Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Mark D.
Vandaag om 12:30:18
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 12:28:57
Ridder Gerco van Beelen door Edsko Hekman
Vandaag om 12:20:38
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Martijn193
Vandaag om 12:19:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
19 Toen door Rick
Vandaag om 11:38:25
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Motorpost ombouwen ? door ronaldvd2000
Vandaag om 10:44:51
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3415405 keer)

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1398
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16785 Gepost op: 06 oktober 2018, 14:01:56 »
Waarbij de Bedford CF in Duitsland verkocht werd als Opel Bedford Blitz, maar dat is na 1968 dus voor Lümmeln niet interessant. Wiking heeft verschillende varianten in h0 gemaakt.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16786 Gepost op: 06 oktober 2018, 17:02:16 »
@Koen: hier in de buurt parkeert er ook eentje vrij regelmatig. Een olijfgroene , maar ik vraag me af of die dingen ooit bij Defensie in gebruik zijn geweest.
@Jerry: waren er zoveel verschillen in uitvoering? Zonder en met roosters en zo?
@Luit: voor mijn gevoel was dat Wiking-gevalletje best een mooie uitbeelding van zo'n MB-bak, maar nu ik die van Brekina er naast heb gezien valt hij ineens wel heel erg tegen. Anders gezegd: een week geleden had ik de stelling dat het wel op iets Engels lijkt nog betwist, maar nu kan ik er wel inkomen.
@Dirk J: ik wist niet dat Opel ook betrekkingen had, of heeft gehad, met Bedford. Dat er Opelmodellen in het VK werden verkocht onder de naam Vauxhall was me wel bekend. Of is er een verband tussen Bedford en Vauxhall?

De L406 werd geïntroduceerd in 1967, en voor Lümmelneraner begrippen zijn deze beide voertuigen van de Bundespost dan ook hypermodern. Misschien wel ietsje te modern...
Hoe dan ook, ik vind ze wel mooi en alleen daarom zullen ze voorlopig wel in de Gefilden rond Lümmeln worden gedoogd.
De voorloper van de L409 is de L319. Die heb ik destijds in Houten, samen met de twee BP-busjes, óók aangeschaft, maar bij thuiskomst kon ik die niet weervinden en ging ik er van uit dat ik 'm ergens onderweg (bijvoorbeeld bij het overstappen op de carpoolplaats) was kwijtgeraakt. Vandaag vond ik 'm weer terug toen ik de achterbank van m'n auto neerklapte om een mountainbike weg te kunnen brengen (die krengen zijn funest voor je rug). Op de één of andere manier was het modelletje onder die achterbank geraakt.



Nu ja, zo heb ik er twee keer plezier van, zullen we maar zeggen.
Helaas is dit exemplaar er niet eentje in TD-uitvoering (Top Dekoration), dus geen spiegels en met kleur afgezette clignoteurs, ruitenwissers, Mercedes-embleem tussen de ruitenwissers etc. Dit in tegenstelling tot de bakwagen van het zelfde type:



Ook hier moeten de spiegels nog worden gemonteerd.
Dezelfde auto was er eerst in het lichtgrijs, maar die kleur kwam pas na '67 in de mode, dus is het modelletje verbannen naar een gat ergens in de Eifel, Kelberg of zoiets.

Langzamerhand kom ik wel aardig in de "Bundesauto's" te zitten. Behalve de twee Bundespostbusjes en de Bundespostkever dus twee keer de Bundesbahn-L319, twee te moderne Kaelble zwarelast-trekkers (die eigenlijk wel weg mogen) en een oudere Kaelbe Zugmaschine (samen met een Culemeyer). Maar die moet nog geplakt. De Kaelble, niet de Culemeyer.



Oja, en dan hebben we nog een Bundesbahn-Borgward:



Vergeleken met de echte nu ook niet echt een wondermodel, maar toemaar.



Zoveel Borgwards zijn er nu ook weer niet in Lümmeln.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1398
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16787 Gepost op: 06 oktober 2018, 17:55:48 »
Opel en Vauxhall behoorden tot voor kort beiden tot General Motors. Bedford was tot in de jaren '80 de bestelwagen/truck divisie van Vauxhall.

