Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:32:59
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Jint Nijman
Vandaag om 14:08:17
Raadplaatje door Jelmer
Vandaag om 14:07:34
roco br24 door wol57
Vandaag om 13:48:28
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
Vandaag om 13:14:12
Mijnbouw Indonesië door Eelco Storm
Vandaag om 12:31:12
Koppelingsmechanisme klemt? door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:30:30
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:34:36
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
Vandaag om 11:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 11:04:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:56:45
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:54:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:35:09
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
Vandaag om 10:10:40
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
08 September 2025, 13:25:51
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3677690 keer)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6090 Gepost op: 29 November 2014, 22:20:45 »
Ik weet niet hoe krap de instap van een Köf is, maar wel hoe krap instap van een Sik is. Verder, de rangeerder moet er ook weer af en ook dat gaat waarschijnlijk ook makkelijker vanaf de treeplank.

Verder .... als (goed) rangeerder ben je nooit bezig met je vorige beweging, maar altijd met je volgende beweging(en). Daarbij is makkelijker afstappen belangrijker dan " even moeten wachten totdat de treeplank beschikbaar is.

Alles wat ik weet is dat ik bij een (pre-ARBO) Sik liever op de treeplank sta dan waar dan ook. Zelfs als Chef Trein (bij SHM) ga ik zelden "helemaal naar boven"  op stukken waar overwegen kort achter elkaar liggen. Rangeren is een kunst die langzaam aan het uitsterven is, maar goede rangeerders denken (ver) vooruit en werken met minimale inspanningen. De treeplank helpt bij het laag houden van de inspanningen. En nee het is niet gevaarlijk, die mannen deden het vele malen iedere dag en waarschijnlijk al vanaf zeer jonge leeftijd. Is net iets als lopen, je denkt er op een gegeven moment niet mee bij na

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6091 Gepost op: 29 November 2014, 22:42:44 »
De instap in "het hok" is niet groter of kleiner dan die van de treeplank. Maar het argument dat een rangeerder altijd vooruit denkt is een goeie, al werkt dat natuurlijk beide kanten op. Zoals ik al zei, ik denk dat een figuurtje op de treeplank het "beter doet" dan eentje in het machinistenhuis, het is meer een eyecatcher, zogezegd. Aan de andere kant, omdat het interieur niet helemaal modelgetrouw is (vanwege het formaat van de decoder en de constructie van het Brawa-model), dienen beide mannen ook om daar de aandacht wat van af te leiden. Maar im großen ganzen ga ik met je mee, Paul.
Overigens, een Köf is van buitenaf niet te bedienen zoals een Sik, wel zijn de bedieningsorganen dubbel uitgevoerd, zodat de machine van beide kanten bediend kan worden.

Ik be ervan overtuigd dat van boze opzet geen sprake was, toch neem ik enkele maatregelen in beraad - bij het ophangen van de was heeft mijn vrouw één van mijn V60's een val van meer dan een meter doen maken, hetgeen het machientje met enige schade heeft moeten bekopen. Een ijlbode met een bericht aan een zeker persoon, in het zuidoosten van Drenthe woonachtig, is al onderweg, zodat met enig geluk de veroorzaakte schade binnen luttele weken verholpen zal zijn.

Toch maar wat geschut in stelling brengen teneinde alle voornemens om een dergelijke actie te herhalen in de kiem te smoren:



Prettige bijkomstigheid is dat ik op deze manier meteen een leuke lading heb voor een SSy45.

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6092 Gepost op: 29 November 2014, 23:35:27 »
Jagdpanzer Kanone.
Dus, zoals familie Knots dan zei: "zoek dekking".
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6093 Gepost op: 30 November 2014, 12:40:37 »
Nog even terugkomend op de Köf en eventuele stroomafnameproblemen.
Bij het grootbedrijf hadden ze daar blijkbaar ook last van en opgelost door een buffercondensator op de treeplank te monteren.
Kijk maar (vierde foto, en als je vandaag die site nog niet hebt bezocht, mogelijk eerst even doorklikken voor je op de goede pagina komt).

Huub

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6094 Gepost op: 30 November 2014, 16:58:50 »
Dat zou de ideale oplossing zijn, Huub! Maar het ding heeft (blijkens de commentaren in dat draadje) geen DB-geschiedenis...  :(

@Hijlco: correct. De na-oorlogse versie van de Jagdpanther en de Jagdtiger... ;)

Voortgekomen dus uit een tijd die een zwarte bladzijde in de geschiedenis vormt. Misschien dat daarom....





Neh, zo zwart moet je dat niet zien. Ik denk dat ik er nog maar een ander kleurtje opgooi. Al zal dat geen rood zijn.  :P

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6095 Gepost op: 30 November 2014, 23:04:17 »
Hij is nog gewoon zwart. Geen nieuws dus.

