Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
spoorzeven
Vandaag
om 15:51:31
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht
door
Dick55
Vandaag
om 15:44:02
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 15:29:08
Lokpilot 4 defect
door
Montanbahn
Vandaag
om 15:25:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 14:37:17
Camp 3
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:35:52
Vreemd probleem
door
AP3737
Vandaag
om 14:35:31
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 14:27:09
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
Vandaag
om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen
door
willyTEE
Vandaag
om 13:48:15
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
paazhaas
Vandaag
om 13:04:47
Bahnstrecke 5867
door
RobVille
Vandaag
om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W?
door
André82
Vandaag
om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc?
door
bellejt
Vandaag
om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008
door
jerdenberg
Vandaag
om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t.
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:16:04
Arlbergbahn.. ?
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 11:02:57
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Projekt 083-338
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
624
625
626
627
628
629
630
631
632
633
634
635
636
637
638
639
640
641
642
643
644
645
646
647
648
649
650
651
652
653
654
655
656
657
658
659
660
661
662
663
664
665
666
667
668
669
670
671
672
673
674
675
676
677
678
679
680
681
682
683
684
685
686
687
688
689
690
691
692
693
694
695
696
697
698
699
700
701
702
703
704
705
706
707
708
709
710
711
712
713
714
715
716
717
718
719
720
721
722
723
724
725
726
727
728
729
730
731
732
733
734
735
736
737
738
739
740
741
742
743
744
745
746
747
748
749
750
751
752
753
754
755
756
757
758
759
760
761
762
763
764
765
766
767
768
769
770
771
772
773
774
775
776
777
778
779
780
781
782
783
784
785
786
787
788
789
790
791
792
793
794
795
796
797
798
799
800
801
802
803
804
805
806
807
808
809
810
811
812
813
814
815
816
817
818
819
820
821
822
823
824
825
826
827
828
829
830
831
832
833
834
835
836
837
838
839
840
841
842
843
844
845
846
847
848
849
850
851
852
853
854
855
856
857
858
859
860
861
862
863
864
865
866
867
868
869
870
871
872
873
874
875
876
877
878
879
880
881
882
883
884
885
886
887
888
889
890
891
892
893
894
895
896
897
898
899
900
901
902
903
904
905
906
907
908
909
910
911
912
913
914
915
916
917
918
919
920
921
922
923
924
925
926
927
928
929
930
931
932
933
934
935
936
937
938
939
940
941
942
943
944
945
946
947
948
949
950
951
952
953
954
955
956
957
958
959
960
961
962
963
964
965
966
967
968
969
970
971
972
973
974
975
976
977
978
979
980
981
982
983
984
985
986
987
988
989
990
991
992
993
994
995
996
997
998
999
1000
1001
1002
1003
1004
1005
1006
1007
1008
1009
1010
1011
1012
1013
1014
1015
1016
1017
1018
1019
1020
1021
1022
1023
1024
1025
1026
1027
1028
1029
1030
1031
1032
1033
1034
1035
1036
1037
1038
1039
1040
1041
1042
1043
1044
1045
1046
1047
1048
1049
1050
1051
1052
1053
1054
1055
1056
1057
1058
1059
1060
1061
1062
1063
1064
1065
1066
1067
1068
1069
1070
1071
1072
1073
1074
1075
1076
1077
1078
1079
1080
1081
1082
1083
1084
1085
1086
1087
1088
1089
1090
1091
1092
1093
1094
1095
1096
1097
1098
1099
1100
1101
1102
1103
1104
1105
1106
1107
1108
1109
1110
1111
1112
1113
1114
1115
1116
1117
1118
1119
1120
1121
1122
1123
1124
1125
1126
1127
1128
1129
1130
1131
1132
1133
1134
1135
1136
1137
1138
1139
1140
1141
1142
1143
1144
1145
1146
1147
1148
1149
1150
1151
1152
1153
1154
