Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:33:57
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 12:27:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 12:25:19
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Dave.......
Vandaag om 12:24:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 12:19:36
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 12:07:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Module vliegveld Jan van Mourik door NS264
Vandaag om 11:46:49
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Silvolde
Vandaag om 11:28:12
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door MOVisser
Vandaag om 11:14:39
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 09:57:08
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 09:50:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 07:47:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:25:38
roco maus 2 door bask185
Vandaag om 06:54:28
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
Vandaag om 06:50:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
09 September 2025, 21:34:40
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 September 2025, 21:02:36
Welke winkel voert deze merken? door haes
09 September 2025, 20:10:44
44 Roco vs 44 Brawa door wob
09 September 2025, 19:56:04
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
09 September 2025, 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald69
09 September 2025, 19:41:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
09 September 2025, 19:14:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
09 September 2025, 18:35:47
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
09 September 2025, 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Silvolde
09 September 2025, 18:04:53
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3679966 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6135 Gepost op: 07 December 2014, 17:36:06 »
Om even afstand te kunnen nemen van al dat militaire geweld heb ik me de luxe van een klusje tussendoor gepermitteerd.
Mijn V 200 mist sinds geruime tijd de decoder waarmee ze was uitgerust. Deze decoder bleek niet te zijn opgewassen (vermoedelijk) tegen het grote aantal milliampères waaraan ze werd blootgesteld, met als resultaat dat de rijfuncties in het ongerede raakten.
In het Jottaweh is daarom de defecte decoder uit de lok gehaald in in de ESA 150 ingebouwd als functiedecoder, dit tot grote vreugde van de ETA 150, die nu niet meer moederziel alleen op pad hoeft.

Een nieuwe decoder in de vorm van een ZIMO MX630R lag reeds geruime tijd klaar voor de V 200. Vandaag was het dus zover dat het huwelijk tussen die twee gesloten werd. De ZIMO-decoder kan volgens de specificaties een piekstroom van 2500 milliampère behappen, hopelijk zal dat voldoende zijn om de V 200 040 voorlopig zonder verdere strubbelingen te laten functioneren.



Al van jongs af aan ben ik gefascineerd door de verschijningsvorm van de V 200. Hierover is al veel geschreven en gezegd, meestal in lovende zo niet dwepende bewoordingen, soms ook niet.
Toen ik nog een klein 44je was, zo eentje van een jaar of zeven, acht, leek het me het summum van genot de beschikking te hebben over de set die door Fleischmann werd aangeboden, en die dan ook in de diverse destijds door mij verslonden catalogi stond afgebeeld: De V 200 met drie Touropa-rijtuigen.
De GFN-V 200 kreeg ik op de sinterklaasavond van 1967 cadeau. Toen al als een kind zo blij ben ik er mijn ouders nog steeds dankbaar voor dat ze zich die opoffering (want ruim veertig Mark was toch wel een heleboel geld in die dagen) hadden getroost.
Ik heb de lok nog steeds, al loop ik al decennia te verkondigen dat ik haar weer eens wil gaan opknappen en gangbaar maken.
Ondertussen heb ik mezelf gekieteld door de V 200 van Roco aan te schaffen toen deze ergens halverwege de tachtiger jaren werd uitgebracht. Die heb ik ook nog steeds, al kreeg ik vrij snel na aanschaf de kans de kap in te ruilen tegen een kap met het nummer V 200 040.



Het is en blijft een fantastisch mooie lok, waar (qua vormgeving) in mijn ogen slechts de BR 103 aan kan tippen.

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6136 Gepost op: 07 December 2014, 21:13:46 »
Saai?? Nee hoor, treintje vol ;)
Ander treintje ook mooi  :) Lekker dieselgeweld!
groet,

Ivo vS

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6137 Gepost op: 07 December 2014, 23:00:24 »
Jah, dieselgeweld is het zeker. Ik heb destijds de machine een paar maal live mogen aanschouwen, op een station in de buurt. Het geluid was behoorlijk indrukwekkend, temeer daar ik er natuurlijk met de neus... pardon, met de oren bovenop stond.
Teleurgesteld was ik ook wel een beetje, dat de DB een andere koppeling gebruikte dan de geniale Fleischmann-haak wist ik, daar had ik me wel zo'n beetje bij neergelegd, maar dat ze vergeten waren "D E U T S C H E  B U N D E S B A H N" op de zijkanten te zetten vond ik ronduit stom. Dat had Fleischmann toch duidelijk voorgedaan, hoe dat moest? En dat de boel in de bochten niet ontspoorde, met die niet meebewegende bufferbalken, daar snapte ik helemaal niks van.
Maar desondanks moesten m'n ouders me wel losbeitelen van het perron, voor ik weer met ze mee kon.

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6138 Gepost op: 08 December 2014, 14:05:36 »
Ja hoor! Daar istie weer! Waar we tot nu toe al gezegend waren met het Godwin-principe, kunnen we nu wel stellen dat er nòg een principe de kop heeft opgestoken: elke (forum)discussie of gedachtewisseling zal, als het maar lang genoeg duurt, uitlopen op poep- en pies-grappen. Alleen, hoe gaan we dit principe nu noemen?

Defecatie-principe?
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6139 Gepost op: 08 December 2014, 17:20:11 »
Misschien roep ik het wel over mezelf af of zo. Geen idee.
 :'(

Enfin.

Railbussen zijn vandaag de dag nogal onderwerp van gesprek, in de moderne, hedendaagse variant van onze mooie taal heet dat dan 'trendy topic'.
Dit zal zijn oorzaak met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vinden in het verschijnen van Brekina's voorserie VT 95, een ander merk heeft dit model meen ik kortelings ook uitgebracht.
Voor mij aanleiding mijn eigen Roco VT98/VB98/VS98 weer eens op te graven, teneinde te kunnen onderzoeken of dat eventueel aanleiding geeft om ook die VT95 van Brekina aan te gaan schaffen.



Nee dus. Ik ben hier nog niet op uitgekeken, ik vind het nog steeds wel mooi zo.

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6140 Gepost op: 08 December 2014, 19:52:11 »
Misschien roep ik het wel over mezelf af of zo. Geen idee.
 :'(

Nav deze opmerking denk ik opeens aan het Jan-principe (als eerbetoon aan degene die het principe als eerste ontdekt en beschreven heeft). Als dat te persoonlijk is kunnen we het ook het 44-principe noemen hoor.  ;)

Maar in beide gevallen denk ik dat je er niet gelukkig van wordt, dus wellicht maar weer snel vergeten.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6141 Gepost op: 08 December 2014, 21:59:40 »
Ik wil er niet mee geassocieerd worden.

Explicit.

Acrylverf, varkens- en marterhaar penselen, papier (schrijfmachine- en keuken-), Vallejowash, plakkaatverf en Conté de Paris in verschillende kleuren:


Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6142 Gepost op: 08 December 2014, 22:02:36 »
Mooi! 👍

jerrytrein

  • Online Online
  • Berichten: 5925
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6143 Gepost op: 08 December 2014, 22:07:05 »
Wat smerig  ;D
Lijkt wel een  hele ouwe
 (y)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6144 Gepost op: 08 December 2014, 22:38:43 »
Het dak lijkt nog onbehandeld, maar daar zal binnen afzienbare tijd wel verandering in komen, Jan kennende.

Groet,
Bas

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6145 Gepost op: 08 December 2014, 23:48:22 »
Hij doet mij een beetje denken aan mijn geweatherde Gbs (belgische wagen die er gelijkaardig uitziet) van Roco, enkel moet het dat bij mij ook nog bijgewerkt worden. ;)
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6146 Gepost op: 09 December 2014, 19:53:13 »
@Hans: Dank je! Ik heb er een stel van dit soort wagons, een of twee zijn zonder doos. Daar wil ik nog eens een keer iets op vinden. Nu zag ik jou laatst bezig met een soort kisten....   8)

@Jerry: inderdaad, lijkt wel een ouwe. Dat is meteen raak, eigenlijk is deze weathering te zwaar voor een in 'mijn' tijd nog moderne, vrij nieuwe wagon. Maar ach, toe maar weer... ::)

@Bas & @Olivier: tja, daar zit wel wat in. Het dak is (ook vlgs SC) van PVC, glad kunststof dus. Ik heb er vooralsnog een dunne zwart-bruine wash op gezet, ik moet nog eens gaan uitvissen hoe zo'n PVC-dak zich gedraagt tijdens het vies worden.
« Laatst bewerkt op: 09 December 2014, 21:56:15 door 44 »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6147 Gepost op: 09 December 2014, 20:14:06 »
Ja, stevige weathering. Kan wel, want die wagens werden gauw erg vies. Maar ietsje minder had ook zeker niet missstaan.

Nog even over die voorserie van de railbus. Die is inderdaad wel eens door een andere fabrikant uitgebracht (een kleinseriefabrikant uit Luxemburg, meen ik), maar dat is al jaren geleden en dat model van die fabrikant is moeilijk te pakken te krijgen vanwege de kleine oplage. 

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6148 Gepost op: 09 December 2014, 21:59:18 »
Naja, in een trein valt het al wat minder op. Als de rest tenminste ook wat gebruikssporen vertoont, tenminste.

Zo zie je een decoder:



En zo is ie weg:



Nu nog wat opvulling en steenkooltjes zoeken.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12278
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6149 Gepost op: 10 December 2014, 19:07:55 »
Ik frot en kom boven  (y)
(ok zo is de originele niet,maar je snap mm wel)  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0