Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door hervé
Vandaag om 01:19:12
Heroplage Artitec Plan W? door dennie
Vandaag om 00:28:31
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
13 July 2025, 23:28:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
13 July 2025, 23:03:47
Sfeer op je modelbaan door Rody v. G.
13 July 2025, 22:48:25
Een NS 5500 knutselen door Huup
13 July 2025, 22:29:30
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door MOVisser
13 July 2025, 22:23:23
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door j.ossebaar
13 July 2025, 22:17:12
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door eichddraig
13 July 2025, 21:20:14
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
13 July 2025, 20:03:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
13 July 2025, 19:56:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Besselspoor
13 July 2025, 19:51:56
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
13 July 2025, 19:26:27
vervolg op "veel AC wielen" door Dirk
13 July 2025, 18:24:58
Sikje 225 door Huup
13 July 2025, 18:03:31
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Frits C
13 July 2025, 17:20:30
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
13 July 2025, 17:12:28
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door NS264
13 July 2025, 16:20:08
Nahmertaler Kleinbahn door tothebeach
13 July 2025, 16:11:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door skiptram
13 July 2025, 15:20:57
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
13 July 2025, 15:10:47
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door BartvD
13 July 2025, 15:04:42
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door MOVisser
13 July 2025, 14:54:16
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
13 July 2025, 13:47:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
13 July 2025, 13:16:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
13 July 2025, 12:08:10
Roco 2025 door IJmc
13 July 2025, 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
13 July 2025, 11:50:19
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
13 July 2025, 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Ronald69
13 July 2025, 11:44:52
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3626475 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2325 Gepost op: 20 May 2013, 10:04:23 »
Jan,

Spanning is de grootheid en Volt is de eenheid. Net zoals gewicht en kilogrammen ;)
Als je wilt gaan dimmen of andere dingen zou ik voor de 1Kilo ohm gaan en even kijken hoe het er uit ziet op de baan. Overigens je gaat met de blauwe draad werken, dan worden de spanningen iets hoger, doordat je met een gelijkgerichte railspanning werkt. Hoe hoog zul zelf even moeten meten, maar hoger dan 18V.

Knutselse,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2326 Gepost op: 20 May 2013, 17:03:34 »


Het bruiloftsgezelschap is inmiddels teruggekeerd in Bw LĂĽmmeln. Klaus Thaler rangeerde de AĂĽm tot vlak voor de kantine, waar de feestgangers, onder het genot van een paar koppen koffie, nog even van de lange reis konden bijkomen.



Joachim Klätzmaier werd even door Frans Beckensauer apart genomen.
"Sag mal, da hast du ja während der kommenden Wochen kein Heizer!"
"Keine Ahnung, ich dachte, du rangierst eben ein anderer im Dienstplan hinein!"
"Ja, gemach! Wie wärs denn mit der Helge?"
"Helge? Ist der neu hier? Den kenne ich ja gar nicht!"
"Naja, ganz neu ist er nun ja auch wieder nicht, bis jetzt war er Lokschlosser, neulich hat er sich als Heizer beworben. Helge von Löhr, du kennst ihn doch?"

« Laatst bewerkt op: 20 May 2013, 17:32:53 door 44 »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2327 Gepost op: 20 May 2013, 18:24:00 »
Ah, het rijtuig is veilig aangekomen. :)

'Von Löhr... Hochgeboren?'

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2328 Gepost op: 20 May 2013, 20:17:31 »
nee, nederlandse oorsprong.

Ondertussen gaan de werkzaamheden aan de ETA 150, en natuurlijk ook de ESA, onverminderd door. De technische kant –dat gedoe met die weerstanden en zo- ligt even op z’n gat vanwege het hoge dichtheidsgehalte van de plaatselijke weerstandenwinkelier.
Dat schept mooi ruimte voor wat cosmetische maatregelen. Met het interieur was ik al een beetje begonnen, op een paar bankjes van de motorwagen waren al wat figuurtjes geplaatst. Dat is nu ook het geval in de stuurstandswagen. Een select gezelschap bestaande uit amputanten die een rondritje maken in het kader van de secundaire arbeidsvoorwaarden zoals die zijn opgenomen in het contract met hun werkgever Hans Glocke, heeft een plekje gevonden in het ruim bemeten rijtuig. Ruim bemeten, alleen qua beenruimte is het afzien, maar daar hoor je niemand over klagen.



