Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:51:45
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 20:12:09
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3681487 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4710 Gepost op: 22 June 2014, 17:43:56 »
Mooi dat ik weet dat jij weet hoe dat moet. Binnenkort maar eens een regelingetje treffen  ;D

Iets anders, zou dat programmeren van die cv's ook met een IB kunnen? Of diezelfde van GFN?

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4711 Gepost op: 22 June 2014, 17:46:48 »
Daar weet ik niks van af.. Daar kan je via google vast wel achter komen ;)
groeten,
Auke

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4712 Gepost op: 22 June 2014, 19:34:30 »
Ja hoor, dat is geen probleem.

Hans

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4713 Gepost op: 23 June 2014, 20:38:53 »
Dat is mooi. Zo'n ding wil nog wel eens binnen mijn grijpbereik komen, dus dan moet het dan maar gebeuren.
Zoals de zaken nu staan, rijdt de motorwagen naar tevredenheid, dikke tevredenheid mag ik wel zeggen, hoewel in het hogere snelheidssegment er wat meer geluid ontstaat, net alsof het motortje lichtjes resoneert tegen de bak. Maar erg storend is dat niet, analoog rijdend trad exact hetzelfde verschijnsel op.

Zonder dat ik verder iets aan de decoder heb omgeprogrammeerd, branden de frontseinen en de sluitseinen in de kop van stuurstand 1 op resp. F1 en F2, daarbij branden ze op F0 allebei tegelijk. Die van stuurstand 2 branden in het geheel niet (moeten gaan reageren op F3 en F4).
In de stuurstandwagen (die heeft front- en sluitseinen in de stuurstandkop, niet in de andere, de daar aanwezige sluitseinen zijn functieloos) branden front- en sluitseinen analoog aan die van de motorwagen (F0 allebei, F1 front- en F2 sluitseinen).
Ik moet zeggen dat ik wel enigszins verbaasd ben dat het zo werkt, ik heb immers nog niets aan de decoder(s) veranderd en toch reageren de ledjes op andere functietoetsen dan F0.

Enfin. Ik lig er ook niet wakker van.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4714 Gepost op: 24 June 2014, 17:40:59 »
Nog één Lokpilot 4.0 over. Daar staat tegenover, dat ik nog een knap aantal loks moet digitaliseren. Behalve de twee Kleinloks (KöfII van Brawa en de KöfIII van Roco), waar ik eigenlijk decoders van klein formaat voor aan wil schaffen, zijn er nog een V100, de V200 waarvan ik de (defecte) decoder zojuist in de ESA150 heb gebouwd, een o/b V90 (uit nostalgische motieven aangeschaft) en een railbus VT98. Op het gebied van stoomloks staat er nog een BR44 te wachten, evenals een 41er, een BR01 (maar daar moet nog een andere motor in, dus die staat voorlopig nog "z"), een T3 die eigenlijk ook "abgestellt" staat, en de twee stuks 0110.

Nu kreeg ik onlangs van mijn liefhebbende echtgenote (althans, dat meen ik te mogen opmaken uit dingen die ze bij tijd en wijle tot mij zegt) een boek cadeau over die laatstgenoemde bouwserie. Zeer interessante en boeiende lectuur, wat er toe bijdraagt de in bezit zijnde modellen in een zekere context te zien, om niet te zeggen dat ze soms in een heel ander daglicht komen te staan.



Sowieso is die EK-Baureihen-bibliotheek zeer de moeite waard, en de prijs is eigenlijk een lachertje als je ziet wat je er voor terug krijgt. Maar goed, die prijs moet je wel even (kunnen) betalen, voor je mag lachen.

In elk geval heeft dat boek me wel de neiging bezorgd die decoder dan maar in één van de beide 0110en te plaatsen.
Alleen.... welke doen we eerst, de kolen- of de olieversie?




charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4715 Gepost op: 24 June 2014, 17:55:26 »
Hangt dat besluit niet af van de inrichting van je Bw ?

Met of zonder inrichting voor het bunkeren van stookolie (Heiszoel) ?


