resultaat dat ik een bod deed op de lok, zoals die nu was, beschadigd en al, van ongeveer tweederde van de vraagprijs, waarmee de man zonder verdere tegenwerpingen akkoord ging.

Voor allebei een gok, die voor één van beiden nadelig kan uitpakken, en voor de ander voordelig. Als het een kwestie is van onderdeeltjes weer op hun plek drukken of een kleinigheidje vervangen, is het voor mij een voordeel en voor de verkoper een nadeel; is er meer kapot (als de lok een flinke smak gemaakt heeft en ligt bijvoorbeeld de cardanoverbrenging in puin en er is eventueel nog meer aan gort) is dat andersom. Naar welke kant slaat deze balans uit?



Vanmorgen kon ik mijn nieuwsgierigheid niet langer bedwingen en heb ik de lok aan een grondige schadeanalyse onderworpen. Even wat prik op de wielen leerde dat de motor naar behoren z’n werk deed en dat ook de cardanoverbrenging tussen lok en tender zonder haperen functioneerde. De enige schade die ik kon constateren was dat de bevestiging van het tenderdraaistel was afgebroken en dat één van de trapjes onder het machinistenhuis de veronderstelde smak niet had overleefd.
Dat laatste zal ik met wat tweecomponentenlijm proberen te verhelpen, want het alternatief is een kompleet nieuw onderdeel bestaande uit omloopplaten met alle overige insteekdelen en trapjes, wat de prijs daarvan betreft is er ook nog wel overheen te komen (€ 15,30), maar, belangrijker, een blik op de Roco-site leert dat dat onderdeel momenteel niet leverbaar is.
Het frame van het tenderdraaistel moet wel vervangen worden, qua prijs een habbekrats, een desbetreffend mailtje naar Erwin Prummel is al onderweg.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3799 Gepost op: 17 March 2014, 16:58:25 »
Nog even verder geprutst aan het Lümmelner pandje. Ik ga nog even door met die 'zuiltjes', howel ik er wel zo mijn bedenkingen bij heb.



En belofte maakt schuld (aan Miss Stedahult in dit geval), ook met die weg ben ik nog even wat aan het experimenteren geweest. Omdat ik maar niet de hand kan leggen op die putten van Heki (om te bekijken welke afmetingen die dingen eigenlijk hebben), maar even zelf aan het prutsen gegaan. Putje van drie bij drie millimeter:



Hm. Beetje scheef.  >:(

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3800 Gepost op: 17 March 2014, 17:07:07 »
Inderdaad, maar ik zal je niet opjagen. Gewoon rustig veder Jan, je kunt het...  ::)
Mvh Steef

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3801 Gepost op: 17 March 2014, 18:47:24 »
Hallo Jan,

Tussen de originelen zal ook wel een een ietwat scheef exemplaar gezeten hebben. Ik zou het zo laten.

Grt. Ric

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3802 Gepost op: 17 March 2014, 19:07:07 »
Ah, een 0110. Mooie machine. Je krijgt hem wel weer in orde.
Hoe is het eigenlijk met die andere 01? 01 179. Suddert dat project nog?

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3803 Gepost op: 17 March 2014, 19:12:26 »
@Steef: doewik. Met wat verf en zo kun je een boel knoeiwerk verstoppen, zeker op dit formaat  ;) :P

@Ric: zie antwoord aan Steef  ;)

@Bas: ja, die is er ook nog. Daar moet ik nog eens een andere motor voor op de kop tikken. Eerst maar weer wat budget op gaan bouwen  ::)
Zeg, jij hebt toch ook zo'n machine? Een 01.10 bedoel ik. Als ik me niet vergis een oliekoker, toch?

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3804 Gepost op: 17 March 2014, 22:04:24 »
Zo, trapje geplakt:



Meteen even wat onderdeeltjes geplaatst, zoals handgrepen en Kolbenstangenschutzrohre.
Er zitten wel veel verschillende tinten rood aan de lok:



Op de foto (kunstlicht) niet eens zo goed te zien. Toch maar eens kijken of ik nog ergens een potje rood heb wat niet uitgedroogd is.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3805 Gepost op: 17 March 2014, 23:00:03 »
Oh, je ziet bijna niets meer van die breuk. (y)
Oliekoker, ja. En een kolenkachel. Klikkerdeklik.

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3806 Gepost op: 18 March 2014, 09:51:06 »
Nou... aan de achterkant wel hoor  ;)
En de voorkant heeft ook een klein veegje lijm opgelopen, dat kwam omdat, toen ik net met een tandenstokertje wat lijm aanbracht, mijn lief de printer in werking zette, en die staat op dezelfde tafel. Nooit geweten dat er zo'n geweld uit zo'n apparaat kan komen.
Ik heb het meeste weer weg kunnen halen, maar durfde niet te veel gaan vegen, omdat dan het middel vaak erger is dan de kwaal.



De verschillende tinten rood (nee, ik weet niet of het er vijftig zijn) krijg ik ook bij daglicht niet goed in een foto gevangen. Neem maar aan, dat ze er zijn. Vooral de wielen wijken qua kleur af en maken een behoorlijk plastic-achtige indruk.

Citaat
En een kolenkachel

Ah! De 01 1062. Heeft zojuist de marathon Lümmeln - Dönsdorf achter de rug  ;D

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3807 Gepost op: 18 March 2014, 10:32:24 »
Mooi Jan!

Blijft een geweldige machine, zo'n 01.10.

Hopelijk krijg je 'm weer helemaal ok!

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3808 Gepost op: 18 March 2014, 10:51:06 »
Dank je, Ronald!
Dat wat afgebroken was, is weer gelijmd. Nu alleen het tenderdraaistel nog, en dan is de glorie van deze schoonheid weer hersteld. Zoals het nu is, is het net een mooi meisje dat een paar voortanden mist.



Doet me er aan denken, dat ik vanmiddag naar de tandarts moet.

Jefftrack

  • Offline Offline
  • Berichten: 1662
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3809 Gepost op: 18 March 2014, 11:41:59 »


Jan,

Van welk merk zijn deze mallen.... ???

Dan nog een vraagje, gebruik je "gewoon" gips? en zo ja is dat dan niet erg kwetsbaar bij het verplaatsen of transport van modules?

Jeffrey