Omdat nu toch de hele brut nog uit elkaar ligt, kan ik meteen even wat verweersporen aanbrengen met de onvolprezen verfsproeier:



TschĂĽĂź,
Jan
« Laatst bewerkt op: 20 May 2013, 20:49:28 door 44. Reden: woordkeus aangepast »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2329 Gepost op: 21 May 2013, 21:03:53 »
Woeps, beetje drukte vandaag. Maar toch even het binnenwerk afgewerkt, andere weerstandjes en zo, beetje gespuiterd met vallejo chocoladebruin en zo.
Beroerd plaatje, zal morgen wat beters proberen voor te schotelen.



Ook eens zien uit te vissen hoe ik aan relevante koersbordjes kom.

Groet,
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2330 Gepost op: 22 May 2013, 12:04:31 »


De treinstellen van het type ETA 176 (Limburger Zigarre) en 150 (E = Elektrisch, T = Triebwagen, A = Akku) zijn, toen ze in de loop van de vijftiger jaren in omloop kwamen, niet zomaar uit de lucht komen vallen. Al in 1884 werd geĂ«xperimenteerd met elektrisch aangedreven spoorwagens die hun eigen energie met zich meenamen in accu’s (Brusselse trammaatschappij).  Bij de duitse spoorwegen zijn vooral de ETA 177 (Wittfeldtriebwagen) en 179 bekend geworden. Voordelen van zo’n accutreinstel lagen natuurlijk in de personeelskosten (geen stoker nodig) en het onafhankelijk zijn van bovenleiding. Waar maar een oplaadstation voorhanden was, kon je alle kanten op.

Na de Tweede Wereldoorlog bezon de DB zich opnieuw over het fenomeen Akkutriebwagen. Zij ontwikkelden de ETA 176. In eerste instantie was het de bedoeling, de ETA 176 als opvulling van het gat tussen lokaalbaanverkeer en hoofdbaanverkeer (Nahverkehr zoals met VT 95/98, Eilzüge zoals de elektrische treinstellen en getrokken treinen). Na de eerste ervaringen, die met de ETA 176 werden opgedaan, moest van dit concept worden afgezien. Omdat er wel behoefte was aan treinstellen in het, wat we hier in Nederland zouden noemen, “stoptreinverkeer” op de minder belangrijke hoofdlijnen, werd de ETA (en ESA, de S staat voor Steuerwagen) 150 als een soort uitgeklede ETA 176 ontwikkeld.

Er ontstonden twee types, die vooral van elkaar verschilden in het aanbod zitplaatsen 1e klas, het type “Hamburg” beschikte over een coupĂ© met acht zitplaatsen, het type “Bremen” over een afdeling 1e klas die de helft van de motorwagen in beslag nam. De benamingen Hamburg en Bremen komen overigens voort uit het feit dat de respectievelijke  modellen daar voor het eerst werden ingezet.
Bekende Bw’s van waaruit de ETA 150 werd ingezet zijn bijvoorbeeld Bremen, Hildesheim, Hameln, Recklinhausen en Wanne-Eickel, Düsseldorf, Aachen (van daaruit kwamen ze ook in NL) Oberlahnstein, Kassel, Mainz, Ludwigshafen, Augsburg en München. Zoals je ziet kon je ze in heel Duitsland wel tegenkomen. Nu ook in Lümmeln dus.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2331 Gepost op: 22 May 2013, 13:48:51 »
Vooruit, nog even een plaatje. Via de SĂĽdbahn is de ETA 150 op deze wat regenachtige dag in LĂĽmmeln aangekomen, vanwaar de reis zal worden voortgezet naar Bielefeld. Ondanks het nogal sombere weer hangt Jodelmaier wat op het station rond. Hij bekijkt het interieur van het treinstel eens en verbaast zich erover dat de 2e klas vandaag de dag wel de 1e klas van vroeger lijkt. Hij zal verder niet zoveel te doen hebben, vermoed ik.



Het dak ziet er nogal schoon uit, daar moet ik nog eens even iets aan gaan doen. En een decoder halen, maar daarvoor moet ik eerst even de gelegenheid afwachten.

Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 22 May 2013, 14:00:46 door 44 »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12213
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2332 Gepost op: 22 May 2013, 19:09:01 »
Mooi dat t rond rijd (y),en idd wat doen aan die erg schone daken zou niet misstaan  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2333 Gepost op: 22 May 2013, 20:20:37 »
Nou... analoog doet-ie het, maar dan zonder licht. daarvoor moet er eerst een decoder in. Maar de eerste de beste decoderwinkelier woont meer dan zestig kilometer verderop. En ik heb geen haast, er is nog zat te doen. Ergens onder in een doos vond ik nog een grote doos van Piko, daar zit dit gebouw in, in onderdelen dan:



Oja, en in het wit met blauw, en allemaal nederlandse stickers en zo. Kwam ook nog een Kibri flatgebouw in aanbouw tegen, maar dat is nogal modern, geloof ik.... nou ja, d'r zit in elk geval een kruiwagen in die wel bruikbaar is.

Bye!
Jan

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2334 Gepost op: 22 May 2013, 21:18:04 »
Fraaie kit!

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2335 Gepost op: 22 May 2013, 21:22:46 »
Inderdaad een mooie kit Jan. Zo te zien aan de andere zaken op de foto al een aantal jaren oud lijkt mij.

Grt. Ric

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2336 Gepost op: 22 May 2013, 21:35:54 »
't Is maar net wat je er naast zet, Ric  ;)

Op zichzelf wel een mooie kit, maar het doet nogal amerikaans aan, vind ik. En ik weet ook nog niet of ik zo'n joekel wel kwijt kan....



Nog maar eens even aankijken, misschien gooi ik 'm wel in de verkoop :P

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2337 Gepost op: 23 May 2013, 12:37:02 »
Jan,

Wat betreft z'n amerikaanse uiterlijk geef ik je gelijk. Ik dacht even dat je amerikaans wilde gaan rijden toen ik de kit zag. Zonder de silo's lijkt het overigens wel op onze "Welkoop". Dit is vroeger (jouw periode tot 1960) de overslag van groente en fruit uit de omgeving geweest op de trein. Dus maak hem bruin en de toren iets hoger en het zou kunnen.

Groet,

Gerard van de Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

lokpaint

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2338 Gepost op: 23 May 2013, 15:32:57 »




Hoi

Volgens mij moet het meer zoiets zijn  ;D



Bart

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2339 Gepost op: 23 May 2013, 20:42:50 »
Ha Bart! Leuk omgezet! Ik had het in de gauwigheid even in Word gemaakt, en heb gewoon het lettertype (of eigenlijk twee) genomen die ik wel aardig vond lijken. Was voor dit doel goed genoeg, vond ik.
De opmerking over geschikte koersbordjes was wel serieus, en ik was (of ben) ook van plan te gaan uitvissen welke lettertypes je daarvoor moet hebben, da's wel te vinden volgens mij. Dan afdrukken op fotopapier (heb je meteen wat dikte), knippen en opplakken en klaar. Ik heb ook wel eens geprobeerd transfers te printen, maar ik heb het idee dat mijn printer daar niet zo geschikt voor is, de inkt ging druppelen. Ohja, Canon Pixma MP510. Nu ja, heeft (nog) geen prioriteit.

Dt PIKO-gebouw. Ik zit er nog steeds naar te kijken om te ontdekken waardoor het ding zo amerikaans overkomt. Volgens mij komt dat door:

-ramen met de kozijnen OP de gevel, niet erin, zogezegd.
-de verspringing van de verdiepingen, dwz de smallere bovenbouwen "op" het dak
-het hangende afdak, dus niet liggend op dwarsspanten, maar "hangend" aan de gevel.

Misschien zijn er wel meer van die "veramerikaniserende" elementen. Wie wil meedenken wordt vooral verzocht dit niet na te laten en eventuele resultaten hier te berde te brengen  :D
Voorlopig bouw ik 'm nog niet in elkaar. Ik denk dat ik nog een stukje baan ga maken de komende tijd, maar ik beloof niks.

Groet,
Jan

Edit: nog even een keer het plaatje:

« Laatst bewerkt op: 23 May 2013, 20:44:46 door 44 »