Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco z21: eerste ervaringen en problemen. door NS 1607
Vandaag om 18:07:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 18:02:03
Pimp my Fleischmann BR01 164 ==> Lofzang op een Fleischmann BR 01 door Bert_Apd
Vandaag om 17:57:19
Artitec 2021 HO, accessoires. Nieuws van de fabrikant. door barry1972
Vandaag om 17:49:41
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 17:44:59
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door St00mboy
Vandaag om 17:37:44
Gezocht: Roco motor 85113, of soortgelijk door Erik Baas
Vandaag om 17:28:55
Modelspoorbaan Fleischmann door Arjen52
Vandaag om 17:22:58
Roco 2021, nieuws van de fabrikant. door Chris
Vandaag om 17:06:41
Ontstaan van module/ diorama baan De Lagerweij door jaco1988
Vandaag om 17:04:24
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
Vandaag om 16:42:23
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door jowi
Vandaag om 16:39:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:31:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 16:27:48
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 16:24:38
Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw door Timaximus
Vandaag om 16:19:36
Service Roco, voor kleine reparatie MultiMaus door Bouwer
Vandaag om 16:11:15
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 16:04:27
Roco tractie voor Lima mat '46 door GMA70
Vandaag om 16:00:23
Werkplaats - (Baanplan H0) door Frans Peeters
Vandaag om 15:39:24
Roco NS 2400, model 2020, materieelbespreking door Rob Ellerman
Vandaag om 15:31:34
Problemen met faller car system aansluitingen door Te 2/2
Vandaag om 15:18:48
NS 6100 van GM&S door sander1985
Vandaag om 14:49:29
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 14:36:31
Schroemershage door HidanNL
Vandaag om 14:19:46
Faller verdeelplaatje 18080X -verbindingen komen los door DannyG
Vandaag om 14:10:01
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 13:55:44
tentoonstelling RAMMA in Sedan Frankrijk verschoven naar 2023 door hansberekvam
Vandaag om 13:51:46
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn door spoorijzer
Vandaag om 13:22:36
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door nighttrain1
Vandaag om 13:09:14
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2555457 keer)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14634
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18300 Gepost op: 11 september 2019, 21:31:30 »
Ja, dat zou wel het meest voor de hand liggend zijn. Maar als we even terugkijken, dan zien we dat het hoofdprobleem het spontaan ontkoppelen was, en dat dit kwam door mogelijk:
1. te hoog zittende koppelingen van de slaapwagen
2. een soort 'knik' in het spoor op de kritieke plek

De 'knik' op de kritieke plek (2.) is nu geneutraliseerd, maar dat is de oorzaak van de te hoog zittende koppelingen (1.) nog niet, of althans niet geheel. Eigenlijk vormen de iets kleinere wielen een lapmiddel. Als je de wagen goed bekijkt, staat die behoorlijk te hoog op de pootjes, zie de foto's hieronder:





Aan de buisbalgen van Dm en WLAB te zien, moeten de Preisers, om van de ene naar de andere wagen te komen, een behoorlijke drempel nemen. Die drempel zal, door dat kwart millimetertje vanwege de kleinere wielen, ietsje minder hoog zijn, maar het hoogteverschil is nog steeds aanzienlijk.
Hier zal dus nog eens grondig naar gekeken moeten worden.
In reactie 18279 zei Stephan ook al:

Citaat
Het lijkt wel of die slaapwagen te hoog op zijn draaistellen staat, met de bak lager op de draaistellen ziet het er beter uit en komen de koppelingen op dezelfde hoogte.

Ik wil weten hoe dat komt en wat ik er aan kan doen.
« Laatst bewerkt op: 11 september 2019, 22:06:56 door 44 »

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 636
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18301 Gepost op: 11 september 2019, 21:42:40 »
Ik wil nog eens kijken of ik er achter kan komen of het hier gaat om één van de assen van de B3yg of om een doorgezaagd draaistel van zo'n Gruppe 36-Wagen.
Ik denk het eerste, want waarom zou je een draaistel doormidden willen zagen?

De bladveren bij een 3yg zijn veel langer.

De turquoise is ook een leuk ding, lijkt op een schürzen-eilzugwagen (later bij DB gruppe44), maar dan met Oostenrijkse schuiframen...

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14634
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18302 Gepost op: 11 september 2019, 22:13:42 »
Citaat
De bladveren bij een 3yg zijn veel langer.

Daar zou je zomaar gelijk in kunnen hebben. Zo goed heb ik er nog niet naar gekeken.

Die rode wagen (met witte streep) hou ik wel voor een Eilzugwagen Gruppe 36, die turkooise... hm, moeilijk te zeggen. UIC-Übersetzfenster?

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 636
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18303 Gepost op: 11 september 2019, 22:36:42 »
Volgens deze pagina is het rode rijtuig ook een schurzen-eilzugwagen, op de foto's daar lijkt er ook wel iets van een Schürzen aanwezig:

https://railtrackweblog.wordpress.com/2015/11/06/oude-rijtuigen-bij-wildlands-aventure-zoo-emmen-geplaatst/

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14634
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18304 Gepost op: 11 september 2019, 22:52:50 »
Dat zijn mooie foto's. De turkooise wagen zou inderdaad heel goed een Schürzeneilzugwagen kunnen zijn, wat betreft de rode wagen met beige bies, die blijf ik toch voor een Gruppe 36 Eilzugwagen houden, gezien de rechte/vlakke onderkant (die niet, zoals bij de turkooise wagen, rond van vorm is).

Dank voor de interessante link!