1155
1156
1157
1158
1159
1160
1161
1162
1163
1164
1165
1166
1167
1168
1169
1170
1171
1172
1173
1174
1175
1176
1177
1178
1179
1180
1181
1182
1183
1184
1185
1186
1187
1188
1189
1190
1191
1192
1193
1194
1195
1196
1197
1198
1199
1200
1201
1202
1203
1204
1205
1206
1207
1208
1209
1210
1211
1212
1213
1214
1215
1216
1217
1218
1219
1220
1221
1222
1223
1224
1225
1226
1227
1228
1229
1230
1231
1232
1233
1234
1235
1236
1237
1238
1239
1240
1241
1242
1243
1244
1245
1246
1247
1248
1249
1250
1251
1252
1253
1254
1255
1256
1257
1258
1259
1260
1261
1262
1263
1264
1265
1266
1267
1268
1269
1270
1271
1272
1273
1274
1275
1276
1277
1278
1279
1280
1281
1282
1283
1284
1285
1286
1287
1288
1289
1290
1291
1292
1293
1294
1295
1296
1297
1298
1299
1300
1301
1302
1303
1304
1305
1306
1307
1308
1309
1310
1311
1312
1313
1314
1315
1316
1317
1318
1319
1320
1321
1322
1323
1324
1325
1326
1327
1328
1329
1330
1331
1332
1333
1334
1335
1336
1337
1338
1339
1340
1341
1342
1343
1344
1345
1346
1347
1348
1349
1350
1351
1352
1353
1354
1355
1356
1357
1358
1359
1360
1361
1362
1363
1364
1365
1366
1367
1368
1369
1370
1371
1372
1373
1374
1375
1376
1377
1378
1379
1380
1381
1382
1383
1384
1385
1386
1387
1388
1389
1390
1391
1392
1393
1394
1395
1396
1397
1398
1399
1400
1401
1402
1403
1404
1405
1406
1407
1408
1409
1410
1411
1412
1413
1414
1415
1416
1417
1418
1419
1420
1421
1422
1423
1424
1425
1426
1427
1428
1429
1430
1431
1432
1433
1434
1435
1436
1437
1438
1439
1440
1441
1442
Vorige
-
Volgende
-
1
...
641
642
[
643
]
644
645
...
1442
Omlaag
Auteur
Topic: Projekt 083-338 (gelezen 3639983 keer)
Ruud K
Offline
Berichten: 12178
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #9630 Gepost op:
01 March 2016, 10:10:24 »
Jan, een plan trekken? Volgens mij is jouw kracht improviserend werken.
Groet,
Ruud
Gelogd
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #9631 Gepost op:
01 March 2016, 12:11:14 »
Jawel, maar ik heb wel een bepaald eindresultaat voor ogen, meestal tenminste.
Het proces om tot dat eindresultaat te komen ontstaat dan gewoon. Soms pas ik ook gaandeweg het eindresultaat aan het proces aan, als het andersom niet gaat.
Het 'plan' dat getrokken wordt bestaat dus meestal uit het bepalen van hoe het moet worden, wat het eindresultaat zo ongeveer moet zijn. Hoe ik dat ga doen kom ik doorgaans pas al doende achter.
Maar ik ben baantjes kurk aan het trekken en daarnaast heb ik ook nog andere dingen te doen. Aan het gebouwtje ben ik dus nog niet toegekomen.
Gelogd
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5398
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #9632 Gepost op:
01 March 2016, 12:17:23 »
Vervangt het nieuwe pand de huidige Lokleitstrelle, die je ooit –
nee, ik zoek de bijbehorende link niet op
– met honderden leiplaten beplakte?
Groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #9633 Gepost op:
01 March 2016, 12:32:01 »
Uhm...
dat denk ik wel.
Gelogd
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #9634 Gepost op:
01 March 2016, 21:21:55 »
Maar misschien ook niet. Ik wil gewoon wat te kiezen hebben. De degelijke Pruissische baksteenbouw van het eerste gebouw spreekt me ergens wel aan...
...aan de andere kant heb ik ook wel wat met dat troosteloze fantasieloze beton van net na WOII - snel en zonder poespas ontworpen en neergepoot omdat de klassieke Pruis het loodje legde tegen een Brits-Amerikaans Verenigde Staatse 500-ponder, of zoiets.
Gelogd
NS264
Offline
Berichten: 8955
Het leven op de weg.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #9635 Gepost op:
02 March 2016, 08:22:47 »
Hoi Jan,
Al weer een tijdje meegelezen.
Ik vindt beide gebouwen er wel bij passen als ik zo vrij mag zijn.
