Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3628670 keer)

Quinzeedied

• Offline Offline
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18015 Gepost op: 30 July 2019, 15:39:12 »
Ik heb hier een recente V90 (67874), en die heeft gewoon verlichting in de bordessen.
Vergeleken met het topsein duidelijk minder fel, maar er zitten lichtgeleiders in het bordes...

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #18016 Gepost op: 30 July 2019, 17:56:33 »
Citaat van: Dirkjan
Vorheizgerät en maak de derde Fremotauglich met Weinert wielen
Dat zou kunnen, zo'n Hagenuk is bij W. ook wel te vinden, geloof ik. Wat Fremo betreft, daar wil ik me eigenlijk beperken tot NS. Een V60 is dan een beetje een vreemde eend in de bijt, maar een V100 zou best kunnen. Die kwamen hier en daar de grens nog wel over. Wat die wielen aangaat, onlangs in Cloppenburg lagen die op één van de verkooptafels, althans, ik dacht dat het die voor een V100 waren. Laten liggen. Volgende keer misschien?

Citaat van: Sander
Bij de latere Roco versies namen ze niet eens meer de moeite

Citaat van: Quinzeedied
en die heeft gewoon verlichting in de bordessen

Klopt volgens mij allebei. De versie zonder verlichting kan ik me herinneren, daar waren de "openingen" voor de lampen dicht met en zilver cq transparant rode verf ingevuld om lampen te suggereren.
Maar die verlichting is later inderdaad wel weer teruggekomen.

Binnenkort begint de vakantie weer. Komt kleinzoontje logeren. Dus de boel van kant maken en prepareren zodat hij we lekker kunnen gaan spelen 

Ric

• Offline Offline
« Reactie #18017 Gepost op: 30 July 2019, 22:17:34 »
Speelse ;D

Grt. Ric

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #18018 Gepost op: 30 July 2019, 22:17:41 »

Wat een fraaie stuurstand Silberling!
Misschien dat je die al vaker hebt laten langskomen in je draadje, maar ik heb niet de moeite genomen die helemaal door te worstelen (hoe interessant ook allemaal).
Nu mijn vraag:
Van welk merk is deze stuurstand? (Ik meen me te herinneren dat Roco nooit de Hasenkopf heeft uitgebracht. En de modellen van Lima en Piko hebben meegegoten handgrepen. Is deze dan misschien van Ade?)

Groet, Bas

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #18019 Gepost op: 30 July 2019, 23:16:40 »
@Ric: gaat vast wel lukken  :D
@wob: mee eens, fraai ding 
Dit hele draadje doorworstelen zou ik ook niet doen. Soms probeer ik nog wel eens iets terug te zoeken, maar er is geen beginnen aan. Veel te chaotisch.
Wat de stuurstandwagen betreft: de BDnf is wel degelijk van Roco: cat.nr. 45482. Roco heeft de wagen ook maar mondjesmaat uitgebracht, eentje in Ep.III, in 2005 (deze dus), en eentje in Ep.IV (2006). Zie de pagina over Eilzugwagen (DB, 2. Serie) van modellbau-wiki.de.

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #18020 Gepost op: 31 July 2019, 11:43:07 »
Jammer dat ik dat niet wist. Dan had ik ernaar kunnen zoeken op beurzen.
Anderzijds is de kans niet zo groot er een te treffen.

Ik heb er nu een van Piko tp III waar ik maar matig tevreden over ben. Toch ga ik geen moeite doen om een exemplaar van Roco te bemachtigen. En ook het verwachte model van Brawa laat ik lekker aan mij voorbij gaan. Het is al vol genoeg op mijn baan ;D

