Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 11:17:19
Vollmer ringloods deuren door NL-modelspoor
Vandaag om 11:15:39
Nieuwe handregelaar van Lenz LH101 door robstuart
Vandaag om 11:15:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:10:12
Line-up foto's van modellen door Huup
Vandaag om 11:08:27
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Rick
Vandaag om 11:07:13
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Besselspoor
Vandaag om 11:06:52
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:57:08
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 10:41:54
Rangeren met een pec door j.ossebaar
Vandaag om 10:17:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:59:22
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:42:55
modulebaan in spoor 1 door hervé
Vandaag om 09:40:23
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 09:33:01
NS 8100 in 0 door FritsT
Vandaag om 09:32:40
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:52:40
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 08:40:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:25:46
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 07:57:27
W.V. Kalender 2026 door barry1972
Vandaag om 01:23:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 01:03:35
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Wim Vink
28 October 2025, 23:14:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Blausee-Mitholz
28 October 2025, 22:56:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sikko
28 October 2025, 22:46:27
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
28 October 2025, 21:45:18
Rijnstraat door R1954
28 October 2025, 21:17:15
PBM/PWM met joystick door Eric v C
28 October 2025, 20:59:39
Digitaal-delta door Dick Bernard
28 October 2025, 20:57:28
Rondom Charlois door Wim1969
28 October 2025, 20:16:47
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Huup
28 October 2025, 19:44:33
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3761816 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15430
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2775 Gepost op: 23 July 2013, 21:17:01 »
Nee, als ik die bovenleiding ga aanleggen doe ik dat met op te spannen, zelf gesoldeerde rij- en hangdraden (0,1 en 0,2 mm zilverdraad). Lijkt me nogal kwetsbaar, zeker omdat de hele baan zodanig is gebouwd dat deze verplaatsbaar blijft (segment-bouwwijze). Kortom, ik hik er nogal tegenaan om zoiets te installeren, aan de andere kant heb ik niet voor niks een zwik eloks gekocht.

Zoals Ruud het heeft opgelost is mooi gedaan, maar ik denk dat het gemakkelijker is de masten vóór het ballasten aan te brengen, dat scheelt hak en breekwerk achteraf.

Nog een meewegend punt: in Lümmeln werd de 'draad' pas in het najaar van '69 geactiveerd.



Het station Lümmeln blijft fiktief, Koen. Het zwaartepunt van m'n baan ligt op het Bw.

Groet,
Jan

PS Rode diesel? Treinstel? Waar?

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2776 Gepost op: 23 July 2013, 21:21:18 »
ik zou de draad weg laten Jan, anders wordt het bij het verplaatsen een drama :(
groeten,
Auke

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2777 Gepost op: 23 July 2013, 21:25:21 »
De 'leegte ' spreekt me ook wel aan, er zou een soort talud kunnen komen naar de weg over het viaduct toe. Dan zou het spoor op een aparte, 'scheve' manier in een Einschnitt komen te liggen. Heeft ook wel wat.

Zo sprak de twijfelende hobbyist over welke richting hij zou moeten gaan  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 666
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2778 Gepost op: 23 July 2013, 23:12:38 »
Hak -en breekwerk is wel conform realiteit! ;)

Groet,

Olivier
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2779 Gepost op: 23 July 2013, 23:32:16 »
Jan, ik kan niet wachten tot je gaat beginnen met de bovenleiding.
MSM van een aantal jaren geleden had daar een prima reeks over. Werken met een houten soldeer mal, alles er op en er aan. Methode van werken had een Belgisch product als doel, maar is toepasbaar op elk spoorbedrijf. Ik heb vandaag nog even door een MiBa Spezial uit 1991 gebladerd.
Die situatie op jou baan in wording met huizen en spoor, doorkijkjes, dalende en opgaande lijnen heeft wel iets van Eberfeld, een baan uit die MiBa spezial
Eigenlijk is het Döppersberg in het zeer mooie Wuppertal.
Mijn voormalige vriendin vond het toen maar niets dat Wuppertal (vakantie in Aus der Reihe Derrick omgevingen). Het was overal grauw, berg op berg af, maar veel trein, hoog en laag. Te gek dus. ;D

Groet,

Robert Jan

 

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15430
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2780 Gepost op: 24 July 2013, 09:54:11 »
Citaat van: Auke
ik zou de draad weg laten

Daar ben ik wel toe geneigd...

Citaat van: Floris
Zo sprak de twijfelende hobbyist

Ik wik en weeg, Floris, twijfel is iets anders  ;) Maar ik geef toe: het woord 'twijfel' heb ik zelf ook al eens gebezigd  :P

Citaat van: Olivier
Hak -en breekwerk is wel conform realiteit!

Vooraf bekijken of je het kunt voorkomen is ook realiteit  :D

Citaat van: Robert Jan
ik kan niet wachten tot je gaat beginnen met de bovenleiding

Dat zal toch moeten, vrees ik ;D
En Lümmeln ligt een knap eindje van Wuppertal af, het is daar eerder een agrarische omgeving dan een industriële.

Zelf heb ik ook een paar boekwerkjes over bovenleiding, en het stelt wel iets meer voor dan hier en daar en mast neerpoten en er een draad tussen hangen.  ::)
Maar "the point of no return" is nog niet bereikt  :)

Groet,
Jan


Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2781 Gepost op: 24 July 2013, 19:50:16 »
Jan, nooit geweten dat er in modelbouw land ook een point of no return bestond. ;D Niet goed dan overnieuw beginnen, toch?  ???