Maar wel iets waar ik ineens aan dacht: hoe zet ik dat ding op de Schwerlastwagen, zodanig dat het hele gevaarte, dus inclusief schietbuis ('loop' is een term die gebruikt wordt voor handvuurwapens) binnen de "omkadering" van de wagon valt...



...of zodanig, dat de romp exact in het midden geplaatst is en daardoor het gewicht gunstig verdeeld wordt...



...maar waardoor de schietbuis buiten de wagon steekt.

Misschien is hier wel een (ex-) cavallerieridder die daar wat over kan vertellen....

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6096 Gepost op: 01 December 2014, 08:11:34 »
Volgens mij is die goederenwagen te kort. Neem een zesasser. Anders in de loop schietpijp schietbuis een knoop leggen. :-X ;D

Groet,
Bas

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6097 Gepost op: 01 December 2014, 08:58:42 »
De Jagdpanther was ruim 50 ton zwaar. De Jagdtiger ruim 70 ton. Als je googelt dan tonen de spaarzame plaatjes de tank (de Tiger) bovenop het draaistel en eventuele reserve meuk onder de loop (oa. extra "rupsen" en munitie kratten). Gezien het gewicht zal het dan wel een 6 asser zijn. Ook heb ik een maal een dieplader gezien met de tank er op. De Panther zal ook wel zo vervoerd zijn, uit het midden dus, maar gezien zijn gewicht mogelijk wel op een 4 asser...
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6098 Gepost op: 01 December 2014, 10:14:23 »
Dit is een KanonenJagdPanzer, gewicht 27,5ton met een 90 mm kanon, een kanon heeft trekken en velden, een schietbuis is glad. Heeft te maken met het type munitie dat verschoten kan worden. Transport nog geen idee zal eens op zoek gaan.

Mvg.

Martijn
« Laatst bewerkt op: 01 December 2014, 10:18:30 door vanderHoek »
met vriendelijke groet,

Martijn

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6099 Gepost op: 01 December 2014, 10:23:40 »
« Laatst bewerkt op: 01 December 2014, 10:25:42 door vanderHoek »
met vriendelijke groet,

Martijn

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6100 Gepost op: 01 December 2014, 10:30:15 »
Jan en Auke,

Nog even over het extra lucht reservoir (elco). De extra elektronica valt ook wel mee. Alles zit al op de decoder gemonteerd. Eigenlijk is het enige een extra draad (als ik het goed heb de GND ). De blauwe draad (+) en deze extra draad naar de elco brengen en je hebt je buffering op orde. De grote van de elco kan meevallen. Is zwaar afhankelijk van de staat van je baan, hoe schoner hoe kleiner.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6101 Gepost op: 01 December 2014, 12:27:17 »
qua kajapaopstelling zou ik zeggen iets achter het midden van de wagen, beetje een gemiddelde nemen van gewichtsverdeling en loop niet te ver laten oversteken. Achteraan de wagen, achter de kont van de kajapa blijft dan een stuk vrij voor de loop van de kajapa op de wagen erachter. Hoe het dan helemaal vooraan de trein zit weet ik niet, rongenwagen zonder koprongen als schutwagen kan ik me zo voorstellen, of een wagen met een ander voertuig zonder overstekende loop...

guest7822

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6102 Gepost op: 01 December 2014, 12:38:16 »
Pcies, zat toevallig gister naar een dvd over militaire transporten te kijken waar een grot aantal DDR T54's op dit soort wagons stonden, allemaal met de loop uitstekend over het achterdk van de ervoor lopende wagon met T54. De voorste stond achter een rongenwagen met een klein wielvoertuig. Toch wel bizar dat zowel oost als west van veel hetzelfde spul gebruik maakte, en heel erg vergelijkbare methodes er op na hield, allemaal overgenomen van de Reichsbahn en Wehrmacht... Bv het ontladen van de trein door de 'Panzersprung', de panzer op de wagon 90graden draaien, en er dan plankgas vanaf jakkeren!  :o  :o

Walter

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6103 Gepost op: 01 December 2014, 12:51:25 »
dat panzerspringen was dan wel weer een beetje extreem, werd een enkele keer geoefend maar daarna moest die hele trein dan stapvoets richting werkplaats en kregen alle wagens dezelfde inspectie als een wagen die ontspoord geweest was... met een beetje pech trek je het halve wagendek aan gort en de wagen wordt erg scheef belast dus je moet t niet te vaak doen.

guest7822

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6104 Gepost op: 01 December 2014, 12:54:52 »
Begrijp ik, zag er ook wel heftig uit, ook de bedding werd redelijk overhoop gedraaid.... Oeps, sorry Jan, ik dwaal nu wel heel ver af...

Walter