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6784
  • Spoor N
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18305 Gepost op: 12 september 2019, 07:10:53 »
Martijn Haman heeft een stukje over de wagens op zijn site staan.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14634
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18306 Gepost op: 12 september 2019, 17:01:43 »
Daarmee zijn de vragen rond de "ontspoorde trein" in Wildlands wel opgelost, dunkt me. Iedereen die daar aan meegewerkt heeft: hartelijk dank!  :D

De slaapwagen (WLAB4ümg, Roco 45069) is door de knieën gegaan. Er is zo'n 0,75 mm van de schachten waar de draaistellen in steken afgehaald. Samen met de 0,25 mm van de kleinere wielen komt dat op een volle millimeter. De buffers staan nu op gelijke hoogte met die van andere wagens:





En, wel zo belangrijk, ook de koppelingen zitten nu op de juiste hoogte.
De buisbalg van de slaapwagen steekt nog wel een eind boven het aansluitende exemplaar uit, maar dat ligt aan de buisbalg, niet aan een onjuiste hoogte van het rijtuig.

Bij wijze van proef is de trein, met daarin de slaapwagen, een aantal keren met volle snelheid over de kritieke plek gejaagd. Daarbij traden geen onregelmatigheden meer op.
De 'kritieke plek' blijft nog even een puntje van aandacht, maar in principe is dit hoofdstuk wel zo'n beetje afgerond.

Ric

  • Online Online
  • Berichten: 880
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18307 Gepost op: 12 september 2019, 17:48:58 »
Top Jan, echter nog een puntje. Van de groene wagon lijkt het of het dak er niet helemaal goed op zit :angel:
Goed te zien op de tweede foto.
Grt. Ric

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14634
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18308 Gepost op: 12 september 2019, 19:45:36 »
Goed gezien.
Even bestudeerd waar dat nou weer vandaan kwam, maar niks bijzonders kunnen ontdekken. Dak verwijderd (de wagen is er eentje van het type "buisbalgen verwijderen, dak naar voren schuiven, dak afnemen") en er andersom weer op gezet. Volgens mij sluit alles nu goed aan.
Ik laat je even alle hoeken van de wagen zien:

1.


2.


3.


4.


 :)

Ric

  • Online Online
  • Berichten: 880
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18309 Gepost op: 13 september 2019, 08:38:21 »
 (y)

Grt. Ric

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14634
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18310 Gepost op: 13 september 2019, 12:35:22 »
De bevestigingsnokken aan het dak (en dus ook de bijbehorende openingen in de bak) zijn symmetrisch geplaatst. Maar er zit maar één Kuckuckslüfter op het dak, en die is niet in het midden geplaatst. Het is dus opletten geblazen wanneer het dak (opnieuw) op de bak gezet wordt, want die Kuckuckslüfter moet natuurlijk wel op de juiste plek komen te zitten..

Nog een lok die de verkeerde kant op loopt:



De waarde van CV29 aanpassen leidt tot vooruit rijden met brandende frontseinen achter. Dus zit de motor verkeerd om.



Klusje van niks.
Nog steeds ben ik dankbaar voor de tip dat, als je de knop van de muis naar rechts draait, de lokomotief vooruit rijdt. Ik begin zo langzamerhand de vastgeroeste gedachte "Dreh' nach rechts, fahr' nach rechts" kwijt te raken.
Eigenlijk jammer, was zo typisch Fleischmann...  :'(

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20316
    • Pagina van klaas
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18311 Gepost op: 13 september 2019, 13:48:25 »
Ik begin zo langzamerhand de vastgeroeste gedachte "Dreh' nach rechts, fahr' nach rechts" kwijt te raken.
Eigenlijk jammer, was zo typisch Fleischmann...  :'(
Niet typisch Fleischmann maar typisch analoog. Die rechtlijnigheid van oost is oost en west is west is een van de redenen dat ik nog halsstarrig analoog blijf rijden.

Wat de motor betreft, als ik een motor uit een loc til zet ik er eerst met een merkstift een kruisje op om aan te geven: dit is boven.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14634
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18312 Gepost op: 13 september 2019, 14:24:25 »
Dat is inderdaad een handige methode. Alleen moet je het merkje dan wel plaatsen vóór het verwijderen van de motor. Anders krijg je, zoals hier het geval is, motoren met aan beide kanten een merkje, waarvan ik dan na verloop van tijd niet meer weet welke het juiste is. Behalve motoren met twee merkjes zijn er hier ook met maar één merkje, naast nog een stel zonder merkje. Na een paar jaar kan ik van al die wel of niet merkjes, al dan niet verkeerd geplaatste merkjes en merkjesloze motoren geen chocola meer maken, zodat ik meestal, merkje of niet, maar teruggrijp op de aloude, iets omslachtiger empirische methode.
Neemt niet weg dat ik mensen die zo consequent dat soort dingen hanteren zeer bewonder.

Het mag zijn dat dat "Dreh' nach rechts, fahr' nach rechts" typisch is voor het analoge bedrijf, maar de slogan is van Fleischmann  :D
Ik weet nog dat ik er op een gegeven moment achter kwam dat die kreet alleen opgeld deed als je de draden op de juiste manier met de rails verbond, en van daaruit vond ik het maar raar dat Fleischmann voor de draden trafo -> rails twee gele draden 'voorschreef'.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10935
    • sleutelspoor
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18313 Gepost op: 13 september 2019, 14:46:46 »
kon je het nooit verkeerd doen ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14634
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18314 Gepost op: 13 september 2019, 15:13:29 »
Nee, maar ik vond 't niet logisch.