Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Max. draadlengte bij massadetectie door HansQ
Vandaag om 20:01:18
Nieuwe baan in schaal nul: station Kloosterp door BartvD
Vandaag om 19:59:50
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 19:57:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 19:55:56
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 19:55:31
Sleeptenderlocomotief DB BR 23 van Roco of Trix. door Ruud K
Vandaag om 19:53:09
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland TP II, tijdperk 2e wereldoorlog. door Ruud K
Vandaag om 19:50:24
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 19:44:27
Wagons klimmen uit puntstuk / leverancier wielafstand gereedschap gezocht door BrightonBelle
Vandaag om 19:42:33
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Floris
Vandaag om 19:40:41
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door Paulus
Vandaag om 19:36:57
Trix 22300 loopt (nog) niet door oudebiels
Vandaag om 19:33:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wapperom
Vandaag om 19:29:43
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:27:00
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door Eric B
Vandaag om 19:22:37
Baanbouw Bosje77 door bosje77
Vandaag om 19:15:25
Projekt 083-338 door Falkenberg
Vandaag om 19:11:07
DAF YA-314 Algemeen door AndréDev
Vandaag om 19:09:23
Instellingen Inlellibox II en Ulhenbrock 63320 decoders door Josephes
Vandaag om 18:22:09
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald1974
Vandaag om 18:16:31
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door Tulpendaal
Vandaag om 18:14:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 18:03:45
Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600 door Pauldg
Vandaag om 17:52:06
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:28:04
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 17:21:01
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door freekvo
Vandaag om 17:15:13
NS 6100 van GM&S door wob
Vandaag om 17:13:05
Montage bouwkit Weinert BR 93 door wob
Vandaag om 17:09:24
DCC++ probleempje door Waterman
Vandaag om 17:05:24
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 17:03:18
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2214365 keer)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13787
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18300 Gepost op: 11 september 2019, 21:31:30 »
Ja, dat zou wel het meest voor de hand liggend zijn. Maar als we even terugkijken, dan zien we dat het hoofdprobleem het spontaan ontkoppelen was, en dat dit kwam door mogelijk:
1. te hoog zittende koppelingen van de slaapwagen
2. een soort 'knik' in het spoor op de kritieke plek

De 'knik' op de kritieke plek (2.) is nu geneutraliseerd, maar dat is de oorzaak van de te hoog zittende koppelingen (1.) nog niet, of althans niet geheel. Eigenlijk vormen de iets kleinere wielen een lapmiddel. Als je de wagen goed bekijkt, staat die behoorlijk te hoog op de pootjes, zie de foto's hieronder:





Aan de buisbalgen van Dm en WLAB te zien, moeten de Preisers, om van de ene naar de andere wagen te komen, een behoorlijke drempel nemen. Die drempel zal, door dat kwart millimetertje vanwege de kleinere wielen, ietsje minder hoog zijn, maar het hoogteverschil is nog steeds aanzienlijk.
Hier zal dus nog eens grondig naar gekeken moeten worden.
In reactie 18279 zei Stephan ook al:

Citaat
Het lijkt wel of die slaapwagen te hoog op zijn draaistellen staat, met de bak lager op de draaistellen ziet het er beter uit en komen de koppelingen op dezelfde hoogte.

Ik wil weten hoe dat komt en wat ik er aan kan doen.
« Laatst bewerkt op: 11 september 2019, 22:06:56 door 44 »

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 477
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18301 Gepost op: 11 september 2019, 21:42:40 »
Ik wil nog eens kijken of ik er achter kan komen of het hier gaat om één van de assen van de B3yg of om een doorgezaagd draaistel van zo'n Gruppe 36-Wagen.
Ik denk het eerste, want waarom zou je een draaistel doormidden willen zagen?

De bladveren bij een 3yg zijn veel langer.

De turquoise is ook een leuk ding, lijkt op een schürzen-eilzugwagen (later bij DB gruppe44), maar dan met Oostenrijkse schuiframen...

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13787
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18302 Gepost op: 11 september 2019, 22:13:42 »
Citaat
De bladveren bij een 3yg zijn veel langer.

Daar zou je zomaar gelijk in kunnen hebben. Zo goed heb ik er nog niet naar gekeken.

Die rode wagen (met witte streep) hou ik wel voor een Eilzugwagen Gruppe 36, die turkooise... hm, moeilijk te zeggen. UIC-Übersetzfenster?

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 477
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18303 Gepost op: 11 september 2019, 22:36:42 »
Volgens deze pagina is het rode rijtuig ook een schurzen-eilzugwagen, op de foto's daar lijkt er ook wel iets van een Schürzen aanwezig:

https://railtrackweblog.wordpress.com/2015/11/06/oude-rijtuigen-bij-wildlands-aventure-zoo-emmen-geplaatst/

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13787
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18304 Gepost op: 11 september 2019, 22:52:50 »
Dat zijn mooie foto's. De turkooise wagen zou inderdaad heel goed een Schürzeneilzugwagen kunnen zijn, wat betreft de rode wagen met beige bies, die blijf ik toch voor een Gruppe 36 Eilzugwagen houden, gezien de rechte/vlakke onderkant (die niet, zoals bij de turkooise wagen, rond van vorm is).

Dank voor de interessante link!