Grt. Ric

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15430
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2782 Gepost op: 24 July 2013, 21:07:24 »
O, zeker, overnieuw beginnen kan altijd wel. Maar als ik nu kies voor géén bovenleiding, en dat later toch wel wil, dan moet ik bijvoorbeeld misschien sommige sporen toch iets anders gaan leggen. Dat zou nu nog relatief eenvoudig zijn, als het ballastbed eenmaal is aangebracht is dat niet zo simpel meer. Om nog maar te zwijgen van viaducten die opgehoogd moeten worden en meer van dat soort ongein.

Maar voorlopig ga ik nog even door op de ingeslagen weg, kan ik ondertussen nog het één en ander overpeinzen. De huidige bezigheid (draajes solderen) leent zich daar bij uitstek voor. Jammer genoeg is daar niks leuks of spannends aan te fotograferen  ;D

Groet,
Jan


Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3490
    • modulebaan.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2783 Gepost op: 24 July 2013, 22:53:55 »
Aan de andere kant, bovenleiding is wel erg mooi  ;D
Zeker die oudere Duitse machines hebben zeker hun charme. En het hoeft je er niet van te weerhouden ook met stoom en diesel te rijden.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15430
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2784 Gepost op: 25 July 2013, 11:46:57 »
Dat ben ik met je eens, bovenleiding "heeft wel wat". En niet alleen de oudere machines vind ik aansprekend, ook de nieuwere, zoals de 'Einheitsloks' E10, E40, E41 en ook E50, de afgeleiden als E10.3 en E10.12 en helemaal de E03, daar was ik als kleine jongen al helemaal stuk van en die moest ik dus ook in mijn bestand hebben. De 103 heb ik overigens ook, hoewel die eigenlijk net buiten mijn raamwerk qua tijd valt.





Maar toch, bovenleiding of geen bovenleiding, dat is de kwestie. En een spin boven m'n draaischijf....

Oh ja, nog wat:

Citaat
Rode diesel? Treinstel? Waar?

Ah! Ik denk dat deze bedoeld werd:



Accutreinstel ETA 150 met stuurstandbijwagen ESA 150. Die rijdt dus wèl op elektriciteit, maar dan zónder bovenleiding  ;D

Bis in die Tage!
Jan

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5429
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2785 Gepost op: 25 July 2013, 12:04:11 »
Als je bovenleiding aanbrengt, zou ik het alleen op de hoofdsporen doen. Dat is al lastig genoeg met de twee wisselverbindingen.
Het spoor naar het depot met de V160 erop lijkt wel erg steil te zijn. Dat komt vast door de foto.

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15430
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2786 Gepost op: 25 July 2013, 13:37:56 »
Bas, dat sowieso. Het derde spoor is normaal gesproken bedoeld voor het verkeer naar en van de Südbahn, en die is niet bedraad  :)

Er werd gezegd, dat, ook als er bovenleiding hangt, er dan best nog met stoom en diesel gereden kan worden. Daar ben ik het mee eens.... edoch, zodra de spaghetti boven het spoor functioneel werd, werden de meer prestigieuze diensten ook electrisch uitgevoerd... Zo had je zonder bovenleiding nog dit:



En na het aanbrengen en inschakelen van de draad werd dat al gauw dit:



Mijn probleem is een beetje dat ik dat allebei erg mooie combinaties vind, maar het stuit me een beetje tegen de borst om de V200-versie onder de draad te laten lopen - dat vind ik niet passen. Noem me een enorme zei*erd, maar zo is dat nu eenmaal.

Dat spoor naar het Bw lijkt inderdaad erg steil, zo op de foto. Toch zal dat straks ook wel een beetje zo zijn, dat moet ik nog eens precies gaan bekijken. Ik weet het niveauverschil maar nog niet precies de afstand, dat zal ook een beetje van de 180o boog naar het Bw toe afhangen. Ik gok op zeker 4%, misschien zelfs iets meer.

Groet,
Jan

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3490
    • modulebaan.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2787 Gepost op: 25 July 2013, 13:53:52 »
Dat ben ik met je eens, bovenleiding "heeft wel wat". En niet alleen de oudere machines vind ik aansprekend, ook de nieuwere, zoals de 'Einheitsloks' E10, E40, E41 en ook E50, de afgeleiden als E10.3 en E10.12 en helemaal de E03, daar was ik als kleine jongen al helemaal stuk van en die moest ik dus ook in mijn bestand hebben. De 103 heb ik overigens ook, hoewel die eigenlijk net buiten mijn raamwerk qua tijd valt.

.................


Die bedoelde ik met name! Niet de antikiteiten als de E18 of de E44 en E94, maar juist die eerste na-oorlogse modellen. Iets anders dan moderne Traxxen dus.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15430
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2788 Gepost op: 25 July 2013, 14:11:31 »
Nou, Traksen denk ik al helemaal niet ever na, daar is het enige verschil de reclame - asperientjes of lelijke auto's. Verder zijn ze in mijn ogen vrij karakterloos.
De E18 weet ik niet of die wel in Lümmeln kwam, ik dacht dat die vooral in de zuidelijke contreien actief waren. E44 zou best wel kunnen, evenals de E94, en de E04...

Groet,
Jan

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5429
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2789 Gepost op: 25 July 2013, 14:24:56 »
Anders de Baureihe E19. :P   Die werd een tijdje vanuit Hagen ingezet. Of deze locserie van maar liefst vier stuks ook via Lümmeln naar Hannover reed, kan ik niet met zekerheid zeggen.

Groet,
Bas