Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door grossraumwagen
Vandaag om 22:53:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3627983 keer)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17610 Gepost op: 06 June 2019, 21:09:06 »
Gesnipperd daklood.... hm, niet aan gedacht. Een kilo of wat van dat spul heb ik nog wel liggen, voor vislood zou ik eerst weer op stap moeten. Dank voor de tip.
En ik las dat je Hengelooo weer onder handbereik hebt.... ik reken nergens op, maar ben wel benieuwd!  8)
« Laatst bewerkt op: 06 June 2019, 21:10:59 door 44 »

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #17611 Gepost op: 06 June 2019, 21:16:00 »
net nog ff nagekeken. Als je een kleine schroevendraaier in het gaatje voor de sluitseinhouder te zetten krijg je m open.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #17612 Gepost op: 06 June 2019, 21:42:59 »
Hmm... ik heb al eens zitten wrikken op die manier. De Roco-Deen gaat zo wel open, maar ja, daar hoeft niet per se nog meer gewicht in. De wagen van Bayer en die van de VTG laten zich op die manier niet openen, althans, ik heb kracht gezet (inderdaad met een schroevedraaiertje) tot het plastic begon te vervormen, maar opengaan deden die krengen niet. Ik denk dat die ketels aan alle kanten verlijmd zijn, net zoals de domen over de vulopening.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #17613 Gepost op: 07 June 2019, 09:25:49 »
Omdat ik me afvroeg hoe het nu eigenlijk zit met Klein Modellbahn en M+D (de ketelwagen met BAYER-opschriften zit in een doosje van M+D) ben ik eens wat gaan scharrelen op internet. Waardoor ik er achter kwam dat ik niet wist dat ik iets niet wist: Weliswaar is Klein Modellbahn als onderneming sinds 2010 niet meer als zodanig actief, de geest waart nog steeds rond, zou je kunnen zeggen.

In den beginne was er de firma Kleinbahn. Hier produceerde men eenvoudige modeltreintjes. Deze firma Kleinbahn ageert nog steeds, al denk ik dat je de producten als modelspoorder (wat is dat eigenlijk en wanneer ben je dat? Of juist niet?) niet als voor de hand liggend om aan te schaffen zult beschouwen. Een enkel model daargelaten misschien.

In 1984 ontstond uit deze firma, door een splitsing, de ons welbekende onderneming Klein Modellbahn. In 2008 echter moest men de handdoek in de ring gooien. Een deel van de modellen keerden nu en dan bij Roco op de markt terug, Klein Modellbahn zelf keutelde nog wat door met het verkopen van "Restbestände" maar sloot in 2010 definitief de deuren.

Toch was het niet helemaal gedaan, althans, het is maar hoe je het bekijkt. Oskar Klein, oprichter van Klein Modellbahn, richtte in 2010, vrijel direct na de sluiting van Klein Modellbahn dus, het bedrijf KkMB-Magazin op, dat zich richtte en zich nog steeds richt op de productie van enkele EpI-modellen naar Oostenrijks voorbeeld en de verkoop van Heris-producten. Daarnaast is er een reparatie-atelier en levert men nog diverse Ersatzteile voor modellen van het vroegere Klein Modellbahn.

Tenslotte nog even over "M+D": voluit geschreven is dit Modell+Dioramenbau GmbH. Op basis van modellen van Klein Modellbahn werden door dit bedrijf diverse Sonderserien uitgebracht (waaronder dus ook de "Bayer-ketelwagen". Ook hier heeft men de bekende pijp aan de al even bekende Maarten gegeven.
Als je wat verder scharrelt op de hiervoor gelinkte website, kun je nog en enkel overgebleven product op de kop tikken.

En op beurzen en dergelijke kun je soms nog wel eens iets tegenkomen.

Sic transit gloria mundi.

« Laatst bewerkt op: 07 June 2019, 09:34:16 door 44 »

Hans_omBC

• Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
« Reactie #17614 Gepost op: 07 June 2019, 11:00:21 »
En ik las dat je Hengelooo weer onder handbereik hebt.... ik reken nergens op, maar ben wel benieuwd!  8)

Voor mij geldt hetzelfde  ;D

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #17615 Gepost op: 07 June 2019, 11:44:27 »
Interessante uiteenzetting over die verschillende fabrikanten  :)  Toch een beetje vreemd om te zien hoeveel mensen geprobeerd hebben een merk op te zetten en hun eigen droom na te jagen, en er toch maar zo weinig in geslaagd zijn dat vol te houden. Zo vind ik dat de heer Rolf Fleischmann van NME dat toch heel netjes heeft gedaan, met wel eens waar een beperkt aantal modellen maar wel in topkwaliteit.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #17616 Gepost op: 07 June 2019, 12:15:19 »
Nog wat meer over Klein(modell)bahn. Ergens in de jaren '90 moest ik voor mijn werk in Wenen zijn. Mijn gastheer daar, wetende dat ik iets met modeltreintjes deed, vertelde dat Kleinbahn een bedrijf was van twee broers. Maar na verloop van tijd kregen de broers onenigheid over de te volgen koers. Ze hebben toen de zaak opgesplitst. De ene broer is bij Kleinbahn gebleven, de andere is Klein Modelbahn begonnen. Mijn gastheer heeft me toen langs beide fabrieken gereden, die pal naast elkaar bleken te staan.

Nog iets wat niks met treintjes te maken heeft, in dezelfde week werden we meegenomen naar het Theater an derWien voor een voorstelling van "Elisabeth". De Nederlandse Pia Douwes speelde die avond de hoofdrol van keizerin Sissi.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Post49

• Offline Offline
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
« Reactie #17617 Gepost op: 07 June 2019, 12:49:11 »
Het Ketjen wagentje van Flm ziet er ook wel leuk uit, maar ja, klopt het ook 'n beetje? :-\

Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #17618 Gepost op: 07 June 2019, 17:30:51 »
Die van Ketjen was mij ook opgevallen; dat wagentje is inderdaad op dezelfde basis als die van KM (cq M+D en Roco). Het verschilt in zoverre van de exemplaren die nu hier rondslingeren, dat er een soort afvoer voor als er gemorst wordt bij het vullen op zit (die afvoer zien we overigens ook op het wagentje van Dirkjan zitten - zie hierboven).
Of het allemaal klopt met het grote voorbeeld weet ik eigenlijk niet, over chemie-ketelwagens is maar belachelijk weinig gepubliceerd, althans, voor zover ik weet. Het schijnt dat SC nog wel van plan is daarover nog een boek vol te schrijven. Maar tot zolang moet ik ook maar gokken dat de boel correct is...

@Klaas: dat is altijd leuk, een keertje in de keuken van de (een) fabrikant kijken  :D
Wat Sissi betreft: in Duitsland werd de film (met Romy Schneider en Karlheinz Böhm) elk jaar, ik meen met kerst, vertoond. De moeder van m'n vriendje wilde dat dan altijd per se zien en dus kwam dat vriendje dan altijd bij mij. Als dat met kerst klopt, zat z'n moeder dus thuis Sissi te kijken en wij bij ons Lederstrumpf, van mijn moeder mocht die Sissi... nou ja, verzin maar wat.

@Martijn: ja, Rolf Fleischmann doet het wel prima. Hij was eigenlijk de beoogde opvolger van Horst Fleischmann, maar daar is het niet meer van gekomen...

Om het wagentje op gewicht te brengen wilde ik eigenlijk wel met visloodjes aan de gang, maar dat werd 'm niet. Ik had gedacht die te kunnen gaan kopen bij de hengelsportwinkel aan de Bedumerweg, maar die is er niet meer. Ik kan me herinneren dat je die loodjes daar per gram of zo kon kopen, kreeg je dan mee in een puntzakje.
Een andere hengelsportwinkel, ik zal de naam niet noemen, was niet zo geïnteresseerd in het verkopen van lood, al helemaal niet toen ik uitlegde waar ik het voor wilde gebruiken. Daar ben ik dus maar gauw weer weggegaan en heb van de weeromstuit op de markt maar anderhalve kilo nieuwe oogst muizen gehaald. Die eten we dus straks met mosterd en gesmolten boter 

Enfin, toch het mes maar in de plak daklood gezet, en na flink doorzetten het eerste wagentje op 50 gram gekregen (volgens Wagen-TÜV Datenblatt wordt 5 gram per centimeter gerekend, het wagentje is 10 cm lang, dus het streef gewicht is 50 gram):