Groet, Bas

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #18021 Gepost op: 31 July 2019, 14:24:18 »
Er is over de voors en tegens en de verschillen van en tussen de Silberlinge van diverse fabrikanten al het nodige geschreven, zowel hier en op andere fora als in de 'vakbladen'.
Van Roco heb is hier zowel de ABn als de BDnf in het bestand, de Bn heb ik destijds laten liggen omdat, naar men zei, het DB-embleem niet op de juiste plaats was aangebracht. De Bn van Piko daarentegen had het ding wèl op de goede plek zitten (volgens diezelfde mensen die het weten konden of althans deden alsof), en ik denk dat het daardoor komt dat ik die van Piko in plaats van die van Roco heb aangeschaft. Tja, wat moet je. Als je het zelf niet weet moet je ergens op kunnen vertrouwen, toch?
De Piko Bn slaat tussen de beide Roco's helemaal niet zo'n slecht figuur. Als je van dichterbij gaat kijken zie je wel verschillen, maar van enige afstand vallen die in het totaalbeeld wel weg.

In mijn beleving oogt die van Piko (rechts) ietwat grofstoffelijker, vooral vanwege de lijsten rond de ramen en de naden op het dak. Ook zie je verschillen in de ronding van de dakuiteinden. Welke daarvan nu de juiste is, vermag ik niet te zeggen. Maar, zoals gezegd, op de baan kun je die van Piko prima met die van Roco in één trein inzetten.

Wel ben ik erg nieuwsgierig naar de Silberlinge die BRAWA ergens in de laatste drie maanden van dit jaar beoogt uit te brengen. De Umbauwagen van Roco (zowel de drie- als de vierassige) moesten het naar mijn mening duidelijk afleggen tegen die van BRAWA, die van Fleischmann heb ik daarentegen niet weggedaan (alleen 3yg). Als ze me bevallen zullen er vast wel een stuk of wat Bnnen komen en, als ze echt een stuk beter zijn dan die van Roco, ook de ABn en BDnf.

Maar ik moet ze eerst nog zien.

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #18022 Gepost op: 31 July 2019, 14:43:07 »
Ik heb ze van Lima. Op zich ook heel behoorlijke modellen.
Die laten zich echter niet combineren met Piko. Dit omdat de verhoudingen heel anders zijn.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #18023 Gepost op: 31 July 2019, 15:38:49 »
Die van Lima waren inderdaad ook erg mooi. Behalve de zilverlingen had ik nog een stel TEE-wagens van dat merk, op twee na heb ik ze allemaal van de hand gedaan omdat de "losse onderdelen" niet definitief vast te plakken waren. Bij de twee TEE-wagens (Speisewagen en Barwagen) die nog over zijn betreft het eigenlijk alleen onderdelen die achter de schortplaten toch niet zichtbaar zijn, dus daar til ik wat minder zwaar aan.
Toch jammer, Lima maakte prachtig spul in die dagen...

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #18024 Gepost op: 31 July 2019, 21:29:34 »
En over Speisewagen gesproken: bij het opruimen kwam ik ook een ouwetje van Liliput tegen, eentje uit de serie Schürzenwagen. Hoewel Liliput destijds (we hebben het dan over midden jaren tachtig) nog best aardig mee kon komen, is het maar de vraag of dezelfde wagen dat pakweg tien jaar later, laat staan dertig jaar later, nog steeds wel kon.

De traptredes onder de deuren bewegen mee met de koppeling, op zich eigenlijk een prima idee maar eigenlijk ook geen gezicht, het interieur is nogal spartaans  en überhaupt is de hele wagen nogal simpel qua constructie, haast vergelijkbaar met de Fleischmann rijtuigen van de jaren zestig, zou ik bijna willen zeggen.

Verder rijst de vraag bij me op wat er eigenlijk de reden van zou kunnen zijn dat Liliput destijds wel een hele serie Schürzenwagen op de markt wist te zetten, maar dat er eigenlijk geen ander merk is geweest die er brood in heeft gezien. Roco heeft ze, als ik me niet vergis, wel ooit in spoor N gemaakt en (veel) later dezelfde wagens ooit nog eens aangekondigd, maar die veelbelovende aankondiging is nooit waargemaakt...

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #18025 Gepost op: 31 July 2019, 22:34:23 »
Mooie Silberlinge voor tp III inclusief deze stuurstand heeft, naast Fleischmann, Trix in het programma (gehad), vind ik, en Marklin natuurlijk. Hebben Marklin en Trix niet ook die Schürzenwagens uitgebracht?