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4716 Gepost op: 24 June 2014, 18:13:57 »
Nee, voor zover ik kan nagaan had Lümmeln geen installatie voor het bunkeren van Heizöl, oliegestookte loks die er keerden (vooral uit Osnabrück en Rheine, maar ook uit Kassel en Hamburg Altona) hadden altijd nog ruim voldoende aan boord voor de terugreis (en meer). In bovengenoemd boek staat vermeld dat een volle lading olie (13,5 m3) goed was voor zo'n 800 à 1000 km, afhankelijk van seizoen en treingewichten.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4717 Gepost op: 24 June 2014, 19:18:37 »
Tja.. Welke vind je mooier?
Ik zou de kolen gestookte doen..
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4718 Gepost op: 24 June 2014, 20:44:32 »
Hahaha  :D
Welke vind ik mooier... tja, dat verschilt nogal van moment tot moment. Sommige mensen hebben een voorkeur voor een bepaald type, dat heb ik niet zo. Het ene moment verdiep ik me in de geschiedenis van bijvoorbeeld de BR50, en stort ik me op het verfraaien, superen of aanpassen van één van de Lümmelner vijftigers, en even later komt er een boek over de 01.10 op de proppen waar ik dan weer een poosje mee bezig ben. Om daarna weer figuurtjes te gaan schilderen, of een gebouw in elkaar te fantaseren, of nog maar eens een keertje een boompoging te ondernemen.

Enfin, de decoder ligt er, ik denk dat ik die maar ergens in ga solderen, en beide 01.10en zijn van DSS voorzien, te makkelijk dus. Maar eens kijken, de 44 1651 uit Ottbergen moet ook nodig.... of de 41 028. Of de V100 1064... die zijn allemaal niet voorbereid. En de V200 040 moet ook nog een nieuwe decoder krijgen.

Afwachten dus hoe de pet gaat staan. Niks moet, veel meer dan een paar meter hen en weer kachelen kan ik toch niet  ;D

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4719 Gepost op: 24 June 2014, 20:51:37 »
Hmm ik zou een kleiner loc voorzien van decoder, dan heb je meer ruimte om te rijden ;D
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4720 Gepost op: 24 June 2014, 21:22:34 »
Nee hoor, de ruimte blijft gelijk. Ik kan er een spoor Z lokje in zetten, maar de kamer blijft 2 x 3 meter  ;)

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4721 Gepost op: 24 June 2014, 22:08:08 »
Klopt..  Maar met een kleine lok is er meer ruimte over op het spoor.. Maar je snapte vast wel dat ik dat bedoelde ;) ;D
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4722 Gepost op: 25 June 2014, 10:07:44 »
Tuurlijk, Auke. Grapje.

Citaat
de 44 1651 uit Ottbergen

De Baureihe 44 is eigenlijk in dit hele draadje nog maar relatief weinig aan bod gekomen. De 44 1651 is ergens halverwege de tachtiger jaren van de vorige eeuw aangeschaft, Kern noemt voor dit model (4126B) de productiejaren 1983 - 1985. Het ding is dus inmiddels zo'n dertig jaar oud.



Weliswaar is er veel aan het model veranderd, zo is de Roco-motor vervangen door eentje van Faulhaber, zijn er oa frontlantaarns van Weinert op gezet en zijn het 'Trittblech' op de bufferbalk en de beugels over de lantaarns vervangen door ZEBO-producten, toch wijzen bijvoorbeeld de nog blank metalen wielen op een vroege productie.



Uiteraard is ook de kolenimitatie in de tender vervangen door echte kolen, maar het zou misschien geen gek idee zijn om dat weer eens opnieuw te doen; in de loop der jaren is de boel wel een beetje dichtgeslibd met stof.



Wat er ook nog moet gebeuren is het verwijderen van de attributen die op de oliegestookte versie thuishoren. Deze laatste kwam ongeveer in diezelfde tijd onder het nummer 4126A (als ik het me goed herinner was dat de allereerste 44 van Roco) uit, en de kolenversie kwam ongewijzigd, even afgezien dan van de tender.

Daar ligt dus nog een mooie taak te wachten...

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12278
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4723 Gepost op: 25 June 2014, 13:58:06 »
Je kan natuurlijk ook de kolen even te lijf gaan met een stofzuiger,dan lijkt het weer ergens op  :P
Succes met kiezen welke loc je gaat helpen d.m.v. een decoder.
En mocht je niet kunnen kiezen dan moet je het baan personeel vragen om een donatie zodat je alle locs opweg kan helpen naar een digitaal leven  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4724 Gepost op: 25 June 2014, 14:16:59 »
Daar heeft het geloof ik niets mee te maken, Floris. Het zit hem in dat nieuwe boek. Daar staat kennelijk iets in waardoor het daglicht is veranderd.

Peter
« Laatst bewerkt op: 25 June 2014, 14:19:59 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB