Doel:€250.00
Donaties:€72.50

Per saldo:€-177.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-09-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dinamo systeem, ervaringen gevraagd. door denobis
Vandaag om 22:24:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rik
Vandaag om 22:21:20
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 22:18:35
Airbrush set werkt niet door Ronaldp
Vandaag om 22:09:53
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 22:08:27
Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland door Benelux795
Vandaag om 21:57:50
VERPLAATST: Boek “Fotografie op het Spoor”, Roef Ankersmit. Boekbespreking. door Bert van Gelder
Vandaag om 21:53:32
Update: baan in de tropen door Frycio82
Vandaag om 21:26:41
Boek “Fotografie op het Spoor”, Roef Ankersmit. Boekbespreking. door Reeks77
Vandaag om 21:22:48
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 21:15:00
Klein Hertogdom Moresnet in H0 door André 1976
Vandaag om 21:07:52
01TREFF 2021, 23 en 24 oktober, te Maarn. door ArjanB
Vandaag om 20:47:47
Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen door Weerd
Vandaag om 20:43:46
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:53:15
EifelBurgenBahn door puntenglijder
Vandaag om 19:40:57
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:36:20
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:05:13
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Peter Kleton
Vandaag om 18:54:11
Heen, En en Weer door Huup
Vandaag om 18:20:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:42:15
Kalender 2022 door Wim Vink
Vandaag om 17:39:40
Gezocht: wie kan Sketchup-bestand kan omzetten naar STL voor printen. door MOVisser
Vandaag om 17:32:18
Bestaat er zoiets als een Railcom signaal blocker (voor Arduino decoder)? door Karst Drenth
Vandaag om 17:28:41
The revival of "The Shop"! door Ronald Halma
Vandaag om 17:25:54
Nieuws over oud spul in Colombia door Arjen52
Vandaag om 17:24:07
Overweg in overweg door Sander.
Vandaag om 17:22:51
Cobalt wisselaandrijving: tandwiel gebroken, nieuw vanuit UK duurt lang. Opties? door tijgernootje
Vandaag om 16:28:18
Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:15:23
Vervangingsonderdelen Artitec door oostspoor
Vandaag om 15:51:45
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
Vandaag om 14:19:17
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2797602 keer)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 3664
    • Lacus Flevo
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16005 Gepost op: 19 juni 2018, 21:49:01 »
Jan,

Van welke fabrikant is die mooie kachel die er staat  (y)

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14980
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16006 Gepost op: 19 juni 2018, 22:14:27 »
Hoi Arthur,

die werden meegeleverd met de lokloodsen (Faller 120176/120177, vroeger had je nog een nummer, ik denk 120175).
Weinert heeft een mooier exemplaar in de collectie, maar of je daar veel van terugziet in het halfduister van de lokloods?


jerrytrein

  • Online Online
  • Berichten: 5169
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16007 Gepost op: 19 juni 2018, 23:35:48 »
Toch wel mooi zo een open zijkant  :angel: in je loc loods

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14980
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16008 Gepost op: 20 juni 2018, 12:05:01 »
Ja, daar kun je leuke dingen mee doen. Maar het houdt wel in dat je verplicht bent het interieur behoorlijk gedetailleerd in te richten.
En daar is nog best een lange weg te gaan:



Hoewel... je kunt er natuurlijk maar van één kant in kijken, dat scheelt al wel een stukkie.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14980
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16009 Gepost op: 20 juni 2018, 20:30:19 »
En, ook niet geheel onbelangrijk, in veel gevallen was het in die loodsen behoorlijk opgeruimd. Dat werkt prettiger (hoor wie dat zegt) en het helpt ook het aantal ongevallen te beperken.



Maar slechts één zo'n vat smeerolie is wellicht wat karig.
En bij de kachel(s) mag wel een hoopje steenkool.
's Even prakkezeren wat er nog meer allemaal neergepoot kan worden.

jerrytrein

  • Online Online
  • Berichten: 5169
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16010 Gepost op: 20 juni 2018, 21:48:43 »
Las karren
werkbanken
dommekrachten
smids vuren
draaibanken
boorkolommen
bezems
scheppen
gieters
aambeelden

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 3664
    • Lacus Flevo
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16011 Gepost op: 20 juni 2018, 21:52:29 »
Jan,

Om te beginnen die blauwe isolatiematten verdoezelen  ;D

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 935
  • BRrrrrmmmmmm. II-V Diesel Power.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16012 Gepost op: 20 juni 2018, 22:21:49 »
Las karren
werkbanken
dommekrachten
smids vuren
draaibanken
boorkolommen
bezems
scheppen
gieters
aambeelden

Personeel...
Groeten Dirk Jan

Mijn andere hobby...
www.centoclub.nl/index.php?threads/djwpks-monster.832/

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3561
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16013 Gepost op: 20 juni 2018, 22:27:01 »
Slopen die loods. Stoom is zoooo 1966...  8)

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Online Online
  • Berichten: 710
  • mekkerend het leven door
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16014 Gepost op: 21 juni 2018, 09:14:51 »
En, ook niet geheel onbelangrijk, in veel gevallen was het in die loodsen behoorlijk opgeruimd. En bij de kachel(s) mag wel een hoopje steenkool.
's Even prakkezeren wat er nog meer allemaal neergepoot kan worden.