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6468
  • Spoor N
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18305 Gepost op: 12 september 2019, 07:10:53 »
Martijn Haman heeft een stukje over de wagens op zijn site staan.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13787
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18306 Gepost op: 12 september 2019, 17:01:43 »
Daarmee zijn de vragen rond de "ontspoorde trein" in Wildlands wel opgelost, dunkt me. Iedereen die daar aan meegewerkt heeft: hartelijk dank!  :D

De slaapwagen (WLAB4ümg, Roco 45069) is door de knieën gegaan. Er is zo'n 0,75 mm van de schachten waar de draaistellen in steken afgehaald. Samen met de 0,25 mm van de kleinere wielen komt dat op een volle millimeter. De buffers staan nu op gelijke hoogte met die van andere wagens:





En, wel zo belangrijk, ook de koppelingen zitten nu op de juiste hoogte.
De buisbalg van de slaapwagen steekt nog wel een eind boven het aansluitende exemplaar uit, maar dat ligt aan de buisbalg, niet aan een onjuiste hoogte van het rijtuig.

Bij wijze van proef is de trein, met daarin de slaapwagen, een aantal keren met volle snelheid over de kritieke plek gejaagd. Daarbij traden geen onregelmatigheden meer op.
De 'kritieke plek' blijft nog even een puntje van aandacht, maar in principe is dit hoofdstuk wel zo'n beetje afgerond.

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 727
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18307 Gepost op: 12 september 2019, 17:48:58 »
Top Jan, echter nog een puntje. Van de groene wagon lijkt het of het dak er niet helemaal goed op zit :angel:
Goed te zien op de tweede foto.
Grt. Ric

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13787
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18308 Gepost op: 12 september 2019, 19:45:36 »
Goed gezien.
Even bestudeerd waar dat nou weer vandaan kwam, maar niks bijzonders kunnen ontdekken. Dak verwijderd (de wagen is er eentje van het type "buisbalgen verwijderen, dak naar voren schuiven, dak afnemen") en er andersom weer op gezet. Volgens mij sluit alles nu goed aan.
Ik laat je even alle hoeken van de wagen zien:

1.


2.


3.


4.


 :)

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 727
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18309 Gepost op: 13 september 2019, 08:38:21 »
 (y)

Grt. Ric

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13787
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18310 Gepost op: 13 september 2019, 12:35:22 »
De bevestigingsnokken aan het dak (en dus ook de bijbehorende openingen in de bak) zijn symmetrisch geplaatst. Maar er zit maar één Kuckuckslüfter op het dak, en die is niet in het midden geplaatst. Het is dus opletten geblazen wanneer het dak (opnieuw) op de bak gezet wordt, want die Kuckuckslüfter moet natuurlijk wel op de juiste plek komen te zitten..

Nog een lok die de verkeerde kant op loopt:



De waarde van CV29 aanpassen leidt tot vooruit rijden met brandende frontseinen achter. Dus zit de motor verkeerd om.



Klusje van niks.
Nog steeds ben ik dankbaar voor de tip dat, als je de knop van de muis naar rechts draait, de lokomotief vooruit rijdt. Ik begin zo langzamerhand de vastgeroeste gedachte "Dreh' nach rechts, fahr' nach rechts" kwijt te raken.
Eigenlijk jammer, was zo typisch Fleischmann...  :'(

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18482
    • Pagina van klaas
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18311 Gepost op: 13 september 2019, 13:48:25 »
Ik begin zo langzamerhand de vastgeroeste gedachte "Dreh' nach rechts, fahr' nach rechts" kwijt te raken.
Eigenlijk jammer, was zo typisch Fleischmann...  :'(
Niet typisch Fleischmann maar typisch analoog. Die rechtlijnigheid van oost is oost en west is west is een van de redenen dat ik nog halsstarrig analoog blijf rijden.

Wat de motor betreft, als ik een motor uit een loc til zet ik er eerst met een merkstift een kruisje op om aan te geven: dit is boven.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13787
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18312 Gepost op: 13 september 2019, 14:24:25 »
Dat is inderdaad een handige methode. Alleen moet je het merkje dan wel plaatsen vóór het verwijderen van de motor. Anders krijg je, zoals hier het geval is, motoren met aan beide kanten een merkje, waarvan ik dan na verloop van tijd niet meer weet welke het juiste is. Behalve motoren met twee merkjes zijn er hier ook met maar één merkje, naast nog een stel zonder merkje. Na een paar jaar kan ik van al die wel of niet merkjes, al dan niet verkeerd geplaatste merkjes en merkjesloze motoren geen chocola meer maken, zodat ik meestal, merkje of niet, maar teruggrijp op de aloude, iets omslachtiger empirische methode.
Neemt niet weg dat ik mensen die zo consequent dat soort dingen hanteren zeer bewonder.

Het mag zijn dat dat "Dreh' nach rechts, fahr' nach rechts" typisch is voor het analoge bedrijf, maar de slogan is van Fleischmann  :D
Ik weet nog dat ik er op een gegeven moment achter kwam dat die kreet alleen opgeld deed als je de draden op de juiste manier met de rails verbond, en van daaruit vond ik het maar raar dat Fleischmann voor de draden trafo -> rails twee gele draden 'voorschreef'.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10661
    • sleutelspoor
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18313 Gepost op: 13 september 2019, 14:46:46 »
kon je het nooit verkeerd doen ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13787
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18314 Gepost op: 13 september 2019, 15:13:29 »
Nee, maar ik vond 't niet logisch.