Het Pruisische gebouw als ruĂ¯ne en het lage nieuwe gebouwtje als noodopvang.
Dan is jouw momentopname van het tijdperk eens te meer duidelijk.
«
Laatst bewerkt op: 02 March 2016, 08:31:15 door NS264
»
Gelogd
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #9636 Gepost op:
02 March 2016, 11:43:16 »
Ha Koen!
Dank je wel voor je reactie.
Je suggestie om beide gebouwen neer te zetten is best een goeie, maar je moet wel bedenken dat het in mijn tijdvenster alweer zo'n dikke twintig jaar geleden is dat WOII werd beĂ«indigd. Ik denk dat de laatste sporen daarvan, zoals ruĂ¯nes en zo, toen grotendeels al waren opgeruimd en beschadigde/vernietigde gebouwen al wel vervangen waren. Daarbij is het natuurlijk ook zo dat, met name in LĂ¼mmeln, de ruimte binnen het Bw-terrein ook nogal beperkt was. Nieuwbouw dus in plaats van kapot spul, niet en-en.
Een andere kwestie die me al langere tijd bezighoudt is de draaischijf. Zoals bekend, heb ik gekozen voor het exemplaar van Roco, en die bevalt prima, ook al is het niet mogelijk om daar de BR 45 op te draaien, die is domweg te lang voor de schijf.
Maar daar gaat het niet om. Als je modeldraaischijven, die van Roco net zo goed als die van Fleischmann of die van andere merken, vergelijkt met echte draaischijven, dan valt op dat de wanden van de put vaak vlak zijn afgewerkt, waar die in model op de één of andere manier zijn ingericht voor het goed functioneren van de schijf. Bij de Rocoschijf zijn er metalen pinnen in de zij-elementen ingebouwd die er, ik heb nog niet goed onderzocht hoe het nu precies zit, in combinatie met metalen veertjes aan de draaibrug, voor zorgen dat die draaibrug op de juiste positie voor een afgaand spoor kan stoppen. Bovendien zijn die zij-elementen zodanig geconstrueerd dat je ze dmv een soort verend stukje gemakkelijk in kunt zetten en verwijderen. Dat dat gevolgen heeft voor de vormgeving mag duidelijk zijn. Vergelijk de beide plaatjes hieronder maar eens.
Hier en daar zie je op modelbanen wel dat daar ook die putwand vlak is afgewerkt. Wat ik me dan afvraag is hoe je dat doet, kun je ongestraft die metalen pinnen en veertjes verwijderen? Hoe komt dan de draaibrug in de juiste positie?
Als iemand me wat dat betreft wat wijzer kan maken zou ik dat wel aardig vinden, dan hoef ik het wiel niet opnieuw uit te vinden, zogezegd.
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7751
Forummoderator
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #9637 Gepost op:
02 March 2016, 12:01:46 »
Ongestraft de pinnen enzo verwijderen: nee. Dat wil zeggen dat de draaischijf Ă²f niet zal bewegen Ă²f niet zal stoppen.
Ik heb zelf een oude fleischmann schijf. Daar zit onder de brug een constructie die zichzelf met een veer tegen de put-wand aandrukt. Als je op een knopje drukt trekt een electromagneet de constructie richting het midden van de brug. Dit schakelt een contact waardoor de motor stroom krijgt.
Tussen de diverse standen/sporen in drukt de constructie zichzelf tegen de veer in, waardoor tot de volgende stand de stroom door blijft lopen. Zodra je bij het volgende spoor bent schiet de constructie terug en wordt de stroom naar de motor verbroken. Tenzij je het knopje ter beweging van de schijf ingedrukt houdt, uiteraard.
De pinnetjes bij jouw roco schijf zullen een identieke functie hebben. Dus als je ze weghaalt zal je motor nooit uitgeschakeld of nooit ingeschakelt worden.
Hoe je een gladde wand krijgt? Door de nokjes/palletjes aansturing van de schijf niet in de rand van de put in te bouwen maar
onder
de schijf. Zoals
bij deze zelfbouw-draaischijf-aandrijving
.