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #18026 Gepost op: 31 July 2019, 22:58:01 »
In de producten van Märklin heb ik me de laatste jaren niet meer verdiept, het zou dus heel goed kunnen dat zij de Schürzenwagen ook hebben uitgebracht.
Wat de Silberlinge betreft: ik heb gekozen voor 303 mm wagens als het gaat om 26,4 m rijtuigen en dus laat ik de verkorte versies links liggen.
Niet dat ik iets tegen die (ver)korte wagens heb, ik begrijp heel goed waarom je daarvoor zou kunnen kiezen, maar ik vind dat het het één of het ander is, door elkaar gebruikt geven ze wel een heel vreemd beeld.

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #18027 Gepost op: 01 August 2019, 08:20:47 »
De Gruppe 38 wagens zijn bij Liliput gelijktijdig uitgebracht met de stroomlijn 05 met Pleitegeier. Dat gaf een mooie trein voor mensen die daarvan houden. De markt is met Gruppe 23, 28 en 35 natuurlijk voor tijdperk 3 al redelijk vol, als je tijdperk 2 wilt bedienen is Roco wel de grootste kanshebber. Gelukkig heeft Liliput de bufferbalken later wel vastgelegd en NEM schachten aangebracht.

Quinzeedied

• Offline Offline
« Reactie #18028 Gepost op: 01 August 2019, 09:38:57 »
Van Roco heb is hier zowel de ABn als de BDnf in het bestand, de Bn heb ik destijds laten liggen omdat, naar men zei, het DB-embleem niet op de juiste plaats was aangebracht. De Bn van Piko daarentegen had het ding wèl op de goede plek zitten (volgens diezelfde mensen die het weten konden of althans deden alsof), en ik denk dat het daardoor komt dat ik die van Piko in plaats van die van Roco heb aangeschaft.

De Bn met het verkeerde logo betrof naar mijn weten alleen een tijdperk 4 versie, waarbij het logo niet ter hoogte van het midden gedrukt was, maar onder het 4e raam van de 6 ramen in het middendeel:

Deze fout heb ik bij de tijdperk 3 versies niet gezien. Wel is er een eerste serie geweest waarbij rijtuigen in plaats van rolluiken, 2 schuifdeuren hadden bij de wagenovergangen.

Ik heb zelf Lima's, mooie modellen die voor weinig te verkrijgen zijn, en met een beetje secondelijm willen de onderdelen wel blijven zitten. En er valt ook nog wat aan te knutselen qua verlichting bijvoorbeeld

Mooie Silberlinge voor tp III inclusief deze stuurstand heeft, naast Fleischmann, Trix in het programma (gehad), vind ik, en Marklin natuurlijk. Hebben Marklin en Trix niet ook die Schürzenwagens uitgebracht?

Ja, vrij recent nog

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #18029 Gepost op: 01 August 2019, 22:08:14 »
@Dirkjan: er is voor Ep.III inderdaad al best veel op de markt gebracht, soms zelfs hetzelfde type wagen door verschillende fabrikanten. De kunst is echter om op het goeie moment tegen de juiste exemplaren op te lopen. Zo heb ik jaren mijn best gedaan om een stel Mitteleinstiegwagen bij elkaar te schrapen en toen ik eenmaal een beetje trein op de rails kon zetten werden ze door Piko aangekondigd en werd ineens de markt (lees Houten) overspoeld met die van Roco. Die overigens een beetje mengelmoes qua Epoche zijn: opschriften 3a, chromoxydgrün en umbragrau dak... Mijn lol is er een beetje af, van die Mitteleinstiegswagen van Roco. Ze lopen nog zwaar ook.

@Quinzeedied (wie is die Quinzee eigenlijk, en wanneer ging ie dood?) dat van die schuifdeuren ipv rolluiken wist ik niet... ook niet dat die fout met de Keks alleen bij de Ep.IV-modellen voorkwam, niet bij de wagens Ep.III  :o