Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Welke Vallejo kleur? door Ronald69
Vandaag om 15:20:31
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3398845 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17835 Gepost op: 07 juli 2019, 12:31:02 »
Dat de loks BR 01 en BR 01.10 oorspronkelijk verschillende ketels hadden, spreekt voor zichzelf als je je realiseert dat de ontwikkeling van de BR 01 al rond 1925 begon, terwijl de BR 01.10 pas in 1939 op stapel werd gezet.
Na de oorlog (WO II dus) ontwikkelde de DB een ketel die bedoeld was om de oude ketels van de BR'en 01, 01.10 en 44 te vervangen (voor zover wenselijk), en ook de gehele BR 10 kreeg deze ketel toebedeeld. Van de BR 44 heeft geen enkele lok ooit deze ketel gekregen, van de BR 01.10 alle loks op één na en van de BR 01 een stuk of vijftig. Waaronder dus 01 104.

Nog een beetje met de luchtkwast in de weer geweest:



Citaat van: Kees (oba Puntenglijder)
Meestal krijg je het beste resultaat door de foto buiten te nemen in natuurlijk licht.

Vandaar nog eens (bijna) hetzelfde plaatje, maar nu buiten op de plaat gekiekt:



Tijd om de boel maar weer eens op te tuigen.
« Laatst bewerkt op: 07 juli 2019, 13:39:03 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17836 Gepost op: 07 juli 2019, 14:11:39 »
Citaat
Tijd om de boel maar weer eens op te tuigen

Zo gezegd, zo gedaan. Nog met onbehandelde tender. Die is als volgende aan de beurt.



Een plaatje van vóór de "behandeling":




Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17837 Gepost op: 07 juli 2019, 14:37:15 »
Ik mis ècht de zilveren bandjes😢

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17838 Gepost op: 07 juli 2019, 15:44:37 »
Gelukkig heb je de foto nog  ;D

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17839 Gepost op: 07 juli 2019, 17:08:00 »
je heb het niet voor niets gedaan zo te zien
duidelijk een verbetering
groet
kees

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17840 Gepost op: 07 juli 2019, 19:23:11 »
Dank je, Kees  :D
Ik ben er zelf ook wel aardig tevreden mee. Nog een paar dingetjes afwerken, zoals de pinnen waarmee de koppelstangen bevestigd zijn en die, net als de "kruk" van een bronskleurige kunststof zijn gemaakt. Zo zijn er nog wel een paar dingetjes die nog even moeten, maar die wel aan bod zullen komen in de laatste fase, als de tender ook zover klaar is.

En over tender gesproken: natuurlijk moet alles een plekje kunnen krijgen en natuurlijk begrijp ik dat voor een decoder het plekje bovenop de motor, direct onder, of liever in, de kolenbult heel erg voor de hand liggend is, maar het staat het nabootsen van een behoorlijk leeggevreten kolenbak wel in de weg. Je bent haast verplicht om de tender zo vol mogelijk te maken.


Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17841 Gepost op: 07 juli 2019, 20:36:17 »
Ik meen een aantal jaren, decennia, geleden eens een andere oplossing gezien te hebben: de wagen net achter de lok herbergde de aandrijving. Dan kun je inderdaad je lusten botvieren op de tender.
De nadelen van deze oplossing zijn natuurlijk navenant.

Mvg Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17842 Gepost op: 07 juli 2019, 21:42:27 »
De spookwagen. Ik herinner me die vooral in verband met geluid, de in de wagon verstopte geluidsinstallatie wekte de indruk dat de lokomotief dat geluid maakte.
"Vroeger" zat de motor in de lokomotief zelf. Fleischmann kwam op een gegeven moment (eind zestiger jaren, geloof ik, met de introductie van hun lok BR 55) op het idee om de motor in de tender te stoppen, zodat de lokomotief beter gedetailleerd kon worden. Dat idee werd overgenomen door en wordt tot op heden ook toegepast door Roco, Liliput en anderen en daar is ook niks mis mee, al gaan er stemmen op dat een motor in een tender niet volgens voorbeeld is. Wat ik persoonlijk flauwekul vind, maar dat terzijde.
Zou je de decoder in de lok stoppen, dan hoeven er naar de tender alleen verbindingen gelegd te worden voor:

- stroomvoorziening motor
- stroomafname tender
- licht tender

Voor een decoder in de tender moeten er verbindingen gelegd worden voor:

- stroomafname lokomotief
- licht lokomotief
- drijfwerkverlichting
- rookgenerator*
- geluid (luidspreker)*

*= optioneel, functies hoeven niet benut te worden maar er zal wel in voorzien moeten zijn voor degenen die dat wel willen.

Zoals je ziet is een decoder in de lok eigenlijk logischer dan in de tender.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17843 Gepost op: 07 juli 2019, 21:46:18 »
….al gaan er stemmen op dat een motor in een tender niet volgens voorbeeld is.
Die stemmen hoor je nooit over een elektromotor in de ketel. Alsof dat wel volgens voorbeeld is.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17844 Gepost op: 07 juli 2019, 21:49:13 »
Citaat
Wat ik persoonlijk flauwekul vind, maar dat terzijde

Daarom. 

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17845 Gepost op: 07 juli 2019, 23:11:45 »
Of ontstoringscondensators, ledverlichting, kortkoppelingsmechanieken, slipbandjes, rookgeneratoren, weathering met verf of krijt of pigmentpoeders of wat dan ook, plastic biels, sectie- of moduleovergangen, dikke raampjes, massieve leidingen, kortom: allemaal illusie en bedrog. 

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17846 Gepost op: 08 juli 2019, 15:36:14 »
Hoe het ook zij, de tender is en blijft vol met allerlei decoder- en motorgedoe, en daar is niet zo veel aan te veranderen. Nu zou ik vast de decoder wel kunnen verhuizen naar bijvoorbeeld de rookkast van de lokomotief, maar dan moet het ding weer open en de op dit ogenblik mijn gemoed bewegende lustgevoelens leiden bepaald niet tot enigerlei actie op dat gebied.
Om te beginnen heb ik die vervelende imitatie-kolenlading er maar eens uit gezaagd:



Als je dat lege geval weer op z'n plek zet wordt wel echt duidelijk dat er niet veel speelruimte is om een aangevreten kolenlading na te bootsen:



Nou moet ik even hard gaan nadenken, want meestal bouwde ik het skelet van zo'n nieuwe kolenlading op met stukjes styreen of zo, en met een piepschuimen bult of zoiets, maar de laatste keer had ik volgens mij een andere oplossing. Iets met Fibonacci of zo. Even kijken welke tender dat ook alweer was.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17847 Gepost op: 08 juli 2019, 16:29:02 »
Past de decoder niet achter tegen de boven kant boven het worm wiel

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3958
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17848 Gepost op: 08 juli 2019, 17:23:54 »
Ach ja.

Ik ken dat probleem, het is continu concessies doen.
Dan maar een half lege kolen tender, is ook leuk toch?

Veelplezier met de oplossing.  ;D

Kees.

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17849 Gepost op: 08 juli 2019, 18:01:27 »
De zaag er toch iets te snel ingezet ....?  :police:

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html