Of je moet het helemaal computer-gestuurd aansturen en bijvoorbeeld met reed-contacten gaan werken.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #9638 Gepost op:
02 March 2016, 13:36:00 »
Jan,
Je kunt
hier
eens lezen. Na je schaduwstation kan je dat wel aan
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #9639 Gepost op:
02 March 2016, 15:23:30 »
@Reinout & @Gerard: ik had al zo'n idee dat het wel wat meer voeten in de aarde zou hebben dan een natte vinger ergens in. Niet iets simpels als een draadje vastsolderen of juist los.
@Gerard: je moet me nou ook weer niet overschatten... als ik dat zo lees gaat 't me al aardig boven de pet.
Nu ja, wie weet, ooit nog eens.
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7751
Forummoderator
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #9640 Gepost op:
02 March 2016, 15:52:10 »
Wisselstraat van gebogen wissels: ziet er best fancy uit! Vooral als ze - zoals hier - een meer dan redelijke straal hebben.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #9641 Gepost op:
02 March 2016, 16:51:59 »
Om een beetje nuttige lengte in de schaduwsporen te krijgen moet ik wel meegebogen wissels gebruiken, Reinout. Met gewone (rechte) wissels had ik anders niet veel meer dan een 44er met een Gag van twee of drie OOt's kwijtgekund. Weliswaar was ik in eerste instantie wat sceptisch, ik meende ooit ergens gelezen te hebben dat, vooral in combinatie met 303 mm lange rijtuigen, de meegebogen wissels (van Roco) nog wel eens tot problemen kunnen leiden. Uitgebreid testen gaf de doorslag ze toch te gebruiken.
Gelogd
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #9642 Gepost op:
02 March 2016, 16:54:49 »
Kleine aanvulling op voorgaande: de wissels met kleinere straal heb ik ook geprobeerd, maar dat ging inderdaad voor geen meter.
Deze wissels zijn die met een radius van 542,8 mm voor zowel het stam- als het aftakkende spoor.
Gelogd
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #9643 Gepost op:
02 March 2016, 22:09:01 »
...en dat is groot genoeg voor de Brawa-Umbauers. Kleiner dan R3 van Roco-Line moeten die niet hebben (zonder vulringetjes).
Waar, zo'n dertig jaar geleden, Roco met het uitbrengen van een Eurofima-rijtuig in 1 : 87 deze lengtemaat voorgoed op de kaart zette (even afgezien van Ade als kleinserie-fabrikant hadden zowel Liliput als Rivarossi al eerder 303 mm-rijtuigen, maar dat heeft niet tot een doorbraak geleid. Misschien lag dat ook wel aan het ontbreken van een KKK), kun je volgens mij haast van een volgende doorbraak spreken, als je het hebt over de Umbauers van Brawa. Prachtige detaillering en excellente maatvoering voor een prijs die die voor een Roco-rijtuig niet te boven gaat. Althans, als Roco niet net z'n prijzen een ietsje naar beneden had bijgesteld.
Nog twee detailfotootjes:
Het compartiment voor de treinbegeleider(s)/conducteur.
De bagageruimte. Dat schreeuwt haast om een paar koffers en wat expressegoederen.
Gelogd
OlivierV
Offline
Berichten: 667
Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #9644 Gepost op:
03 March 2016, 19:06:26 »
Heeee, bespeur ik daar SS-calamiteiten? Interessant!