Decennia hebben Vauxhall en Opel hun eigen modellen ontwikkeld. Tot op zekere dag GM het een goed idee vond om ze samen te laten werken, waarbij Vauxhall de engineering moest gaan doen en Opel het design... wat laten we zeggen niet iedereen een heel goed idee vond...

Precies andersom is mijn '77er Bedford: Engels ontwerp, maar met een Opel motor.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5812
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16788 Gepost op: 06 oktober 2018, 19:26:18 »
diesel of benzine

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1398
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16789 Gepost op: 06 oktober 2018, 19:40:38 »
2.3 Diesel

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5812
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16790 Gepost op: 06 oktober 2018, 19:49:50 »
1e of latere serie
1e waren cummins met opel deksel
Noemden we de lekbakken
lekten alles olie,diesel en koelvloeistof ,maarbleven lopen
de latere waren knikker bakken bij koud start maar lekten minder
Ik had een ex ptt met schuif deuren en re stuur
Vauxhall ventura blok
gier bakken die dingen
hoge toeren en top 130
En jan
die mb dingen hebben allemaal kleine dingen die veranderden
knipper lichten
grilletje
dunne en later iets dikkere metaal bumpers
Nog later een striperop
en een serie met kunsstof bumper
later 5 bakkenen 6 bakken
de 90 pk er uit en een 5 cilinder erin
andere diff om de snelheid wat hoger te maken  ??? was meer om minder toeren te draaien

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1398
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16791 Gepost op: 06 oktober 2018, 19:53:04 »
Latere serie, met GM logo op kleppendeksel.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8531
    • Midland
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16792 Gepost op: 06 oktober 2018, 19:54:56 »
Ford Transit en de MB.



Ach, ze blijven leuk alleen moet je dan een topmodel niet naast zo'n oud geval zetten.
Persoonlijk vind ik het TM-ding best fors uitvallen in vergelijk.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1398
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16793 Gepost op: 06 oktober 2018, 19:57:34 »
Dat is een MKII Transit, veel te jong voor Lümmeln.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16794 Gepost op: 06 oktober 2018, 21:34:03 »
De Transit die mij in herinnering staat uit die tijd is deze:


Met dank aan de Dönsdorfer Mannschaft

"We" vonden 'm in die tijd vreselijk modern, futuristisch haast, hoewel we die term toen nog niet kenden. Zo weggereden bij de Thunderbirds.

Nu de L406D van Wiking als het ware weggevaagd is door die van Brekina, vraag ik me af wat er met de Blitz van Wiking gebeurt als daar ook een Brekina-model van uitkomt...



Ik denk dat ik me maar weer eens met dat seinhuis moet gaan bemoeien, want dat schiet niet echt op zo.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5812
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16795 Gepost op: 06 oktober 2018, 22:26:39 »
 ;)
k vind die auto's eigenlijk leuker  :)
Maar je sein werk huis ook wel  :angel:

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16796 Gepost op: 07 oktober 2018, 14:00:39 »
Nou vooruit, nog eentje dan. Maar dan wel geen Opel deze keer:



En dan ook nog een opmerking: er is nogal verschil tussen de L406 van Wiking en die van Brekina, maar ook tussen de L319 van Brekina en de L319 van Brekina Starmada is wel verschil te constateren, en dan bedoel ik niet alleen verschil in detaillering. Links en rechts Brekina "gewoon" en in het midden Starmada:



Zo, en nu graag even niet storen, ik moet met m'n seinhuis verder.  :P
« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2018, 14:17:25 door 44 »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16797 Gepost op: 07 oktober 2018, 15:27:05 »
Is tie al klaar ?  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16798 Gepost op: 07 oktober 2018, 16:45:51 »
Bijna. 

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5812
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16799 Gepost op: 07 oktober 2018, 17:24:03 »
De glazen wasser nog en even de stof plekken weg en dan is tie klaar
(jammer dat ze op zondag niet lappen  ;D )