Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3400015 keer)

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16785 Gepost op: 06 oktober 2018, 14:01:56 »
Waarbij de Bedford CF in Duitsland verkocht werd als Opel Bedford Blitz, maar dat is na 1968 dus voor Lümmeln niet interessant. Wiking heeft verschillende varianten in h0 gemaakt.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16786 Gepost op: 06 oktober 2018, 17:02:16 »
@Koen: hier in de buurt parkeert er ook eentje vrij regelmatig. Een olijfgroene , maar ik vraag me af of die dingen ooit bij Defensie in gebruik zijn geweest.
@Jerry: waren er zoveel verschillen in uitvoering? Zonder en met roosters en zo?
@Luit: voor mijn gevoel was dat Wiking-gevalletje best een mooie uitbeelding van zo'n MB-bak, maar nu ik die van Brekina er naast heb gezien valt hij ineens wel heel erg tegen. Anders gezegd: een week geleden had ik de stelling dat het wel op iets Engels lijkt nog betwist, maar nu kan ik er wel inkomen.
@Dirk J: ik wist niet dat Opel ook betrekkingen had, of heeft gehad, met Bedford. Dat er Opelmodellen in het VK werden verkocht onder de naam Vauxhall was me wel bekend. Of is er een verband tussen Bedford en Vauxhall?

De L406 werd geïntroduceerd in 1967, en voor Lümmelneraner begrippen zijn deze beide voertuigen van de Bundespost dan ook hypermodern. Misschien wel ietsje te modern...
Hoe dan ook, ik vind ze wel mooi en alleen daarom zullen ze voorlopig wel in de Gefilden rond Lümmeln worden gedoogd.
De voorloper van de L409 is de L319. Die heb ik destijds in Houten, samen met de twee BP-busjes, óók aangeschaft, maar bij thuiskomst kon ik die niet weervinden en ging ik er van uit dat ik 'm ergens onderweg (bijvoorbeeld bij het overstappen op de carpoolplaats) was kwijtgeraakt. Vandaag vond ik 'm weer terug toen ik de achterbank van m'n auto neerklapte om een mountainbike weg te kunnen brengen (die krengen zijn funest voor je rug). Op de één of andere manier was het modelletje onder die achterbank geraakt.



Nu ja, zo heb ik er twee keer plezier van, zullen we maar zeggen.
Helaas is dit exemplaar er niet eentje in TD-uitvoering (Top Dekoration), dus geen spiegels en met kleur afgezette clignoteurs, ruitenwissers, Mercedes-embleem tussen de ruitenwissers etc. Dit in tegenstelling tot de bakwagen van het zelfde type:



Ook hier moeten de spiegels nog worden gemonteerd.
Dezelfde auto was er eerst in het lichtgrijs, maar die kleur kwam pas na '67 in de mode, dus is het modelletje verbannen naar een gat ergens in de Eifel, Kelberg of zoiets.

Langzamerhand kom ik wel aardig in de "Bundesauto's" te zitten. Behalve de twee Bundespostbusjes en de Bundespostkever dus twee keer de Bundesbahn-L319, twee te moderne Kaelble zwarelast-trekkers (die eigenlijk wel weg mogen) en een oudere Kaelbe Zugmaschine (samen met een Culemeyer). Maar die moet nog geplakt. De Kaelble, niet de Culemeyer.



Oja, en dan hebben we nog een Bundesbahn-Borgward:



Vergeleken met de echte nu ook niet echt een wondermodel, maar toemaar.



Zoveel Borgwards zijn er nu ook weer niet in Lümmeln.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16787 Gepost op: 06 oktober 2018, 17:55:48 »
Opel en Vauxhall behoorden tot voor kort beiden tot General Motors. Bedford was tot in de jaren '80 de bestelwagen/truck divisie van Vauxhall.

Decennia hebben Vauxhall en Opel hun eigen modellen ontwikkeld. Tot op zekere dag GM het een goed idee vond om ze samen te laten werken, waarbij Vauxhall de engineering moest gaan doen en Opel het design... wat laten we zeggen niet iedereen een heel goed idee vond...

Precies andersom is mijn '77er Bedford: Engels ontwerp, maar met een Opel motor.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16788 Gepost op: 06 oktober 2018, 19:26:18 »
diesel of benzine

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16789 Gepost op: 06 oktober 2018, 19:40:38 »
2.3 Diesel

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16790 Gepost op: 06 oktober 2018, 19:49:50 »
1e of latere serie
1e waren cummins met opel deksel
Noemden we de lekbakken
lekten alles olie,diesel en koelvloeistof ,maarbleven lopen
de latere waren knikker bakken bij koud start maar lekten minder
Ik had een ex ptt met schuif deuren en re stuur
Vauxhall ventura blok
gier bakken die dingen
hoge toeren en top 130
En jan
die mb dingen hebben allemaal kleine dingen die veranderden
knipper lichten
grilletje
dunne en later iets dikkere metaal bumpers
Nog later een striperop
en een serie met kunsstof bumper
later 5 bakkenen 6 bakken
de 90 pk er uit en een 5 cilinder erin
andere diff om de snelheid wat hoger te maken  ??? was meer om minder toeren te draaien

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16791 Gepost op: 06 oktober 2018, 19:53:04 »
Latere serie, met GM logo op kleppendeksel.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16792 Gepost op: 06 oktober 2018, 19:54:56 »
Ford Transit en de MB.



Ach, ze blijven leuk alleen moet je dan een topmodel niet naast zo'n oud geval zetten.
Persoonlijk vind ik het TM-ding best fors uitvallen in vergelijk.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16793 Gepost op: 06 oktober 2018, 19:57:34 »
Dat is een MKII Transit, veel te jong voor Lümmeln.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16794 Gepost op: 06 oktober 2018, 21:34:03 »
De Transit die mij in herinnering staat uit die tijd is deze:


Met dank aan de Dönsdorfer Mannschaft

"We" vonden 'm in die tijd vreselijk modern, futuristisch haast, hoewel we die term toen nog niet kenden. Zo weggereden bij de Thunderbirds.

Nu de L406D van Wiking als het ware weggevaagd is door die van Brekina, vraag ik me af wat er met de Blitz van Wiking gebeurt als daar ook een Brekina-model van uitkomt...



Ik denk dat ik me maar weer eens met dat seinhuis moet gaan bemoeien, want dat schiet niet echt op zo.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16795 Gepost op: 06 oktober 2018, 22:26:39 »
 ;)
k vind die auto's eigenlijk leuker  :)
Maar je sein werk huis ook wel  :angel:

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16796 Gepost op: 07 oktober 2018, 14:00:39 »
Nou vooruit, nog eentje dan. Maar dan wel geen Opel deze keer:



En dan ook nog een opmerking: er is nogal verschil tussen de L406 van Wiking en die van Brekina, maar ook tussen de L319 van Brekina en de L319 van Brekina Starmada is wel verschil te constateren, en dan bedoel ik niet alleen verschil in detaillering. Links en rechts Brekina "gewoon" en in het midden Starmada:



Zo, en nu graag even niet storen, ik moet met m'n seinhuis verder.  :P
« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2018, 14:17:25 door 44 »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16797 Gepost op: 07 oktober 2018, 15:27:05 »
Is tie al klaar ?  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16798 Gepost op: 07 oktober 2018, 16:45:51 »
Bijna. 

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16799 Gepost op: 07 oktober 2018, 17:24:03 »
De glazen wasser nog en even de stof plekken weg en dan is tie klaar
(jammer dat ze op zondag niet lappen  ;D )