Gelogd
AMSAC
-
Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
624
625
626
627
628
629
630
631
632
633
634
635
636
637
638
639
640
641
642
643
644
645
646
647
648
649
650
651
652
653
654
655
656
657
658
659
660
661
662
663
664
665
666
667
668
669
670
671
672
673
674
675
676
677
678
679
680
681
682
683
684
685
686
687
688
689
690
691
692
693
694
695
696
697
698
699
700
701
702
703
704
705
706
707
708
709
710
711
712
713
714
715
716
717
718
719
720
721
722
723
724
725
726
727
728
729
730
731
732
733
734
735
736
737
738
739
740
741
742
743
744
745
746
747
748
749
750
751
752
753
754
755
756
757
758
759
760
761
762
763
764
765
766
767
768
769
770
771
772
773
774
775
776
777
778
779
780
781
782
783
784
785
786
787
788
789
790
791
792
793
794
795
796
797
798
799
800
801
802
803
804
805
806
807
808
809
810
811
812
813
814
815
816
817
818
819
820
821
822
823
824
825
826
827
828
829
830
831
832
833
834
835
836
837
838
839
840
841
842
843
844
845
846
847
848
849
850
851
852
853
854
855
856
857
858
859
860
861
862
863
864
865
866
867
868
869
870
871
872
873
874
875
876
877
878
879
880
881
882
883
884
885
886
887
888
889
890
891
892
893
894
895
896
897
898
899
900
901
902
903
904
905
906
907
908
909
910
911
912
913
914
915
916
917
918
919
920
921
922
923
924
925
926
927
928
929
930
931
932
933
934
935
936
937
938
939
940
941
942
943
944
945
946
947
948
949
950
951
952
953
954
955
956
957
958
959
960
961
962
963
964
965
966
967
968
969
970
971
972
973
974
975
976
977
978
979
980
981
982
983
984
985
986
987
988
989
990
991
992
993
994
995
996
997
998
999
1000
1001
1002
1003
1004
1005
1006
1007
1008
1009
1010
1011
1012
1013
1014
1015
1016
1017
1018
1019
1020
1021
1022
1023
1024
1025
1026
1027
1028
1029
1030
1031
1032
1033
1034
1035
1036
1037
1038
1039
1040
1041
1042
1043
1044
1045
1046
1047
1048
1049
1050
1051
1052
1053
1054
1055
1056
1057
1058
1059
1060
1061
1062
1063
1064
1065
1066
1067
1068
1069
1070
1071
1072
1073
1074
1075
1076
1077
1078
1079
1080
1081
1082
1083
1084
1085
1086
1087
1088
1089
1090
1091
1092
1093
1094
1095
1096
1097
1098
1099
1100
1101
1102
1103
1104
1105
1106
1107
1108
1109
1110
1111
1112
1113
1114
1115
1116
1117
1118
1119
1120
1121
1122
1123
1124
1125
1126
1127
1128
1129
1130
1131
1132
1133
1134
1135
1136
1137
1138
1139
1140
1141
1142
1143
1144
1145
1146
1147
1148
1149
1150
1151
1152
1153
1154
1155
1156
1157
1158
1159
1160
1161
1162
1163
1164
1165
1166
1167
1168
1169
1170
1171
1172
1173
1174
1175
1176
1177
1178
1179
1180
1181
1182
1183
1184
1185
1186
1187
1188
1189
1190
1191
1192
1193
1194
1195
1196
1197
1198
1199
1200
1201
1202
1203
1204
1205
1206
1207
1208
1209
1210
1211
1212
1213
1214
1215
1216
1217
1218
1219
1220
1221
1222
1223
1224
1225
1226
1227
1228
1229
1230
1231
1232
1233
1234
1235
1236
1237
1238
1239
1240
1241
1242
1243
1244
1245
1246
1247
1248
1249
1250
1251
1252
1253
1254
1255
1256
1257
1258
1259
1260
1261
1262
1263
1264
1265
1266
1267
1268
1269
1270
1271
1272
1273
1274
1275
1276
1277
1278
1279
1280
1281
1282
1283
1284
1285
1286
1287
1288
1289
1290
1291
1292
1293
1294
1295
1296
1297
1298
1299
1300
1301
1302
1303
1304
1305
1306
1307
1308
1309
1310
1311
1312
1313
1314
1315
1316
1317
1318
1319
1320
1321
1322
1323
1324
1325
1326
1327
1328
1329
1330
1331
1332
1333
1334
1335
1336
1337
1338
1339
1340
1341
1342
1343
1344
1345
1346
1347
1348
1349
1350
1351
1352
1353
1354
1355
1356
1357
1358
1359
1360
1361
1362
1363
1364
1365
1366
1367
1368
1369
1370
1371
1372
1373
1374
1375
1376
1377
1378
1379
1380
1381
1382
1383
1384
1385
1386
1387
1388
1389
1390
1391
1392
1393
1394
1395
1396
1397
1398
1399
1400
1401
1402
1403
1404
1405
1406
1407
1408
1409
1410
1411
1412
1413
1414
1415
1416
1417
1418
1419
1420
1421
1422
1423
1424
1425
1426
1427
1428
1429
1430
1431
1432
1433
1434
1435
1436
1437
1438
1439
1440
1441
1442
Vorige
-
Volgende
-
1
...
641
642
[
643
]
644
645
...
1442
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Projekt 083-338