Beetje houtlijm nagegoten en dan moet het maar goed zijn  ;)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #17619 Gepost op: 07 June 2019, 19:13:33 »
De Morop heeft ook haar licht laten schijnen over het gewicht van de wagens. Daar gaan ze uit van minimaal 4 gram per centimeter en daar mag je hoogstens 30% overheen gaan.
https://morop.org/downloads/nem/de/nem302_d.pdf
Hoe het ook zij, ik denk dat het absolute gewicht niet het belangrijkste is, als de wagens maar niet te veel van elkaar verschillen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #17620 Gepost op: 07 June 2019, 19:35:49 »
Aha. Die 5 gram per centimeter komen volgens mij van de Fremo Wagen-TÜV. Geen idee in hoeverre die, behalve dan die gram per centimeter, verschilt van de aanbevelingen van de MOROP.
Maar gelukkig valt 'mijn' 50 gram nog binnen de toleranties van de MOROP  :D
Dank voor de link overigens. Kan nooit kwaad om je materieel eens te toetsen.
Over toetsen gesproken: de "normen" die Fremo hanteert zijn ontstaan op basis van praktijkervaring. Bij een modulesysteem komt het onherroepelijk voor dat bij de bouw van en het aan elkaar passen van modules toleranties onder druk komen te staan. Te lichte wagens ontsporen bijvoorbeeld makkelijker als twee modules niet lekker met elkaar gekoppeld zijn, om maar wat te noemen.
Op m'n eigen baan heb ik een paar wisselbouwpakketten van Tillig liggen, waarvan ik de wisseltongen niet helemaal correct gebogen heb. De meeste wagens komen daar wel door heen, maar als ze te licht zijn ontsporen ze geheid.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #17621 Gepost op: 08 June 2019, 13:58:08 »
Hoewel ik er eigenlijk de buik vol van had vanwege dat loden geheister van gister, heb ik me, indachtig de wijze woorden van Michel (oba Tothebeach) en ook om aan de aansporing (nou ja, aansporing...) van Hans gevolg te geven, mezelf er vanmorgen toch met volle heug en meug er toe gezet ook het Bayer-wagentje op gewicht te brengen. De laatste loodjes, in dit geval zowel in spreekwoordelijke als in letterlijke zin:

Viel ook wel weer mee, het gehannes van gisteren, om het juiste formaat 'snippers' te verkrijgen met schaar en mes en weet ik veel wat ging het vandaag redelijk vlot van de hand. Kwestie van langs een liniaal dunne reepjes van de plak daklood afsnijden. Dit worden dan weer in kleine stukjes (plm 1 à 1,5 cm) gesneden, waarop deze door de iets opgeboorde "vulopening" in de wagen gedeponeerd kunnen worden.

Nu de sluitseinhouders met gifvlaggen nog en als ik niet zo krap in m'n Kadee's had gezeten was daarna dit project ook afgerond geweest. Of zal ik een paar Kadee's van een ander wagentje halen?  ;D

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #17622 Gepost op: 08 June 2019, 14:42:37 »
Dat laatste is toch "een gat met een gat vullen"? Dan ontstaat er weer een nieuw project, koppelingen op dat wagentje zetten  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #17623 Gepost op: 08 June 2019, 14:58:03 »
Dat is wel waar, maar er is een heel stel wagens waar wel Kadee's op zitten maar waar verder nog niks mee gedaan is (zoals -op z'n minst- KKK fixeren en verouderen). Voornamelijk nieuwe wagens die, uit enthousiasme om ze toch 'even' in te kunnen zetten, van Kadee's voorzien zijn.

Zoals bijvoorbeeld deze bananenkar van BRAWA.

Dit probleem zal pas zijn opgelost als alle wagens van Kadee's voorzien zijn en er consequent bij elke nieuwe wagen ook Kadee's worden aangeschaft.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #17624 Gepost op: 08 June 2019, 21:15:21 »
Omdat er in Hengelooo weer enige activiteit te bespeuren is, wordt meteen de gelegenheid te baat genomen om wat overtollig chloor die kant op te sturen:

Chloortrein naar Hengelooo

Eigenlijk mag dat zo niet, zonder gifvlaggen, maar die zijn nog in de maak:

Nog vier doodskopjes verven