Om het opgeruimd te houden geen hoopje steenkool maar een kolenkit  ;)
Groet,

Gerard

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16015 Gepost op: 21 juni 2018, 09:38:08 »
Gewoon een gesloten wagon: daar ligt alles netjes in opgeruimd 8).

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3594
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16016 Gepost op: 21 juni 2018, 09:42:26 »
Ik ben regelmatig in Nederlandse werkplaatsen geweest tussen 1980 en 1990. Misschien dat toen de verloedering al had toegeslagen, maar toen heb ik geleerd dat je tijdens je werk alles onder handbereik moet hebben. Dus lag veel in de buurt, ook 's nachts. Maar het was in een loods toch gebruikelijk dat een aantal sporen alleen voor overnachten waren, terwijl er een 2 tal gereserveerd waren voor de kleine klussen. Dus een groot deel van je loods netjes laten, misschien hier en daar een karretje. Terwijl je je kunt uitleven tegen de wand van een van de herstelsporen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14980
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16017 Gepost op: 21 juni 2018, 20:35:28 »
Citaat van: Jerry
... bezems
scheppen
gieters
aambeelden

Leuk lijstje!  (y)
Alleen die gieters... dat zie ik even niet  8)

Citaat van: Arthur"
blauwe isolatiematten verdoezelen  ;D

Een terechte opmerking. Daar is al eens een begin mee gemaakt. En inderdaad, een vervolg is noodzakelijk. Ook moet er nog een aantal sporen worden gelegd. Op de blauwe isolatiemat.  ;)

Citaat van: Dirk Jan
Personeel...

Zeker! Dat brengt een beetje leven in de... euh, loods.

Citaat van: Nog een Dirkjan
Slopen die loods. Stoom is zoooo 1966...

Geen kans. Denkmalschutz. En zooo 1966? Natuurlijk, in 1966 is de toekomst is nog toekomstmuziek en allerminst nog zeker.  :P

Citaat van: Gerard
... geen hoopje steenkool maar een kolenkit  ;)

Nou, dat soort kachels met een kolenkit bedienen geef ik je te doen. Dan blijf je sjouwen. Nee, paar kruiwagens vol kolen neerkwakken en dan met de schep erin werken. Dat schiet tenminste op.  :)

Citaat van: Bas
Gewoon een gesloten wagon: daar ligt alles netjes in opgeruimd

Maar dan heb je ook een bezet spoor. En ruimte om gereedschap op te bergen is er in zo'n loods genoeg, lijkt me.

Citaat van: Alweer een Gerard
Dus een groot deel van je loods netjes laten, misschien hier en daar een karretje. Terwijl je je kunt uitleven tegen de wand van een van de herstelsporen.

Nou, zoiets dus. Moet ik natuurlijk wel even vaststellen welk van de 3 + 3/4 + 1/2 = 1/4 sporen onder de noemer 'herstelspoor' valt. Of vallen.

Maar ook op de niet-herstelsporen wordt er aan de loks gewerkt: de nachtstoker moet de vuurtjes aan de gang houden, de lokpoetser zal doende zijn en de loks zullen niet voor elk wissewasje het herstelspoor (of één van de herstelsporen) opgestuurd worden.

Alle zeer bedankt, jullie ideeën werken heel inspirerend  :D :D


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21424
    • Pagina van klaas
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16018 Gepost op: 21 juni 2018, 21:02:46 »
Nee, paar kruiwagens vol kolen neerkwakken en dan met de schep erin werken. Dat schiet tenminste op.  :)
Ik heb geen idee hoe ze dat in het echt deden, maar ik zou die kolen in de kruiwagen laten zitten.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14980
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16019 Gepost op: 21 juni 2018, 21:48:26 »
Hmja, als je genoeg kruiwagens hebt, zou dat kunnen. Maar afhankelijk van de grootte van de loods staan er meerdere van die kachels opgesteld. Vuistregel is zo ongeveer: Aantal sporen gedeeld door 2 = aantal kachels.
Mijn loods telde oorspronkelijk 9 standen, wat neer zou komen op vier à vijf kachels. Maar door plaatsgebrek en de noodzaak zicht op de draaischijf te houden is meer dan de helft van die loodsruimte al door de shredder gegaan, waardoor het aantal sporen is gereduceerd tot drie, nog eens drie zijn zwaar gemutileerd en de resterende drie moeten het doen met de open lucht als dak.
En als je dan weet dat die bouwdozen destijds zo'n hfl 75,= per stuk (3 standen) kostten kun je wel zeggen dat hier sprake is van je reinste kapitaalvernietiging. Maar dat is deze hobby toch al wel. 

« Laatst bewerkt op: 21 juni 2018, 21:57:22 door 44 »